A

Artig

Hej!
Vad tycker ni är bäst att ge till en häst torrhö eller ensilage?
 
Sv: Hö

har man häst som är damm känslig är det tveklöst hösilage.

kompisen har en ponny med hosta, hon fick vattnat(läs badat) hö.
hon byggde ligghall, och lät henne stå på lösdrift. visst blev det bättre, men när hon sedan bytte höet mot hösilage blev hon i stort sett symtomfri.

har själv övergått till hösilage, tycker det är kanon och hästarna tycker att det är väldigt smakligt.
 
Sv: Hö

Hej!

Jag föredrar definitivt ett bra hö framför hösilage/ensilage!

Mvh / Fia
 
Sv: Hö

Jadu..Bra fråga ;)
Min häst föredrar helt klart hösilage!

Fördelar med hösilage: Dammfritt, godare än hö, lättare att se ev. mögel, kan förvaras utomhus
Nackdelar med hösilage: Håller inte länge, risk för botulism (spec. vid låg TS), jobbigt att väga upp, TS kan variera väldigt

Födelar med HÖ: Lätt att väga upp, tar längre tid att äta (högre TS), ungefär samma TS i alla balar

Nackdelar med hö: Dammigt, inte lika gott, mögel syns inte, måste förvaras under tak

Jag vill helst ha ett hösilage med HÖGT TS, i alla fall 75 %. Aldrig i livet att jag använder ensilage.
Eftersom jag står i ett stort stall är hållbarheten inget problem.

Jag svarar nog: Hösilage på vintern, hö på sommaren!
 
Sv: Hö

Föredrar hö, min häst blir lite känslig i magen av hösilage.
 
Sv: Hö

Jag föredrar ensilage. Gärna 50-60% ts.
Smaktest som gjorts på häst på SLU med foder från samma vall som behandlats olika, från hö till ca 30% ts ensilage, resulterade i att alla hästarna valde det blötaste fodret!

SaraXX
 
Sv: Hö

Torrhö? Finns inget hö som är helt tort. Har för mig att hö ligger på en torrsubstans på 84 %, dock inte helt säker på talet.

Det finns fördelar med allt å nackdelar med allt.

Hö: Torrare, ingen botulism risk. Ioch med att det är torrare så krävs det inte en lika hög giva för att få hästens tuggbehov tillfredställt. Det är oxå normalt sett billigare med hö. sedan har vi just nackdelen att det är torrt och iochmed det dammigt. Vissa hästar som är känsliga eller har kronisk bronkit å liknande klarar inta av att äta hö då hostar dom.

Hösilage: Blötare, dyrare, har ett utgångsdatumt från det att man öppnar balen, hästen kan få botulism specielt hög är risken om man inte vaccinerar hästen mot det. Dock tål inte alla hästar vaccinationen. Men hästar som är damkänsliga, har kronisk bronkit mår bra mycket bättre utav hösilage å är i regel helt symtom fria (förutsatt att dom andra behoven är tillfredställda). Ofta tycker även hästarna bättre om att äta silage + att iochmed att det är blötare så är det inte lika stor risk att hästen får vätskebrist(jätte törstig så den dricker för mycket när den kommer in om man ger ett mål ute men inte har möjlighet att ge vatten till detta mål.

Jag skulle föredra att anpassa mig efter hästen i denna fråga. Jag skulle ju inte sitta å envisas med att ge hö om hästen är damkänslig eller har kronisk bronkit eller liknande.
 
Sv: Hö

Absolut torrhö. Tar längre tid för hästen att käka (tillfredsställer tuggbehovet och sysselsättningen bättre). Ingen (eller mycket liten)förgiftningsrisk. Var dock noga med att kolla så att det inte dammar och kollar näringsinnehåll (gäller givetvis även hösilage).
 
Sv: Hö

Vi har tillgång till båda i stallet.
Jag föredrar hö, mest för att det finns vissa risker med hösilage och för att det ger mer tuggmotstånd.

Det verkar dock lättare att få bra värden i ett silage då det inte är så väderberoende vid skörden. Vår stallägare gnäller alltid över att höet är så besvärligt att "tillverka", så fick han välja blev det bara hösilage...:angel:

Jag brukar göra en lagom foderstat efter värdena på de båda foderslagen. Ibland funkar det med bara höet, ibland får man ge silage något mål.
 
Sv: Hö

Om man ska gå på det som är naturligast för hästen så blir det väl hösilage/ensilage. Ts halten ligger närmare bete än "torr"hö. Det är mindre dammigt och mer lättsmält för hästen.

Jag väljer helst hösilage med ts-halt 55-60%.
 
Sv: Hö

Jag vet inte om frågan gäller en häst eller en häst, men om jag bara skulle fodra en häst skulle jag välja hö (förutsatt att jag fick tag på hö med bra kvalitet och hade möjlighteter att lagra det så det behäll kvaliteten), eftersom hösilage blir dåligt om det inte äts upp tillräckligt fort. Finns ju iofs i småbal också, men det brukar vara rätt dyrt.
 
Sv: Hö

Ove Wattle på slu (fångforskare) säger att man ska vara medveten om att med silage så har varje bal en egen process som gör att varje bal är unik och att varje ny bal är som ett foderbyte.

Jag har bara två hästar men föredrar hö oavsett. Stäppdjur, som hästar, är gjorda för att äta torrt gräs.
(faktiskt mer det än frodigt gröngräs)
 
Sv: Hö

moonlightgarden skrev:
Torrhö? Finns inget hö som är helt tort. Har för mig att hö ligger på en torrsubstans på 84 %, dock inte helt säker på talet.

Det finns fördelar med allt å nackdelar med allt.

Hö: Torrare, ingen botulism risk. Ioch med att det är torrare så krävs det inte en lika hög giva för att få hästens tuggbehov tillfredställt. Det är oxå normalt sett billigare med hö. sedan har vi just nackdelen att det är torrt och iochmed det dammigt. Vissa hästar som är känsliga eller har kronisk bronkit å liknande klarar inta av att äta hö då hostar dom.

Hösilage: Blötare, dyrare, har ett utgångsdatumt från det att man öppnar balen, hästen kan få botulism specielt hög är risken om man inte vaccinerar hästen mot det. Dock tål inte alla hästar vaccinationen. Men hästar som är damkänsliga, har kronisk bronkit mår bra mycket bättre utav hösilage å är i regel helt symtom fria (förutsatt att dom andra behoven är tillfredställda). Ofta tycker även hästarna bättre om att äta silage + att iochmed att det är blötare så är det inte lika stor risk att hästen får vätskebrist(jätte törstig så den dricker för mycket när den kommer in om man ger ett mål ute men inte har möjlighet att ge vatten till detta mål.

Jag skulle föredra att anpassa mig efter hästen i denna fråga. Jag skulle ju inte sitta å envisas med att ge hö om hästen är damkänslig eller har kronisk bronkit eller liknande.


Jag har en allergi häst så då kanske det är bättre med något blötare hö..Vad är det för skillnad på ensilage och hösilage?:) Just nu ger jag ensilage..:rofl:
 
Sv: Hö

ensilage har en ts. på under 50% . hösilage ligger på högre ts. (över 50%)
av den erfarenhet jag har av host hästar så spelar det ingen roll om man ger hösilage eller ensilage, det funkar lika bra.
 
Sv: Hö

Hö, defenitivt. ska då vara bra kvalité. tillgodoser tuggbehovet mer är om man tex skulle ge ensilage, som man då inte får ge för mycket av då det är mycket starkare. men har man en häst med hosta så är ju hösilage eller ensilage helt klart bäst, för det går egentligen inte att "få bort" dammet på hö genom att vattna det. iaf av den erfarenhet jag har fått.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 195
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
493
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
975
Foder & Strö Hej alla kloka! Finns gammalt hö på skullen (vi flyttade hit i maj, vet ej hur gammalt) Det luktar ingenting. Är något dammigt. Funderar...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 557
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp