Högkänslighet

Jag är nog skyldig till den förvirringen då jag nämnde HSP först (tror jag?). Men HSP står alltså för highly sevsitive person, vilket på svenska översätts till högkänslig. Det är alltså samma sak.

Ber om ursäkt för eventuell förvirring!
Jag tog förgivet att tråden handlade om HSP. Det är ju vad folk vanligen menar när de säger högkänslig. Blir oerhört komplicerat när man använder samma begrepp men menar något annat.
 
Jag menar att det är fel spår att leta efter "gifter".
Det är det säkert antagligen absolut i just det fallet, jag tog bara upp alla möjliga omgivningsfaktorer jag kunde komma på, slumpartat, utan urskiljning, som i allmänhet kan påverka alla möjliga olika diagnoser som folk kan ha.

I fall med astma tex har man hittat att en hel del beror på avgaser på trafik och man kikar ju på hormonstörande ämnen och minskningen av sädeceller, man har hittat i USA faktorer med blyförgiftning och barnadödlighet osv. Så jag tänker att om en diagnos ökar letar man väl tills man hittar orsaken? Om orsaken är, så som den sannolikt är, fel på hur skolan/samhället är uppbyggd så är ju det också förklaringen som blir. Så jag tänkte i allmänhet inte med tanke på just de specifika diagnoserna i tråden.
 
Det är det säkert antagligen absolut i just det fallet, jag tog bara upp alla möjliga omgivningsfaktorer jag kunde komma på, slumpartat, utan urskiljning, som i allmänhet kan påverka alla möjliga olika diagnoser som folk kan ha.

I fall med astma tex har man hittat att en hel del beror på avgaser på trafik och man kikar ju på hormonstörande ämnen och minskningen av sädeceller, man har hittat i USA faktorer med blyförgiftning och barnadödlighet osv. Så jag tänker att om en diagnos ökar letar man väl tills man hittar orsaken? Om orsaken är, så som den sannolikt är, fel på hur skolan/samhället är uppbyggd så är ju det också förklaringen som blir. Så jag tänkte i allmänhet inte med tanke på just de specifika diagnoserna i tråden.

Mmm men det är stor skillnad på en psykologisk diagnos och en fysisk.

En av skillnaderna är att psykologi som vetenskap står på skakiga grunder, på grund av eugeniker och evangelister och all möjlig politik. Många av diagnoserna har otroligt godtyckliga grunder, och mycket av forskningen leder till återvändsgränder pga detta.

Så man tar en godtyckligt skapad psykologisk diagnos, får sin sponsring från medicinbolagen, och vad letar man efter då? Man famlar efter en kemikalie som ska "bota" eller "lindra", utan att ens ha förstått hur hjärnan fungerar.

Neurovetenskapen däremot, den är en ordentlig vetenskap.
 
Mmm men det är stor skillnad på en psykologisk diagnos och en fysisk.

En av skillnaderna är att psykologi som vetenskap står på skakiga grunder, på grund av eugeniker och evangelister och all möjlig politik. Många av diagnoserna har otroligt godtyckliga grunder, och mycket av forskningen leder till återvändsgränder pga detta.

Så man tar en godtyckligt skapad psykologisk diagnos, får sin sponsring från medicinbolagen, och vad letar man efter då? Man famlar efter en kemikalie som ska "bota" eller "lindra", utan att ens ha förstått hur hjärnan fungerar.

Neurovetenskapen däremot, den är en ordentlig vetenskap.
Jag tror nog vi trillat isär i diskussionen, där jag i just det inlägget inte längre pratade om högkänslighet :)
Det tänker jag inte ännu riktigt diagnosticeras alls?
 
Jag är nog skyldig till den förvirringen då jag nämnde HSP först (tror jag?). Men HSP står alltså för highly sevsitive person, vilket på svenska översätts till högkänslig. Det är alltså samma sak.

Ber om ursäkt för eventuell förvirring!

Ja, jag vet att de används synonymt av många men jag tycker att det är olyckligt. Precis som att enbart beskrivningen "highly sensitive" i oerhört många samband inte har något med HSP att göra är "högkänslig" ett allmänt beskrivande ord. En bättre översättning för att undvika förväxlingar är i så fall "högsensitiv" alternativt att man översätter hela benämningen och kallar sig "högkänslig person" - om det nu är HSP man avser och inte en allmän högkänslighet.
 
Jag tror nog vi trillat isär i diskussionen, där jag i just det inlägget inte längre pratade om högkänslighet :)
Det tänker jag inte ännu riktigt diagnosticeras alls?

Nej, eller snarare, beskrivningen som HSPs grundare gjorde beskrev autister. Så den diagnosen finns om man vill söka den, men även den är faktiskt ett luddigt paraplybegrepp som blir luddigare ju djupare man dyker i de olika kriterierna, deras ursprung, och vetenskapliga relevans.

Det hade varit intressant att veta hur höga poäng de som identifierar sig som "högkänslig" får på testerna AQ och RAADS.

Tror du inte att det är möjligt, att på grund av den fördomsfulla bild av autism som vi kulturellt fortfarande blir matade med, har gjort att de som känner igen sig med HSP inte har tänkt tanken att det kanske är autistiska dom egentligen är?
 
Nej, eller snarare, beskrivningen som HSPs grundare gjorde beskrev autister. Så den diagnosen finns om man vill söka den, men även den är faktiskt ett luddigt paraplybegrepp som blir luddigare ju djupare man dyker i de olika kriterierna, deras ursprung, och vetenskapliga relevans.

Det hade varit intressant att veta hur höga poäng de som identifierar sig som "högkänslig" får på testerna AQ och RAADS.

Tror du inte att det är möjligt, att på grund av den fördomsfulla bild av autism som vi kulturellt fortfarande blir matade med, har gjort att de som känner igen sig med HSP inte har tänkt tanken att det kanske är autistiska dom egentligen är?
Ja kanske, rent av antagligen. Samtidigt var det ju en annan diagnos som till del sammanföll ovan också, en artikel någon länkade, så det kan ju vara rent av fördelat på två olika.
 
Ja kanske, rent av antagligen. Samtidigt var det ju en annan diagnos som till del sammanföll ovan också, en artikel någon länkade, så det kan ju vara rent av fördelat på två olika.

Eller tre rent av, det fanns ju forskning om gener och orkidébarn, ett uttryck som användes av en sida om högkänsliga och enligt den forskningen verkade ju orkidébarn vara ett uttryck för en tredje sak som inte helt överlappade heller. (jag länkade)
 
Ja kanske, rent av antagligen. Samtidigt var det ju en annan diagnos som till del sammanföll ovan också, en artikel någon länkade, så det kan ju vara rent av fördelat på två olika.

Ja, det är det jag menar med att det blir så luddigt. Det blir problematiskt att dela in i olika grupper dock, även om man kan ana att det finns "kluster" eller typer eller vad man ska säga.

Jag tror att buke-autisterna är av hyfsat "samma sort", men det kanske säger mer om socioekonomiska förutsättningar än en egentlig "neurotyp".
 
Ja, det är det jag menar med att det blir så luddigt. Det blir problematiskt att dela in i olika grupper dock, även om man kan ana att det finns "kluster" eller typer eller vad man ska säga.

Jag tror att buke-autisterna är av hyfsat "samma sort", men det kanske säger mer om socioekonomiska förutsättningar än en egentlig "neurotyp".
Ja nej jag vet inte, hoppas väl att om det skulle gå till diagnos och läkare att de då helt enkelt rett ut den biten.

Men att om det gäller barn att det kanske för mig i alla fall känns som att det ev skulle kunna bli olyckligt om man diagnosticerar sina egna barn själv till en modediagnos som kanske inte finns eller kanske inte stämmer och sedan agerar efter diagnosen man själv ställt och kanske då råkar stjälpa istället för hjälpa. Som du säger istället för att kanske få hjälp av professionell vid ev behov och om det då är Orkidébarn var det möjligt att hjälpa barnet om föräldrarna gick föräldrautbildning 25% minst helt hjälpta, vilket var högre siffra än för andra barn. Medan om det är autism få stöd på annat sätt.
 
Senast ändrad:
Fast det är inte "helt enkelt" med NPF-utredningar.

Själv har jag stått i kö i ett helt år nu 😅.
Jag menar inte på ett personligt plan utan att forskningen måste reda ut om den här högkänslighet finns och vad som urskiljer den från andra möjliga diagnoser. :)

NPF har närstående och jag vet precis att det tar år och evighet.
 
Jag menar inte på ett personligt plan utan att forskningen måste reda ut om den här högkänslighet finns och vad som urskiljer den från andra möjliga diagnoser. :)

NPF har närstående och jag vet precis att det tar år och evighet.
Jag tror inte det finns så stort intresse för att forska på just HSP. Det finns så himla många personlighetskoncept och HSP står på så skakig grund att inte så många duktiga forskare kommer vara intresserade.
 
Jag tror inte det finns så stort intresse för att forska på just HSP. Det finns så himla många personlighetskoncept och HSP står på så skakig grund att inte så många duktiga forskare kommer vara intresserade.
Ja jag tycker att det verkar väldigt skakigt såklart (syns i mina inlägg tänker jag mig), men vill lämna öppet för möjligheten att jag missat något med tanke på artikeln om forskning, gener och orkidébarn som jag länkade från 2012.

Ordet orkidébarn förekommer ju även då i bloggen som vissa hänvisar till i tråden, även om texterna i bloggen och artikeln verkar beskriva helt olika företeelser och testerna, länkade från bloggen, speciellt för barn, var oerhört vaga och jag nog skulle trott att föräldrarna till en majoritet barn (och väldigt många vuxna själva) skulle svara ja på många påståenden i testerna. (som jag såklart lyckades få in ganska många närstående barn (mig själv och min man) i själv, vilket barn är inte klurigt och klokt enligt sina nära och kära :) )
 
Senast ändrad:
Ja jag tycker att det verkar väldigt skakigt såklart (syns i mina inlägg tänker jag mig), men vill lämna öppet för möjligheten att jag missat något med tanke på artikeln om forskning, gener och orkidébarn som jag länkade från 2012.

Ordet orkidébarn förekommer ju även då i bloggen som vissa hänvisar till i tråden, även om texterna i bloggen och artikeln verkar beskriva helt olika företeelser och testerna, länkade från bloggen, speciellt för barn, var oerhört vaga och jag nog skulle trott att föräldrarna till en majoritet barn (och väldigt många vuxna själva) skulle svara ja på många påståenden i testerna. (som jag såklart lyckades få in ganska många närstående barn (mig själv och min man) i själv, vilket barn är inte klurigt och klokt enligt sina nära och kära :) )
Dvs därmed inte sagt att jag säger att någon i tråden som är högkänslig har fel eller inte är det, bara att just testerna på den sidan är lite vaga och att även med en relativ okänslighet för ljud och miljö kunde tillräckligt många delar av testen prickas in (tex kärlek till konst osv) kanske iom att de inte var graderade.
 
Jag tror inte det finns så stort intresse för att forska på just HSP. Det finns så himla många personlighetskoncept och HSP står på så skakig grund att inte så många duktiga forskare kommer vara intresserade.

Jag har ägnat ett par dagar åt att läsa alldeles för många forskningsartiklar om HSP - Arons, andras, och vilken forskning man refererar till. Mitt intryck är att bevisningen man hävdar finns för flera påståenden om HSP är VÄLDIGT skral.
 
Jag menar inte på ett personligt plan utan att forskningen måste reda ut om den här högkänslighet finns och vad som urskiljer den från andra möjliga diagnoser. :)

NPF har närstående och jag vet precis att det tar år och evighet.

Ja fast det är liksom... Som jag sa tidigare, mycket inom psykologi är helt godtyckligt.

Om det finns ett spektrum av en egenskap, låt oss ta något hyfsat neutralt och fysiskt såsom längd, så går det ju bra att ta fram en normalfördelningskurva och bestämma sig för "så här långa är majoriteten av människor".

Men när det gäller icke-fysiska egenskaper så är det betydligt svårare, framförallt för att de som bestämt sig för normen har haft rejäl bias och mycket av den äldre litteraturen var påverkad av religiös lobbyverksamhet.

Sexuell läggning tillexempel - det är rätt så nyligt, även i Sverige, som andra läggningar än hetero ansågs vara en sjukdom.

Och om vi kollar på DSM-krititerier i nuläget så är även dom fördomsfulla och har en bias.

Den icke-materiella verkligheten är helt enkelt, inte enkel.
 
Jag vet inte om du har läst mina inlägg. Jag har alltså skrivit att jag INTE har något problem med ordet högkänslig. Det jag har problem med är konceptet HSP/SPS som grundats och drivs av Elaine Aron och allt som ingår i det. Därför är jag också kritisk mot andra som slår mynt av detta, i synnerhet om de drar teorin ännu längre än vad Aron gjort.

Jag har sannerligen inte fört fram någon generell bild av vad högkänsliga tänker om sig själva och andra. Jag har tvärtom skrivit att en grupp som består av 20% av befolkningen - vilket det alltså ska handla om enligt HSP-teorin - knappast kan vara särskilt homogen.

Jag läste dina inlägg men nu förstår jag att du enbart avsåg att diskutera konceptet som Elaine Aron driver. Eftersom jag INTE diskuterar hennes koncept utan den allmänna användningen av begreppet bland folk som inte tillhör hennes följarskara så missförstod jag dig, och trodde att du avsåg att svara på det jag skrev.

Då har jag inga fler kommentarer om det du skriver, eftersom du diskuterar något annat och jag som sagt varken följer EA eller någon annan inom området.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag vet att detta är en fråga som ligger många varmt om hjärtat och kan förstå varför. Men för mig är det ingen självklarhet. Frågan är...
2 3
Svar
49
· Visningar
2 884
Senast: Viva
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
13 167
Senast: kolblakkur
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 941
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Vart vänder man sig när man inte kan få hjälp av vården? Jag fungerar inte på arbetet, min hjärna lägger av och den står liksom och...
2
Svar
38
· Visningar
2 766

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp