Högkänslighet

Att vara både mer känslig eller mindre känslig än medel skulle jag säga faller inom normalspannet.

Människan som ras är ju inte fullt så svartvit och stöpt i damma form att det bara finns medel och sen diagnoser. Gråskalan täcker väldigt mycket normalt.

Precis.

Folk kallar sig HSP av betydligt fler skäl än att inte fått en diagnos. Skäl jag sett är svår barndom, utbrändhet etc där det är uppenbart var det kommer ifrån. För mig känns det som begreppet snarare bygger murar emellan än förklarar, varesig mottagaren är autist som känner att HSP får bättre bemötande som exempel i tråden eller den neurotypiska som inte blir ett dugg klokare. Det är jättebra att du känner att något hjälper dig, verkligen men det känns som något som mer stjälper i längden när folk mest blir förvirrade och inte vet hur det ska hanteras.

Precis.

Jag förstår behovet av samhörighet men tycker det är synd att det ska bygga på ett påhittat begrepp som grundar sig i att få andra grupper att framstå i negativ dager som @godisklubba så eminent förklarade.

Tycker också det är synd att vi inte bara kan uttrycka våra behov och respektera varandras. Jag är visserligen rätt öppen på jobbet men knappast att alla vet att jag har autism. Jag säger åt dem att vara tysta för jag kan inte tänka om de flamsar för högljutt i kontrollrummet när jag jobbar och då ska det självklart respekteras. Jag har aldrig nämnt min diagnos i de sammanhangen och det ska man ju inte behöva. Det kommer upp när man sitter och pratar i sådana fall för min del.

För min del hade jag känt mig mindre "udda" och jobbig om fler oavsett diagnos eller ej bara uttryckte sina behov och det lyssnades på. "Det är för kallt/varmt/högljutt/ljust/mörkt så jag har svårt att koncentrera mig, kan vi kanske xxx?" Istället för att alla bara verkar klara ALLT utan minsta energiförlust hade gjort att jag kände mig mindre kass.
 
Det verkar ju onekligen vara väldigt populärt och beskrivs (för mig som bara precis skummat lite om det) som att det är ganska coolt att vara lite känsligare. Speciellt att just barn som är högkänsliga är lite elegantare.

Men därmed inte sagt att jag är övertygad om att det inte finns. Det kan ju finnas ett glapp mellan vad det är i forskning om det och i hur det beskrivs i sociala media där det är populärt.

Hittade en hel bunt artiklar som jag inte läst, (kanske ännu) från 2012 i Svd. https://www.svd.se/story/hogkansliga märks att jag är sent ute i att upptäcka detta :)

Den jag faktiskt har läst -om orkidébarn, beskriver dem tycker jag helt annorlunda jämfört med andra beskrivningar som kommer senare. Kanske har forskningen gått vidare och definierat det bättre, eller att det finns/inte finns.


Det låter ju inte som en permanent, varje dag, skörhet, utan som att en person kan bli skör under stress men väldigt stabil under trygghet i uppväxten.


Det låter som ett annat fenomen än nästan autism.

Finns även skeptiker
https://www.svd.se/a/wE87pP/professor-skeptisk-till-hsp-fascinerande-smittoeffekt
(artikel jag inte läst :) bara skummat lite)

Det forskas på högkänslighet - men jag vet inte hur mycket av den forskning som undersöker fenomenet som kallad HSP som är helt fristående från Elaine Aron.

En av de studier som definitivt är fristående blev VERKLIGEN inte uppskattad. Den undersökte i vilken grad människor som fick höga poäng på självskattningstestet för HSP också fick höga poäng på delar av självskattningstestet för dold narcissism. Naturligtvis är inte HSP och narcissism samma sak, vilket artikelförfattaren också var noga med att påpeka, men teorin att HSP och narcissistiska drag i vissa fall kan överlappa varandra var inget man ville göra något konstruktivt med.

I stället skrev Aron en bloggpost som sågar studien men som enligt mig mestadels är så osaklig, och dessutom innehåller ett par rejäla självmål, att det är pinsamt. En del av kritiken ger intryck av att hon inte ens läst själva studien.
Inte minst blir det märkligt när hon sedan länkar till en av sina egna studier, som har samma brister hon påtalar i den andra - och enligt mig ännu värre.

Artikel om studien - länk till själva studien(fulltext) finns i slutet

The Link Between High Sensitivity and Narcissism

Elaine Arons blogginlägg

Research: High Sensitivity Wrongly Identified with Narcissism

Den första av hennes egna studier, som jag nämner ovan, tror jag inte att det finns någon fulltextlänk till. Men jag svarar gärna på vad som är problemen med den och som Aron inte nämner.

Orkar man inte klicka på någon av länkarna kan jag ändå avsluta med detta citat från Arons text:

"That feels a bit insensitive! Two of the study’s authors actually did a study of how the public views the term and found “Narcissism is often portrayed one-sidedly and overly negative, rendering a picture of narcissistic individuals as “toxic people” or “evil characters.” That is quite an admission when you then associate the term with a group of people who already feel misunderstood. "
Alltså skrivet av samma person som är medförfattare till en artikel publicerad 2018, där man kan läsa:

Screenshot_20230816_161850_Chrome.jpg


Påståendet om empati var lika kontroversiellt då som nu. Och den källa som anges är DSM-5, som verkligen inte ger stöd för det som hävdas.
 
Givetvis ska HSP inte alltid klassas som autism, även om det ibland kan göra det. Och givetvis kan en del vara mer känsliga än andra och det är helt naturligt. Jag förstår att det för många är viktigt att hitta en förklaring till det man upplever, men måste vi kalla det för något som är direkt skadligt mot andra grupper?

Just begreppet HSP är på bekostnad av andra grupper i samhället. När man talar om HSP talar man oftast ur en positiv synvinkel. Man säger att det är positivt att ha just de dragen och att det gör en mer empatisk/till en bättre medmänniska. Men när man talar om autism så talar man ofta ur en negativ synvinkel, att vi autister är jobbiga, besvärliga, krävande och så vidare. Trots att vi talar om exakt samma symptom.

Det är sååå mycket mindre stigmatiserat att säga att man är HSP, jämfört med att säga att man är autistisk. Tro mig, jag har testat. Om jag sa "jag är HSP och är väldigt ljudkänslig" så möttes jag av förståelse, folk anpassade gärna och ville underlätta. Säger jag istället "jag är autistisk/har autism och är väldigt ljudkänslig" så möts jag ofta av suckar. Suckar som indirekt indikerar att jag är jobbig, till besvär och krävande. Och man är mer motvilliga till att anpassa.


Jag vet att det finns de som absolut inte vill att man använder ordet "autism" om man inte har formell diagnos. Men många autister jag pratat med skulle tex föredra drag av autism, autistiska drag eller autistisk profil för att beskriva just det som HSP ska beskriva.


Edit: Glömde ju min egna åsikt här på slutet :D Jag har egentligen inget bra svar på vad man bör använda för ord istället för HSP. Har funderat på det ganska mycket men inte kommit fram till något, förstår dock behovet av ett ord för att beskriva det man upplever. Inte så konstruktivt, men ville ändå få med mina egna tankar också :)

Vi har olika uppfattningar om högkänslighet helt enkelt. Ingen av de personer som jag hört prata om dig själva som högkänsliga har uttryckt någonting i stil med att de skulle vara bättre på något sätt, varken jämfört med autistiska eller neurotypiska personer. Ingen av dem har heller varit någon fanatisk följare av den här Aron, så alla som använder begreppet resonerar uppenbarligen inte så som det verkar antas i den här tråden.

Det är bara några enstaka personer som öht har pratat med mig om detta, och jag ifrågasätter verkligen inte att det FINNS andra personer som sprider olämpliga saker, och det är särskilt olyckligt om en enskild person med olämpliga åsikter får extra mycket status inom området. Fenomenet ATT någon gör sig själv till talesperson för en grupp, eller att vissa personer har en förmåga att bygga upp närmast en sekt runt sig själv, är dock i sig självt inget ovanligt och det blir alltid dåligt. Det betyder fortfarande inte att alla som använder ett visst ord tillhör sekten.
 
Du behöver inte försvara någonting. Men du fick det att låta som om jag baserat min åsikt på lättsmälta personlighetsartiklar.

Jag har skrivit att det jag har problem med är HSP-konceptet och allt det innebär. Om folk kallar sig högkänsliga, intryckskänsliga lättutröttade eller whatever bryr jag mig inte om. Tvärtom tycker jag att det är bra om det blir större acceptans för att alla fungerar olika utan att det behöver bli en stor grej av det.

Jag menade mer att om man ska dissa ALL användning av ordet högkänslig, baserat på att det sprids en del uppmärksamhetssökande och överdrivet content från vissa sociala medier-konton och vad enskilda personer driver för teser, så finns det VÄLDIGT mycket vi ska såga vid fotknölarna.

Jag känner inte igen den bilden alls av vad högkänsliga personer tänker om sig själva och andra, som du och andra i tråden har. Det betyder inte att den inte finns, jag har bara fört fram att det också finns människor inom den gruppen som inte tänker och tycker så.
 
Det verkar ju onekligen vara väldigt populärt och beskrivs (för mig som bara precis skummat lite om det) som att det är ganska coolt att vara lite känsligare. Speciellt att just barn som är högkänsliga är lite elegantare.

Men därmed inte sagt att jag är övertygad om att det inte finns. Det kan ju finnas ett glapp mellan vad det är i forskning om det och i hur det beskrivs i sociala media där det är populärt.

Hittade en hel bunt artiklar som jag inte läst, (kanske ännu) från 2012 i Svd. https://www.svd.se/story/hogkansliga märks att jag är sent ute i att upptäcka detta :)

Den jag faktiskt har läst -om orkidébarn, beskriver dem tycker jag helt annorlunda jämfört med andra beskrivningar som kommer senare. Kanske har forskningen gått vidare och definierat det bättre, eller att det finns/inte finns.







Det låter ju inte som en permanent, varje dag, skörhet, utan som att en person kan bli skör under stress men väldigt stabil under trygghet i uppväxten.



Det låter som ett annat fenomen än nästan autism.

Finns även skeptiker
https://www.svd.se/a/wE87pP/professor-skeptisk-till-hsp-fascinerande-smittoeffekt
(artikel jag inte läst :) bara skummat lite)

Jag har inte läst eller följt några konton som sprider någon viss linje, så jag känner inte till hur "trenderna" går. Jag har enbart pratar med vänner/bekanta som upplever sig vara högkänsliga, samt läst artiklar i vanliga dagstidningar (dvd ej barnsch- eller forskningsartiklar).

Men även kring ADHD kommer det då och då artikelserier i tidningen, som syftar till att visa hur olika personer använder sina styrkor som de menar att ADHD:n "berikat" dem med. Och även för ADHD poppar det upp personer som får utrymme i samma tidning till att berätta hur de tycker att diagnostiseringen i samhället har "gått för långt". Att det finns olika tyckanden om ämnen där kunskapen ännu inte är helt uttömd och befäst, och ett språk inte har blivit etablerat och accepterat, är väl rätt vanligt. Likaså att försöka presentera både positivt och negativt, att allt inte bara kretsar kring problem och svårigheter, det i sig självt ser jag inte heller som unikt för högkänslighet. Däremot verkar det finnas flera drivande personer inom området som snarare är destruktiva än konstruktiva för begreppets framtid.
 
Det låter i tråden som att flera anser att högkänslighet inte finns, att det alltid skulle klassas som autism. I mina öron låter det konstigt, och lättvindigt att avfärda högkänslighet med hänvisning till konton på sociala medier som jagar följare = inkomster. Hur många olika konton/profiler/artiklar finns det inte som skriver allmängiltigt om något för att jaga klick och följare, det fenomenet säger ingenting om huruvida det egentligen finns någon substans eller inte.

Den där personen ni hänvisar till verkar inte så bra, men i allmänhet tycker jag inte alls att det är konstigt att man skulle kunna vara extra känslig för intryck men utan att ha så stor problematik att man får en autismdiagnos. Jag är ingen expert på något av det, men utifrån vad jag läst och lärt från vänner som har diagnoser så ser jag högkänslighet och autism som överlappande snarare än att det bara är det ena eller det andra som kan finnas.

Om det är något som gör att fler kan hitta ett språk för att förstå och förklara hur man själv fungerar, så tycker jag att det är bra. Men varken högkänslighet eller autism bör ju användas för att låsa in sig i ett hörn eller för ställa grupper av människor mot varandra.
Håller med dig i att HSP inte nödvändigtvis måste bottna i Autism och liknande.
Jag själv fick Epilepsi i tonåren och DÅ kom de här dragen. Inte konstigt eftersom Epilepsi är neurologiskt. Likaså tycker jag inte det är ett dugg konstigt att man kan få HSP-drag, i liten eller stor mängd efter huvudtrauma.
 
Senast ändrad:
Håller med dig i att HSP inte nödvändigtvis måste bottna i Autism och liknande.
Jag själv fick Epilepsi i tonåren och DÅ kom de här dragen. Inte konstigt eftersom Epilepsi är neurologiskt. Likaså tycker jag inte det är ett dugg konstigt att man kan få HSP-drag, i liten eller stor mängd efter huvudtrauma.
Ingen säger det heller :) Känsligheter kan komma av många olika skäl.
 
Jag menade mer att om man ska dissa ALL användning av ordet högkänslig, baserat på att det sprids en del uppmärksamhetssökande och överdrivet content från vissa sociala medier-konton och vad enskilda personer driver för teser, så finns det VÄLDIGT mycket vi ska såga vid fotknölarna.

Jag känner inte igen den bilden alls av vad högkänsliga personer tänker om sig själva och andra, som du och andra i tråden har. Det betyder inte att den inte finns, jag har bara fört fram att det också finns människor inom den gruppen som inte tänker och tycker så.

Jag vet inte om du har läst mina inlägg. Jag har alltså skrivit att jag INTE har något problem med ordet högkänslig. Det jag har problem med är konceptet HSP/SPS som grundats och drivs av Elaine Aron och allt som ingår i det. Därför är jag också kritisk mot andra som slår mynt av detta, i synnerhet om de drar teorin ännu längre än vad Aron gjort.

Jag har sannerligen inte fört fram någon generell bild av vad högkänsliga tänker om sig själva och andra. Jag har tvärtom skrivit att en grupp som består av 20% av befolkningen - vilket det alltså ska handla om enligt HSP-teorin - knappast kan vara särskilt homogen.
 
Inte? Tolkade en del inlägg som att HSP var en del av Autism och annars flum.
HSP är flumdiagnos enligt mig meeen inte att vara känslig av olika skäl. Vad än dom är. Medfött eller med skador, sjukdomar. Det är inte det som folk är emot utan att bygga upp en identitet med något uttryck där den som myntat det inte verkar ha koll på något eller kunna definera vad som skiljer t.ex HSP och ASD åt. Plus att de som driver HSP framåt med content verkar vara lika ovetande. Det hela blir bara... förvirrat och i den delen verkar även folk ta skada.
 
Upprepar mig säkert till världens ände och tillbaka men jag kan verkligen inte se vad HSP gör för nytta. Intryckskänslig eller mer specificerat vad för intryck som jobbigt ser jag som något med nytta, som folk kan begripa.
Jag tror inte att gemene man har en aning om var Aron skrivit om HSP eller hur det ens definieras (om det nu finns nån definition) så för den stora massan är det nog skitsamma vilket ord man använder, det landar nog ändå i att var och en får förklara hur den funkar
 
HSP är flumdiagnos enligt mig meeen inte att vara känslig av olika skäl. Vad än dom är. Medfött eller med skador, sjukdomar. Det är inte det som folk är emot utan att bygga upp en identitet med något uttryck där den som myntat det inte verkar ha koll på något eller kunna definera vad som skiljer t.ex HSP och ASD åt. Plus att de som driver HSP framåt med content verkar vara lika ovetande. Det hela blir bara... förvirrat och i den delen verkar även folk ta skada.
Har faktiskt aldrig träffat någon som byggt upp det som en identitet eller sett det som någon typ av diagnos. De jag känner som säger att de är högkänsliga pratar aldrig om det, följer inga debatter eller gör nån grej av det. Verkar ligga mer för andra att göra.
 
Upprepar mig säkert till världens ände och tillbaka men jag kan verkligen inte se vad HSP gör för nytta. Intryckskänslig eller mer specificerat vad för intryck som jobbigt ser jag som något med nytta, som folk kan begripa.

Jag håller med. Oavsett vad man kallar det - jag har inga problem med högkänslig så länge det inte blandas ihop med HSP - så är det bara bra om medvetenheten ökar om att människor har olika tolerans för intryck. Inte minst med tanke på utvecklingen med arbetsplatser med öppna kontorslandskap och röriga klassrum i skolan.
 
Jag håller med. Oavsett vad man kallar det - jag har inga problem med högkänslig så länge det inte blandas ihop med HSP - så är det bara bra om medvetenheten ökar om att människor har olika tolerans för intryck. Inte minst med tanke på utvecklingen med arbetsplatser med öppna kontorslandskap och röriga klassrum i skolan.
Vad är skillnaden mellan högkänslig och HSP?
Jag trodde det var samma sak. Det ena en förkortning på något som på Svenska kallas högkänslig.
 
Vad är skillnaden mellan högkänslig och HSP?
Jag trodde det var samma sak. Det ena en förkortning på något som på Svenska kallas högkänslig.

Jag upplevde bara att folk här inte tyckte att man skulle koppla ihop högkänslig med Elaine Aron och hennes arbete och teori. Om Högkänslig är synonymt med HSP(eller SPS som det också kallas nu) är det väldigt svårt att göra, eftersom det är Aron som hittat på begreppet och hela HSP-konceptet kommer från henne.
I så fall är det bättre att använda ett helt annat ord för folk som är extra känsliga för intryck.
 
Jag upplevde bara att folk här inte tyckte att man skulle koppla ihop högkänslig med Elaine Aron och hennes arbete och teori. Om Högkänslig är synonymt med HSP(eller SPS som det också kallas nu) är det väldigt svårt att göra, eftersom det är Aron som hittat på begreppet och hela HSP-konceptet kommer från henne.
I så fall är det bättre att använda ett helt annat ord för folk som är extra känsliga för intryck.
Tror det är få som känner till Elaine Aron. Jag hade aldrig hört om henne innan tråden. Men folk i allmänhet verkar veta i grova drag vad Högkänslighet eller HSP är. Och att är en personlighettyp och inte en diagnos. Vet inte vad det skulle göra för nytta att kalla det något annat. Tom vården säger ju högkänlig.
 
Tror det är få som känner till Elaine Aron. Jag hade aldrig hört om henne innan tråden. Men folk i allmänhet verkar veta i grova drag vad Högkänslighet eller HSP är. Och att är en personlighettyp och inte en diagnos. Vet inte vad det skulle göra för nytta att kalla det något annat. Tom vården säger ju högkänlig.

Det spelar ingen roll om folk känner till henne eller ej. Det jag ogillar är hennes HSP-koncept som handlar om mer än bara att vissa individer är känsligare för sinnesintryck. Mycket av det som sägs om HSP baseras på väldigt lite riktig vetenskap och väldigt mycket spekulation, inslaget i fin förpackning. Att det som kallas HSP är en personlighetstyp och ingen diagnos blir alltså inte särskilt relevant.
 
Jag har inte läst eller följt några konton som sprider någon viss linje, så jag känner inte till hur "trenderna" går. Jag har enbart pratar med vänner/bekanta som upplever sig vara högkänsliga, samt läst artiklar i vanliga dagstidningar (dvd ej barnsch- eller forskningsartiklar).

Men även kring ADHD kommer det då och då artikelserier i tidningen, som syftar till att visa hur olika personer använder sina styrkor som de menar att ADHD:n "berikat" dem med. Och även för ADHD poppar det upp personer som får utrymme i samma tidning till att berätta hur de tycker att diagnostiseringen i samhället har "gått för långt". Att det finns olika tyckanden om ämnen där kunskapen ännu inte är helt uttömd och befäst, och ett språk inte har blivit etablerat och accepterat, är väl rätt vanligt. Likaså att försöka presentera både positivt och negativt, att allt inte bara kretsar kring problem och svårigheter, det i sig självt ser jag inte heller som unikt för högkänslighet. Däremot verkar det finnas flera drivande personer inom området som snarare är destruktiva än konstruktiva för begreppets framtid.
Mmm men även artiklarna som alltför mycket fokuserar på ADHDs superkrafter stör lite (även om det såklart också är positivt), liksom det kan vara så att de läkare som tycker att (för?) många får diagnosen har en poäng. Dvs hur stor andel av befolkningen kan ha en diagnos innan det urholkar den hjälp människor med extremspektrat av diagnosen kan få och är det något fel på samhället som gör att diagnoserna ökar (gifter/undergrävande av koncentration i skolan (ingen egen bänk, inga ringningar till raster)) eller försvårar för alla och speciellt för de utanför en allt smalare kolumn för normal.
 
Mmm men även artiklarna som alltför mycket fokuserar på ADHDs superkrafter stör lite, liksom det kan vara så att de läkare som tycker att (för?) många får diagnosen har en poäng. Dvs hur stor andel av befolkningen kan ha en diagnos innan det urholkar den hjälp människor med extremspektrat av diagnosen kan få och är det något fel på samhället som gör att diagnoserna ökar (gifter/undergrävande av koncentration i skolan (ingen egen bänk, inga ringningar till raster))

Diagnostiseringen ökar, men vi kan inte så enkelt dra slutsatsen att förekomsten ökat i populationen.

Relevant post: https://www.instagram.com/p/CttfZwWM0x-/?igshid=MzRlODBiNWFlZA==

1000006317.jpg
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag vet att detta är en fråga som ligger många varmt om hjärtat och kan förstå varför. Men för mig är det ingen självklarhet. Frågan är...
2 3
Svar
49
· Visningar
2 884
Senast: Viva
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
13 167
Senast: kolblakkur
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 945
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Vart vänder man sig när man inte kan få hjälp av vården? Jag fungerar inte på arbetet, min hjärna lägger av och den står liksom och...
2
Svar
38
· Visningar
2 766

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hur är processen
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp