Höjning av bensinpris

... och återigen. Vad är svaret? Alla, oavsett vad de kör för bilar och hur mycket eller lite pengar de har ska få förstöra miljön på valfritt sätt? Vi ska strunta i vilket och bara köra på?

Jag blir faktiskt ledsen av den har diskussionen och mångas inställning till "jag kan/vill inte ändra mig, det är viktigt för mig". Ingen kan göra allt mena alla kan göra något, och där kommer också inställning in i bilden.
Jag har inte körkort så jag är inte den som påverkar idag
jag går till jobbet
 
nej. Höfter och knän är kass så cykla är värre än att gå.
jag går idag, jag har inte körkort så för mig är det egentligen en ickefråga. Men det finns människor som om fem år fortfarande inte har råd att byta bil och hir dyr blir kollektivtrafiken?
här läggs bussarna ner nästa år.

Och då kanske det ska till lite nydanande inom kollektivtrafiken? Kanske ska det finnas subventioner för de som av medicinska skäl inte kan välja fysiska sätt att pendla? De som jobbar på skola ska självklart få åka skolskjuts t ex.
 
Va? Har jag sagt att jag inte tycker att det ska finnas kollektivtrafik? Jag har konstaterat att där jag bor finns det inte.
Är det egoistiskt av oss att arbeta?

Vi gör vad vi kan. Vi lånade pengar för att kunna köpa en hybrid. Vi kör så lite vi bara kan. Vad mer ska vi göra?

Vill man inte så går det inte. Har jag sagt att det är egoistiskt att jobba? Det är VÄLDIGT egoistiskt att inte se att ALLA behöver göra något för att få en ändring. I vissa fall börjar det med att ändra sitt tänkande. Att inte se bara sin egen lilla fyrkant, utan vad som behövs för att få en förändring som fungerar för mig, dig och för hela den byn jag sitter i.

Jag vägrar att gå med på att det är OK att köra sin SUV, ensam i bilen av enda anledningen att en vill vara fri att handla en chokladbit på Circle K innan en åker hem. "Men jag vill kunna vara flexibel och kunna åka och handla om jag vill på vägen hem, ibland blir jag sugen på chips" är en av de sämre skälen jag hört. Det kan ju vara så att en tar bilen EN dag i veckan och handlar på vägen hem, istället för FEM dagar i veckan, bara för att det är bekvämare och snabbare.

Jag har haft råd att investera i elbil. Skulle jag skitit i det och valt ett dieselmonster istället för att det är coolare och roligare?
 
Vill man inte så går det inte. Har jag sagt att det är egoistiskt att jobba? Det är VÄLDIGT egoistiskt att inte se att ALLA behöver göra något för att få en ändring. I vissa fall börjar det med att ändra sitt tänkande. Att inte se bara sin egen lilla fyrkant, utan vad som behövs för att få en förändring som fungerar för mig, dig och för hela den byn jag sitter i.

Jag har haft råd att investera i elbil. Skulle jag skitit i det och valt ett dieselmonster istället för att det är coolare och roligare?

Jag fattar verkligen inte vad du argumenterar emot. Jag har aldrig sagt att jag inte tycker att vi/andra/någon inte ska göra något och vara köra på. Jag konstaterar att IDAG är det inte möjligt att ta bussen för oss, för det finns ingen buss. Det går inte ens söka bussresor mellan makens jobb och hemma.
Jag hade väldigt gärna skaffat en elbil, men vi har ingenstans att ladda i vår hyreslägenhet. Vi har inget inflytande alls tyvärr. Så vi skuldsatte oss och köpte en hybrid.

Var menar du att jag inte vill?

Okej jag erkänner att jag inte vill cykla sex mil till jobbet.
 
Jag hade väldigt gärna skaffat en elbil, men vi har ingenstans att ladda i vår hyreslägenhet. Vi har inget inflytande alls tyvärr. Så vi skuldsatte oss och köpte en hybrid.

Var menar du att jag inte vill?

Att det måste till FÖRÄNDRING. Hyresvärdar ska behöva sätta upp laddstationer. Det ska finnas en struktur för laddning av bilar.

Det är väl INGEN som har sagt att bensinpriset höjs till 50 kr IDAG? Du pratar om att IDAG går det inte att åka kollektivt för er.

No change no change.

Det behövs F Ö R Ä N D R I N G. T ex att boende meddelar hyresvärden att det behövs laddstolpar. Det finns en uppsjö lösningar på det, t ex områdesladdplatser tillhandahållna av elleverantörer.
 
Att det måste till FÖRÄNDRING. Hyresvärdar ska behöva sätta upp laddstationer. Det ska finnas en struktur för laddning av bilar.

Det är väl INGEN som har sagt att bensinpriset höjs till 50 kr IDAG? Du pratar om att IDAG går det inte att åka kollektivt för er.

No change no change.

Det behövs F Ö R Ä N D R I N G. T ex att boende meddelar hyresvärden att det behövs laddstolpar. Det finns en uppsjö lösningar på det, t ex områdesladdplatser tillhandahållna av elleverantörer.

Jag har väl inte sagt att jag inte önskar förändring?
Men det är orimligt att det kommer komma kollektivtrafik som passar makens arbetstider (som personlig assistent är de ju väldigt oregelbundna) och från liten ort till ännu mindre ort. Det går att åka buss idag. Det tar fyra timmar och han får åka hem dagen efter. Så ser det ut IDAG. Men visst, kanske anropsstyrd kollektivtrafik på något sätt? Om bensinpriset stiger till 50 kr, hur ska det finansieras?


Edit; jag hade fel, han kommer visst inte hem alls.
 
Att det måste till FÖRÄNDRING. Hyresvärdar ska behöva sätta upp laddstationer. Det ska finnas en struktur för laddning av bilar.

Det är väl INGEN som har sagt att bensinpriset höjs till 50 kr IDAG? Du pratar om att IDAG går det inte att åka kollektivt för er.

No change no change.

Det behövs F Ö R Ä N D R I N G. T ex att boende meddelar hyresvärden att det behövs laddstolpar. Det finns en uppsjö lösningar på det, t ex områdesladdplatser tillhandahållna av elleverantörer.
Fast att skaffa en elbil är knappast en miljövänlig förändring.... Det är klimatförneklese av stora mått när man tror att lösningen är att konsumera fler, nytillverkade fordon som tillverkas på ett icke miljövänligt sätt av icke förnybara material. För min del skulle det iof fungera utmärkt att man la ner all biltrafik på vägen till jobbet, då skulle jag kunna rida dit. Garanterat mer miljövänligt men knappast något som är hållbart för alla.
 
Jag har väl inte sagt att jag inte önskar förändring?
Men det är orimligt att det kommer komma kollektivtrafik som passar makens arbetstider (som personlig assistent är de ju väldigt oregelbundna) och från liten ort till ännu mindre ort. Det går att åka buss idag. Det tar fyra timmar och han får åka hem dagen efter. Så ser det ut IDAG. Men visst, kanske anropsstyrd kollektivtrafik på något sätt? Om bensinpriset stiger till 50 kr, hur ska det finansieras?


Edit; jag hade fel, han kommer visst inte hem alls.

Matarbussar. El, gas och etanolbussar finns ju redan så alternativ till fossilbränsle är ju mer än ett.

Istället för att säga att "det går inte, aldrig" så kanske det är vettigare att fundera vad som behövs för att fungera utan bil. Det behövs helt annan kollektivtrafik, andra möjligheter att välja annat än fossilbränsle t ex.
 
Fast att skaffa en elbil är knappast en miljövänlig förändring.... Det är klimatförneklese av stora mått när man tror att lösningen är att konsumera fler, nytillverkade fordon som tillverkas på ett icke miljövänligt sätt av icke förnybara material. För min del skulle det iof fungera utmärkt att man la ner all biltrafik på vägen till jobbet, då skulle jag kunna rida dit. Garanterat mer miljövänligt men knappast något som är hållbart för alla.
Ser framför mig hur det tas med hästen på tåget ala gaml Western stil:D
 
Fast att skaffa en elbil är knappast en miljövänlig förändring.... Det är klimatförneklese av stora mått när man tror att lösningen är att konsumera fler, nytillverkade fordon som tillverkas på ett icke miljövänligt sätt av icke förnybara material. För min del skulle det iof fungera utmärkt att man la ner all biltrafik på vägen till jobbet, då skulle jag kunna rida dit. Garanterat mer miljövänligt men knappast något som är hållbart för alla.

Det är ETT sätt att komma ifrån direktutsläppsfrågan. Det finns en rad andra bränsle än fossila. Och även alla förändringsmotståndare som anser att det är rimligare att skita i miljön än förändra sig, måste väl rimligen inse att fossilbränsle är en ändlig resurs?

Eller är det kanske en konspirationsteori?
 
Matarbussar. El, gas och etanolbussar finns ju redan så alternativ till fossilbränsle är ju mer än ett.

Istället för att säga att "det går inte, aldrig" så kanske det är vettigare att fundera vad som behövs för att fungera utan bil. Det behövs helt annan kollektivtrafik, andra möjligheter att välja annat än fossilbränsle t ex.

Men kära nån, jag har inte sagt att det aldrig går! Jag har sagt att som det ser ut idag är det orimligt att det kommer komma en lösning som passar oss och våra arbetstider.
Ska vi kunna på kvar på landsort måste vi ha bil som det ser ut idag. I framtiden kanske det inte ser ut så.
 
Det är ETT sätt att komma ifrån direktutsläppsfrågan. Det finns en rad andra bränsle än fossila. Och även alla förändringsmotståndare som anser att det är rimligare att skita i miljön än förändra sig, måste väl rimligen inse att fossilbränsle är en ändlig resurs?

Eller är det kanske en konspirationsteori?
Inte då men att i ett land som Sverige som har massvis med möjligheter att framställa lokalt producerad bioetanol och en fordonspark där det till stor del på ett enkelt och billigt sätt går att etanolkonvertera fordonen så köper jag inte att det mest miljövänliga sättet är att tvinga folk att köpa elbilar innan den nuvarande bilen nått slutet på sin livslängd.
 
Inte då men att i ett land som Sverige som har massvis med möjligheter att framställa lokalt producerad bioetanol och en fordonspark där det till stor del på ett enkelt och billigt sätt går att etanolkonvertera fordonen så köper jag inte att det mest miljövänliga sättet är att tvinga folk att köpa elbilar innan den nuvarande bilen nått slutet på sin livslängd.

Vem kommer att tvinga folk att köpa elbilar, undrar jag nyfiket? Det är ett val människor själva gör idag, sett till statistiken i en rasande takt.
 
Vem kommer att tvinga folk att köpa elbilar, undrar jag nyfiket? Det är ett val människor själva gör idag, sett till statistiken i en rasande takt.
Att man inte har råd med alternativen pga rådande politik och beskattning är det samma som att tvinga folk. Hade det istället satsats på info om hur enkelt det var att etanolkonvertera sin gamla 940 och getts massiva skattelättnader för det så hade folk garanterat satsat på det isället.
 
Jag jobbar skift. Kan inte jobba hemifrån. Om jag inte hade råd att köra bil skulle jag och många av mina kollegor på ambulansen bara kunna jobba kontorstider på närstationer, då det sällan finns rimlig kollektivtrafik sena kvällar och helger. Svårt att bemanna 24-7 då.
Och räck upp handen den som kan tänka sig att cykla hem ca 1h efter ett 14h nattpass, eller har 2h resväg kollektivt hem när du ska gå på nästa nattskift om 10h.
Sen kan man ju spekulera i hur mycket mer den pre-hospitala sjukvården skulle kosta skattebetalarna. En dygnsbil i Stockholmsområdet rullar ungefär 50 mil/dygn. Går på diesel och/eller HVO.
Men visst, jag skulle gärna köra el-ambulans om det fanns möjlighet.
 
Jag jobbar skift. Kan inte jobba hemifrån. Om jag inte hade råd att köra bil skulle jag och många av mina kollegor på ambulansen bara kunna jobba kontorstider på närstationer, då det sällan finns rimlig kollektivtrafik sena kvällar och helger. Svårt att bemanna 24-7 då.
Och räck upp handen den som kan tänka sig att cykla hem ca 1h efter ett 14h nattpass, eller har 2h resväg kollektivt hem när du ska gå på nästa nattskift om 10h.
Sen kan man ju spekulera i hur mycket mer den pre-hospitala sjukvården skulle kosta skattebetalarna. En dygnsbil i Stockholmsområdet rullar ungefär 50 mil/dygn. Går på diesel och/eller HVO.
Men visst, jag skulle gärna köra el-ambulans om det fanns möjlighet.
Det kommer nog det med så småningom ☺️ finns ju redan skåpbilar på el så steget borde inte vara alltför stort.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp