Titta på hund utställning?

L(i)FE

Trådstartare
Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske ska åka till i helgen är mycket större.
Är det vanligt med publik på hund utställningar? Hur vet man var man ska vara isåfall ifall det är många "ringar" med o lika raser? Alltså hur man vet vilka raser som är var osv?
Får man ha med sinegen hund om man är publik eller är det bara hundar som är med i ut ställningen som får vara där?
Är det nånting man borde veta så man inte skämmer ut sig om man är där och kollar?
 
Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske ska åka till i helgen är mycket större.
Är det vanligt med publik på hund utställningar? Hur vet man var man ska vara isåfall ifall det är många "ringar" med o lika raser? Alltså hur man vet vilka raser som är var osv?
Får man ha med sinegen hund om man är publik eller är det bara hundar som är med i ut ställningen som får vara där?
Är det nånting man borde veta så man inte skämmer ut sig om man är där och kollar?
Ja, det är vanligt med publik.
Ringarna brukar stå i PMet till utställningen.

Är det en ute utställning brukar man kunna ha med sin hund, men du brukar behöva visa upp vaccinationsintyg.

Håll koll på din hund och ha trevligt typ :)
 
Ja, det är vanligt med publik.
Ringarna brukar stå i PMet till utställningen.

Är det en ute utställning brukar man kunna ha med sin hund, men du brukar behöva visa upp vaccinationsintyg.

Håll koll på din hund och ha trevligt typ :)
Kan man se PM även fast man inte ska vara med? För det är väl som info mejlet som man får om man ska vara med i utställningen med sin hund?
 
Man brukar numera även kunna ta del av alla resultat och kritiker online på sin telefon på större utställningar. Väldigt kul att följa de hundar man tycker är extra intressanta :)
 
Katalogen brukar publiceras kl 7 på utställningsdagen(eller två timmar innan utställningen börjar).
Okej tack! Jag undrade precis det för att det stog att det inte fanns några hundar eller nåt. Men då kan man inte kolla vilka som ska vara med förräns den dagen eller?
 
Okej tack! Jag undrade precis det för att det stog att det inte fanns några hundar eller nåt. Men då kan man inte kolla vilka som ska vara med förräns den dagen eller?
Om det är SSRKs utställning du ska på så kan du se hur många hundar av var ras som ska ställas på deras hemsida under utställningar, sensommarutställning och sen domarefördelning.
 
Tack för alla svar!
Jag har några nya frågor nu så jag skriver dom här och hoppas att nån som vet ser här istället för och göra en ny tråd om det.
Men först så undrar jag varför domaren inte ska veta innan vilka hundar den dömer? För på själva utställningen så vet den väl det ändå?
Och sen undrar jag en sak om "priser" eller vad man ska kalla det. Men först så får man ju excellent eller very good eller sånt. Och sen tävlar alla i samma ras och ålder och kön mot varandra osv. Och då får vissa ck men vad är det? Och vilks får det? För ibland kanske bara den som vinner får det och ibland får tre hundar det osv?
Och sen så undrar jag även vad cert och reserv cert är?
Jag har försökt att googla men jag fattar ändå inte. Eller ja det är nåt certifikat men för vad? Och vilka får det?
 
Precis, man får hålla sig till dagen för utställningen.

Det är framför allt för att domarna inte ska veta vilka hundar de dömer.
Utställarna ska inte heller veta i förväg vilka hundar som är anmälda. Det finns de som drar sina hundar om de tycker att konkurrensen ser för tuff ut.
 
Tack för alla svar!
Jag har några nya frågor nu så jag skriver dom här och hoppas att nån som vet ser här istället för och göra en ny tråd om det.
Men först så undrar jag varför domaren inte ska veta innan vilka hundar den dömer? För på själva utställningen så vet den väl det ändå?
Och sen undrar jag en sak om "priser" eller vad man ska kalla det. Men först så får man ju excellent eller very good eller sånt. Och sen tävlar alla i samma ras och ålder och kön mot varandra osv. Och då får vissa ck men vad är det? Och vilks får det? För ibland kanske bara den som vinner får det och ibland får tre hundar det osv?
Och sen så undrar jag även vad cert och reserv cert är?
Jag har försökt att googla men jag fattar ändå inte. Eller ja det är nåt certifikat men för vad? Och vilka får det?
Ck är championkvalitet, de hundar som får det kan tävla om certet, certifikatet. När man fått tre cert blir hunden champion.
 
Utställarna ska inte heller veta i förväg vilka hundar som är anmälda. Det finns de som drar sina hundar om de tycker att konkurrensen ser för tuff ut.
Absolut! Och det var ju perfekt när man inte fick katalogen förrän man var på plats. Nu kan man ju kolla innan man åker till utställningsplatsen och ta beslutet därefter.

Domarna litar jag faktiskt på att de inte går in och kollar, så naiv är jag :p
 

Liknande trådar

Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
949
Senast: L(i)FE
·
Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
299
Senast: Redfox
·
Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
7 078
Senast: hastflicka
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 006

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bästa foder för fin päls
  • Uppdateringstråd 30
  • Igelkott

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp