Höjning av bensinpris

https://sverigesradio.se/artikel/7587865

Läste på Sveriges radio att trafikverket kommit fram till att bensinprist måste höjas kraftigt, 50 kr litern om jag förstår rätt.

Hur skulle det påverka er?
Jag skulle få sluta köra bil. Har inte möjlighet att köpa ny elbil eller liknande.
Och det hade ju fått blir så.

Vilka åtgärder anser ni hade krävts för landsbygden?

Märk väl att jag inte är insatt i frågan, men jag blev nyfiken på hur andra här tänker efter att jag läst artikeln.
Förmodar att en del av er kanske bor på landet och har häst.
Hur funkar det med elbil och släp?
Gasbil.
Funkar finfint.
 
Helt övertygad att alla i tråden är intresserade av alternativ men idag finns inte så många alternativ. Det är väl det diskussionen handlar om.

... och återigen. Vad är svaret? Alla, oavsett vad de kör för bilar och hur mycket eller lite pengar de har ska få förstöra miljön på valfritt sätt? Vi ska strunta i vilket och bara köra på?

Jag blir faktiskt ledsen av den har diskussionen och mångas inställning till "jag kan/vill inte ändra mig, det är viktigt för mig". Ingen kan göra allt mena alla kan göra något, och där kommer också inställning in i bilden.
 
Det skulle gå att få ihop det mesta utav vardagen men skulle inte kunna jobba över vilket drabbar tågtrafiken. Men hellre räddar jag min plånbok än ser till att pendlare kommer hem.. eller inte. Brukar jobba efter tanken - om jag jobbar över lite och fixar felet så kommer 100pers hem i hyfsad tid.

Jag tror inte att höjt bensinpris eller elbil är rätt väg att gå. Därmed inte sagt att jag anser att vi alltid ska köra på bensin/diesel utan hoppas på att vi ska se en annan utveckling på den fronten. Och alla kommer inte ha råd att köpa en ny bil, särskilt inte om man höjer skatten och bensinpriset. Det finns de som knappt får det att gå runt idag på deras lilla lön men som behöver bilen pga jobb och oregelbundna arbetstider.
 
Det som skulle påverka mig är möjligheten att ha häst. Jag önskar att det fanns någon slags taxilösning för hästsläp, plus pålitlig häst-/djurambulans. Det plus att alla leveransföretag fixar bilar som gör att de kan leverera saker utan galna priser, så kan det fungera för mig. Så länge jag är frisk nog att cykla, i alla fall.
 
Bara att inse att det var lättare att ta tåget för 100 år sedan
Screenshot_20201101-165232_Chrome.jpg
 
Jag och sambon skulle tvingas sälja båda våra bilar och köpa en elbil tillsammans och börja samåka till jobbet. Ingen omöjlighet såklart men det hade ju gjort vardagen ganska bökig iom att vi ofta jobbar rätt olika tider. Ingen av oss kan ta oss till jobbet med buss om vi vill komma i tid.
 
Jag tror inte man ska snöa in sig för mycket på just bensinpriserna, de bestäms globalt och förutom bensinskatten kan vi inte göra något åt fluktuerande priser, det såg vi i somras när bensin blev billigare när oljepriserna dök. Det kommer att fortsätta beroende på den globala världsekonomin. Sverige kan inte höja och sänka bensinskatten för att följa oljepriserna.

Däremot kommer vi svenskar och andra i västvärlden att behöva lägga om vår livsstil. Tex, att i betydligt mindre utsträckning än idag köpa exotisk frukt som avokado, bananer, apelsiner, mango osv som transporteras från andra världsdelar och är stora miljöbovar. Tomater som är odlade i Spanien där de kräver vattenresurser som inte finns. Är det nödvändigt att flyga på utomlandssemester varje år? Att köpa tre för två på HM, köpa de där nya skorna, den där nya mobilen som följer med på köpet när abonnemanget ska förnyas. Billiga konsumtionsvaror från Kina - och då ska man beakta att vare sig man importerar som privatperson från Kina eller köper varan i butiken som importerat från Kina så är det inte så stor skillnad miljömässigt.

Laga istället för att slänga och köpa nytt. Vi har nått zenit av välfärd, nu är det nedför igen, det vi egentligen kan bestämma över är hur snabbt det går och hur djupt vi dyker. Men ja, för att nå Parisavtalets mål, som vi ratificerat måste svenskars vanor och beteende ändras. Tidigare generationer klarade sig med en eller ingen bil, även de som bodde i glesort eller på landsbygden. Kanske titta på hur de gjorde? Livet kommer att bli mer komplicerat, och i en del fall dyrare det är det ingen tvekan om. Men det handlar om 'adapt or die' lite drastiskt. Även om det inte är nuvarande generation som får ta smällen.
 
Laga istället för att slänga och köpa nytt. Vi har nått zenit av välfärd, nu är det nedför igen, det vi egentligen kan bestämma över är hur snabbt det går och hur djupt vi dyker. Men ja, för att nå Parisavtalets mål, som vi ratificerat måste svenskars vanor och beteende ändras. Tidigare generationer klarade sig med en eller ingen bil, även de som bodde i glesort eller på landsbygden. Kanske titta på hur de gjorde? Livet kommer att bli mer komplicerat, och i en del fall dyrare det är det ingen tvekan om. Men det handlar om 'adapt or die' lite drastiskt. Även om det inte är nuvarande generation som får ta smällen.
Så vi som inte bor i Stockholm ska återgå till häst o vagn då,eller? Det går väldigt bra för er som sitter i storstaden med 7011 bussar,tunnelbana o pendel att säga.

Tack o lov så har jag råd att både tanka bilen o köpa nya kläder/saker! Jag är inte ett dugg intresserad av att lappa gammal skit eller köpa någon annans gamla avlagda trasor.
 
Jag tror inte man ska snöa in sig för mycket på just bensinpriserna, de bestäms globalt och förutom bensinskatten kan vi inte göra något åt fluktuerande priser, det såg vi i somras när bensin blev billigare när oljepriserna dök. Det kommer att fortsätta beroende på den globala världsekonomin. Sverige kan inte höja och sänka bensinskatten för att följa oljepriserna.

Däremot kommer vi svenskar och andra i västvärlden att behöva lägga om vår livsstil. Tex, att i betydligt mindre utsträckning än idag köpa exotisk frukt som avokado, bananer, apelsiner, mango osv som transporteras från andra världsdelar och är stora miljöbovar. Tomater som är odlade i Spanien där de kräver vattenresurser som inte finns. Är det nödvändigt att flyga på utomlandssemester varje år? Att köpa tre för två på HM, köpa de där nya skorna, den där nya mobilen som följer med på köpet när abonnemanget ska förnyas. Billiga konsumtionsvaror från Kina - och då ska man beakta att vare sig man importerar som privatperson från Kina eller köper varan i butiken som importerat från Kina så är det inte så stor skillnad miljömässigt.

Laga istället för att slänga och köpa nytt. Vi har nått zenit av välfärd, nu är det nedför igen, det vi egentligen kan bestämma över är hur snabbt det går och hur djupt vi dyker. Men ja, för att nå Parisavtalets mål, som vi ratificerat måste svenskars vanor och beteende ändras. Tidigare generationer klarade sig med en eller ingen bil, även de som bodde i glesort eller på landsbygden. Kanske titta på hur de gjorde? Livet kommer att bli mer komplicerat, och i en del fall dyrare det är det ingen tvekan om. Men det handlar om 'adapt or die' lite drastiskt. Även om det inte är nuvarande generation som får ta smällen.

I tidigare generationer gick en hemma. Typ kvinnan. Känns spontant inte som rätt väg att gå.
 
Så vi som inte bor i Stockholm ska återgå till häst o vagn då,eller? Det går väldigt bra för er som sitter i storstaden med 7011 bussar,tunnelbana o pendel att säga.

Tack o lov så har jag råd att både tanka bilen o köpa nya kläder/saker! Jag är inte ett dugg intresserad av att lappa gammal skit eller köpa någon annans gamla avlagda trasor.

Nja, det fanns inte särskilt mycket häst och vagn på 1950-1960 talet. Det var i mitten på 60-talet när man började lägga ner järnvägsnätet och bygga vägar istället. Sedan, återigen, är frågan vad Sverige kan göra för att minska utsläppen. Att de behöver göras är väl det enda alla är överens om.

Om vi kan mildra de kommande försämringarna genom att idag lägga om livsstilen är det ganska rimligt.
 
Om priset skulle höjas nu på en gång, idag, skulle jag och maken få sälja bilarna och gå ner kraftigt i arbetstid. Vi skulle bli tvugna till att förlita oss på att våra arbetsgivare skulle acceptera anpassning av våra arbetstider efter kollektivtrafiken. Jag skulle inte ha möjlighet att lämna eller hämta dottern på förskolan. Så antingen skulle hon behöva vara där ännu längre dagar eller inte alls.
Maken skulle få kraftigt höja sitt timpris dom egenföretagare - men mer troligt lägga ner firman (bisyssla).
Jag skulle definitivt bli tvungen att sälja hästen, om vi ska bo här. Alternativet vore att sälja huset och köpa gård, men då skulle vi tappa kollektivtrafiken och helt få lägga om våra liv till självförsörjande lantbrukare med enbart djurkraft på gården (vilket går, har flera vänner som lever så, men vi skulle inte kunna det där vi bor nu p g a för liten tomt).


Med lite tid att modifiera tekniken i bilarna finns det ju några alternativa drivmedel. Vatten, gengas och kompost är några.



Ja, okej, jag erkänner - det sista alternativet hämtade jag från Tillbaka till Framtiden.
 
Om priset skulle höjas nu på en gång, idag, skulle jag och maken få sälja bilarna och gå ner kraftigt i arbetstid. Vi skulle bli tvugna till att förlita oss på att våra arbetsgivare skulle acceptera anpassning av våra arbetstider efter kollektivtrafiken. Jag skulle inte ha möjlighet att lämna eller hämta dottern på förskolan. Så antingen skulle hon behöva vara där ännu längre dagar eller inte alls.
Maken skulle få kraftigt höja sitt timpris dom egenföretagare - men mer troligt lägga ner firman (bisyssla).
Jag skulle definitivt bli tvungen att sälja hästen, om vi ska bo här. Alternativet vore att sälja huset och köpa gård, men då skulle vi tappa kollektivtrafiken och helt få lägga om våra liv till självförsörjande lantbrukare med enbart djurkraft på gården (vilket går, har flera vänner som lever så, men vi skulle inte kunna det där vi bor nu p g a för liten tomt).


Med lite tid att modifiera tekniken i bilarna finns det ju några alternativa drivmedel. Vatten, gengas och kompost är några.



Ja, okej, jag erkänner - det sista alternativet hämtade jag från Tillbaka till Framtiden.

Biogas är ju gjort på kompost ;)
 
Helt sant, men vad covid har visat oss är också att möjligheterna att arbeta hemifrån utvecklats och kommer att göra det.
Är det verkligen så? Nästan alla jag känner utom en av mina syskon är fortfarande på arbetsplatsen till största delen. Möjlightvis någon som kan arbeta hemma en dag i veckan eller så, resten av oss har jobb som enbart kan utföras på plats.
 
Helt sant, men vad covid har visat oss är också att möjligheterna att arbeta hemifrån utvecklats och kommer att göra det.

Ja men inte för alla. Jag har svårt att de hur det sociala arbetet skulle kunna bedrivas på ett vettigt sätt utan att träffas IRL.

Häromdagen intervjuades ett möjligen blivande familjehem per telefon på min VFU-plats och det är ju eg helt horribelt, ska man placera ungar hos någon man aldrig träffat? 🙈

Men å andra sidan kan ju delar av arbetet som allt skrivande, det som tas via telefon normalt kunna skötas så (om man bor så man har vettig uppkoppling och ngn bra strategi för hur man handskas med material som inte bör komma till allmänheten hur som helst).
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Hönstråden II
  • Kroniskt sjuk och hund

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hästfolkets lilla ordbok
  • Lerig hage

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp