Höjd på stalldörr?

S

sialina

Vi håller som bäst på att mura upp vårt häststall och har en fråga ang höjden på dörrarna. Min pappa säger att dörrarna ska gå ända upp till taket men de regler jag hittar på nätet säger att 2,20 är vad som krävs. Någon som vet vad som gäller?

Sv: Höjd på stalldörr?

220 höjd och 120 bredd är minsta mått

Vi håller som bäst på att mura upp vårt häststall och har en fråga ang höjden på dörrarna. Min pappa säger att dörrarna ska gå ända upp till taket men de regler jag hittar på nätet säger att 2,20 är vad som krävs. Någon som vet vad som gäller?

Jag skulle valt att ha riktigt höga stalldörrar som din pappa säger, även om det inte behövs. T.ex. om man skulle vilja lasta från stallet så måste det vara högt nog. Så fler funktioner kan stallet ha om man har höga dörrar. Men det är klart alltid en fråga om ekonomi.

Hälsning Maja

Menar du ytterdörrarna eller boxdörrarna ?

För ytterdörrar gäller minsta höjd 2,20 meter och minsta bredd 1,50 meter.

På boxdörr gäller minsta höjd 2,20 meter och minsta bredd 1,20 meter.

Dessa mått är visserligen skrivna som "bör", men vid nybyggnad är man djävulskt klantig om man inte tolkar "bör" som ett "ska" eftersom reglerna knappast plötsligen kommer att mildras väsentligt framöver...

Om det är ytterdörrarna som din far vill ha extra höga så kan jag bara instämma - bygger man nytt är man klantig om man inte ser till att det är lätt att köra in med traktor i stallgången, och om 20 år så kanske ni vill använda byggnaden till något annat än som häststall. Om inte annat så underlättar det vid renoveringar och ombyggnationer om man kan ta traktor/lastmaskin och lyfta in pallar med byggmaterial direkt in i gången.... för att inte tala om allt strö och foder som ska in i stallet i framtiden - blir flera ton per år bara på en häst.

Jag skulle kunna räkna upp massor med anledningar till att ha ytterdörrar som är lika höga som takhöjden, din far verkar vara en smart människa.... jag hade nog satsat på minst 3x3 meter på ytterdörrarna, det är dumt att bygga för smått när man ändå är igång och bygger.

Vad gäller boxdörrar så bör man ju när man bygger nytt bygga så att det är lätt att köra in med en liten bobcat eller avant minilastare i hästboxen, dessa börjar dyka upp som begagnat nuförtiden och finns dessutom att hyra för överkommliga pengar vilket underlättar om man har bädd eller vid framtida ombyggnationer och renoveringar.

Satsa på de större dörrarna och spara in pengar på att skippa lite "lull-lull" istället.

Senast ändrad:

Man brukar anse att utrymmningsdörr bör vara 1,5 m.

Saxat direkt från SJV:

"Boxdörr och stalldörr bör vara: 1,2 x 2,2 m"

Alltså: det står BÖR

Någonstans skall det finnas allmänna regler för lantbruksbyggnader vad gäller brandskydd - och där finns inget "bör" vad gäller måtten, där är måtten tvingande. Jag vet att man av den anledningen inte får stallat godkända av vissa länsstyrelser om man underskrider den rekommenderade gränsen.

Kan vara värt att kolla upp med länsstyrelsen innan, alltså!

Saxat ur pärmen från Lantbrukets Brandskyddskommitté, LBK. Den
innehåller rekommendationer och övrigt informationsmaterial som ligger till grund för brandskyddet och den brandskadeförebyggande verksamheten i lantbruket.

"Dörr eller port i utrymningsväg skall vara utåtgående eller skjutbar i sidled och medge passage av två djur samtidigt. Det betyder en minsta öppningsbredd av 1,5 m för kor och hästar samt 1,0 m för svin och får. Dessa mått gäller även för tvärgångar avsedda för utrymning.
Måtten är anpassade till Svensk Standard för ytterdörrar. I de fall man från värmeisoleringssynpunkt använder sig av dubbla dörrar i samma dörrkarm får det inre dörrbladet vara inåtgående. Härigenom minskas utrymningstryggheten, varför man bör eftersträva enkla dörrar med tillräcklig värmeisoleringsförmåga."

Ah, thank you!

Rekommendationer alltså. Jag återgav ett uttalande från länsstyrelsens byggnadskonsulent. M.a.o. är det bättre att kolla själv med länsstyrelsen än att tro på vad jag säger...

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 037
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Jag vet att detta är en fråga som ligger många varmt om hjärtat och kan förstå varför. Men för mig är det ingen självklarhet. Frågan är...
2 3
Svar
49
· Visningar
2 911
Senast: Viva
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 903
Senast: Svartkatt
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 581
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar