Höjning av bensinpris

Är det verkligen så? Nästan alla jag känner utom en av mina syskon är fortfarande på arbetsplatsen till största delen. Möjlightvis någon som kan arbeta hemma en dag i veckan eller så, resten av oss har jobb som enbart kan utföras på plats.

Vissa jobb behöver alltid utföras på plats, men covid har visat att det finns utrymme för att fler arbetsuppgifter kan utföras hemifrån
 
Är det verkligen så? Nästan alla jag känner utom en av mina syskon är fortfarande på arbetsplatsen till största delen. Möjlightvis någon som kan arbeta hemma en dag i veckan eller så, resten av oss har jobb som enbart kan utföras på plats.

Mitt foretag skiftade 20,000 pers till online pa mindre an en vecka. Manga av oss i "kunskapsekonomin" har gatt till kontoret nastan mest pa rutin, men vi kommer troligen aldrig ga tillbaka till 4/5 dagar i veckan pa kontoret - konsensus ligger pa 2/3 dagar - massa mindre pendling!
 
Ja men inte för alla. Jag har svårt att de hur det sociala arbetet skulle kunna bedrivas på ett vettigt sätt utan att träffas IRL.

Häromdagen intervjuades ett möjligen blivande familjehem per telefon på min VFU-plats och det är ju eg helt horribelt, ska man placera ungar hos någon man aldrig träffat? 🙈

Men å andra sidan kan ju delar av arbetet som allt skrivande, det som tas via telefon normalt kunna skötas så (om man bor så man har vettig uppkoppling och ngn bra strategi för hur man handskas med material som inte bör komma till allmänheten hur som helst).

Jag har släktingar och vänner som arbetar inom branscher som suttit hemma sedan i våras i princip. Med kanske en dag fysiskt på kontor. Och där internationella möten och konferenser nu hållits virtuellt istället för fysiska resor. Och den sociala biten är absolut viktig men jag tror att i framtiden kommer många branscher att dra ner på fysiska möten och kontorsnärvaro
 
Jag har släktingar och vänner som arbetar inom branscher som suttit hemma sedan i våras i princip. Med kanske en dag fysiskt på kontor. Och där internationella möten och konferenser nu hållits virtuellt istället för fysiska resor. Och den sociala biten är absolut viktig men jag tror att i framtiden kommer många branscher att dra ner på fysiska möten och kontorsnärvaro

Inte social samvaro med kollegor, socialt arbete = socialtjänsten osv. Dvs där du möter människor i utsatta situationer, inte kunder eller kollegor :)
 
Inte social samvaro med kollegor, socialt arbete = socialtjänsten osv. Dvs där du möter människor i utsatta situationer, inte kunder eller kollegor :)

Absolut! Som sagt många yrken kräver fysisk närvaro. Men säg att i socialtjänsten man träffar klienter, stödfamiljer osv fysiskt, och sedan sköter administration/dokumentation/telefonkontakter hemifrån.
 
Jag tror inte man ska snöa in sig för mycket på just bensinpriserna, de bestäms globalt och förutom bensinskatten kan vi inte göra något åt fluktuerande priser, det såg vi i somras när bensin blev billigare när oljepriserna dök. Det kommer att fortsätta beroende på den globala världsekonomin. Sverige kan inte höja och sänka bensinskatten för att följa oljepriserna.
Fast nu var det ju just det trådens start handlade om; hur eb kraftig höjning av bensinpriset skulle påverka.

Däremot kommer vi svenskar och andra i västvärlden att behöva lägga om vår livsstil. Tex, att i betydligt mindre utsträckning än idag köpa exotisk frukt som avokado, bananer, apelsiner, mango osv som transporteras från andra världsdelar och är stora miljöbovar. Tomater som är odlade i Spanien där de kräver vattenresurser som inte finns. Är det nödvändigt att flyga på utomlandssemester varje år? Att köpa tre för två på HM, köpa de där nya skorna, den där nya mobilen som följer med på köpet när abonnemanget ska förnyas. Billiga konsumtionsvaror från Kina - och då ska man beakta att vare sig man importerar som privatperson från Kina eller köper varan i butiken som importerat från Kina så är det inte så stor skillnad miljömässigt.
Odla egen mat (tomater är skitenkelt), vidga vyerna vad gäller val av råvaror, sluta konsumera!
Min mobil är mer än 4 år gammal och både seg och hackig, men jag behöver ingen ny grej som håller ännu sämre. Lär er sy egna kläder. Ta tillvara trasiga kläder och textilier och återanvänd. Byt inte kök och tapeter "bara för att". Släck belysning. Låt ogräs växa där den inte stör odlingen. Sluta med kalhyggen och storskalig rationell och enformig skogsodling. Sluta rationalisera och storskalsomforma lantbruket. Underlätta överlevnaden för de som har hållbara bruk.
Sluta importera onödig skit.

Laga istället för att slänga och köpa nytt. Vi har nått zenit av välfärd, nu är det nedför igen, det vi egentligen kan bestämma över är hur snabbt det går och hur djupt vi dyker. Men ja, för att nå Parisavtalets mål, som vi ratificerat måste svenskars vanor och beteende ändras. Tidigare generationer klarade sig med en eller ingen bil, även de som bodde i glesort eller på landsbygden. Kanske titta på hur de gjorde? Livet kommer att bli mer komplicerat, och i en del fall dyrare det är det ingen tvekan om. Men det handlar om 'adapt or die' lite drastiskt. Även om det inte är nuvarande generation som får ta smällen.
Hur de gjorde? De brukade sin egen mark och/eller jobbade mycket hårt åt andra och bodde flera generationer ihop. Och som redan nämnts, det fanns alltid nån hemma, oftast kvinnan med barnen.

Min pappa fick gå, springa, cykla eller skida 2 mil till skolan. Hans föräldrar hade ingen bil. Hans mamma mjölkade sina egna 4-6 kor och cyklade sen genom skogen till andra gårdar, där hon mjölkade fler kor. Och sen cyklade hon hem. De hade ingen förskola att ha barnen på. De jobbade inte på fabrik eller kontor. Behövde de läkarvård fick någon ta sig några km till närmaste gård eller milen in till byn, för att få hjälp. De hade ingen bil, för att de hade inte råd. Men så behövde de den inte heller - de var självförsörjande på mjölk, fil, smör, ost, potatis m m och var mycket vana vid att cykla på knögliga skogsvägar. De kunde även planera sin tid (dag, vecka, månad, år) utefter behov (bruk, sådd, skörd, slåtter o s v) och hade inte inramade 40 h/v på jobbet.
 
Biogas är ju gjort på kompost ;)
SANT! Finns ju dessutom anläggningar här i närheten! Och jag hoppas på att i framtiden kunna köra mitt trädgårdsavfall till dem istället för att dumpa på hög.

Men jag kommet inte kunna göra som Marty och Doc och lägga bananskalet och ölet direkt i tanken. Inte imorn i a f.
 
Min pappa fick gå, springa, cykla eller skida 2 mil till skolan. Hans föräldrar hade ingen bil. Hans mamma mjölkade sina egna 4-6 kor och cyklade sen genom skogen till andra gårdar, där hon mjölkade fler kor. Och sen cyklade hon hem. De hade ingen förskola att ha barnen på. De jobbade inte på fabrik eller kontor. Behövde de läkarvård fick någon ta sig några km till närmaste gård eller milen in till byn, för att få hjälp. De hade ingen bil, för att de hade inte råd. Men så behövde de den inte heller - de var självförsörjande på mjölk, fil, smör, ost, potatis m m och var mycket vana vid att cykla på knögliga skogsvägar. De kunde även planera sin tid (dag, vecka, månad, år) utefter behov (bruk, sådd, skörd, slåtter o s v) och hade inte inramade 40 h/v på jobbet.
Min farfar hade inte heller råd med bil, däremot 27 hästar varav ett fullblod som efter avslutad karriär blev hans personliga ridhäst. Det var tider det!
 
Ja men inte för alla. Jag har svårt att de hur det sociala arbetet skulle kunna bedrivas på ett vettigt sätt utan att träffas IRL.

Häromdagen intervjuades ett möjligen blivande familjehem per telefon på min VFU-plats och det är ju eg helt horribelt, ska man placera ungar hos någon man aldrig träffat? 🙈

Men å andra sidan kan ju delar av arbetet som allt skrivande, det som tas via telefon normalt kunna skötas så (om man bor så man har vettig uppkoppling och ngn bra strategi för hur man handskas med material som inte bör komma till allmänheten hur som helst).

Vad gäller just sekretess kan man koppla upp sig på intranätet hemifrån, det är standard inom branscher som finans där man måste kunna koppla upp sig säkert var i världen man än befinner sig.
 
Min farfar la sina få pengar på en motorsåg. Det gav honom mer jobb.
På gården fanns en arbetshäst.
Här var inte så mycket skog. Det var hårda tider med folk som dagarbetade bara för kosten, hästarna sägs faktiskt ha varit det som räddade ekonomin på gården.
 
Samtidigt vill vi ha en levande landsbygd. Ett Sverige som lever och inte bara i städerna. Jag tror att vi måste jobba på många områden samtidigt och framförallt där utsläppen är störst. Det görs redan väldigt mycket inom olika grenar, både smått och stort. Att chockhöja bensinpriset skulle bara göra att landsbygden avfolkas ännu snabbare.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Hönstråden II
  • Kroniskt sjuk och hund

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hästfolkets lilla ordbok
  • Lerig hage

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp