Homme d'Honneur

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Stenmagi
  • Startdatum Startdatum
S

Stenmagi

Vad vet ni om fullblodshingsten Homme d'Honneur? Var har han lämnat för avkommor och till vilka ston verkar han passa? Lämnar han smått eller stort eller gott och blandat? Hur nedärver han gångarter, temperament osv? Vill veta allt! Han står på Öland och det är ju inte långt från mig och jag är lite sugen på att lägga en fullblodshingst på mitt halvblodssto och har ögonen främst på Mr Carrera men tänkte även kolla lite med er hur Homme d'Honneur är? Tack för hjälpen!

Sv: Homme d'Honneur

Jag har köpt mitt sto från hans ägare och har visserligen bara sett honom i hagen men han såg snygg ut trots att jag inte gillar fullblod. Finns massa bilder på ägarens pixbox på avkommor till honom.

Har sett två avkommor, årsföl. Den ena efter en mycket snygg mamma men fölet var minst sagt uselt. Den andra efter en mindre bra mamma men väldigt fin föl. Misstänker att hingsten inte direkt typar av komman.

Men bara för att du har sett två avkommor så betyder ju inte det att han inte typar? ;) Jag har sett ägarens bilder på Pixbox.se och jag tycker att han är en av de snyggaste fullblodshingstarna jag sett. Jag hittade ett föl till salu på hastnet.se och den såg riktigt snygg ut, väldigt högrest och korrekt. Jag har pratat med ägaren i telefon nu och hon var väldigt trevlig.

Läs vad jag skriver!
Jag skrev att "jag misstänker" och det gör jag efter som de två fölen inte liknar hingsten och inte heller varandra i någon större omfattning.;)
Så om man vill ha en hingst som kan förbättra typen på stoet bör han troligen inte vara förstahands valet.

Åk och kolla på honom ägaren har väl ett tiotal årsföl efter honom som man kan se där. (Åker du dit får du gärna ta bilder på hans Lord Alberth-avkommor åt mig :angel:)

De kanske inte är lika varandra eftersom att de inte är syskon? I alla fall inte helsyskon. Deras mammor har förmodligen haft stark nedärvning och därför präglat fölen själva. Två föl avgör inte hur hingsten nedärver sig det måste du väl förstå? Man måste ju titta på flera föl. ;)

Jag åker nog en vända framåt vårkanten! :) Har sett bilder på hans avkommor på deras hemsida. Inte på alla men på flera. De är fina allihopa!

Jag följer bilderna primärt på LA-avkommor då jag köpte en av honom i våras. Förstår inte att han har kvar dem. Måste bero på dålig marknadsföring jag gillade flera stycken. Nu hann jag bara se en av Hommes avkommor och den var bara någon dag så jag kan ju inte svara för dem. :)

hej jag har ett sto-08 efter honom, helt underbar med väldigt bra psyke trevliga gångarter +++för galoppen:) 779 på fölvisningen. hon är 19mån nu och 163cm i mkh så hon blir stor hennes mamma är 173cm i mkh lägger in lite bilder på henne och mamman.
har inga nya bilder på henne på denna datorn men dessa är hon 2-3mån på.
n666089016_1252697_2357.jpg

n666089016_1252698_2683.jpg

n666089016_1252700_3450.jpg

n666089016_1255189_2808.jpg

5052_107703344016_666089016_2094424_5373689_n.jpg

Av vad jag sett så brukar Hommes avkommor se ut som honom på de flesta punkter. Oftast får de hans lätta högresta kropp, lilla huvud, färg osv. De brukar också oftast bli stora.
Gångarterna är väldigt fina och även de brukar ärvas utav avkomman. Med andra ord är generna starka, men det finns alltid undantag och har man ett sto som möjligen har mer dominanta gener så syns det.
Avkommorna verkar också ärva hans temperament och bli väldigt trevliga och arbetsvilliga individer.

Vad han passar på för sto är svårt att avgöra eftersom alla vill ha olika egenskaper.

Tack för svaret! Det lutar att det blir honom till våren. :love:

Du får visa den eventuella avkomman isf=)

Det lovar jag att göra! Här är hennes första avkomma (1 år) som hon uppfostrat och präglat mycket väl. Han är e.Cairo (e.Cortez) Han har mycket massa - förbaskat snygg!

28738_1252428983.jpg

Och här är mitt sto..

29512_1252429278.jpg

Fin han var. Stoet med.
Tror att Homme på henne kommer ge en "lättare" avkomma än åringen.
Långbent, högrest och ädel.

Mitt ena sto är betäckt med HdH och ska föl i mars. Är riktigt spänd på hur fölisen ska bli.

Dom avkommorna jag har sett såg trevliga ut, så man hoppas ju på det bästa:)

jag undrar hur du tänker när du väljer en hingst med sämre exteriör än ditt sto ?

ditt sto verkar ju inte nedärva det bästa från sig sig själv ens med en hyffsad hingst :crazy:

Liknande trådar

Avel Jag hade behövt lite mer information om dessa hingstar och deras godkända avkommor. Gärna era egna åsikter och erfarenheter. Vad de...
2
Svar
32
· Visningar
2 923
Senast: Lea88
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 615
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 806
Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 665
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka