Höjning av bensinpris

Du tappade mig i ditt resonemang. Jag fattar fortfarande inte vad färre bilar har för betydelse i storleken på trycket på kollektivtrafiken.

Ah, sorry, var kanske lite otydlig. Att fler jobbar hemifrån innebär ett minskat behov av pendling allmänt. Det innebär att även om lokaltrafiken fortsätter på samma nivå så kommer den totala volymen trafik att minska, vilket är vad ökade bensinpriser är menat att göra.
 
Men vad ni domedagstjatar.
Gasbilar finns redan nu och fungerar utmärkt.
Dottern har en sådan Volvo.
Gas går att utvinna ur allt möjligt skit, t.ex. koskit.
Det går också att samla in i ladugårdar från gasfisar.

Vi kommer att åka bil även i framtiden, men utan bensin eller diesel. Det blir olika typer av biodiesel, etanol, gas o.s.v. samt el från t.ex. solceller. Det är kul, tyst och bekvämt med elbil och elbuss. Ingen sur och motspänstig motor att få igång.
 
Men vad ni domedagstjatar.
Gasbilar finns redan nu och fungerar utmärkt.
Dottern har en sådan Volvo.
Gas går att utvinna ur allt möjligt skit, t.ex. koskit.
Det går också att samla in i ladugårdar från gasfisar.

Vi kommer att åka bil även i framtiden, men utan bensin eller diesel. Det blir olika typer av biodiesel, etanol, gas o.s.v. samt el från t.ex. solceller. Det är kul, tyst och bekvämt med elbil och elbuss. Ingen sur och motspänstig motor att få igång.
Att elbilar är problemfria är väl ändå lite väl optimistiskt? Kolla tex alla problemen med nya Polestar. Jag säger inte att framtiden inte är att fasa ut förbränningsmotorn, jag menar bara att vi nog inte riktigt är där än rent tekninskt.
 
Men vad ni domedagstjatar.
Gasbilar finns redan nu och fungerar utmärkt.
Dottern har en sådan Volvo.
Gas går att utvinna ur allt möjligt skit, t.ex. koskit.
Det går också att samla in i ladugårdar från gasfisar.

Vi kommer att åka bil även i framtiden, men utan bensin eller diesel. Det blir olika typer av biodiesel, etanol, gas o.s.v. samt el från t.ex. solceller. Det är kul, tyst och bekvämt med elbil och elbuss. Ingen sur och motspänstig motor att få igång.
Jag har hellre en gasbil än en elbil.
Jag svarade bara på frågan om hur en kraftigt ökat bensinpris skulle påverka mig i nuet.
 
Ah, sorry, var kanske lite otydlig. Att fler jobbar hemifrån innebär ett minskat behov av pendling allmänt. Det innebär att även om lokaltrafiken fortsätter på samma nivå så kommer den totala volymen trafik att minska, vilket är vad ökade bensinpriser är menat att göra.
Om kollektivtrafiken minskar, är det ju ännu ett negativt slag mot oss som vill åka kollektivt. Vilket i mina ögon är något negativt i en hållbar samhällsutveckling.
Vilket var ett svar på att fler kan jobba hemifrån långsiktigt.
 
Att elbilar är problemfria är väl ändå lite väl optimistiskt? Kolla tex alla problemen med nya Polestar. Jag säger inte att framtiden inte är att fasa ut förbränningsmotorn, jag menar bara att vi nog inte riktigt är där än rent tekninskt.
Jag har kört elektrisk Renault och Kinesisk elbuss på jobbet och det har varit både bekvämt, praktiskt och kul. Att behöva få igång en förbränningsmotor är ett moment som jag gärna slipper faktiskt.
 
Jag har kört elektrisk Renault och Kinesisk elbuss på jobbet och det har varit både bekvämt, praktiskt och kul. Att behöva få igång en förbränningsmotor är ett moment som jag gärna slipper faktiskt.
Jo, det är helt klart inte problemfritt heller. Men för att jag skulle överväga elbil så skulle det krävas ett sätt att etiskt bygga och sedan byta ut batterierna, längre räckvidd samt en dragvikt som inte finns idag. Räckvidden och dragvikten finns visserligen på vissa Teslor men jag är inte beredd/har inte möjlighet att lägga dom pengarna på en bil i dagsläget.
En Renault tar jag inte i med tång oavsett motor :o
 
Det är nog en utopi att alla skulle samåka i framtiden och att alla bilar ska gå på el. Redan nu varnar vissa forskare för elbrist så det borde man rimligtvis se över först och främst.

Och det räcker inte med att vissa gör det vissa dagar? Alla måste göra det alltid?

Sammanfattningsvis är det inte lönt att alla gör vad de kan eftersom ingen kan göra allt, ingen är beredd att betala för utveckling och alla är nöjda om vi går baklänges i utveckling genom att inte ens försöka forma oss efter givna förutsättningar.

Tack och god natt då.
 
Jo, det är helt klart inte problemfritt heller. Men för att jag skulle överväga elbil så skulle det krävas ett sätt att etiskt bygga och sedan byta ut batterierna, längre räckvidd samt en dragvikt som inte finns idag. Räckvidden och dragvikten finns visserligen på vissa Teslor men jag är inte beredd/har inte möjlighet att lägga dom pengarna på en bil i dagsläget.
En Renault tar jag inte i med tång oavsett motor :o
Jag tror att elbilar blir en bra sak för företag och elbussar för kollektivtrafik. Där man åker många, korta resor med mycket rödljus att stå vid och vänta.
 
Appropå etisk produktion. Hur har det gått med detta, ni som tankar? https://www.nyteknik.se/fordon/halften-av-drivmedlen-pa-svenska-mackar-har-okant-ursprung-6965911

Mina få resor med hästen och lånad bensinbil hade blivit dyrare. Jag kör ren elbil sedan 2014 och det är en himla tur för min ekonomi även med dagens bensinpris.

Emot min bekvämlighet hade jag ändå gått med på att tvingas samåka betydligt mer (nackdelen är väl corona nu dock). Det är ju faktiskt väldigt patetiskt att det ska vara kaosköer och olyckor så gott som varje dag Malmö-Lund kontorstider. Med en person per bil. Vi människor är så "smarta" och så huvudlösa på samma gång.
 
Eftersom diesel är ett effektivt alternativ för en del transporter anser jag att det blir tokigt. Å andra sidan kan man subventionera tillbaka den delen av transporterna, men risken för fusk blir stor.

Om vi elektrifierar de transporter som är mest tillgängliga för elektrifiering, istället för att låta de fall där det är svårare stå som hinder - så kommer vi snabbare framåt. Det är inte ett problem om 10 procent av våra transporter sker med fossila drivmedel i exempelvis effektiva

Ett annat sätt att trycka på ytterligare är att inte släppa in bilar med fossila drivmedel i stadskärnorna där dieseln dessutom är som mest skadlig.
Tänker du på fossil tallolja och fossil rapsolja eller andra förnybara oljor, eller fossil biogas kanske? Dieselmotorer kan drivas med förnybara bränslen. Andra explosionsmotorer kan drivas med biogas.
Batteridrivna bilar är en återvändsgränd med enorma miljö och klimatkonsekvenser.
 
Precis det här jag menar. Och skolskjutsarna ska kanske öppna upp för annan pendling också? Nytänkande.
I vår kommun är skolskjutsarna öppna för pendlare "i mån av plats". Hsr så varit i flera år. Men tiderna för skolskjutsarna, kombinerat med att skolorna inte ligger "centralt" gör att det knappt utnyttjas.
 
Att det måste till FÖRÄNDRING. Hyresvärdar ska behöva sätta upp laddstationer. Det ska finnas en struktur för laddning av bilar.

Det är väl INGEN som har sagt att bensinpriset höjs till 50 kr IDAG? Du pratar om att IDAG går det inte att åka kollektivt för er.

No change no change.

Det behövs F Ö R Ä N D R I N G. T ex att boende meddelar hyresvärden att det behövs laddstolpar. Det finns en uppsjö lösningar på det, t ex områdesladdplatser tillhandahållna av elleverantörer.
Det behövs inte bara laddstationer, det behövs massor med mer elproduktion, och ett rejält tillbyggt, förstärkt och omstrukturerat elnät, om alla bränsledrivna fordon ska bytas till batteribilar.

Det kommer, förutom att kosta massor med pengar, innebära utbyggnad av vattenkraft även i små vatten, en kraftfull utbyggnad av vindkraft, ny kärnkraft, och nya högspänningsledningar.
Solel ger vare sig el på natten, eller för den delen så värst mycket el under vintern, så den är ett komplement mer än en lösning. Vindkraft är fruktansvärt problematisk av miljöskäl, med kort livslängd på kraftverken, enorm belastning av koldioxidutsläpp vid tillverkning och byggnation, samt en katastrof för biologisk mångfald (mördarmaskiner för insekter), kärnkraft är riktigt läbbigt, och så vandringshinder i varje vattendrag, för att krama ut den sista kilowatten.

Batteribilar på bred front är en miljökatastrof.

Det är bättre att satsa på bra kollektivtrafik, säkra cykelvägar i tätorterna, och vettiga förnybara drivmedel, helst regionalt producerade, av tillgängliga råvaror dom inte konkurerar med matproduktion.
 
I tidigare generationer gick en hemma. Typ kvinnan. Känns spontant inte som rätt väg att gå.
Fast det är en sanning med modifikation.
Backar vi till tiden före Sveriges industrialisering, så jobbade de flesta "hemma", man jobbade på gården eller som något slags lantarbetare, både män och kvinnor. När inflyttningen till städerna ökade, så var det ett ideal i den högsta borgerligheten att kvinnan var hemma, men arbetarklassens kvinnor jobbade. Det var bara en kort period, efter andra världskriget, när det något mer allmänt fanns hemmafruar inom arbetarklassen eller lägre medelklass. 1950-talet och första halvan av 1960-talet var höjdpunkten för hemmafruidealet i Sverige.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp