Höjning av bensinpris

Och vissa har hyfsade förutsättningar att göra det och andra inte alls lika stora. Det är väldigt mycket lättare om man har god ekonomi, exempelvis. Jag menar att för alla handlar det inte om bekvämlighet (på det sätt uttrycket om att sitta på röven nog menas i alla fall) utan om möjlighet att kunna göra något rimligt alls för sin försörjning och i sitt liv.

Jag tänker dock att det säkert kommer lösningar som även icke-miljonärer har råd med om ett tag och att det även dyker upp alternativ för olika slags transportsituationer.

(Och nej, jag är inte beredd på lösningen att bara rika människor ska få bo utanför städer och tätorter med bra kollektivtrafik)

Ett oundvikligt alternativ som jag ser det är att lägga pengar och eftertanke på kollektivtrafik i olika former (och låta bli att köpa flygplatser för pengarna). Kollektivtrafiken MÅSTE fungera om vi ska försöka få ner trycket både på vägarna (slitage) och miljön (allt som hänger ihop där). Det var inte 100 år sedan det faktiskt gick matarbussar på småvägarna för att samla upp människor som pendlar. Det finns så mycket att göra vad gäller just kollektivtrafiken och det känns helt galet att titta på pendlarna som åker in till stan, ensamma i varje bil - ett lämmeltåg varje morgon (om än färre nu i Coronatider).

Det gick ju tydligen att minska drastiskt på pendlingen.
 
Fast bensinpriset KOMMER att öka. Oavsett. Betyder det att ni inte kommer att ha kvar bilen nästa år, eller finns det möjligen en smärtgräns?

Nu menade jag uppåt femtio kronor litern. Var smärtgränsen går vet jag inte, men om det kommer kosta oss minst en hundralapp att åka och handla, en femhundring att åka till jobbet, ja då kommer vi få sälja bilen och säga upp oss. Vi kommer inte ha råd att arbeta.
 
Jaha? Är väl inte tillräckligt hipp för att förstå vad det är? Mitt Googlesvar är någon form av permobil så... får väl gissa att det är sånt man åker i stan 🤷‍♀️
Absolut, låt oss deraila tråden med att snöa in på olika elskotrar och dess fördelar.

Jag föredrar den första i sökningen (Ungefär 6 780 resultat (0,52 sekunder)) vilket blir Xiaomi Mi Electric Scooter
 
Nu menade jag uppåt femtio kronor litern. Var smärtgränsen går vet jag inte, men om det kommer kosta oss minst en hundralapp att åka och handla, en femhundring att åka till jobbet, ja då kommer vi få sälja bilen och säga upp oss. Vi kommer inte ha råd att arbeta.

... eller hitta andra sätt att komma till jobbet - genom kollektivtrafik, bilpooler eller hittills inte lanserade alternativ.

Nöden är som bekant uppfinningarnas moder. Tror ju t ex inte att alla som jobbar hemma kommer återgå till 5 dgr/vecka på arbetsplatsen i framtiden. Bara där är en otrolig lättnad i pendlingstrafiken. Och fördel för butiker etc på hemmaplan när livet blir lite mindre flängigt.

Då kanske vi också lägger pengar på annat, som att semestern i Sverige och därmed dra upp marknaden för upplevelser, hotell, resturang etc härhemma.
 
Absolut, låt oss deraila tråden med att snöa in på olika elskotrar och dess fördelar.

Jag föredrar den första i sökningen (Ungefär 6 780 resultat (0,52 sekunder)) vilket blir Xiaomi Mi Electric Scooter

Du vet väl att alla inte får samma sökresultat på sina Googles då de är anpassade efter användaren? Min är helt klart anpassad för att jag har ålderskrämpor 🤦‍♀️
 
De kan man ju låta bli att köpa om en vill vara laglig. Trots allt ett val en gör helt själv. Som att köpa rätt moped för sin behörighet t ex.
Jag kan inte ens köpa moped pga ekonomin
har behörighet för alla mopeder
jag har två km att gå till jobbet varav 800 m trafikeras av buss då och då
Och jag kan inte välja var jagvill bo
 
... eller hitta andra sätt att komma till jobbet - genom kollektivtrafik, bilpooler eller hittills inte lanserade alternativ.

Nöden är som bekant uppfinningarnas moder. Tror ju t ex inte att alla som jobbar hemma kommer återgå till 5 dgr/vecka på arbetsplatsen i framtiden. Bara där är en otrolig lättnad i pendlingstrafiken. Och fördel för butiker etc på hemmaplan när livet blir lite mindre flängigt.

Då kanske vi också lägger pengar på annat, som att semestern i Sverige och därmed dra upp marknaden för upplevelser, hotell, resturang etc härhemma.
Fast om fler jobbar hemma = mindre resande med kollektivtrafik och fler nedlagda linjer. Bilpool fungerar ju bara om någon man kan samåka med har vägarna förbi samt att man inte behöver lämna barn på ett gäng ställen innan eller efter jobbet. Jag är också för ett minskat resande men då i form av semestrar varje år i varmare länder tex. Transport till arbetet är det sista som människor borde behöva prioritera bort.
 
... eller hitta andra sätt att komma till jobbet - genom kollektivtrafik, bilpooler eller hittills inte lanserade alternativ.

Nöden är som bekant uppfinningarnas moder. Tror ju t ex inte att alla som jobbar hemma kommer återgå till 5 dgr/vecka på arbetsplatsen i framtiden. Bara där är en otrolig lättnad i pendlingstrafiken. Och fördel för butiker etc på hemmaplan när livet blir lite mindre flängigt.

Då kanske vi också lägger pengar på annat, som att semestern i Sverige och därmed dra upp marknaden för upplevelser, hotell, resturang etc härhemma.

Det finns ingen kollektivtrafik här. Och definitivt inte till orten maken jobbar. Jag kommer till mitt jobb, men inte hem. Våra jobb går inte sköta hemifrån (jag i butik, han är personlig assistent).
Sannolikheten att kollektivtrafiken byggs ut är inte speciellt stor, de har rent av dragit in flera avgångar. Vi har flera mil år vardera håll till våra jobb så cykel eller moped är inte rimligt.

Drömmen hade ju varit att bo så vi klarar oss med en bil, cykelavstånd till jobbet och allmänt gött. Men så ser det inte ut i dagsläget.
 
Det finns ingen kollektivtrafik här. Och definitivt inte till orten maken jobbar. Jag kommer till mitt jobb, men inte hem. Våra jobb går inte sköta hemifrån (jag i butik, han är personlig assistent).
Sannolikheten att kollektivtrafiken byggs ut är inte speciellt stor, de har rent av dragit in flera avgångar. Vi har flera mil år vardera håll till våra jobb så cykel eller moped är inte rimligt.

Drömmen hade ju varit att bo så vi klarar oss med en bil, cykelavstånd till jobbet och allmänt gött. Men så ser det inte ut i dagsläget.

Men lyft blicken. Det behövs utbyggnad, det behövs eftertanke, det behövs nytänkande. ÄVEN inom kollektivtrafiken.

Ska vi fortsätta som nu kommer våra egoistiska generationer att förstöra för alla kommande. Som barnlös kan jag ju skita i vilket, men jag tycker det är en tråkig inställning.
 
Och vissa har hyfsade förutsättningar att göra det och andra inte alls lika stora. Det är väldigt mycket lättare om man har god ekonomi, exempelvis. Jag menar att för alla handlar det inte om bekvämlighet (på det sätt uttrycket om att sitta på röven nog menas i alla fall) utan om möjlighet att kunna göra något rimligt alls för sin försörjning och i sitt liv.

Jag tänker dock att det säkert kommer lösningar som även icke-miljonärer har råd med om ett tag och att det även dyker upp alternativ för olika slags transportsituationer.

(Och nej, jag är inte beredd på lösningen att bara rika människor ska få bo utanför städer och tätorter med bra kollektivtrafik)
Precis.
Här i vår by har vi ett väldigt tydligt exempel.
En del av husen (kanske 100-200st) ligger inne i skogen. Från dessa och till skolorna är närmaste vägen en skogsväg i sand som antingen är väldigt tung, eftersom det är just sand, eller när det fryser är helt knögglig och svår att ta sig fram på. Den sköts inte och är inte belyst.

Kommunen anser att barnen som bor här ska ta denna väg för att komma till skolan. Detta överprövades och byborna vann eftersom "vägen" är som den är. Nu blev dessa barn berättigade till skolbuss då bilvägen till skolan innebär flera kilometer (tänk er ett O med 2 prickar nära varandra men där bilvägen innebär att man måste köra runt allt.)

Skolskjuts är inte billigt. Ett vettigare och mer miljöanpassat alternativ hade varit att göra om skogsvägen till en ordentlig cykelväg eller ännu hellre till en bilväg med 30km/h gräns.

Men så kan man ju absolut inte göra 🤦‍♀️
 
Jag kan inte ens köpa moped pga ekonomin
har behörighet för alla mopeder
jag har två km att gå till jobbet varav 800 m trafikeras av buss då och då
Och jag kan inte välja var jagvill bo

... och återigen. Vad är svaret? Alla, oavsett vad de kör för bilar och hur mycket eller lite pengar de har ska få förstöra miljön på valfritt sätt? Vi ska strunta i vilket och bara köra på?

Jag blir faktiskt ledsen av den har diskussionen och mångas inställning till "jag kan/vill inte ändra mig, det är viktigt för mig". Ingen kan göra allt mena alla kan göra något, och där kommer också inställning in i bilden.
 
Fast om fler jobbar hemma = mindre resande med kollektivtrafik och fler nedlagda linjer. Bilpool fungerar ju bara om någon man kan samåka med har vägarna förbi samt att man inte behöver lämna barn på ett gäng ställen innan eller efter jobbet. Jag är också för ett minskat resande men då i form av semestrar varje år i varmare länder tex. Transport till arbetet är det sista som människor borde behöva prioritera bort.

Och igen och igen och igen. En ANNAN syn på kollektivtrafiken. Ett NYTÄNKANDE. Lösningar som kanske ännu inte finns.
 
Precis.
Här i vår by har vi ett väldigt tydligt exempel.
En del av husen (kanske 100-200st) ligger inne i skogen. Från dessa och till skolorna är närmaste vägen en skogsväg i sand som antingen är väldigt tung, eftersom det är just sand, eller när det fryser är helt knögglig och svår att ta sig fram på. Den sköts inte och är inte belyst.

Kommunen anser att barnen som bor här ska ta denna väg för att komma till skolan. Detta överprövades och byborna vann eftersom "vägen" är som den är. Nu blev dessa barn berättigade till skolbuss då bilvägen till skolan innebär flera kilometer (tänk er ett O med 2 prickar nära varandra men där bilvägen innebär att man måste köra runt allt.)

Skolskjuts är inte billigt. Ett vettigare och mer miljöanpassat alternativ hade varit att göra om skogsvägen till en ordentlig cykelväg eller ännu hellre till en bilväg med 30km/h gräns.

Men så kan man ju absolut inte göra 🤦‍♀️

Precis det här jag menar. Och skolskjutsarna ska kanske öppna upp för annan pendling också? Nytänkande.
 
Men 2km kan du väl ändå cykla?
nej. Höfter och knän är kass så cykla är värre än att gå.
jag går idag, jag har inte körkort så för mig är det egentligen en ickefråga. Men det finns människor som om fem år fortfarande inte har råd att byta bil och hir dyr blir kollektivtrafiken?
här läggs bussarna ner nästa år.
 
Men lyft blicken. Det behövs utbyggnad, det behövs eftertanke, det behövs nytänkande. ÄVEN inom kollektivtrafiken.

Ska vi fortsätta som nu kommer våra egoistiska generationer att förstöra för alla kommande. Som barnlös kan jag ju skita i vilket, men jag tycker det är en tråkig inställning.

Va? Har jag sagt att jag inte tycker att det ska finnas kollektivtrafik? Jag har konstaterat att där jag bor finns det inte.
Är det egoistiskt av oss att arbeta?

Vi gör vad vi kan. Vi lånade pengar för att kunna köpa en hybrid. Vi kör så lite vi bara kan. Vad mer ska vi göra?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp