Holländsk moms på sperma

Fenestra

Trådstartare
Har hittat Vat uppgifter men där står att det är 6 eller 19 %

Ngn som vet vilken moms man betalar för sperma?

Sv: Holländsk moms på sperma

Om man exporterar debiterar man väl ingen moms? I allafall så var det alltid "momsfritt" de gånger jag fakturerade utländska kunder när jag var ekonom?

Det beror lite på. Vid export = utanför EU, lägger man inte på moms. Då får mottagaren som regel betala tull i stället, tex från Sverige till Norge.

Skickar man varor inom EU och mottagaren har ett VAT-nummer lägger inte avsändare på moms. Då ska mottagaren själv lägga på moms och redovisa.
Har mottagaren inget VAT-nummer, dvs en privatperson, lägger man på moms som om det var till en kund inom landet.

Gäller det sperma eller pratar du generellt?

Om man t ex säljer en häst till Norge så betalar köparen ingen moms till dig som säljare utan den betalas i tullen.

Det gäller alla varor, häst, sperma, etc. Och precis som jag skrev så lägger man inte på moms om man exporterar en vara utanför EU:S momsområde, tex till Norge, som inte är med i EU.

Vid försäljning inom EU:S momsområde gäller omvänd skattskyldighet om man har VAT-nummer. Köparen ska redovisa både ingående och utgående moms.
Har man köparen inget VAT-nummer läggs full moms på varan.

Men du skrev såhär:

Vid export = utanför EU, lägger man inte på moms. Då får mottagaren som regel betala tull i stället, tex från Sverige till Norge.

Det var det jag funderade över.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Piaff
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 611
Senast: corzette
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 492
Senast: Bee
·
Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
16 524
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?