Höhäck. Vad har ni??

Sv: Höhäck. Vad har ni??

Den här varianten har jag kört med i många vintrar nu... Samma idé som Ameo..
Portionerar ut dagransonen så det räcker hela dagen. En två tre stycken sådana här i hagen beroende på antal hästar... Funkar kanon.. lätta att flytta när det blir lerigt och söndertrampat runt häcken..

Enda nackdelen är just att man måste bära ut för hand... Det blir lite merjobb .. Men är vädret bra kan man fylla häckarna på kvällen så är det färdigt på morgonen.. Jag packar i stora säckar och så kör jag ut med en kärra eller liknande så man inte behöver gå flera gånger...
17709656.jpg

vi har tagit ut plastdunken från en enkubiks tank som hat galle runt och jag fyller den full.sen kan hästarna välja att äta från sidan eller uppifrån:) funkar för mig sen när det blir frost och snö rullar vi ut en stor inplastad bal som vi skär av "locket" på

såna har diskuterats i andra trådar och jag personligen skulle ALDRIG använda en sådan till hästar. Risken att de sätter en fot i gallret och fastnar är alldeles för stor. Däremot har jag en sådan till mina får och där funkar det utmärkt - de kan sticka in huvudet i öppningarna och äta utan att fastna.

har aldrig haft problem med att hästarna sticker in hovarna eller står och sparkar med frambenen och då är hästarna i varierande ålder,hade pallkragar förr och då var det inget roligt med hästar som välte undan och krafsade och slog med frambenen och hade sig

Vad har du för mått på den där som du sätter höbalen i? =)
den på bilden är 2 m i yttermått. Den pensionerades, för övrigt, inför den här vintern efter 6 vintrars trogen tjänst :love: och är nu ersatt med en ny. Den nya gjordes något mindre - på gott och ont - och är nu 185 cm i yttermått.

den på bilden är 2 m i yttermått. Den pensionerades, för övrigt, inför den här vintern efter 6 vintrars trogen tjänst :love: och är nu ersatt med en ny. Den nya gjordes något mindre - på gott och ont - och är nu 185 cm i yttermått.

I vilken låg höet bäst kvar i? Har två pojkar som gärna hoppar i balen. :) Hur hög är den? :)

det är ungefär lika mycket som hamnar utanför i båda varianterna. jag har gjort dem ca 75 cm höga. Har inte haft någon som har klättrat in i den. Skälet till att jag inte gör den högre än så är att de inte ska behöva hänga över kanten för att nå in i mitten, för då knäcker man själva konstruktionen.

Här är vår höhäck. VI ville också ha upp den från backen så inte hararna tuggar sönder nätet som är runt balen. Framsidan på höhäcken är så hög för att man ska kunna lyfta in balen med traktorn. Taket och baksidan är klädd med damm-duk för att hålla balen torr. I övrigt är häcken byggd med rejält virke, 4*4 tum i hörnorna och resten 2*4 tum. Golvet är 2*4 tum på högkant och dom orkar trycket från balen.
Det är andra året vi använder den så den har hållt bra, sen att vissa pikar oss med att vi har ett älgtorn i hagen det får vi bjuda på ;)

grind2.jpg

Kan tillägga att förutom att nätet gör att inte fjordingen kan glufsa i sig ofantlige mängder hö på superkort tid så är den stora fördelen att det blir i princip 0 spill. Dom är ju lata och äter i första hand smulorna på backen innan dom börjar pillra ut höt ur nätet. win-win

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
591
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 940
Senast: Roheryn
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 629
Senast: Enya
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 403
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar