Homme d'Honneur

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Stenmagi
  • Startdatum Startdatum
Sv: Homme d'Honneur

Men på bilderna på Pixbox ser han ju fin ut fram? Tycker du inte det? :laugh:

Nja det är ju dåliga vinklar och mest huvuden bilderna. På den där han är som mest uppställd ser han ut som de bilder jag sett innan.
Dessutom så har jag sett honom själv som hastigast för cirka ett år sedan, det var inte till hans fördel.

I så fall är Mr Carrera ett betydligt bättre val för ridhäst avel eller 88:an. Även jag själv inte gillar någon av dem så har de den rätta typen och har visat ridbarheten bägge två.

kl

nu har Masse redan förklarat jätte bra.
Det är på pixboxbilden och andra bilder som jag bildat min uppfattning. Ingen dålig hingst men själv skulle jag ta en hingst som är stark i sin nedärvning av bra front till din donna.
Jag behöver det själv till mitt eget sto även om hon är fin och har sin 8 så behövs det ytterligare lite till helst.
Säger inte att HdH är dålig, synnerligen bra om han dessutom blivit godkänd hos ASVH, men skulle som sagt till ditt sto valt en annan hingst.
Ett sto med stark front som är behov av att lättas upp både exteriört och gångartsmässigt hade ajg tagit till honom.

först en kommentar från moderator ameo:
Nu har jag raderat ett antal inlägg ur tråden IGEN!
Kan ni låta bli att hugga på varandra och andra, tack!
Plus till Stenmagi - du behöver belamra tråden med bilder på din avkomma!

Och en kommentar från ameo som vanlig användare
Nej, stenmagi, du har helt rätt i att användarna här inte kan veta hur din häst ser ut i verkligheten, användarna kan bara bedöma de bilder DU har bombat tråden med. Huruvida de är rättvisande vet bara du själv. Men det är väldigt lätt att bli hemmablind och se fördelar på sin häst som ingen annan ser, så är det för oss alla!

först en kommentar från moderator ameo:
Nu har jag raderat ett antal inlägg ur tråden IGEN!
Kan ni låta bli att hugga på varandra och andra, tack!
Plus till Stenmagi - du behöver belamra tråden med bilder på din avkomma!

Och en kommentar från ameo som vanlig användare
Nej, stenmagi, du har helt rätt i att användarna här inte kan veta hur din häst ser ut i verkligheten, användarna kan bara bedöma de bilder DU har bombat tråden med. Huruvida de är rättvisande vet bara du själv. Men det är väldigt lätt att bli hemmablind och se fördelar på sin häst som ingen annan ser, så är det för oss alla!

Varför får jag inte visa bilder på min häst i en tråd jag själv skapat? Nu är det du som hugger med kniv.. :rofl:
Hemmablind? Jag ser då inget fel på hans exteriör, dessutom växer han och är alltså inte klar i kroppen.

Senast ändrad av en moderator:

Jag har ett öga för Mr Carerra, ska ta en närmre titt på honom men annars så är Belamour en klar favorit inför våren. Vad tycker ni om Belamour? Skulle han kunna passa? Jag menar rent exteriört?

Belamour är en mycket trevlig hingst som på pappret i allfall kan förbättra det mesta hos ett sto, om vill ägna sig åt gångartsavel. Hur det sedan blir i verkligheten är ju svårt att säga när hans först årgång är födda i år. Det är inte många hingstar som kommer upp i 42 exteriör poäng.

Jag tycker att han ser riktigt fin ut på filmerna och bilderna på Flyinges hemsida. Frågan är om avkomman blir tung efter honom och mitt sto eller om den blir lagom? :laugh:

Svårt att säga innan man vet hur han föräver sig. Men han är ju inte direkt tung själv.

Fast eftersom ditt sto behöver en hingst med bra front kanske inte Belamour heller är den rätte. Hans hals är iaf fall i mina ögon lite lågt och brett ansatt.
Men en tjusig hingst är det! :)

Just det Flyinge själv rekommenderar att stoet har bra halsansättning om man ska använda honom. Kom ihåg det nu, använde honom första året han var i avel. Men har sålt det stoet som var dräktigt med honom så jag har bara sett fölet på bild. Men han (fölet) gick klass I på fölvisnigen i år.
Stoet som är mamma till honom har själv en väldigt bra överlinje.

Okej, men ni får gärna komma med tips på bra dressyrhingstar med bra halsansättning och som skulle kunna passa mitt sto. Black Coffee? Han var jag inne på förra året.

Förresten, vad tänker de stoägarna som har ston med bra halssättning när de använder en hingst som har dålig halsansättning? Är inte det lika fel som att jag som har ett sto med dålig halsansättning använder mig av en hingst med bra halsansättning? Vad är skillnaden, egentligen?

Tror inte att det var avundsjuka utan istället en bra kommentar men fel uttryckt, kanske.
Ingen har ju vad jag vet sagt något ofördelaktigt om honom. Men utav bilderna som du visat på honom så verkar han helt klart än så länge brås mer på Cairo än på stoet. När du då tänker använda en hingst (Homme d'Honneur ) som själv har en för ridhästar ofördelaktig typ och modell. Ja då kan ju frågan vara berättigad, hur tänker du?
Som Fenestra också skriver, ditt sto behöver bättre front än vad han har. Han ser på de få bilder jag sett ut att vara en typisk sprinter och med det överbyggd bak. Det är ju inte den modell man eftersträvar på ridhästar idag, de ska helst vara i uppförsbacke.

Det finns ju också en anledning till att han inte fått så många ston inom ridhästaveln. På de sju år han varit i avel har fått ungefär vad ston en normal hingst har på ett år d v s 65 stycken.

Jag tycker inte illa om hingsten och själv övervägt att använda honom, fast inte inom ridhästaveln. Han har ju ungefär dubbelt så många avkommor inom fullblodsaveln som inom ridhästaveln.

Löpresultaten säger däremot att han var en typisk stayer och även de (få) av hans avkommor som visat något har mestadels gjort det över milen och uppåt.

Okej, men ni får gärna komma med tips på bra dressyrhingstar med bra halsansättning och som skulle kunna passa mitt sto. Black Coffee? Han var jag inne på förra året.

Förresten, vad tänker de stoägarna som har ston med bra halssättning när de använder en hingst som har dålig halsansättning? Är inte det lika fel som att jag som har ett sto med dålig halsansättning använder mig av en hingst med bra halsansättning? Vad är skillnaden, egentligen?

Fast HdH har ju ingen bra halsansättning :confused: Skall du ha ett fullblod och avla för gång så hade jag tagit 88:an som lämnar bra typ och ridbarhet. Skall du ta en halvblodshingst och avla för dressyr finns det ju jättemånga fina att välja på.

Alla hästar har sina exteriöra svagheter. Jag har själv ett sto som behöver hingstar med bra front. Hennes kvalitéer i övrigt gör det "befogat" att avla på henne ändå. Så jag letar efter hingstar som förstärker hennes bra sidor och kompenserar för de som kanske inte är så bra.
Skillnaden är väl generellt sätt att det ställs högre krav på hingstar eftersom de kan få fler avkommor.

Vilken inriktning vill du att hingsten ska ha? Om det är dressyr så tycker jag att du ska kika lite på t ex Hohenstaufen, Highcruiser, Lingh, Okeanos och Zuidenwind. Faustinus blir väl kanske inte kvar nästa år annars tror jag att det också hade varit ett bra val. Hoppehingstar överlåter jag åt någon annan!:D

Kom på en sak till, om nu inte hingsten absolut behöver stå i Sverige, så tycker jag att du ska titta på trakehenerhingstar. Det är bra förädlarblod som är avlat för ridning på ett annat sätt än fullblod som i huvudsak är avlade för att löpa. Kika på t ex Herzensdieb och Imperio.

Tack för hingsttipsen men Okeanos går bort! Det hade förmodligen blivit en Ardenner till avkomma om jag valt honom till mitt sto! ;) Too much i think!

Jag vill gärna använda mig av en äldre beprövad hingst med bra gångarter, framförallt bör galoppen vara riktigt bra för det är den gångarten som mitt sto är svagast i. Hingsten ska även ha dokumenterat bra temperament. Mitt sto har världens coolaste temperament men hon har hästar bak i stammen som är lite mer livliga så därför bör ändå hingsten ha bra temperament, lite för att vara på den säkra sidan. Hingsten får gärna även vara lite allround och kunna hoppa i alla fall något si sådär. Därför går 88:an bort för han lämnar ju både stirriga och halvt hoppdugliga hästar, om man ska tro på vad folket här på Bukefalos säger i alla fall.

PS! Hingsten ska stå i Sverige och inte vara allt för dyr, jag är inte mijonär! *fniss*

Ok Nobel har ju lämnat många fina avkommor som både kan hoppa och röra sig.

Jag har fött upp tre Balck Coffee avkommor och alla har blivit väldigt lika pappa i temperamentet Det vill säga mycket trevliga och samarbetsvilliga men något känsliga. De har till sist fått bra halsar men det har tagit tid för dem att bli färdiga.
Vet inte om BC kommer att vara kvar på Flyinge nästa år eller om ägaren tar hem honom. Tror han kommer att ligga bättre i pris om ägaren har honom än Flyinge.

Om han sedan passar ditt sto det vet jag inte men han är ju inte alls samma typ av häst som Cairo.

Därför går 88:an bort för han lämnar ju både stirriga och halvt hoppdugliga hästar, om man ska tro på vad folket här på Bukefalos säger i alla fall.
Fast detta kan inte stämma överallt (som med alla hästar). Har ett fblsto efter 88:an och hon är supercool, trevliga gångarter och hoppar bra.
Har tvärtom hört att hans avkommor hoppar helt OK:)

Liknande trådar

Avel Jag hade behövt lite mer information om dessa hingstar och deras godkända avkommor. Gärna era egna åsikter och erfarenheter. Vad de...
2
Svar
32
· Visningar
2 923
Senast: Lea88
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 615
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 806
Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 665
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka