Väldigt intressant tråd detta.
Jag minns en motsvarande tråd om just NPF och autism för ett par år sen där jag hävdade att många ligger nånstans på skalan där en kan ha vissa svårigheter men inte tillräckligt många för att få en diagnos men ändå påverkas. Jag minns hur mkt skit jag fick av vissa här då. Det var skrämmande.
Det är svårt med sånt här. Och det kan ju bli lite trubbigt när det är att "du måste leva upp till x antal av y antal kriterier" och så kanske det saknas ett enda för att få diagnos. Självklart kan livet bli jobbigt pga problemen då.
Jag tror att allting egentligen bottnar i okunskap? Det är vanligt att diskussionen går åt alla håll. "Nej nej, du har inte autism, du har inte tillräckliga problem" och det faktum att allt som blir autism är vanliga personlighetsdrag (eller hur man nu ska uttrycka det) gör att många inte söker hjälp eller inte får hjälp när de behöver. Och allmänhetens kantiga syn på vad det innebär att ha problem gör att samhället i stort blir så fruktansvärt oflexibelt att det ställer till med problem även för de som kanske inte har tillräckligt stora problem för diagnos, men som ändå har det jobbigt i livet.
För alltså, diagnos eller ej, vem mår egentligen som bäst av stora, öppna, bullriga kontorslandskap? Så strikta arbetstider att alla måste börja/sluta samtidigt, resa till jobben samtidigt så att det blir köer och tar onödigt lång tid osv? Så strikta arbetstider att det blir svårt att lösa situationen trevligt med att ta hand om barn och husdjur osv? Eller ha så kort lunch att man knappt hinner vara utomhus den korta tid det faktiskt är ljust ute under vintern? Och så måste man jobba heltid för att ha råd att överleva. När det kanske hade varit bättre för många att jobba mindre och leva enklare? Men då ska det vara heltidsnorm och det ska bli svårare och svårare att få jobb utanför storstäderna, så alla mer eller mindre tvingas in i bullrigt, dyrt och stressigt boende.
Självklart mår folk bra också. Men jag skulle vilja att det fanns fler möjligheter att anpassa livet. Att de som mår bäst av att jobba "konstiga tider" eller kanske 80% istället för heltid får möjlighet att göra det. Att den som behöver ett eget, lugnt arbetsrum på kontoret får det och att de som faktiskt blir som effektivast av att jobba hemifrån kan få göra det (på de arbetsplatser där det är fysiskt möjligt såklart).
Jag skulle också vilja se att fler praktiska yrken gick att få genom att lära sig yrket på plats, så att den som har svårt med skolmiljön eller massor av teoretiskt lärande ändå kunde få ett bra jobb. Och såklart vill jag se samma möjligheter till anpassad studiegång som anpassande kontorsjobb i den mån det är möjligt.
Men nä. Alla ska fungera på samma jäkla sätt. Ha samma dygnsrytm och bo allihop i samma stad (förutom några stackars bönder som ska slita på stora gårdar utan att egentligen få betalt för det, så att stadsborna kan få mat).
Det GÅR JU att få till. Men folk måste vilja och framförallt ha kunskap om vilka skillnader det ger. Jag är övertygad om att det skulle bli bättre för hela samhället om man gav lite mer möjlighet till olika livsstilar.