Höjning av bensinpris

Tvivlar starkt på att det kommer bli en så pass hög höjning. För mig hade det inneburit att jag fått göra mig av med bilen. Jag är förtidspensionär med en liten garantipension så det finns inte en chans att jag kan köra med såna priser och det innebär att jag inte längre kommer kunna ta mig ut. Jag har inte möjlighet att cykla utan fysisk smärta och har inte råd att åka buss. Även om jag skulle cykla eller åka buss så hade det inte möjliggjort resor till skogen, stranden eller ridskolan och jag hade fått sluta träffa en vän i en grannstad. Det hade öht resulterat i ett fruktansvärt mycket fattigare liv med en väldigt försämrad psykisk hälsa.

Iofs hade jag väl fått leva på luft och potatis när maten blivit skitdyr pga transportpriserna så jag hade nog inte orkat köra nånstans ändå.
 
Jag skulle väl fått cykla antar jag med resultat att jag skulle blivit överkörd på vägen till jobbet. Jag bor inte speciellt långt ifrån min arbetsplats (ca 7 km) men har trots det 5 km till närmaste busshållplats och cykelväg. För att ta sig dit behöver man gå eller cykla i kanten på en 100-väg samt gå genom skogen på en väg som inte plogas vintertid. Inga såna idiotiska förslag om prishöjning på bränsle kommer från någon som har en realistisk uppfattning om hur det är att bo någonstans utan kollektivtrafik.

Jag bor inte ens speciellt mycket "på landet" utan ett par km utanför en större stad där det borde finnas en cykelväg om någon på stadsplaneringen tänkt till lite pga att det ligger mellan stadsdelar och förorter. Buss hade jag antagligen inte kunnat åka även om det fanns pga mina arbetstider.

Ett mer realistiskt alternativ för mig är nog då iof att etanolkonvertera den gamla skrotbilen. Någon elbil blir det inte då jag vägrar pga etiska skäl (mineralbrytning till batterier bland annat).
 
Senast ändrad:
Vi bor på landet nära litet samhälle och en större stad, men valde aktivt läge med bra cykel- och tågpendlingsmöjligheter när vi köpte hus. Vi använder alltså i regel inte bil i veckorna men skulle kanske okynnesköra lite mindre på helgerna om drivmedelspriset höjdes. (dvs mindre "vi kör någonstans på utflykt" och mer "vi tar elcyklarna och cykelvagnen på utflykt")

Tror att det behövs åtgärder på bred front för att ställa om resandet. Som andra påpekat är det nog inte i första hand landsbygdens resor som behöver ställas om utan mer stadsnära trafik som ofta kan göras på andra sätt. Ur ett klimatperspektiv tror jag heller inte att lösningen är att relativt nya, fossildrivna bilar ersätts (långt innan de är uttjänta) med nya eldrivna suvar etc. Utan andelen biltrafik behöver minska. Därför behövs tex en bättre cykelinfrastruktur också regionalt (och där är inte direkt trafikverket några förebilder, för att återkoppla till grundförslaget) och fler lätta eldrivna fordon som cyklar eller någon form av hybrider. Det behöver vara lättare att byta färdmedel under resan och lite mindre prioritet till bilen i centrala lägen. Allt för att trafik som faktiskt kan göras på andra sätt ska omfördelas, och den biltrafik som behöver finnas, ska kunna ske.
 
Så klart är det Sverige som ska offra så mycket medan det finns så många andra länder som har så mycket mer klimatpåverkan. Sätt lite press på Kina, den som vågar ... men det är man livrädd för. Alla pengar som står på spel då.
Mycket av andra länders utsläpp är ju dock Sverige med och påverkar. Mycket av det vi använder produceras exempelvis i Kina så vi är bovar även där.
 
Mycket av andra länders utsläpp är ju dock Sverige med och påverkar. Mycket av det vi använder produceras exempelvis i Kina så vi är bovar även där.
Det har väl föga med att höja våra bränslekostnader så man måste bo i stan och låta lands och glesbygden dö här. Att Relativisera hjälper föga
 
Lite utsvävning i ämnet. Att skaffa en hybrid kan ju lätta kostnaderna en del, utan att tumma på räckvidden. Jag tittade länge på Mitsubishi Outlander PHEV. Pendlar en dagligen en lagom sträcka kan en göra det helt på el, men behövs det går en över på fossilbränsle. Rymlig (familjen, hästfolket etc) men nackdelen är att det är två separata system att serva.
 
När jag och sambon köpte huset i byn så hade vi två säkra statliga jobb. Vi cyklade 2-2,5 km åt vardera hållet.
Sedan försvann de säkra jobben...
Jag har nu i över 15 år pendlat 6 mil enkel väg, och sambon 9 mil enkel väg - åt andra hållet.
Jag har dieselbil, kör in till stan och parkerar på en pendlingsparkering och tar buss till jobbstaden därifrån.
Sambon har haft dieselbil och samåker med kollega. Buss är inte att tänka på för honom. Han skulle lagom komma fram till 16tiden....efter att ha bytt mellan 3 olika bussar.
Han har nyss köpt elbil. Och upptäckt att det är nog så spännande att fara iväg någonstans och upptäcka att den där laddningapparaten man sett som är det enda som finns - ja, där fungerar inte appen......han räddades den gången av en bilist som kom samtidigt och som lät honom ladda på sin app. Vet inte hur han hade gjort annars....det hjälper ju inte om någon med diesel eller bensinbil kommer....
Men sådant blir förhoppningsvis bättre. Han måste i alla fall planera att det tar längre tid nu vartän han ska om det är lite längre bort.

Nu i Coronatider har det visat sig att det går hyfsat att jobba hemifrån för oss båda, så det kanske skulle kunna gå att fortsätta med till viss del, om arbetsgivaren tillåter.
Annars vore det väl enkelt att bli av med en anställd genom att beordra personen att komma till jobbet, om man skulle vilja det.
Jag har inte så stor chans att få nytt arbete. Har inte så många år till att jag kan gå i åtminstone tidig pension och har bara gymnasieutbildning. Så jag hoppas på att klara mig kvar till det blir dags för pension.

Vi har livsmedelsbutik i byn. Än i alla fall.
Men ens fritid skulle bli helt annorlunda utan bil.....
Man blir ju inte yngre heller. Och vem vet hur frisk man får vara?

Det pratas ju en del om att ställa om både bensin och dieselbilar till att gå på annat, kan man inte påskynda det?
Som någon skrev och som jag håller med om, onödigt att relativt nya fossildrivna bilar ersätts långt innan de är uttjänta. Till vilken nytta? Bättre att de används så långt det bara går om utsläppen minskas/tas bort från dem.
 
Vi kommer välja elbil nästa höst när förmånsbilen på jobb ska bytas in. Ser redan ett par riktigt bra alternativ som kommer i vår som jag tror kan bli riktigt bra.
Upp mot 45 mil mellan laddningarna, gott om plats för allt och möjlighet att dra släp 👍

Jag tror att bensinpriset måste höjas. Tror ju dock inte att vi pratar 50kr i ett svep men det är inte omöjligt att vi är där om 5år. Då finns det säkert också ännu mer alternativ för fordon och kommuner har haft möjlighet att anpassa med cykelbanor osv
 
Lite utsvävning i ämnet. Att skaffa en hybrid kan ju lätta kostnaderna en del, utan att tumma på räckvidden. Jag tittade länge på Mitsubishi Outlander PHEV. Pendlar en dagligen en lagom sträcka kan en göra det helt på el, men behövs det går en över på fossilbränsle. Rymlig (familjen, hästfolket etc) men nackdelen är att det är två separata system att serva.
Det kommer elbilar med upp mot 50 mils räckvidd nästa år. Det borde de flesta klara sig på i vardagen.
 
Vi kommer välja elbil nästa höst när förmånsbilen på jobb ska bytas in. Ser redan ett par riktigt bra alternativ som kommer i vår som jag tror kan bli riktigt bra.
Upp mot 45 mil mellan laddningarna, gott om plats för allt och möjlighet att dra släp 👍

Jag tror att bensinpriset måste höjas. Tror ju dock inte att vi pratar 50kr i ett svep men det är inte omöjligt att vi är där om 5år. Då finns det säkert också ännu mer alternativ för fordon och kommuner har haft möjlighet att anpassa med cykelbanor osv

Ett komplement hos oss har blivit elskotern. Det går att sätta bilen på laddning, skotra till avsedd plats, göra vad som ska göras och sedan skotra tillbaka och hämta bilen och lägga in skotern. Ser också väldigt många som i coronatider väljer att komplettera med skotern, antingen som fullt alternativ till kollektivtrafiken (stadsnära) eller för att samåka till plats för att sedan åka vidare.
 
Det är ju snarare en fråga om att vi alla måste hitta andra sätt än att sätta oss på röven och förklara att vi minsann inte kan omforma oss utan måste få ha kvar tillvaron så som är bekvämast för just oss.
Precis. För de allra flesta av oss går det faktiskt att få till det. Många ser dock stora problem.
Jag har en del i mitt flöde som tycker att drivmedel ska vara gratis, typ. Gemensamt för dessa är att de bor i storstäder (Malmö/Lund) eller väldigt nära med oerhört bra kommunikationer. Dvs nära kollektivtrafik som kör minst 3ggr/ timmen. Jag har svårt att övht ta dessa människor på allvar.

Däremot finns det ett mindre antal som faktiskt är beroende på ett helt annat sätt men det är betydligt färre än som skriker om att priserna är för höga.
 
Ett komplement hos oss har blivit elskotern. Det går att sätta bilen på laddning, skotra till avsedd plats, göra vad som ska göras och sedan skotra tillbaka och hämta bilen och lägga in skotern. Ser också väldigt många som i coronatider väljer att komplettera med skotern, antingen som fullt alternativ till kollektivtrafiken (stadsnära) eller för att samåka till plats för att sedan åka vidare.

Vilken typ av skoter menar du? En som går på Snö eller typ en skejtboard med styre?
 
Precis. För de allra flesta av oss går det faktiskt att få till det. Många ser dock stora problem.
Jag har en del i mitt flöde som tycker att drivmedel ska vara gratis, typ. Gemensamt för dessa är att de bor i storstäder (Malmö/Lund) eller väldigt nära med oerhört bra kommunikationer. Dvs nära kollektivtrafik som kör minst 3ggr/ timmen. Jag har svårt att övht ta dessa människor på allvar.

Däremot finns det ett mindre antal som faktiskt är beroende på ett helt annat sätt men det är betydligt färre än som skriker om att priserna är för höga.

Vi som KAN ändra oss (men kanske inte vill) behöver ju göra vad vi kan för att de som har svårare (Norrland) ska slippa lida av vårt lättsinne. Ungefär så ser jag på situationen. Det går inte att låta situationen "gälla alla andra, min bekvämlighet får inte bli rubbad".
 
Vilken typ av skoter menar du? En som går på Snö eller typ en skejtboard med styre?

Se mitt inlägg ovan, om vi som gör vad vi kan istället för att gnälla om vår bekvämlighet, lättar på trycket kan de som har svårare kanske få lite lättare.

Det kallas solidaritet, respekt och förståelse.
 
Lite utsvävning i ämnet. Att skaffa en hybrid kan ju lätta kostnaderna en del, utan att tumma på räckvidden. Jag tittade länge på Mitsubishi Outlander PHEV. Pendlar en dagligen en lagom sträcka kan en göra det helt på el, men behövs det går en över på fossilbränsle. Rymlig (familjen, hästfolket etc) men nackdelen är att det är två separata system att serva.

Vi har en hybrid, en Yaris. Skulle bensinpriset öka kommer vi ändå inte kunna ha kvar bilen och bli "strandsatta" i de småländska skogarna.
 
Det är ju snarare en fråga om att vi alla måste hitta andra sätt än att sätta oss på röven och förklara att vi minsann inte kan omforma oss utan måste få ha kvar tillvaron så som är bekvämast för just oss.

Och vissa har hyfsade förutsättningar att göra det och andra inte alls lika stora. Det är väldigt mycket lättare om man har god ekonomi, exempelvis. Jag menar att för alla handlar det inte om bekvämlighet (på det sätt uttrycket om att sitta på röven nog menas i alla fall) utan om möjlighet att kunna göra något rimligt alls för sin försörjning och i sitt liv.

Jag tänker dock att det säkert kommer lösningar som även icke-miljonärer har råd med om ett tag och att det även dyker upp alternativ för olika slags transportsituationer.

(Och nej, jag är inte beredd på lösningen att bara rika människor ska få bo utanför städer och tätorter med bra kollektivtrafik)
 
Vi har en hybrid, en Yaris. Skulle bensinpriset öka kommer vi ändå inte kunna ha kvar bilen och bli "strandsatta" i de småländska skogarna.

Fast bensinpriset KOMMER att öka. Oavsett. Betyder det att ni inte kommer att ha kvar bilen nästa år, eller finns det möjligen en smärtgräns?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp