Högdräktig shettis som får för lite mat

Askersund

Trådstartare
I samma stall som jag har mitt dräktiga sto står ett shettis-sto som ska få sitt första föl i mitten av maj. Hon får alldeles för lite protein och fosfor och lite för lite energi. Magen börjar bli riktigt stor men hon är tunn över rygg, hals och bak.

Eftersom mitt eget sto är dräktigt har jag en mycket ordentligt uträknad foderstat till henne. Räknade då också ut vad shettisen bör äta. Allt baserat på höanalysens värden och Hippocampus fakta om näringsbehov. Shettisen får inte i sig vad hon enligt Hippocampus behöver (och jag ser). Ägaren förstår inte problemet, känner inte på hullet, utan tycker att hon ser rund ut. Det går enligt mig inte att se pga all päls! Ägaren är så rädd för fång också.

Den senaste veckan har jag märkt att shettisen inte äter upp allt sitt hö utan det äter shettisvalacken som delar box med henne upp. Hon verkar inte orka äta så mycket i taget. Eftersom hästarna bara får tre mål mat per dygn (utom min som jag ger mellanmål i form av lusern-hack) så ökar undernäringen ytterligare. Har försökt få ägaren att åtminstone lägga till lite K**fft Protein morgon och kväll (som jag gör) men hon tycker att det är för dyrt.

Hur kommer stoet och fölet att klara detta?

Sv: Högdräktig shettis som får för lite mat

Your way or my way?

Stirra sig blind på foderstatprogramsuträknningar är dte bara amatörer som gör.

Jag tycker att det var ett märkligt svar från en som skriver: "När du lämnar din häst eller ponny hos oss tar vi hand om allting. I priset ingår, träning, stall/skötsel, strö, foder och hovslagare. Har du inte uträknad foderstat så gör vi det." på sin hemsida. :confused:

hästen är tunn.. är det att stirra sig blind på foderstatsuträkningen?

nej här håller jag INTE med dig..

underutfodring under dräktigheten gör så att stoet blir mycket utmattat och fölet blir försvagat, fölet innehåller 17% proteiner när det föds, och proteinkvoten ska som du säkert vet vara dubbel motför en icke dräktig häst..

får stoet för lite näring under digivningen minskar mjölkproduktionen och fölet blir undernärt, stoets muskler förtvinas som en sista hjälp att ge fölet näring..

vad är det btw för idiot som har ett dräktig sto utan att veta ett jävla skvatt om dräktighet och föl?

Stallägaren som tycker att hon haft hästar så länge att hon inte behöver lära sig något nytt som t ex näringslära.:( Och förresten så vet väl alla hur lättfödda shettisar är? :mad:

Har någon egen erfarenhet av detta? Sett vad som kommit ut och hur det har gått i ett liknande fall?

Underutfodring kommer i första hand att drabba stoet, eftersom fölet i regel får det det behöver och sen får stoet det som blir över.

I andra hand drabbar det naturligtvis fölet, om stoet under de sista månaderna är mycket undernärt kan fölets fosterutveckling skadas, skelettet kan bli skört osv.

Även om stoet bara är lite undernärt kan förlossningen vara svårare p g a att stoet inte orkar. Stoet kan också få svårt att producera tillräckligt med mjölk. Detta är extra viktigt för just shettisar eftersom deras föl har en extra stor tillväxt direkt efter födseln och därmed behöver extra mjölk (man rekommenderar mer foder till just digivande shettisar än proportionellt till andra hästar).

Viktigt med just shettisar som inte äter som de ska de sista månaderna i dräktigheten är att de kan drabbas av hyperlipemi. En mycket allvarlig sjukdom som beror på att shettisarna p g a näringsbrist börjar bryta ner mer fettvävnad än vad kroppen klarar av att hantera biprodukterna av. Många shettisar tas bort p g a detta och behandlar man det är det ändå betydligt mycket dyrare än att ge den lilla ponnyn lite extra foder i slutet av dräktigheten!

Använd det sistnämnda som argument om inget annat biter! Att stoet börjat rata höet är defintivt ett varningtecken.

jag skrev stirra sig blind på.

Sedan fattade jag inlägget som att ts inte sett om hästen var tunn eller inte. pga all päls.

Därför jag reagerade. VET man inte att hästen är tunn kan man knappast påvisa brister bara för att man räknat i ett program. Det var det jag ville få fram

I sådana fall kan lika gärna ägarens uträkning vara den rätta..

jag skrev stirra sig blind på.

Sedan fattade jag inlägget som att ts inte sett om hästen var tunn eller inte. pga all päls.

Därför jag reagerade. VET man inte att hästen är tunn kan man knappast påvisa brister bara för att man räknat i ett program. Det var det jag ville få fram

I sådana fall kan lika gärna ägarens uträkning vara den rätta..

Om man läser inlägget framstår det klart och tydligt att det är hästägaren som inte vet. Citat från TS inlägg: 'ägaren förstår inte problemet, känner inte på hullet, utan tycker att hon ser rund ut. Det går enligt mig inte att se pga all päls'!

Det var där pälsen kom in i bilden. Det var således inte TS som gissade hullet genom den tjocka pälsen! Hon skriver däremot att 'magen börjar bli stor men hon är tunn över rygg och hals'. Därför är jag övertygad om att hon också har känt på stoet!

Din kommentar är mycket amatörmässig! En rutinerad hästmänniska, med vana att utfodra hästar uttalar sig inte på ett sådant sätt. Även om du, som det verkar, helt missuppfattade det som stod i inlägget, var din kommentar otrevlig och fullständigt onödig! Skäms!!

Vad fölungen innehåller 17% proteiner när den föds ??

Mia

Vad skulle jag skämmas för?

Ts skriver att denne inte kan se pga all päls=ts inte kan se??

Ägaren har tydligen också påpekat att ponnyn är fångbenägen.

Vad säger att TS uträkning är den rätta?

Vidare också att ägaren borde ge ett visst foder för att TS gör det.

Summa sumarum.
Brukar du oombedd räkna ut fodertater åt andras hästar och sedan bli aggresiv för att de inte följs till punkt och pricka?

Ägaren kan ha en foderstat som passar just sin häst ändå..

Ursäkta om jag uttryckte mig oklart.

Ingen kan enbart m h a synen se om shettisen är tunn eftersom den har så mycket päls. Jag har känt efter med händerna och då märkt att hon är tunn.

Även en fångbenägen häst måste ha näring.

Ägaren räknar aldrig ut foderstat till någon av sina hästar.

Jag har absolut inte varit aggressiv i mina försök att öka protein- och fosforgivan. Men det är kanske det som behövs för att något ska hända? :(

behöver inte vara du som var oklar. Jag kan ha läst krokigt...

Tjata på ägaren tror jag nite är en bra taktik.

Hur nära står ni varandra?
Finns det något sätt att få ägaren at bli intresserad av att lära sig mer om foder om så behövs? Tex fika och diskutera olika fodersorter.

Vad det gäller protein (vet inte era värden alls) men om det foder du föreslog var för dyrt kan det finnas billigare alternativ..

Visst måste även fånghästar ha näring, men om risken för fång är stor (och då ökar iom dräktigheten)kanske det måste till ett val om pest eller kolera?
Ngt tunnare sto men fångfri eller fång och mer hull?

Även om man räknar foderstaten till punkt och pricka är det bara riktlinjer. Ingen absolut mall att det MÅSTE vara så om du förstår vad jag menar. Hänsyn måste även tas till individen och andra yttre omständigheter.

Försöker här bara se det från båda sidor...

Jag brukar låta bli att bekymra mig om andras hästar och aldrig ge råd som inte efterfrågats. Har redan försökt med det du föreslår men ägaren är helt enkelt ointresserad av andra foder än dem som finns billigt på gården. Jag tror att jag fått henne att uppfatta att höet är för proteinfattigt för shettisen eftersom hon köpte K**fft -pellets. Men den billigaste, Grund, som innehåller lite och dyrt protein. Jag har räknat ut att man får mest protein för pengarna om man köper K**fft Protein. Dessutom innehåller det minimalt med stärkelse som ju kan vara svårsmält för fånghästar. Soja kanske är billigare, men det vet jag inte var man köper.

Åter till den egentliga frågan: Hur kommer stoet och fölet att klara detta?

Vore intressant om någon med egen erfarenhet, som sett ett "undernärt" föl komma ut och hur det sedan gick med det och dess mamma.

Tack till er som hittills svarat!

Soja ÄR billigare och finns tex på Granngården, elelr liknande foderleverantörer.

Fölet får den näring det behöver, däremot finns det risk för att stoet inte lakterar fullt så bra. Men även detta är individuellt.

Så länge stoet endast är musklefattif är det ingen som helst fara.
Blir hon däremot mager är det en annan femma.

Finns också lakterande ston som är jättesvåra att hålla i hull. De pumpar ut allt i mjölken oavsett.

Your way or my way?

Stirra sig blind på foderstatprogramsuträknningar är dte bara amatörer som gör.

Jag skulle inte ens komma på tanke att räkna en enda foderstat till på hippocampus. Den sidan är kass :devil:kass. Änmäl ägaren eller flytta är mitt tips.

Jag, som bland annat är shettisuppfödare, skulle vilja säja att de flesta shettisar får för lite mat under vinterhalvåret, dräktiga eller inte. Och är de då dräktiga dessutom så hamnar de ännu mera "back" näringsmässigt.
Det går ändå oftast bra med fölning och allt sådant, men stoet brukar se bedrövligt ut efter laktationen...

Vad gäller fång så
1. - det är INTE proteiner som utlöser fång
2. - de får INTE fång för att man ger dem det de behöver
3. - dräktighet verkar i de allra flesta fall förebygga fånganfall.

Jag skulle fundera mer på risken för hyperlipemi om det vore mitt sto. Jag förlorade själv ett sto i den hemska sjukdomen förra sommaren - hon åt väldigt dåligt (nästan ingenting) de sista veckorna av dräktigheten....

Ditt foto på halvblodsstoet som tog sig an shettisfölet är urgulligt :love: Har haft det som skrivbordsunderlägg en längre tid.

Har berättat om det fotot för shettisägaren och förklarat varför fölet blev moderlöst. Men det verkar inte som hon förstår att det kan drabba även hennes sto. Ska försöka printa ut det (om det är OK för dig förstås?) och visa dem i stallet i helgen. De kommer att fråga vad som hände stoet och då kanske jag kan på denna "smygväg" upplysa om shettisars ökade behov vid dräktighet.

Jag kan inte säga åt henne vad hon ska mata sin häst med när hon inte är intresserad av mina råd. Risken är att jag får henne emot mig och att allt som sedan ev. händer hästen beror på "min foderstat". Jag känner henne ganska väl.
Kanske är det någon som har en mer "o-gullig" bild av ett moderlöst eller undernärt föl eller sto?

Jag skulle inte ens komma på tanke att räkna en enda foderstat till på hippocampus. Den sidan är kass :devil:kass. Änmäl ägaren eller flytta är mitt tips.

Vet du någon annan BRA sida på nätet där man kan räkna foderstat. Har letat massor men hittar ingen någonstans. PM:a gärna om du inte vill skriva namnet här.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi funderar på om vi ska utreda hunden för allergi eller inte och hade behövt lite tankar från er. Hunden är en 2-årig havanais. Inga...
Svar
11
· Visningar
1 019
Senast: Rumpnissen
·
Katthälsa Hej! Jag har två katthonor, okastrerade (hittills) på 7 månader samt 5 månader, innekatter. Den äldsta katten har blivit väldigt tjock...
Svar
8
· Visningar
1 367
Senast: Bison
·
Mat Jag vet att jag kanske inte framstår som en muntergök när jag skriver en del om min autism och anorexi här på buke, men jag läser dom...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
11 415
Senast: MiniLi
·
Hästvård Vetetrinären har konstaterat att mitt 25-åriga halvblodssto har en skada/inflammation i en tand efter en gammal tandfraktur. Hon äter...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 902

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Uppdateringstråd 31
  • Klippa hund

Hästrelaterat