Sv: Hö

fast jag har då fått lära mig att ju lägre ts. ju större kg. giva. det är ju kg/ts man utgår från. vattnet måste man ju räkna bort.
 
Sv: Hö

Jag personligen föredrar Hö för att jag tycker det känns frächare och så luktar det ju en sisådär 10000 gånger godare än ensilage tycker oxå att det är smidigare att hantera och förvara hö.

Tror mina hästar föredrar hö men de äter båda delar eftersom jag har hösilage på vintern och hö på sommaren.
 
Sv: Hö

Som hillevie skriver.

En del folk anser att ensilgae pågrund av sin blöthet inte är lämpad för hästar utan är till får bland annat kossor. Å det är därför det finns hösilage som är till för hästar (och för att det är svårt att få fram en vald siffra på blöthalten i silaget, men det är bra att det finns olika namn då vet man ungefär vad man kan vänta sig av silaget). Vissa hästar tål inte ensilage heller de blir för blöt för dom, men det gäller knappast alla hästar, dock har jag aldrig provat själv utan bara gett hösilage. fast oftast så kallas hösilage även för ensilage bland folk när dom pratar hästfoder, man har inte riktigt koll på orden helt enkelt.
 
Sv: Hö

Artig skrev:
Hej!
Vad tycker ni är bäst att ge till en häst torrhö eller ensilage?

Jag tycker personligen bäst om hö. Vad hästen föredrar vet jag inte för han glufsar i sig lika bra vad det än är! :d

Men jag tyckte det var så bökigt när vi gav hösilage. Jag tyckte det kändes så himla osäkert varje gång man skulle ge av det. Hur ska det lukta när det är friskt? Jag var jätteosäker :confused: Jag tycker det luktar blää hur "fint" det än är! :crazy:

Sen var det så få hästar i det stallet och jag hade lärt mig att en öppnad bal måste gå åt på bara några dagar men så tyckte inte den stallägaren. Hon sa att det var helt okej med 7-8 dagar! :(
Det var ofta det började bildas värme i balarna men då öppnade hon bara balen helt så att det svalnade. :crazy:

Jag avsade mig till slut hösilaget och köpte eget hö.
 
Sv: Hö

visst, alla gör ju som dom lärt sig. och jag har lärt mig att eftersom hösilage och ensilage är mycket starkare (innehåller nästan dubbelt så mycket protein som vanligt hö) så måste man nästan ge mindre (beroende på behovet) än man vanligtvis ger med hö. man ska ju fortfarande se till att hästen får rätt mängd (ca 1,5 kg ts per 100kg kroppsvikt) men då får man kanske ta hjälp av tex halm eller annat grovfodermedel. jag räknar foderstat så jag är ganska petig med min häst..=)
 
Sv: Hö

MoonlightFire skrev:
visst, alla gör ju som dom lärt sig. och jag har lärt mig att eftersom hösilage och ensilage är mycket starkare (innehåller nästan dubbelt så mycket protein som vanligt hö) så måste man nästan ge mindre (beroende på behovet) än man vanligtvis ger med hö. man ska ju fortfarande se till att hästen får rätt mängd (ca 1,5 kg ts per 100kg kroppsvikt) men då får man kanske ta hjälp av tex halm eller annat grovfodermedel. jag räknar foderstat så jag är ganska petig med min häst..=)

Vaaaa? Och jag har lärt mig tvärt om! Att hösilage ska de ha mer av för mycket av vikten är vatten. :confused:
 
Sv: Hö

fick också lära mig det först...men man lär sig alltid något nytt!
 
Sv: Hö

torr hö, oftast är ensilgae för blött för hästens mage, blir lätt diare o likande, tycker alla ska fodra sina hästar med hö ,eller hö ensligare som e nästan lika torrt som hö. Vanligt Ensilgae är KO Mat, enligt mig.
 
Sv: Hö

MoonlightFire skrev:
visst, alla gör ju som dom lärt sig. och jag har lärt mig att eftersom hösilage och ensilage är mycket starkare (innehåller nästan dubbelt så mycket protein som vanligt hö) så måste man nästan ge mindre (beroende på behovet) än man vanligtvis ger med hö. man ska ju fortfarande se till att hästen får rätt mängd (ca 1,5 kg ts per 100kg kroppsvikt) men då får man kanske ta hjälp av tex halm eller annat grovfodermedel. jag räknar foderstat så jag är ganska petig med min häst..=)

Det är väl tvärtom?? :crazy:
 
Sv: Hö

Hösilage kan ha högre värden per kg TS än hö, men man får ju ge flera kg foder eftersom vattenmängden är mycket större.


För att kunna jämföra näringsinnehållet i hö och silage måste man jämföra vad torrsubstansen innehåller, och det har inget att göra med hur mycket man behövre fodra med.
 
Sv: Hö

jag vet inte om ni räknar foderstat (det kanske ni gör), men så har jag lärt mig iaf och jag står för det. har ni läst "HÄSTEN Näringsbehov och Fodermedel av Christina Planck"? där i står det jättebra om hur man räknar foderstater och vad man ska tänka på. när man räknar foderstat så är det inte bara ts man går på utan också MJ och mängd g.smb.rp, makromineraler m.m.
 
Sv: Hö

Nja, det du säger stämmer inte rakt över.

Vilka näringsvärden grovfodret har kan skifta, det har inte med ts-halten att göra. Du kan ta samma vall och plasta hälften vid 60 % ts och ta hö på andra hälften, då får du ju ungefär samma värden på hela partiet per kg ts, men du får ge mer av det plastade materialet eftersom det innehåller hela 40 % vatten medan höet bara innehåller 16 % vatten. För varje kilo grovfoder du ger, blir det mer vatten om du ger plastat (så länge det inte rör sig om plastat hö, vilket jag personligen tycker är förkastligt).

Vilken mängd grovfoder hästen ska ha bestäms av vilket tuggbehov individen har (hur mycket ts behöver hästen?) och vilket näringsbehov den har (här kan man också komplettera upp med kraftfoder om man behöver).

Men att säga att ALLT silage har högre värden än hö är helt fel. Jag har haft ett hö som har innehållt betydligt mer protein än något hösilage jag hittat på marknaden för häst.
 
Sv: Hö

jag är inte ute efter att peka ut någon och säga att jag har rätt och ni har fel. alla gör antagligen olika. men det mesta hörilage jag har stött på är mycket starkare än det hö som jag har haft och då har man fått utfodrat med halm till för att inte balansen i foderstaten ska bli fel. ville bara dela med mig av det jag lärt mig som kanske kan hjälpa någon annan...det är väl inga fel med det??..och jag menar inte ALLT hösilage/ensilage..sorry om det framstod på det sättet..=)
 
Sv: Hö

Jag försöker ge mestadeles hösilage då min valack har lite svårare att tugga hö pga tänderna :)
 
Sv: Hö

hej!
blev bara tvungen att skriva ett inlägg i detta forum!

ENDA skillnaden mellan ett hö och hösilage är vattenmängden i grovfodret!!
när man räknar foderstater måste man räkna med TS värden som man sedan "översätter" till kg foder.

ett grönt fint hö kan innehålla betydligt mycket mer protein än ett hösilage!

det man måste tänka på när man utfodrar med hösilage är att uppskatta ts-värdet i just den balen, är det torrt så drar man ner på givan, är det blött ökar man på givan med några kilon.

hoppas att det har blivit lite klarare för allihop! ;)
 
Sv: Hö

står fortfarande kvar vid mitt eget sätt då jag fått lära mig det av en hippolog som var våran lärare i hästkunskap, skrev antagligen otydligt eftersom ingen riktigt förstod vad jag menade. men alla foder är olika, så man måste kolla analysen, näringsvärdet när man räknar..inte bara ts-halten!!!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 195
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
493
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
975
Foder & Strö Hej alla kloka! Finns gammalt hö på skullen (vi flyttade hit i maj, vet ej hur gammalt) Det luktar ingenting. Är något dammigt. Funderar...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 557
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp