Tja, då hon myntat det måste hon kunna stå bakom och förklara vilket verkar knepigt om det fortfarande inte skiljer sig från autism Ska ta mig en funderare på vad som kan passa men kommer nog sluta som nu i att folk får nämna sina svårigheter. Ber någon mig stänga av radion för att de har varit utbrända, har hörselproblem, migrän, eller bara att de säger sig vara medfött ljudkänsliga stänger jag av. Samma med ej orsak. Skulle någon komma med HSP skulle jag väl sänka men samtidigt undra "vad i h-vete..."
Ok, jag är nog alltid trött så du får ursäkta men... En person med autism har autism, aldrig HSP där allt ingår i en NPF. Visst att den nuvarande förvirrande definitionen av HSP rör ihop båda så att det hela blir totalfel men normala variationer i en befolkning bör nog inte vara en begrepp såsom vissa verkar anamma HSP.
Men varför skriver du till mig vad hon behöver göra? Jag har inte försvarat henne.
Det jag har invänt mot är de svar som jag läst som "det behövs inga fler begrepp än autism - det är vad alla bör använda när de pratar om hur de fungerar". Det tycker jag är att begränsa andra inom ett område där jag tror fler skulle må bättre om det var tillåtet att tänka och prata i fler spår.
Det kan vara så att just det här ordet är så infekterat - jag vet inte, jag följer inte de utpekade kontona där ni matas med detta - och då är jag öppen för andra ord istället.
Men att som är känsliga för intryck och sinnesstämning, och har stort behov av lugn återhämtning, borde anses ha en oupptäckt autism - det köper jag inte. En hel del ja, men inte alla.