Högkänslighet

Kruxet är: många med autism är extremt empatiska. Många har jättelätt att förstå andra, jättelätt att ta in hur andra fungerar och varför osv (inte minst för att man tar in alla intryck från allt hela tiden). Däremot är det kanske inte alltid lätt att göra sig förstådd till 100% och man kanske inte alltid känner att man passar in.

Som exempel hade jag otroligt svårt att få vänner i skolan. Jag passade inte in där. Jag tyckte inte att lekarna de andra barnen lekte var roliga. Istället satt jag och pysslade med kreativa saker, eller diskuterade saker med vuxna. Jag hade inga som helst problem att förstå att klasskamraterna tyckte att vissa lekar var roliga, men det var helt omöjligt för mig själv att tycka om samma lekar. Och på grund av att jag är så känslig för just intryck från alla håll osv så blev det också så att andra totalt sett såg mig som "lite konstig" och inte ville umgås med mig.

Däremot, när jag kom till stallet och kunde diskutera hästar med alla i min närhet, då kunde jag vara hur social som helst! När jag senare hamnade att hålla på med hundar var det samma sak där. Och på samtliga arbetsplatser jag varit på, så har jag blivit sedd som "den sociala" som är "såå duktig på att lära ut, så duktig på att verkligen se folk och vara social". Enkelt. Där är jag trygg, kan prata om sådant jag har koll på osv. Idag jobbar jag i en djuraffär och får ständigt höra från såväl kunder som chefer m.m. att jag är en extremt bra säljare och extremt duktig med kunder. För där, där tar min adhd över istället.

Och allt det är också anledningen till att jag fick diagnos så sent. Jag har alltid setts som väldigt socialt kompetent. Allt i mitt huvud går snabbt som sjutton. Jag KAN idag bete mig så att jag framstår som socialt kompetent i de allra flesta sociala situationer. Framstår väl mest som "lite mycket" ibland. Min autism och min adhd samarbetar väldigt fint där kan man väl säga. Men. Jag blir otroligt trött av det och är det fler än en person jag pratar med så måste jag verkligen anstränga mig för att fortsätta vara socialt kompetent.

Det var också väldigt intressant när jag gjorde utredningen. För på många punkter så blev det att när man beskrev hur någon med autism fungerar, då passade det inte in alls på mig! Däremot, när man läste hur någon med adhd fungerar i samma situation, då passade det utmärkt. Och tvärt om.

Men jag kan också säga att samtliga online-tester jag gjort (och det är ett gäng nu) aldrig har sagt "Det verkar som att du har autism". Det blir som mest "Det finns en möjlighet, så om du upplever problem kan du höra av dig till någon som gör en utredning", typ. Hos psykologen, där blev det ingen tvekan om att jag skulle få diagnos.
Oh, och också: när jag läser från neurotypiska om hur "folk med autism" är så låter det inte heller som mig. Däremot när jag läser om hur andra med autism upplever saker, då känner jag igen det. Tex ska personer med autism tydligen bli arga när rutiner eller planer ändras. Jag blir inte arg. Aldrig. Däremot kan jag bli stressad, orolig, besviken och andra negativa känslor. För någon neurotypisk kan jag säkert uppfattas som arg. Men jag blir inte arg. Så när då personer med autism beskrivs som arga i sådana situationer, då känner jag inte igen mig. Alls. Och det är bara ett exempel av många.
Intressant, kan det ha att göra med att man fortfarande ställer autismdiagnos utifrån mer manliga kriterier snarare än inkluderar de svårigheter och styrkor som kvinnliga autister har? 🤔

För att återgå till utgångsfrågan så killgissar jag det har med det sociala samspelet att göra utifrån att högkänsliga sällan uppfattas som avvikande som barn och kan passa in lättare. Men jag skulle nog tro att det finns de med autism som likväl kan flyga under radarn tack vare ett väl utvecklat sätt att framstå som socialt kompetenta.
 
Men svarar du inte väldigt bra på frågan själv?
Jo, det tycker jag.
Men hade varit intressant att veta vad personen bakom kontot menar är skillnaden.

Du skriver i din trådstart t ex att du sliter rätt hårt. Är det bara en känslighet då eller en diagnos, om man sliter så? 🤷🏼‍♀️
 
Jo, det tycker jag.
Men hade varit intressant att veta vad personen bakom kontot menar är skillnaden.

Du skriver i din trådstart t ex att du sliter rätt hårt. Är det bara en känslighet då eller en diagnos, om man sliter så? 🤷🏼‍♀️
Menar du att man inte kan slita utan diagnos?
Det som jag sliter med är att jag tar in hur alla mår, känna andras smärta, rädsla osv.
Och att jag känner mig både extrovert och introvert samtidigt. Jag krockar med mig själv liksom.
 
Jo, det tycker jag.
Men hade varit intressant att veta vad personen bakom kontot menar är skillnaden.

Du skriver i din trådstart t ex att du sliter rätt hårt. Är det bara en känslighet då eller en diagnos, om man sliter så? 🤷🏼‍♀️
Vilket konto pratar du om?
 
Jag tycker det är lite intressant med det här kring "högkänslighet", för mycket(!) av det som räknas upp som symptom på det, är också klassiska symptom på autism.

Jag skulle tveklöst kunna säga att jag är högkänslig, allt jag läst hittills om det stämmer bra. Jag har pga alla problem det medför fått en autismdiagnos (och adhd-diagnos). Jag fick dock mina diagnoser i vuxen ålder. Som yngre har jag bara fått höra att jag överdriver, är fånig, är lat (när jag blir slutkörd av alla intryck) osv.

Så: Vad är det egentligen som skiljer autism och att vara "bara" högkänslig?
Jag fick ofta som barn höra att jag var lat. Har inte tänkt på att det kan höra ihop med högkänslighet tidigare. Jag har en syster som inte är högkänslig och det är klart att jag behövde vila mer medans hon bara kunde köra på…
 
Intressant, kan det ha att göra med att man fortfarande ställer autismdiagnos utifrån mer manliga kriterier snarare än inkluderar de svårigheter och styrkor som kvinnliga autister har? 🤔

För att återgå till utgångsfrågan så killgissar jag det har med det sociala samspelet att göra utifrån att högkänsliga sällan uppfattas som avvikande som barn och kan passa in lättare. Men jag skulle nog tro att det finns de med autism som likväl kan flyga under radarn tack vare ett väl utvecklat sätt att framstå som socialt kompetenta.
Precis så. Det är tydligen jättevanligt att just kvinnor får diagnos sent i livet, ofta efter att först ha blivit "feldiagnostiserade" en mängd gånger med tex depression, ångest, utbrändhet... Och tittar man på vilka som beskriver sig som just högkänsliga så upplever åtminstone jag att det i princip bara är kvinnor som gör det.

Jag är helt övertygad om att det finns många som tror sig vara högkänsliga som i själva verket har autism (därmed inte sagt att så alltid är fallet!) och som därför skulle må bra av att göra en riktig utredning. För grejen är den: gör man en utredning och det visar sig att man får en NPF-diagnos (eller flera), då kan man få hjälp och så blir livet mindre komplicerat och framförallt inte lika utmattande hela tiden. Det är oerhört synd att missa den möjligheten.
 
Jag ser väl egentligen ingen nackdel, jag måste bara anpassa mig och har lärt mig var mina gränser går. Och acceptera det.
 
Menar du att man inte kan slita utan diagnos?
Det som jag sliter med är att jag tar in hur alla mår, känna andras smärta, rädsla osv.
Och att jag känner mig både extrovert och introvert samtidigt. Jag krockar med mig själv liksom.
Självklart kan man slita utan diagnos.
Men jag tror att om man själv tänker man är högkänslig men måste slita konstant, dagligen, och hela livet, så kanske man ska glänta på dörren till en utredning kring npf.

Så som @Red_Chili skriver kan man faktiskt få jättebra hjälp.
Men bara för att hon är expert på Högkänslighet så behöver det ju inte betyda att hon är det på autism. Fast jag är rätt säker på att den diskussionen har varit uppe. Svårt att hitta just det inlägget bara.
Vad är det gör utnämner henne till ”expert på högkänslighet” och vilka är kriterierna?
 
Men bara för att hon är expert på Högkänslighet så behöver det ju inte betyda att hon är det på autism. Fast jag är rätt säker på att den diskussionen har varit uppe. Svårt att hitta just det inlägget bara.
Det går inte att hitta för hon tog bort det. Hon trampade i klaveret rätt hårt.
 
Självklart kan man slita utan diagnos.
Men jag tror att om man själv tänker man är högkänslig men måste slita konstant, dagligen, och hela livet, så kanske man ska glänta på dörren till en utredning kring npf.

Så som @Red_Chili skriver kan man faktiskt få jättebra hjälp.

Vad är det gör utnämner henne till ”expert på högkänslighet” och vilka är kriterierna?
Ok, jag håller inte med.
Skulle bli ett jäkla utredande om alla högkänsliga skulle bli det.

Det var det jag skrev. Har aldrig hört att hon har kallat sig det. Hennes konto är fantastiskt för mig. Men du får tycka annorlunda.
 
Ok, jag håller inte med.
Skulle bli ett jäkla utredande om alla högkänsliga skulle bli det.

Det var det jag skrev. Har aldrig hört att hon har kallat sig det. Hennes konto är fantastiskt för mig. Men du får tycka annorlunda.
Självklart ska inte alla utredas, men om man själv sliter hårt med sin vardag, så kanske det är läge att ta ett första samtal med vården.
 
Självklart ska inte alla utredas, men om man själv sliter hårt med sin vardag, så kanske det är läge att ta ett första samtal med vården.
Det kan man absolut göra om man känner att det behövs.
För mig har insikten att jag är högkänslig hjälpt väldigt mycket och även hjälpt mig att bli en mer förstående vuxen på jobbet.
 
Jag tycker det är lite intressant med det här kring "högkänslighet", för mycket(!) av det som räknas upp som symptom på det, är också klassiska symptom på autism.

Jag skulle tveklöst kunna säga att jag är högkänslig, allt jag läst hittills om det stämmer bra. Jag har pga alla problem det medför fått en autismdiagnos (och adhd-diagnos). Jag fick dock mina diagnoser i vuxen ålder. Som yngre har jag bara fått höra att jag överdriver, är fånig, är lat (när jag blir slutkörd av alla intryck) osv.

Så: Vad är det egentligen som skiljer autism och att vara "bara" högkänslig?

Jag har haft precis samma funderingar under längre tid. Tog mig tid att googla och hittade denna artikel som hänvisar till personen som tydligen myntade begreppet och det gör mig ärligt talat bara mer förvirrad. De skillnaderna som lyfts fram är antingen väldigt marginella (är jag upptagen av detaljer sådär i allmänhet eller av "det sublima vid detaljerna"?) eller direkt felaktiga (syftningen att personer med ADHD inte skulle kunna fokusera ens i en stimulisanerad miljö)

Å andra sidan. Det fnns absolut behov av ett ord för "allmän NPF-ighet"; ett ord för alla som ligger i gråzonen, som inte riktigt når diagnoskriterierna för autism/adhd/mfl. men som ändå får kämpa i vardagen. Här har dock den etablerade vården/forskningen snarare landat i psykiatikern Gillbergs begrepp "essence", inte högkänslighet.
 
Jag är högkänslig inom vissa områden, men inte känslostark. Jag har valt att leva på ett sätt som fungerar för mig, jag bor ensam (fast är hos mina föräldrar två dygn de flesta veckor), jobbar tre dagar i veckan och har inga kundsamtal.
Som ung hade jag det jobbigt, människor var ofta arga på mig och jag förstod sällan varför. Jag led av kronisk stress.
 
Jag har haft precis samma funderingar under längre tid. Tog mig tid att googla och hittade denna artikel som hänvisar till personen som tydligen myntade begreppet och det gör mig ärligt talat bara mer förvirrad. De skillnaderna som lyfts fram är antingen väldigt marginella (är jag upptagen av detaljer sådär i allmänhet eller av "det sublima vid detaljerna"?) eller direkt felaktiga (syftningen att personer med ADHD inte skulle kunna fokusera ens i en stimulisanerad miljö)

Å andra sidan. Det fnns absolut behov av ett ord för "allmän NPF-ighet"; ett ord för alla som ligger i gråzonen, som inte riktigt når diagnoskriterierna för autism/adhd/mfl. men som ändå får kämpa i vardagen. Här har dock den etablerade vården/forskningen snarare landat i psykiatikern Gillbergs begrepp "essence", inte högkänslighet.
Precis som du så blir jag mer och mer förvirrad ju mer jag försöker läsa om skillnaderna mellan högkänslighet och autism, mestadels för att alla artiklar bygger på en uråldrig syn på hur en människa med autism "ska" vara.

Jag tror att om man skulle börja ta med även de svårigheter och drag som kvinnor med autism och adhd uppvisar vid npf-utredningar så skulle den här gråzonen bli mer tydlig vad gäller npf och hsp.
 
Precis som du så blir jag mer och mer förvirrad ju mer jag försöker läsa om skillnaderna mellan högkänslighet och autism, mestadels för att alla artiklar bygger på en uråldrig syn på hur en människa med autism "ska" vara.

Jag tror att om man skulle börja ta med även de svårigheter och drag som kvinnor med autism och adhd uppvisar vid npf-utredningar så skulle den här gråzonen bli mer tydlig vad gäller npf och hsp.
Men om det är så uråldrigt borde ju kriterierna ändras. Menar du att du fick din diagnos på uråldriga kriterier?
Kan du ge några exempel på vad som skiljer autism åt på tjejer och killar? Ofta finns ju ngt mer och inom ADHD och ADD ser man stora skillnader mellan könen. Men just autism?
(Du svarar bara om du vill)
 
För egen del så var det först när jag (faktiskt genom buke) såg det här youtubeklippet som jag på allvar började fundera på det här med en utredning.
Jag hade innan läst om autism men tyckt att det inte lät som mig. Att jag läst om det var för att flertalet av mina vänner och bekanta har någon npf-diagnos. När jag såg youtubeklippet här ovan så var det så spot on precis hur jag upplevt allt. Det var skitjobbigt faktiskt. Sedan började jag ta reda på mer och mer när det gäller hur personer som faktiskt har diagnos upplever saker, istället för att gå på hur neurotypiska upplever de med npf-diagnos. Då fanns det plötsligt ingen tvekan hos mig längre, och väl hos psykolog så var det ingen tvekan om att jag kunde få diagnos, frågan var bara vilken eller vilka. Men fram till dess hade alla, inkl psykolog på BUP, bara kallat mig för lat.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag vet att detta är en fråga som ligger många varmt om hjärtat och kan förstå varför. Men för mig är det ingen självklarhet. Frågan är...
2 3
Svar
49
· Visningar
2 884
Senast: Viva
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
13 167
Senast: kolblakkur
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 945
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Vart vänder man sig när man inte kan få hjälp av vården? Jag fungerar inte på arbetet, min hjärna lägger av och den står liksom och...
2
Svar
38
· Visningar
2 766

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur är processen
  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp