högrest 4-åring

Status
Stängd för vidare inlägg.
S

sine

Jag äger en underbar 4-åring, snäll och mysig i alla lägen. Problemet är bara att han är väldigt högrest, vilket gör att han jobbar i en för hög form vilket i sin tur gör att han inte arbetar ordentligt med kroppen. Han är superfin när han kommer ner i formen och blir rörlig i bogarna, men jag måste rida ganska länge för att få honom att lägga ner sig. Är det någon som har några bra tips?

Sv: högrest 4-åring

Jag är inte helt säker på att jag förstår, lägger ner en häst gör man väl bara? Det är ju åt andra hållet som kan vara svårt.

Jag brukar använda liksidiga hjälper, ofta innersidans. Kan du inte be någon som kan hjälpa dig?

Har precis samma problem med min häst, jag har nu fått order om att tömköra ner henne i låg form varannan dag + att jag ska rida med graman till en början för att lära henne var hon ska gå. Det är ett vanligt problem med hästar som har den här exteriören, att de har för lätt att gå i hög form och SKITsvårt att få i låg form. Detta gör att de inte arbetar rätt med ryggen och får förslitningsskador i rygg och bakknän.

hej!! tycker inte du ska rida en 4 åring på graman.. bättre att du tömkör eller longerar han i väldigt låg form.. och får honom att slappna av på så sätt och känna sig bekväm.. lycka till :)

läng på tygeln LITE, så du ber honom att länga halsen, och när han gör det så tar du mjukt och bekvämt stöd på bettet. När jag säger länga på tygeln så menar jag INTE släppa den. Driv också så att han kommer fram till handen. Ökningar i trav är också bra! Ha honom ordenkligt på bettet. Longera i låg form ofta! Beröm når han länger på sig. Lycka till:) Det är fint och bra med högresta hästar. Ta vara på det!

Jag är inte helt säker på att jag förstår, lägger ner en häst gör man väl bara? Det är ju åt andra hållet som kan vara svårt.

Har med haft det problemet med mitt sto, vilket gör att hon lätt blir spänd i nacken och låst i bogarna, vi har arbetat länge med att få henne låg och lång för tt sen kunna plocka upp henne bara när jag ber om det. Och jag kan lova, det är inte bara att "lägga ner" dessa hästar...

Har probelm med min 16 åriga ponny. Jag travade honom mycket på långa tyglar som jag så smångin om mötte upp försiktigt. Nu kan han ta stöd i bettet på ett bra sätt och arbetar mycket bra i låg form.

jag jobbar min arab mkt med tempoväxlingar, dels för att jag vill ha honom framåt neråt men också trampa under sig.
jag har fått länga tygeln lite, och jobba mkt med honom på de stora volterna och leda honom inåt, samtidigt som jag har kvar stödet på ytter.
och nu går han gärna ner bara jag håller i tygeln och är stadig i mitt säte, eftersom han lätt blir hög så kan min hand ibland störa mer än göra nytta,
så jag har ridit mkt med röst (och sätet givetvis).

hoppas det var till ngn hjälp!:)

Försök få hästen att jobba i så lång-låg form som möjligt. Mjukt stöd och drivning fram till handen, hästen måste bjuda framåt och inte bli bakåtsträvande. Stora volter, flytta lite för skänkeln på volt. Skänkelvikningar är guld. :bow:

Lite fundersam på det här med graman. Känns som graman mest gör att hästen får hjälp att gå med nosen närmare bringan? Inte så mkt framåt-nedåt alltså. Det beror väl såklart på hur man rider med den men den inverkar väl lite så?

Jo jag vet, men det är en hjälp att få hästen ner med huvudet i rätt höjd, sedan är inte poängen att 'dra' ner hästen utan mer att den ska vara ett stöd så att hästen kan hitta en position där den kan vara kvar.
Min häst är inte 4 år så det är kanske inte samma sak att rekommendera det till min som till TS.

Rid på en stor volt och ta regelbundna, överdrivet tydliga ledande tygeltag med innertygeln så att han verkligen följer med dig runt. I samma stund som du lättar och ger en liten eftergift med innerhanden så driver du framåt för innerskänkeln så att han måste börja forma innersidan. Jätteviktigt att inte fastna i det ledande tygeltagets ytterläge utan att du snabbt går tillbaka till normalläge igen.!

När han sedan trillar ner i form och känns mottaglig för det kan du börja rida lite mer framåt till handen, att bara ge mer eftergift och rida på fram på en gång kan snarare ha motsatt effekt - att du får en ännu mer låst häst.

Detta tipset är från min tränare (B-tränare med meriter t o m *** int ft) och fungerade mycket bra på min 3-åring som har hög nacke, lite branta bogar och släpper sin ryggverkan. Det tog inte många minuter innan han förstod vad det handlade om och började söka sig åt rätt håll :)

Har jättesvårt att se att det skulle vara fysiken som hindrar hästen att komma i form, den är antagligen bara spänd och obalanserad ännu, och spänner den av så kommer huvudet och halsen på plats av sig själv.

Tömkör mycket, och rid mycket avslappnande arbete där ryggen får komma upp. Skit i handen, det är inte huvudet som ska ner i ett visst läge.

Graman för att lära hästen vart huvudet ska vara är idioti i min värld. särskilt på en unghäst.

Rid på en stor volt och ta regelbundna, överdrivet tydliga ledande tygeltag med innertygeln så att han verkligen följer med dig runt. I samma stund som du lättar och ger en liten eftergift med innerhanden så driver du framåt för innerskänkeln så att han måste börja forma innersidan. Jätteviktigt att inte fastna i det ledande tygeltagets ytterläge utan att du snabbt går tillbaka till normalläge igen.!

När han sedan trillar ner i form och känns mottaglig för det kan du börja rida lite mer framåt till handen, att bara ge mer eftergift och rida på fram på en gång kan snarare ha motsatt effekt - att du får en ännu mer låst häst.

Detta tipset är från min tränare (B-tränare med meriter t o m *** int ft) och fungerade mycket bra på min 3-åring som har hög nacke, lite branta bogar och släpper sin ryggverkan. Det tog inte många minuter innan han förstod vad det handlade om och började söka sig åt rätt håll :)

Låter ju bara som hästen blir förböjd genom att man sitter och manipulerar i innersidan. du ska ju rida upp den på ytter, inte tvärtom.
det handlar ju inte om att unghästen ska "förstå" att huvudet ska ner, det handlar ju om att hjälpa den hitta ett utgångsläge för att huvudet kommer ner per automatik av att resten av kroppen slappnar av och kan arbeta o forcerat.

Vad du än gör, sätt inte på hästen en graman! Möjligtvis longera med en chambon eller liknande.

Låter ju bara som hästen blir förböjd genom att man sitter och manipulerar i innersidan. du ska ju rida upp den på ytter, inte tvärtom.
det handlar ju inte om att unghästen ska "förstå" att huvudet ska ner, det handlar ju om att hjälpa den hitta ett utgångsläge för att huvudet kommer ner per automatik av att resten av kroppen slappnar av och kan arbeta o forcerat.

Det handlar absolut inte om att "manipulera innersidan" och tvinga ner hästens nacke. Genom att du hela tiden håller ett lätt stöd på yttersidan både genom tygeln och naturligtvis även skänkeln så kommer du automatiskt få ett stöd i den och se till att den inte blir förböjd, även innerskänkelns drivande i samband med att du lättar av innerhanden motverkar detta så att den söker sig framåt nedåt i stället.

Att ta ett korrekt ledande tygeltag på en så pass grön häst får väldigt sällan konsekvensen av förböjning, förutsatt att du inte håller i alldeles för länge och strävar bakåt med din egen hand då bara halsen böjs och hästen fortsätter mer eller mindre rakt fram.

Läst mellan raderna är självklart tanken att hjälpa hästen komma fram till en mer korrekt form där hela kroppen kan börja arbeta mer avslappnat än vad den någonsin kan göra när de går med huvudet "rakt upp" och ryggen låst.

På högresta hästar som inte har den naturliga fallenheten att hitta en korrekt form anser jag att det här är en bra metod. Eller har du någon annan förklaring på varför det helt plötsligt kan komma fram en låg nacke och ett betydligt mer taktfast och avspänt steg samt ryggverkan av den här övningen?

På högresta hästar som inte har den naturliga fallenheten att hitta en korrekt form anser jag att det här är en bra metod. Eller har du någon annan förklaring på varför det helt plötsligt kan komma fram en låg nacke och ett betydligt mer taktfast och avspänt steg samt ryggverkan av den här övningen?

Om du frågar mig så har högställda hästar - så länge vi talar högställd i den traditionella bemärkelsen, och inte att de är byggda felaktigt, som hängmattor med dålig exteriör, att de har LÄTT för att komma i form, just för att de ÄR högställda. Bakdelen får lätt att komma in under kroppen därför att framdelen inte tynger ner, - de är inte i framvikt exkteriört mässigt. Tror jag delar den uppfattningen med många, då det är konceptet och attraktionsvärdet i en fördelaktigt byggd dressyrhäst framför allt.

du kan säkert hitta "formen" på det sättet du beskriver, om du är otroligt skicklig och avvägd i din ridning som ryttare. då kan man hitta formen å de flesta metoder : )

tycker dock inte generellt att det är vägen till en bra form - varken på en 3 åring eller 4 åring. Framför allt handlar det om självbärighet och balans. Har hästen inte det på volt så stärker man den successivt på andra sätt än att påverka huvudet och halsen i första hand.
sorry men bryr mig inte så mkt om din tränares meriter i detta fallet, utan förlitar mig på det jag själv vet, lärt mig, och erfarit.

Håller med dig, Mackan. Och jag undrar om det inte blivit lite begreppsförvirring i tråden. Har själv en högställd häst o hon har oerhört lätt att arbeta i en korrekt form. Precis som Mackan skriver så kommer bakbenen in under hästen och hon hamnar aldrig på bogarna. En sådan häst är mycket bekväm o lättsam att rida!

Så, när man här i tråden pratar om "högställd" som ser jag framför mig en häst med långa ben men som egentligen är lite "felbyggd" för dressyr, alltså att den har lätt att "kröka upp" nacken, gå med nacken för högt och ryggen för lågt så att säga. Och då skulle jag, precis som andra här säger, "länga" tygeln lite i den meningen att jag sänker o för fram handen en aning, samtidigt som jag genom drivning framåt (utan att det blir övertempo eller hästen tappar takten) ber hästen att arbeta fram mot handen. Varierar mycket mellan böjda och raka spår o är noga med kontakten på yttersidan. Syftet är att få hästen att mjukna o följa handen. För mig har det funkat bra på den typen av hästar.

Återigen på högställda hästar som inte har den naturliga fallenheten att hitta en korrekt form så anser jag att den här metoden har fungerat - med andra ord så finns det fortfarande högställda hästar som det inte faller sig naturligt för precis lika väl som det finns högställda hästar som det gör det för. Har själv haft båda sorter och vet mycket väl hur tacksamt det är att sitta på en häst som av naturen har en bärighet, balans och form som man på andra får jobba fram.

En annan sak som kan vara svårt med att lägga fram handen och bara driva på en unghäst är också att den t ex kan bli vinglig om stödet försvinner och den inte naturligt faller ner på ett stöd i handen utan snarare undviker bettet mer. Men saker och ting kan väl säkert ha ett samband med ridbarheten hos hästen och erfarenheten hos ryttaren att göra med.

Meriterna var för övrigt rent referensmässigt och ingenting för skrytväg.

Svarar du mig eller Mackan? Jag har nämligen inte alls nämnt din tränares meriter, är inte intresserad av dem alls faktiskt. Jag har heller inte sagt att du rekommenderar fel metod. Jag skrev bara hur jag själv gjort när jag ridit den typen av häst (den senaste var unghäst för övrigt, och väldigt lite kommen i sin utbildning).
När det gäller lägga fram handen så innebär inte det att man släpper tygeln och därmed inte erbjuder något stöd alls. Det går att flytta fram handen och ändå bibehålla kontakten. Det gäller att få handen att "tänka nedåt-framåt" och därmed få den tanken med hela sin sits för att hjälpa hästen.
När det gäller drivningen så är min erfarenhet tvärt emot din. Ju mindre driv framåt på en ung häst desto mer vingel. Det friskare tempot hjälper hästen att balansera upp sig. Långsamt tempo på unghäst blir bara jobbigare eftersom den inte orkar bära sig än.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 316
Senast: Juli0a
·
Hundhälsa Schäfer på 6,5år, röntgades med C-höfter som 1-åring samt en extra kota på ländryggen. Hade en skada i bogen som unghund. Fick...
Svar
6
· Visningar
1 740
Senast: a1agnlju
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 344
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 929

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka