Homme d'Honneur

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Stenmagi
  • Startdatum Startdatum
Sv: Homme d'Honneur

Jag har också haft en avkomma till Eighty Eight Keys med arabmamma (anglo alltså) och han hade ett mycket bra psyke, lätthanterlig även innan jag kastrerade honom.

Dessutom hoppade han ganska bra, hans nuvarande ägare har tävlat massor upp till 1.20 med den hästen med ofta bra resultat. Kanske inte världens bästa teknik men snabb, smidig och försiktig. Men fullblod överlag är ju inte kända för att ha jättebra fronter så fullblod är kanske inte det bästa valet? Det finns ju lätta halvblod.

Hdh som trådskaparen frågade om har ju oerhört låga avgifter,det kan ju påverka hingstvalet mycket.
Jag vet ingen annan hingst som inte tar språngaavgift / bokningsavgift utan enbart bete/uppstallning(300 kr/månad) och levande fölavgift(5000kr)
Finns det någon annan fertil godkänd hingst som är så billig ?

Hdh som trådskaparen frågade om har ju oerhört låga avgifter,det kan ju påverka hingstvalet mycket.
Jag vet ingen annan hingst som inte tar språngaavgift / bokningsavgift utan enbart bete/uppstallning(300 kr/månad) och levande fölavgift(5000kr)
Finns det någon annan fertil godkänd hingst som är så billig ?

Jag hade inte tänkt använda Homme d´Honnuer bara för att han är billig, om du nu trodde det? Jag betalar gärna mer, bara hingsten passar stoet. Det är det som är det viktiga.

;)

Okej, men i en annan tråd här på Bukefalos så finns det många som skriver att 88:an ger temperamentsfulla och envisa icke goda hoppare. Ska ta reda på var tråden är.. suttit och läst i den flera gånger. Jag återkommer! ;)

Nu menade jag inte riktigt så men jag tror att det har påverkat många i valet i år om man bestämt sig för att ta ett fullblod betäckningssiffrorna 2009:
Eighty Eight Keys xx 821 14
Goldmine xx 984 2
Homme d'Honneur xx 26
Mr Carrera xx 1123 11

Om man jämför dem så är ju 88:an bäst exteriör. Billigast är HdH. Goldmine har bäst framben om man ska prata hoppteknink.

Om du är mer inne på halvblod har jag mina favoriter : Saigon & Hermes.
Jag har en dräktig med Hermes , men nästa år provar jag nog Saigon.

Favoriter? Det gäller ju att hitta en hingst som passar stoet. Jag har också mina favoriter men ingen av dom passar mitt sto. Tror du Saigon eller Hermes skulle passa mitt sto? Det tror inte jag! :idea:

Varför inte ?
Tror att de kan förbättra typen på avkommorna.

Hermes tycker jag personligen är rätt tråkig och Saigon har jag inte direkt tittat närmre på. Kommer han ens att verka i aveln 2010? Tävlas inte han av Stefan Jansson nu?

Jag tror nog att Saigon kan passa ditt sto bra, han ger ju snygga, lätta avkommor, kanske lite små.

Jag har själv ett mycket vackert sto e Saigon, som tyvärr bara är 158 hög så det är väl hennes nackdel. Jag har ett sto e Dday som fått 3 klass 1 föl e Hermes så Hermes kan mycket väl passa ditt sto. Mitt sto har ingen bra front men fölen har blivit bra, tom så bra att Ann och Torsten Persson köpte mitt stos första föl e Hermes. Så Hermes - D day är kanske ingen dum kombination?

Om jag får ha en åsikt tycker jag att HdH ser rent bedrövlig ut på den bilden du visade som han var "jättefin" eller vad det nu var. Ser ut som en sån där Achal Teke eller vad de heter.

Belamour fungerar inte heller, med tanke på att han är lite gammeldags i fronten, tråkig och lite lågställd fram.

Av samma anledning funderade jag mycket när du valde Figaro R som har en kort hals.

Jag tror nog att Saigon kan passa ditt sto bra, han ger ju snygga, lätta avkommor, kanske lite små.

Jag har själv ett mycket vackert sto e Saigon, som tyvärr bara är 158 hög så det är väl hennes nackdel. Jag har ett sto e Dday som fått 3 klass 1 föl e Hermes så Hermes kan mycket väl passa ditt sto. Mitt sto har ingen bra front men fölen har blivit bra, tom så bra att Ann och Torsten Persson köpte mitt stos första föl e Hermes. Så Hermes - D day är kanske ingen dum kombination?

Vad kul att du också har ett D-Day - sto! Grattis får man väl säga, snyggare hästar får man leta efter! :d För mig får gärna hingsten lämna smått eftersom att mitt sto verkar lämna väldigt stora avkommor själv. Hennes avkomma född -08 är just nu cirka 160 cm hög så han blir nog rätt stor. Tror att en avkomma efter Saigon i sådana fall hade gett en något mindre avkomma, tror inte du det också? Som sagt, för mig får gärna avkomman blir modellen mindre.

Hermes? Hur är han i popularitet som avelshingst i övrigt? Din fölunge verkar ju ha blivit bra men hur är hans övriga avkommor? :laugh:

Jasså, tycker du att han ser förskräcklig ut? Jag tycker att han ser ut som ett typiskt fullblod som gått löp men du behöver inte oroa dig, han är inte aktuell för mitt sto ändå.

Inte heller Belamour som du nämde, just för hans dåliga front.

Figaro R passade Wilma perfekt och jag hade gärna tagit honom igen men det känns väldigt vemodigt med tanke på det som hände med fölungen. Dessutom har jag hört att hans avkommor som är lite äldre blivit nästa lite smått tunga och eftersom att nästa föl ska säljas vill jag ha en mer modern typ utav avkomma. Fölet som Wilma fick med Figaro R annars var väldigt långbent och korrekt i ben och kropp, väldigt, väldigt fin.. lilla Frida. Hemsk dag.. usch, men Wilma mår bra och det är jag glad för.

Jag vet inte om Saigon ska vara i avel under 2010 men jag hoppas det.

Hermes lämnade en del klass 1 föl i år vad jag kunnat se. Jag hoppas att det är en förädlare då jag har ett stort och ganska grovt sto.

Jag har sett väldigt många fina Saigon-avkommor men tror inte han är i avel i år utan ägarna skall väl satsa på tävling framöver.

Om jag varit som du hade jag tagit mig en titt på Twilight. Har själv en avkomma efter honom nu -09 där han verkar ha lättat upp en hel del och gett en bra halsansättning vilket mitt stoet inte har, tyvärr.

Och om Saigon skulle vara i avel nästa år så hade jag helt klart tagit chansen att använda honom. Han har överlag typat sina avkommor bra med bra halsansättning och dom både rör sig och hoppar bra.

Min Twilightavkomma:
DSC_1447.jpg

Min Saigonavkomma, även om jag tyvärr inte har någon uppställd bild på henne:
DSC_1121_redigerad.JPG

/Camilla

Mitt Dday sto är inte helt olikt ts häst och jag har tittat lite på Wladimir som i alla fall 09 finns i Flyinges regi. Både Wladimir och Twilight är efter Flemming, de har snygg front och lite kortare rygg. Sen verkar det som om Wladimir inte fått några fuxföl heller (mitt sto har bara fått fuxföl hittills)

Mitt Dday sto är inte helt olikt ts häst och jag har tittat lite på Wladimir som i alla fall 09 finns i Flyinges regi. Både Wladimir och Twilight är efter Flemming, de har snygg front och lite kortare rygg. Sen verkar det som om Wladimir inte fått några fuxföl heller (mitt sto har bara fått fuxföl hittills)

Mitt D-Day sto lämnar också fuxar om jag lägger en fuxhingst på henne. Twilight, han har jag varit inne på innan till henne men är rädd att han lämnar ett höghus till avkomma med mitt sto. Wladimir, hur populär är hans avkommor på marknaden? Har du ingen bild på ditt sto? Vore himla kul och se om hon är lik min tjej! :idea:

Fina hästar du har! Jag hoppas faktiskt att Saigon är i avel till våren, han verkar väldigt passande till mitt sto efter vad ni har berättat. :idea:

Mitt D-Day sto lämnar också fuxar om jag lägger en fuxhingst på henne. Twilight, han har jag varit inne på innan till henne men är rädd att han lämnar ett höghus till avkomma med mitt sto. Wladimir, hur populär är hans avkommor på marknaden? Har du ingen bild på ditt sto? Vore himla kul och se om hon är lik min tjej! :idea:

Hmm, vad är anledningen till att du tror att Twilight skulle lämna höghus med ditt sto, för han är inte speciellt stor själv och har vad jag vet inte lämna höghus i övrigt, utan ganska normal stort?
Fick ju också ett brunt sto efter Twilight så med tanke på hennes mamma var fux så var jag nästan övertygad att det skulle komma ut en fux, men har nu efteråt kollat lite mer på det, och har så här långt inte träffat på någon fux efter Twilight.

/camilla

Liknande trådar

Avel Jag hade behövt lite mer information om dessa hingstar och deras godkända avkommor. Gärna era egna åsikter och erfarenheter. Vad de...
2
Svar
32
· Visningar
2 923
Senast: Lea88
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 615
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 806
Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 665
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka