Sv: Hö

Jo det var nog lite otydligt, men stämmer kanske in från dina gena erfarenheter. Mina stämmer det inte alls överns med, vi har haft perfekt kvot på både hö å hösilage, för att kunna ge tillräcklig mäng utan att gå över näringsbehovet. Sedan har vi haft hösilage som har varit så pass dåligt så vi inte kunde ge mer än 4,5 kilo per dag pågrund av MJ var tokhögt så vi fick ge ganska så fina proteinmäng till det höet (alltså kompletera med en hel del krafftfoder för att fåd et bra).
 
Sv: Hö

moonlightgarden skrev:
Som hillevie skriver.

En del folk anser att ensilgae pågrund av sin blöthet inte är lämpad för hästar utan är till får bland annat kossor. Å det är därför det finns hösilage som är till för hästar (och för att det är svårt att få fram en vald siffra på blöthalten i silaget, men det är bra att det finns olika namn då vet man ungefär vad man kan vänta sig av silaget). Vissa hästar tål inte ensilage heller de blir för blöt för dom, men det gäller knappast alla hästar, dock har jag aldrig provat själv utan bara gett hösilage. fast oftast så kallas hösilage även för ensilage bland folk när dom pratar hästfoder, man har inte riktigt koll på orden helt enkelt.

Ja, jag tycker att det är jobbig att veta alla namn på olika hö sorter..Men jag ska kanske börja ge torrhö åt min häst fast jag måste blöta det innan jag ger det för han är en COPD HÄST, vilket betyder att han är en allergi häst..Det är dam som han är allergisk mot.. Vad tycker du att jag ska ge för sorts foder åt han Havre, betfor m.m.:confused:
 
Sv: Hö

seifur1 skrev:
Ove Wattle på slu (fångforskare) säger att man ska vara medveten om att med silage så har varje bal en egen process som gör att varje bal är unik och att varje ny bal är som ett foderbyte.

Jag har bara två hästar men föredrar hö oavsett. Stäppdjur, som hästar, är gjorda för att äta torrt gräs.
(faktiskt mer det än frodigt gröngräs)


I det ensilaget/hösilaget som är tagit från samma åker vid samma tid kan omöjligt ha någon större skilland på värdena. Hur skulle det kunna ha det? Visst har varje bal sin egen process, men ensilaget/hösilaget har ju samma "förutsättningar". Så det borde inte bli olika. :angel:

Själv föredrar jag ett ganska torrt ensilage/hösilage med bra kvalitet men inte alltför höga värden...:)
 
Sv: Hö

Håller med, finns alldeles för mycket ord.

Vad behövs det föras till då? energi eller protein eller båda? Ska du ge havre så måste det sköljas först, det är ganska damigt av sig, har upptäckt det själv iochmed att jag har marsvin å i botten av havre burken så är det alltid fult med damm.
För höet tror jag att det är bättre att du blöter först för att sedan sköljas igenom, blötbad tar inte bort allt damm. Har hållit på själv med gamlingen som har kronisk bronkit.
 
Sv: Hö

Fodrar med hösilage på vintern (har 2 hosthästar dock varit bra sen jag började med hösilage). Sommartid får fånghästarna torrhö pga dålig hållbarhet i hösilaget i värmen. De andra hästarna går på bete
 
Sv: Hö


Pga pållen min är allergisk mot hösilage (får diarré och kolik), hostar dessutom av hösilage, ej hö.:o
Tycker det är bökigt att förvara hösilaget (det ingår hösilage i stallhyran, har eget hö till min häst), ofta dåliga balar med mögel/svamp, TS-halten skiftar från bal till bal.
Under alla de år jag haft eget hö till min pålle har jag aldrig haft en dålig bal, varken dammig eller möglig. Jämnare kvalite på ALLA balar, vilket är bra när man har en maghäst som är känslig för det minsta lilla. Lätt att väga upp, även om man som jag har hönät till alla fodringar.
Sen att pållen hellre skulle vilja byta ut sitt hö mot hösilage, det är en annan sak!:angel:
 
Sv: Hö

Jag föredrar vanligt torrt hö, men det viktigaste är att hästen få i sig tillräckligt med fibrer och har man ett bra grovfoder spelar det ingen roll om det är hö eller hösilage.
 
Sv: Hö

Jodå, är det ett stort stycke kan det visst skilja väldigt mycket på de olika värdena. Ett hösilage från ena änden av åkern kan vara mycket tunnare än ett hösilage taget från den andra sidan. Mitt hö var verkligen olika i näringsvärde när vi kollade. Taget från samma stycke men olika sidor.
 
Sv: Hö

dels beor de på vilka förvaringsmöjligheter stallet erbjuder, så givetvis vad det är för typ av hästar man ska utfodra och sen har det ju även med ekonomin att göra också.

men om ja får välja själv så skulle ja ta ett bra näringsmässigt hö..
 
Sv: Hö

ja, jag har prövat både hösilage och hö, och jag tycker att båda är bra. min häst gillade både och.

Det som är bra med hösilage är att dammallergiska hästar kan äta det. (men det går väl lika bra att blöta hö?) men man bör ju även tänka på att fixa botolismspruta då.

Många säger att det är billigare med hösilage, men det tycker inte jag.

men som sagt, gillar båda.
 
Sv: Hö

det fungerar faktiskt inte lika bra att blöta hö. man får inte bort "sporerna" helt, så hästen får ju i sig det i alla fall.
har haft hö förut, men nu när mina har gått på lösdrift så har det funkat bättre med hösilage.

dom har satt i sig 280 kg hösilage i veckan, istället för när jag gav hö 185 kg/veckan
hösilaget kostar runt 2 kr/kg och höt 1.50/kg. så det är inte billigare med hösilage på det viset. men oandra sidan behöver dom mindre kraftfoder nu (inget alls, då hösilaget innehåller allt dom behöver) höt hade inte så bra värden.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hö

Min pålle får torrhö inne på kvällen men sen går hon på fritt hösilage ute(hösten, vintern & våren). Så om det står mellan ensilage & hö. Hö, för ensilage ger väl mer energi? (Min häst har så det räcker..!) & sen kan det ju vara lite trevligt när man ska skölja bakbenen & baken på dem när dem är fulla av diarré. Annars tyker jag hösilage är det bästa ! :D

Kram
 
Sv: Hö

Oj var dyrt ditt hösilage kostade. Men du kanske köper från butiker? Jag köper från en bonde. 150 kr/300-400 kg bale :p hihi. Höet kostar ca 1.50 - 2 kr.. Så jag ger hellre mer hösilage, billigare & bättre näring.
 
Sv: Hö

nej, jag köper direkt från bonden. men det är slaget för häst. dvs. slaget högre upp. han levererar till travbanan (och till mig ;) ) det har dessutom väldigt lämpliga värden. så jag tycker 2 kr/kg är jättebilligt...:D
 
Sv: Hö

nää, jag har väl oxå uppfattningen om att jag gjort ett "kap" ;) :D
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 195
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
493
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
975
Foder & Strö Hej alla kloka! Finns gammalt hö på skullen (vi flyttade hit i maj, vet ej hur gammalt) Det luktar ingenting. Är något dammigt. Funderar...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 557
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp