Höjning av bensinpris

Det är ett svårt problem, till att börja med behöver vi bygga om vårt samhälle, så att man i mindre utsträckning än idag behöver bil även på landsbygden. Färre köpcentrum och fler affärer i byarna, kanske. Skolor på samma sätt, etc, etc.
Skatterabatter baserat på var man bor, kommer att leda till omfattande fusk. Folk kommer skriva sig där man får rabatt, men bo på annat håll.
En stor del av biltrafiken är sådan som faktiskt skulle kunna ersättas med cykel eller kollektivtrafik redan idag, men där bilen är det lata valet. Och då syftar jag så klart på trafik inom städer, på korta avstånd.
Fast vad är skillnaden att ta sig till köpcentrum eller ta sig till byn för att komma till affären för dom som bor på landet.
 
Hur skulle det påverka er?
Vet inte om det kommer påverka dieselpriset men antar att det kommer göra det och gör det det, då kommer det bli spännande å se alla prishöjningarna inom transportsektorn.
Jag kör inte överdrivet mycket bil och under sommarhalvåret cyklar jag till jobbet, gör det dock inte under vintern då vägen är dålig och det är kallt, ösregnar det när jag ska till jobbet tar jag bilen, hem kvittar det för då kan man byta om, har inget ombyte på jobbet och testat cykla med regnkläder med det går igenom och sen tar det några timmar innan allt är torrt.
Måste ta bilen till stallet, lite för långt att cykla.

De flesta lastbilarna på jobbet går på RME, vi körde tidigare på HVO (vilket jag personligen gillar bättre än diesel, men det var svårt att få tag på). Jag misstänker om det blir en höjning kommer vi se mer slangningar på lastbilarna, har problem med det redan idag. Flera åkerier runt omkring här som gått ökat slangningar, och då med ett ännu högre pris tror jag det kommer öka ännu mer - tyvärr.
 
Vet inte om det kommer påverka dieselpriset men antar att det kommer göra det och gör det det, då kommer det bli spännande å se alla prishöjningarna inom transportsektorn.
Jag kör inte överdrivet mycket bil och under sommarhalvåret cyklar jag till jobbet, gör det dock inte under vintern då vägen är dålig och det är kallt, ösregnar det när jag ska till jobbet tar jag bilen, hem kvittar det för då kan man byta om, har inget ombyte på jobbet och testat cykla med regnkläder med det går igenom och sen tar det några timmar innan allt är torrt.
Måste ta bilen till stallet, lite för långt att cykla.

De flesta lastbilarna på jobbet går på RME, vi körde tidigare på HVO (vilket jag personligen gillar bättre än diesel, men det var svårt att få tag på). Jag misstänker om det blir en höjning kommer vi se mer slangningar på lastbilarna, har problem med det redan idag. Flera åkerier runt omkring här som gått ökat slangningar, och då med ett ännu högre pris tror jag det kommer öka ännu mer - tyvärr.
Vet du hur ser det ut med gas-stationer i Sverige?
Rullar ju ut en hel del gasbilar från fabriken men vet inte vilket land dom går till eller hur det ser ut i andra fabriker.
 
Fast vad är skillnaden att ta sig till köpcentrum eller ta sig till byn för att komma till affären för dom som bor på landet.
Generellt har byar en tendens att ligga mer i landsbygd än städer. Självklart finns det undantag, och omständigheter som gör att köpcentra blir mer passande. Men det jag tog upp, är exempel och funderingar på hur man kan lösa det hela, inte att det skulle vara det enda som löser problemet. Många jobb skulle behöva flyttas ut också, till exempel. Och nej, jag tänker inte komma med specifika lösningar på hur någon som har 50 mil till närmsta granne, och 100 till jobb och mataffär ska klara sig.
 
Fast vad är skillnaden att ta sig till köpcentrum eller ta sig till byn för att komma till affären för dom som bor på landet.
Jag har 5 km till macken där jag nödköper min mjölk. 7 km till mindre samhället med järnvägsstation och där jag hämtar ut paket, och en mil till stora köpcentrumet och stan.
Förr cyklade jag massor men ålder och hälsa har omöjliggjort det alternativet.
Hur jag än gör behöver jag transportera mig.

I värsta fall blir en moppe av något slag. Kanske eldriven. Men då skulle det ta väldigt mycket längre tid att ta sig nånstans.
 
Vet du hur ser det ut med gas-stationer i Sverige?
Rullar ju ut en hel del gasbilar från fabriken men vet inte vilket land dom går till eller hur det ser ut i andra fabriker.
Inte så jättemånga mackar va jag sett, vet det finns en här. Priset var i början väldigt lågt där men nu är det nästan högre än bensin och diesel priserna. Så vet inte. Personligen är jag inget fan av gasbilar.
Det intressanta med t ex. el-bilar är vart all el som krävs för att ladda dom ska komma ifrån när det redan nu är brist på el och de stänger ner kärnkraften mer och mer. Det ska bli intressant å se hur det kommer lösas eller om de kommer importera mer "smutsig el" från t ex. kolkraftverk eller hur de kommer göra.

Läste att det troligen inte kommer bli så högt drivmedelpris men att en höjning troligen kommer bli aktuell för att nå miljömålen. Utvecklingen går framåt, bästa hade varit om de stora länderna hade samma miljömål, det tror jag hade gynnat hela världen.
 
Generellt har byar en tendens att ligga mer i landsbygd än städer. Självklart finns det undantag, och omständigheter som gör att köpcentra blir mer passande. Men det jag tog upp, är exempel och funderingar på hur man kan lösa det hela, inte att det skulle vara det enda som löser problemet. Många jobb skulle behöva flyttas ut också, till exempel. Och nej, jag tänker inte komma med specifika lösningar på hur någon som har 50 mil till närmsta granne, och 100 till jobb och mataffär ska klara sig.

Jag tänker också att det är svårt att lösa det på andra sätt för de där sista 5 procenten av befolkningen. Men att det faktiskt inte är det som är problemet, att de 5 procenten fortsätter köra fossilt, om de flesta andra får hjälp till att ställa om.

Befinner mig trots närhet till en storstadsregion bland den procent som inte kommer få fiberanslutning de närmaste 25 åren heller.

Nånstans måste man sätta gränsen för hur fraktalt kollektivtrafiken kan byggas utan att precis som en fraktal bli oändligt - dyr och ineffektiv.

Idag finns subventioner genom både reseavdrag, ersättning för skolskjuts som inte går och ersättning för att man måste skjutsa barn till hållplatser. Inga summor som täcker kostnaderna, men som visar att samhället vet att man finns och att våra förutsättningar är olika.
 
Generellt har byar en tendens att ligga mer i landsbygd än städer. Självklart finns det undantag, och omständigheter som gör att köpcentra blir mer passande. Men det jag tog upp, är exempel och funderingar på hur man kan lösa det hela, inte att det skulle vara det enda som löser problemet. Många jobb skulle behöva flyttas ut också, till exempel. Och nej, jag tänker inte komma med specifika lösningar på hur någon som har 50 mil till närmsta granne, och 100 till jobb och mataffär ska klara sig.
Pratar inte heller om dom som har 50 och 100 mil utan räcker gott och väl med dom som har 2 mil till byn utan buss eller dåligt med bussar. En frisk och ung personen lär inte ha problem med att ta cykeln men värre för andra.
 
Skulle få flytta illa kvickt till ”stan”. Men vem skulle köpa gården?

Det finns kollektivtrafik här men restiden och småbarn går inte riktigt ihop.
 
Jag tycker det är fullt rimligt att höja rörlig kostnad hellre än skatten. Det är själva bensinförbrukningen en vill åt ju.

Har redan tagit höjd och bytt till elbil privat och kompletterat firmabilsflottan med elbil, så jag kommer undan med så få diesel/bensinmil som möjligt.
 
Det man vill åt är ju den onödiga körningen och är man höginkomsttagare så spelar det inte nån större roll vad drivmedlet kostar. Man kör ändå. Det skulle drabba socioekonomisk svaga, och glesbygdsbor.
Ja verkligen.

Det är konstigt att det pratas så lite om miljörättvisa och klimaträttvisa i Sverige, jag menar nationell nivå. Det verkar som om man på andra håll har mycket mer intersektionalitet i miljöfrågorna, klass och annat. Man hade kunnat lära sig av Frankrikes misstag att det finns bättre och sämre sätt att göra det på och att det är nödvändigt komma ihåg att alla inte drabbas lika av åtgärderna.
 
Jag anser fortfarande att konvertering till andra bränslen än fossila bränslen borde underlättas. tekniken finns och är i många fall relativt enkel. Men den är inte tillgänglig.
Jag skulle konvertera min bil i morgon om jag visste vem som kunde göra det åt mig. E85 består förvisso fortfarande av en liten andel bensin, men merparten av den (85%) är etanol som inte tillför någon extra koldioxid på det sätt som fossila bränslen gör.

Jag bor på landet, tillräckligt långt ut på landet för att det ska vara för långt att cykla och med alldeles för dålig kollektivtrafik.
 
Alltså jag vet inte hur det skulle gå... Finns inte ens någon officiell laddstolpe i min kommun... 10 mil till närmaste stad, 2 mil till jobbet (skulle arbetsgivare bli tvingade att ha möjlighet att ladda?) och kör mycket i företaget. Skulle nog egentligen inte ha råd med elbil men måste man så måste man ju. Men jag tror ju egentligen inte att elbilar är så jäkla bra för miljön heller...
 
Jag hade fått bli hemmafru med en hemmaman. Vi hade inte haft råd att åka någonstans. Elbil, jovisst men som det ser ut kan vi inte ladda hemma (lägenhet utan riktig parkering).
Någon kollektivtrafik att tala om finns inte idag. Det går typ två bussar om dagen till centralorten.
Att ta sig till sjukhuset i grannkommunen skulle bli ett heldagsprojekt, förhoppningsvis kommer man både dit och hem på samma dag.
 
Hade väl fått byta till en Tesla.. vår leasingbilsavtal går ut hösten 2022 och vi kommer antagligen ta en elbil då. Vår nuvarande är en stor suv men den drar rätt lite. Men ändå, hade inte velat betala 50/litern så då blir det väl elbil.
 
Hade verkligen inte haft råd nu att köpa el-bil, dessutom pluggar jag och måste kunna ta mig till framtida arbete... lär dröja många år innan jag väljer att köpa elbil, kommer ju främst satsa på att köpa bostad först och SEN el-bil om det blir aktuellt... om man ens får jobb efter Corona. Annars får man väl köpa sig en hästkrake och använda den som transportmedel.... men den kostar ju också :confused:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Tråden för spår
  • Retrievertråden

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp