Själva diagnoserna i sig har inte hjälpt, men det var för att jag redan innan första psykologkontakten var helt säker på vilka diagnoser jag skulle få. Redan då läste jag på, framförallt om hur andra med samma diagnoser upplevde livet, för att få tips och tricks kring vad man kan göra själv för att underlätta.
Sedan har jag väl någonstans också hamnat att mer acceptera att det är såhär jag är, vilket gjort att jag inte längre försöker pressa mig till att vara "vanlig". När jag nu gör medvetna anpassningar så mår jag också bättre och då blir allt lättare. Jag har också fått lite lättare att faktiskt sätta ord på hur jag fungerar, på ett sätt som gör det lättare för neurotypiska att förstå vad som händer i min hjärna. För tidigare har jag själv haft full koll på hur jag reagerar och fungerar, men det har bara varit mina vänner (i princip samtliga har NPF-diagnos) som kunnat förstå mig. Neurotypiska på tex arbetsplatser har tyckt att jag bara "är mycket" eller överdriver eller liknande. Det blir skillnad om jag säger "jag är väldigt ljudkänslig" och om jag säger "Jag har autism, vilket gör mig extremt ljudkänslig och jag behöver det här och det här för att kunna prestera bra".
Att jag alls såg till att få utredning berodde på flera saker. Tex var jag trött på att, mellan varven klara mig utmärkt, men också ständigt köra på tills jag kraschade och tappade kontrollen över livet. Jag blev till sist rädd för hur det skulle bli om jag kraschade igen. Jag vågade delvis pga det inte heller ha speciellt många nära vänner, för jag visste att de skulle tycka att jag var jobbig. För när jag inte mår bra, då är jag hemskt jobbig. Även det har blivit lättare att hantera när jag nu lärt mig hur jag ska uttrycka det så att andra kan förstå. Sedan var min partner väldigt på mig om att det var dags att ordna en utredning. Han har också diagnoser och såg ju på mig hur jag mådde och förstod att det skulle bli bättre om jag kunde få hjälp.
Det här med hjälp har sedan varit lite.. blandat. Personen som gjorde utredningen ansåg att jag hade större problem av min autism än min adhd. Alltså skickades jag till habiliteringscenter för autism, även om jag också fick utskrivet medicin för adhd.
Min medicin är fantastisk. Jag var mycket(!) skeptisk i början och gjorde dessutom misstaget att läsa bipacksedeln om alla biverkningar (att läsa "Plötslig död" gjorde mig inte så pepp, även om det var sällsynt...). Läkaren som skrev ut medicinen var inte heller speciellt bra. Det tog mig bara någon enstaka minut att prata igenom allt och få medicinen, men jag förstod knappt vad han sa, fick inget nedskrivet och glömde allt. När jag väl började med medicinen upptäckte jag att jag inte längre blev sur när folk betedde sig illa. Visst var det irriterande, men jag kunde släppa det och jobba runt det istället för att det skulle påverka hela min dag. Jag slutade bli arg på hela universum så fort jag blev hungrig. Jag har fått lättare att komma ihåg var jag lägger mobilen, nycklarna och allt annat som jag normalt sett tappar bort femtusen gånger per dag. Jag har fått lättare att faktiskt ta itu med sådant som behöver göras och blir på så sätt ännu mer effektiv. Eftersom jag går på lägsta möjliga dos ("barn-nivå" som läkaren uttryckte det) så har jag inte heller märkt av några negativa biverkningar. Däremot blir jag ett vrak om jag inte tar medicinen en dag. Tar man medicinen för sent på dagen blir det svårt att sova på kvällen. Och justja, jag har börjat sova hela nätter nu också istället för att vakna flera gånger varje natt!
Men så var det habiliteringen. Jag förstår att det saknas resurser, men det är fruktansvärt oflexibelt och för någon med oregelbundna arbetstider blir det bökigt. Jag har erbjudits kurser i "vad det innebär att ha autism" typ, och det lilla jag varit med om har allt känts helt irrelevant. Jag har på tok för mycket adhd för det autism-upplägget och det som ändå berör autism har jag redan koll på. Pga det har jag börjat fundera på att försöka få det ändrat.
Sedan har jag också blivit beviljad en boendestödjare. Vi har hittills bara haft ett möte. Eftersom jag inte vill ha in främlingar i mitt hem träffades vi ute på neutral plats och bara pratade om upplägget och lärde känna varandra lite. Hon verkar vara hur bra som helst, och ser MIG och inte "här är du med autism nu ska vi göra på det här bestämda sättet". Hon kommer hjälpa mig att strukturera upp saker, och se till att hjälpa mig med hur jag kommer igång med saker hemma. Tex är jag jätteduktig på att boka tid i tvättstugan och få mina kläder tvättade, men nog sjutton blir de alltid liggande i tvättkorgen tills det är dags att tvätta nästa gång... Och jag är dålig på att gå igenom post i tid, dålig på att hålla ordning på allt i köket och en hel del annat. Allt sådant kan hon hjälpa mig med, så att allting i hemmet tar mindre energi och så att jag då kan få mer energi att lägga på att faktiskt leva, inte bara hålla mig vid liv. Jag ska också få tandvårdsbidrag eller vad det nu var, något som gör det billigare för mig att gå till tandläkaren, och boendestödjaren kommer även följa med mig dit och hade tips på bra tandläkare att gå till för den som är rädd. Öht se till att jag faktiskt söker vård när det behövs, något jag ogärna gör eftersom det är läskigt.
Vad jag får för hjälp kommer garanterat ändras framöver också, i takt med att mitt liv förändras. Nu har jag vissa områden där det behövs mycket hjälp för att komma igång och få till en bra grund, men när det sedan fungerar så kommer det, pga mina diagnoser, garanterat dyka upp annat.
Det är skitjobbigt(!) att acceptera och ta emot all hjälp som finns. Men jag insåg det att jag kan inte ta mig igenom en utredning och sedan inte göra något med det efteråt. Och det ÄR jobbigt att gå hela livet och tänka att man har så mycket man vill göra och så mycket kapacitet som aldrig tas tillvara på, bara för att det tar så mycket energi att hålla ordning på vardagen. Nu, när jag efter mycket om och men börjat acceptera läget och acceptera hjälp, så känns det som att jag faktiskt kommer kunna få det riktigt bra i framtiden. Tidigare har jag bara haft fokus på vad som krävs för att överleva.
Och justja, mina vänner är också otroligt imponerade över hur jag är nu med medicin. "Du har blivit så trevlig!" säger de (
) , och imponeras av hur jag orkar sätta mig ner och lära mig jobbiga nya saker istället för att tappa tålamodet och skjuta upp det till senare. Detta även från vänner som inte visste att jag börjat med medicin. De undrade om något ändrats för de kände inte igen mig, just för att jag var så mycket bättre och trevligare än vad jag tydligen brukar vara. Både kul och hemskt på samma gång...