Höanalys vara eller icke vara

Höanalys eller inte?


  • Antal omröstningsdeltagare
    105
Status
Stängd för vidare inlägg.

Authorsandraselling

Trådstartare
Höanalys uppfattar jag hos många som ett absolut måste
Och lite av en ”trend” Och övertro.

Skillnad i om hästen är skogsmulle, sällskap eller i bästa fall en familjemedlem som får vara häst
Än gentemot tävlingshästar av olika sorter

Rösta på och skriv gärna hur du ser på det
 
Hos mig är det ingen absolut sanning men en mycket bra vägledning om hur det ser ut som man sedan kan individanpassa utefter erfarenheten med varje häst. Vintertid skulle jag inte vilja fodra med oanalyserat foder, vår sommar och tidig höst lever våra mestadels på bete. Det gör att jag är rätt noga med mineralerna/balansen under vintern för att inte bygga på någon brist eller något större överskott.
 
Höanalys uppfattar jag hos många som ett absolut måste
Och lite av en ”trend” Och övertro.

Skillnad i om hästen är skogsmulle, sällskap eller i bästa fall en familjemedlem som får vara häst
Än gentemot tävlingshästar av olika sorter

Rösta på och skriv gärna hur du ser på det
Övertro? Hö kan innehålla 0 protein, eller 100. Hur ska du veta vilket det är utan analys? Det är klart att det märks efter ett tag, och är man okej med att ha hästar i bitvis rätt dåligt skick så visst. Men det är inte jag. Sen kan man ha tur och det ligger i stort sett samma år ut och år in för att man köper från samma bonde (Samma fält/samma gödningsmängd/samma skördetid osv). Och det därför går rätt så bra. Men annars är det otroligt knepigt.
 
Tänkte skriva något men riskerar att uppfattas som dryg :o

Analys är för mig ett absolut måste. Allt annat är att kasta pengar i sjön. Det är definitivt ingen "trend" däremot är jag glad över att fler får upp ögonen för hur viktigt det är, kanske torkan 2018 har sin del i det?
 
Jag har provat ge gräsfröhalm av jättefin kvalitét, såg ut som perfekt timotej (men var rörflen). Det hade i princip noll protein, vilket jag visste tack vare analys.

Mina hästar höll sig fina tack vare allt extra protein jag hällde i dom, den inhyrdas ena föll ur och var panikhungrig jämnt trots fri tillgång, den inhyrda andras höll på att svälta ihjäl innan jag sa till på skarpen.

Man kan inte se på höet om det är bra, och det tar några månader innan man ser effekten.

Till lättfödda och fångrisk som shettisar, så kan fången komma som ett brev på posten utan sockeranalys. Min höbonde fick ett parti i år med 18% socker, det ser lika fint ut som alla andra.

Risken med oanalyserat vintertid är alltså att hästen kan DÖ.
 
Jag vill ha analys. Vi har köpt hö och hösilage av samma bonde i 14 år och det innehåller ungefär samma mängd protein och energi varje år. Men mineralerna kan variera, vissa år behöver jag inte komplettera med annat än selen och andra år måste jag komplettera med mineraler.
Jag vill även veta sockerhalten då jag har lättfödd ponny med fångrisk. Men högt socker är inte bra för någon häst. Sockret kan variera väldigt beroende på när höet är skördat.
Analys är billigt att göra i jämförelse med att köpa kraft-/mineralfoder i blindo eller behöva behandla eller avliva en häst pga fång.
Jag har haft både dyra tävlingshästar, unghästar, avelsston och nu hobbyhästar som mest rids hemma i skogen och strosar i stora hagar. För mig är alla lika mycket värda och analys är lika viktigt oavsett vilken typ av häst jag har.
Det finns ju innehållsförteckning på alla andra foder till hästar, varför behövs det inte på höet som är det hästen äter allra mest av?
 
Höanalys uppfattar jag hos många som ett absolut måste
Och lite av en ”trend” Och övertro.

Skillnad i om hästen är skogsmulle, sällskap eller i bästa fall en familjemedlem som får vara häst
Än gentemot tävlingshästar av olika sorter

Rösta på och skriv gärna hur du ser på det

Fast, nej.

En häst oavsett användningsområde har fortfarande ett basbehov av energi och protein som måste fyllas och om du inte har en analys så har du ingen jäkla aning om vad du stoppar i hästen -oavsett om hästen är hagprydnad, skogsmulle eller hoppar 1.60.

Man gör sig själv och hästen en grov otjänst att fodra oanalyserat hö.
 
Jag har provat ge gräsfröhalm av jättefin kvalitét, såg ut som perfekt timotej (men var rörflen). Det hade i princip noll protein, vilket jag visste tack vare analys.

Mina hästar höll sig fina tack vare allt extra protein jag hällde i dom, den inhyrdas ena föll ur och var panikhungrig jämnt trots fri tillgång, den inhyrda andras höll på att svälta ihjäl innan jag sa till på skarpen.

Man kan inte se på höet om det är bra, och det tar några månader innan man ser effekten.

Till lättfödda och fångrisk som shettisar, så kan fången komma som ett brev på posten utan sockeranalys. Min höbonde fick ett parti i år med 18% socker, det ser lika fint ut som alla andra.

Risken med oanalyserat vintertid är alltså att hästen kan DÖ.
Menar du att man inte kan se på hästen om höet är bra. Mår bra, utstrålar sund energi etc. Men i själva verket kan hästen vara nära döden?
 
Om man är okej med att man inte märker att hästen inte får i sig tillräckligt förrän den börjar falla ur så behövs ju inte analys. Men jag tycker inte att hästen ska behöva falla ur innan man märker att något är fel. Och om man väl ska korrigera det utan analysvärden så är det ju trial and error, och tex proteintillskott är dyrt.
 
Om man är okej med att man inte märker att hästen inte får i sig tillräckligt förrän den börjar falla ur så behövs ju inte analys. Men jag tycker inte att hästen ska behöva falla ur innan man märker att något är fel. Och om man väl ska korrigera det utan analysvärden så är det ju trial and error, och tex proteintillskott är dyrt.
Exakt, och hur ska man veta exakt vad som felar utan analys? Då får man gissa sig fram och under tiden man laborerar fortsätter hästen bli sämre.
 
Om man är okej med att man inte märker att hästen inte får i sig tillräckligt förrän den börjar falla ur så behövs ju inte analys. Men jag tycker inte att hästen ska behöva falla ur innan man märker att något är fel. Och om man väl ska korrigera det utan analysvärden så är det ju trial and error, och tex proteintillskott är dyrt.
Är höanalys en garant mot att hästen inte faller ur..
Varför har jag då stött på och läst om människor som har analyser men hästar som faller ur?

Jag med mig själv inräknad har utan analys aldrig haft häst som fallit ur förutom jättegammal häst över 30
 
Menar du att man inte kan se på hästen om höet är bra. Mår bra, utstrålar sund energi etc. Men i själva verket kan hästen vara nära döden?
Jag vet hästar som fått fel Ca/P balans under längre tid och mått rejält dåligt av det. Det var väldigt svårt att se både för erfaren ägare och veterinär. (Det visade sig i just det fallet jag tänker på att de fått fel analys, så från början misstänkte de inte fodret alls).
Att vänta och se på hästen om energi och protein lirar med varandra är ju att utsätta hästen för onödigt lidande. När man ser på hästen att den tappar hull, muskler, blir fet, får depåer eller vad det än är har det ju redan gått för långt. Och detta gäller förstås oavsett om man tränar hästen eller inte. Även en häst som inte är i träning har rätt att må bra. Energi kan man ofta gissa hyfsat, men proteinet kan variera så enormt, så där är det svårt att gissa rätt. Till det kommer en del missuppfattningar som att gräsfröhalm är "bra bantarmat" eller att korn är bättre än havre för tunna hästar (korn innehåller t ex mer stärkelse och är alltså oftast betydligt sämre) - eller för den delen att man styr hur energisk en häst är genom mängden kraftfoder. Allt sånt bidrar förstås till att hästen inte mår så bra som den skulle kunna göra. Utöver rena hullfrågor finns det ju även saker som fång, magsår osv att ta hänsyn till. Allt sånt är ju lättare att hantera när man vet vad hästen äter. Hästen äter ju exakt samma mat under så lång tid att näringsinnehållet blir väldigt olika beroende på vad det innehåller.
 
Trend nej. Snarare så har fler och fler börjat lära sig att tolka analyser och räkna foderstater, kanske med hjälp av socialamediers intåg och lättillgänglig information via internet. Fler och fler har också lärt sig att förstå nyttan med att faktiskt göra det.

Själv har jag räknat foderstater sedan gymnasiet på slutet av 90-talet, vilket vi lärde oss under min skolgång (hästhållning).

”Rätt foderstat - bättre häst” behöver inte betyda att hästen mår rent dåligt för att man inte räknar, men hade kanske mått och presterat ännu bättre med uträknad foderstat.
 
Exakt, och hur ska man veta exakt vad som felar utan analys? Då får man gissa sig fram och under tiden man laborerar fortsätter hästen bli sämre.
Men vem säger att det felar utan analys?

Däremot så gör övertro på analys att många missar att använda sunt förnuft

Analys kan inte ersätta det

Dock är inget eller iaf sällan saker svart eller vitt ej heller denna analysfråga 🥹☺️
 
Är höanalys en garant mot att hästen inte faller ur..
Varför har jag då stött på och läst om människor som har analyser men hästar som faller ur?

Jag med mig själv inräknad har utan analys aldrig haft häst som fallit ur förutom jättegammal häst över 30
Om hästen faller ur och äter analyserat grovfoder är det lättare att se vad som behöver åtgärdas. Om man bara gissar är det förstås svårare och man behöver gissa betydligt längre än om man faktiskt har lite koll och kan se vad t ex en höjning av proteinet ger för effekt.
 
Men vem säger att det felar utan analys?

Däremot så gör övertro på analys att många missar att använda sunt förnuft

Analys kan inte ersätta det

Dock är inget eller iaf sällan saker svart eller vitt ej heller denna analysfråga 🥹☺️
Varför skulle analys ersätta det sunda förnuftet? Analys är ju en förutsättning för att kunna använda det sunda förnuftet. Vad ska förnuftet göra utan invärden?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
6 962
Senast: Gabby_Ossi
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 060
Senast: Grazing
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
40 306
Senast: Hedinn
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 233
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp