Höjdhoppning?!

Status
Stängd för vidare inlägg.
K

Katleen

Jag och en kompis(1:a) har nygligen skaffat två sexåringar. Båda hoppar väldigt bra och kommer förhoppningsvis komma långt. :) Men min andra kompis(2:a) säger att det kommer bli höjdhoppning mellan henne och mig, vem som kan hoppa höst på träningarna. Men jag försöker förklara att det inte kommer bli så, vi tävlar MED varann och inte mot. I veckan hoppade jag 1.40 på en oxer, och min kompis(2:a) säger att våra häsra kommer att hålla i max tre veckor, men herregud, de e klart att vi inte kommer att hoppa 1.40 VARJE vecka. Och dessutom så var det bara ETT hinder på den höjden. men, men... Vad tror du? Om jag hoppar högre varannan vecka och rider väldigt varierat, tror du att min ponny kmr gå sönder?! :crazy:

Sv: Höjdhoppning?!

typisk avundsjuka. min kompis var jämt sådan förut.

säg till henne att sluta lägga sig i och att det är något mellan, dig, kompis 1 och ponnyn? på ett trevligt men bestämt sätt!

Luktar avundsjuka lång vääg ;) inget att bry sig om

Ursäkta att jag frågar, men varför ska du hoppa så högt :confused: Även om ponnyn säkert klarar av det och inte går sönder om du gör det varannan vecka så finns det ju ingen anledning? Fast om man vill göra det någon gång kan man ju göra det. Ser dock ingen anledning, du får ju ändå inte tävla på den höjden på ponny.

Jag skulle inte hoppa min 6-åriga ponny på 140 även om det är på enstaka hinder...

Senast ändrad:

Utomhus SM är 140... men jag kommer inte att hoppa 140 så ofta.. :P

Din tränare vet nog vad din ponny klarar av och inte så det är henne/honom du ska lyssna på och inte din kompis.
För jag hoppas du inte hoppar på den höjden utan tränare..!

Sen tycker jag personligen att man ska ta det lugnt med så unga ponnyer. Jag vet flera stycken som gjort/resonerat som du och dessa ponnyer har faktiskt gått sönder.
Högre hinder behöver du inte hoppa mer än ibland, och som sagt - din tränare höjer nog när det behövs.

Satasa på utomhus SM på en 6 åring skulle jag aldrig göra. Börja tävla lågt så att ni lär känna varann ist. är vad jag rekomenderar. Annars kan det få sorgliga konsikvenser om du tänker så högt med en 6 åring. Bara vad jag har att säga.

Din tränare vet nog vad din ponny klarar av och inte så det är henne/honom du ska lyssna på och inte din kompis.

Sen tycker jag personligen att man ska ta det lugnt med så unga ponnyer. Jag vet flera stycken som gjort/resonerat som du och dessa ponnyer har faktiskt gått sönder.
Högre hinder behöver du inte hoppa mer än ibland, och som sagt - din tränare höjer nog när det behövs.

Tycker du har rätt, !:bow:
För min del så hoppar jag aldrig så högt, varför liksom??

Satasa på utomhus SM på en 6 åring skulle jag aldrig göra. Börja tävla lågt så att ni lär känna varann ist. är vad jag rekomenderar. Annars kan det få sorgliga konsikvenser om du tänker så högt med en 6 åring. Bara vad jag har att säga.

Det är klart att jag börjar med att tävla lågt, har tavlat LD-LB i höst med ska inte hoppa LD någe mer då det är för lågt.. Men jag kommer bara hoppa 140 MAX 1 g/månad ;) Och mitt Mål är att tävla SM :D

Självklart så hoppar jag bara dessa höjder med tränare och sällan. :)

okeej. tänkte väll om du skulle satsa på SM till nästa år.. Men LB så fort? varför? är inte de lite onödigt att gå så fort frammåt? Du harde ju inte haft den så länge.

Jag tycker personligen inte att en gång i månaden är sällan när det gäller att hoppa 140 på en ung ponny. men det är ju jag.

Jag tycker att du borde ta det lite lugnare med ponnyn. 140 är högt för en 6 årig ponny.
Tänk på att hästen ska hålla 20 år till och det är allt för ofta man hittar förslitningar på unga hoppponnier som har blivit hoppade för högt alldeles för tidigt, om du nu satsar på SM så ska du i första hand satsa på att ponnyn håller för det och att den inte tappar självförtroendet och börjar stanna om du hoppar för högt med den.

En ponny/häst som ska gå SM tycker ja inte borde vara yngre än 10 år. Fatta va det tar på dom me alla kval & finaler. Även om den yngre hästen hoppar jättebra, så är inte kroppen klar för sådana påfrestningar.

Ja tycker att du ska strunrta i att hoppa de där få 140cm sprången. De ger ändå ingenting. Bättre att hoppa lite fler språng på lägre höjder som ger din ponny styrka & självförtroende.
Om den har hoppat 140cm så vet du ju det nu.. Så. Vänta me att hoppa det i nått år så kommer den kunna hoppa det ännu bättre sen.

okeej. tänkte väll om du skulle satsa på SM till nästa år.. Men LB så fort? varför? är inte de lite onödigt att gå så fort frammåt? Du harde ju inte haft den så länge.

För att första gången jag tävlade LD i avd. A så vann jag med 2 sek. Och jag tycker att det blir tråkigt då... :(

En ponny/häst som ska gå SM tycker ja inte borde vara yngre än 10 år. Fatta va det tar på dom me alla kval & finaler. Även om den yngre hästen hoppar jättebra, så är inte kroppen klar för sådana påfrestningar.

Ja tycker att du ska strunrta i att hoppa de där få 140cm sprången. De ger ändå ingenting. Bättre att hoppa lite fler språng på lägre höjder som ger din ponny styrka & självförtroende.
Om den har hoppat 140cm så vet du ju det nu.. Så. Vänta me att hoppa det i nått år så kommer den kunna hoppa det ännu bättre sen.

Men jag kommer nog inte hoppa så högt, att träna på högre höjder kan vara bra för att stärka självfortroende på höga höjder (Om den är redo för de) Men med "höga höjder" menar jag inte 1.40 utan även 110 - 120. :)

Jag tycker att du borde ta det lite lugnare med ponnyn. 140 är högt för en 6 årig ponny.
Tänk på att hästen ska hålla 20 år till och det är allt för ofta man hittar förslitningar på unga hoppponnier som har blivit hoppade för högt alldeles för tidigt, om du nu satsar på SM så ska du i första hand satsa på att ponnyn håller för det och att den inte tappar självförtroendet och börjar stanna om du hoppar för högt med den.

men jag ville se hur hon reagerade på det. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 222
Senast: Kajsalisa
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 921
Senast: Derivata
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 199
Senast: lizzie
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 150
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V