Sv: Hö

Okej, men vårat hösilage är också jättebra :) Men det kan ju vara så att min kompis som "delar" hösilaget med mig känner bonden :angel: haha ;) Får ju det rätt billigt då.
 
Sv: Hö

vi har tre fång hästar i vårt stall alla äter/åt ensilage,vet ej om det finns ett samband,lite läskigt. Det e ju faktiskt onaturligt att äta ett "hö" med fula "värden" året runt,värdena sjunker ju inte på samma sätt som ett vanligt hö,vad händer då när gräset kommer? En fundering bara,,,,,
 
Sv: Hö

värdena sjunker ju inte på samma sätt som ett vanligt hö,vad händer då när gräset kommer?

:confused:
Värdena i hö sjunker väl inte? Och vad skulle hända när gräset kommer?
Förklara hur du tänker!:)
 
Sv: Hö

ju längre höt ligger desto mindre näring,höt innehåller ju som mest när det e nyskördat därav att man ofta väntar ett tag innan man börjar ge det. Rent naturligt så borde det vara så att när höt är som näringsfattigast så kommer gräset(alltså ett år efter det e skördat) lagom till att det behövs mer näring. Och höt är som bäst över höst och vinter då det behövs. Det jag menar är...att om hästen äter ensilerat hö så får den samma "starka" hö när gräset e som starkast oxå. Vilket är helt onaturligt.Det e min lilla fundering kring det hela.
 
Sv: Hö

våran gamla shettis har haft fångvarning på -80 talet. då stod hon på hö. nu har hon fått fri tillgång på ett väldigt bra hösilage på lösdrift hela vintern (även min andra shettis och mitt halvblod).

det har inte varit några problem alls. har flera bekanta som fodrar sina fång hästar med hösilage utan att dom blir dåliga.

en vännina köpte förövrigt ett halvblod på 5 år för några år sedan som "växt upp" på hösilage. när hon kom till oss fick hon hö, ett år senare konstaterades att hon hade fått fång. tror att det är mycket "otur" oxå....
 
Sv: Hö

Hösilage (med bra hygienisk kvalitet)
och jag skall tala om varför:

hästen är under årmiljonerna evulotionärt anpassad att äta gräs med en tshalt som är nära mjölk , vs 15 -20 % ts - hö har 84-85 %

för att fodret skall fungera i magen blöter hästen upp det genom salivinblandning, hö ger upphov till stora vätsketransporter mellan blod och magtarmkanalen, blodet blir helt enkelt tjockare när hästen äter hö under en stund, höet skall när de sväljs ha ändrat tshalt från 85 - 5-10 %, - tills den dricker förstås. hästen klara det här men det är ändå en påfrestning och inte helt optimalt och torrt foder är en ev orsak till kolik för hästar som är glupska.

hästar som får torrt hö blöter gärna detta i vattenkoppen/karet...

så mitt val är hösilage - inte för torrt och inte för blött (pga hygienen)

hö tvingas jag använda när det av olika praktiska skäl inte går att ha hösilage

ni som väljer hö till er häst - tänk till några gånger - och det är klart - står valet mellan ett bra hö och ett halvkasst ensilage så väljer jag hö men det är som att jämföra äpplen och päron

intressant fråga - om man går den på djupet eftersom den involverar så många frågeställningar....
som hästägare är det nog bra att fundera igenom en hel del av dom och inte vara fastlåst på en bestämd uppfattning
 
Sv: Hö

detta är inget påhopp av något slag..;)
men ska man inte också tänka på att hästen av naturen är van vid att äta nästan hela tiden och ger man tex ensilage el hösilage så kan man ju inte ge lika mycket (i volym menar jag nu) som vanligt hö och då kanske inte hästens "ätbehov" tillfredsställs. för ger man kanske 3-4 kg hösilage (beroende på ts halt) så har ju hästen ätit upp det på kanske 45 min, medans om man ger 3-4 kg hö så kan det ju ta 1,5-2 h.:angel:
 
Sv: Hö

Men...konserverat gräs äter dom ju faktiskt inte i det fria,torrt gräs däremot,min tanke....
 
Sv: Hö

fullblod4ever: konserveringsmetoden skiljer mellan hö och ensilage, men de är ju bägge konserverade. Hö genom att man torkar, ensilage genom att man packar lufttätt och får en process (om det inte är för torrt material). Det är ju samma ursprungsmaterial, bara olika konserveringsmetoder (det är ju inte naturligt att äta gräs med de näringsvärdena torrt)

gloom_: med tanke på ts-halten behöver du ju ge mer av ensilaget, hur mycket beroende på vattenhalten. Så 4 kg hö kanske motsvarar 8 kg ensilage i torrsubstans, och det är ju fullt möjligt att hästen äter 8 kg silage på samma tid som 4 kg hö. Det är ju torrvaran som räknas...
 
Sv: Hö

rätta mej här men, blir det inte fel i foderstaten då? för man kan ju inte bara tänka att "det mesta är ju vatten så man måste ge mer" och då tänker jag på analysen. 1kg hösilage kan ju ha samma värden som 1kg hö, och ger man då dubbelt så mycket så blir det ju jättefel.:confused: ..för 1kg ts motsvarar ju ungefär 1,2 kg hö(84%ts) och 1,8 kg hösilage(60%ts) så det kan ju inte bli så mycket mer..jag vet att man inte "bara" ska hänga upp sig på siffror men..:confused: :confused: vet inte om du förstår vad jag menar här, kanske lite konstigt förklarat..:smirk:
 
Sv: Hö

Du måste ju alltid täcka upp hästens tuggbehov, d v s minst 1 kg ts/100 kg häst.

Näringsvärden kommer i andra hand, men det finns inget som säger att det per automatik är högre näringsvärden i silage än i hö. Jag har flera år haft ett hö som varit så högt i värden att inget av de silage jag sett ens varit i närheten (nu har jag inte jämfört med silage producerat till nöt, utan endast till häst)
 
Sv: Hö

jo, det tänker jag alltid på (jag kör tom ibland på 1,5-2 kgts/100kg häst), men om man jämför det höet och hösilaget jag nämnde tidigare så blir det ju inte så stor skillnad om man räknar kgts. när jag förut har fodrat med hösilage så har jag inte fått gett så många mer kg än när jag gett hö (men har då istället fått lägga till halm så att hästen har fått lite mer att tugga på). men skillnaderna på näringsvärdena mellan hö och hösilage är ju inte samma överallt..:D
jag menar inget "illa" med det här, men jag tycker att det är fel att säga att man måste ge mer av silage bara för att det innehåller mycket vatten då näringsinnehållet kan variera väldigt mycket. då är det bättre att göra en foderstat efter analys och sedan stödutfodra med halm el annat stråfoder för att tillfredsställa hästens ätbehov.
vart lite flummigt kanske..:bump:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hö

tro åndå inte på syrat hö,helt onaturligt,och kan även medfölja sjukdomar som botulism mm,även så äe det svårt att få en bra hygien på höt.
 
Sv: Hö

Jag tycker det är en nödlösning att behöva komplettera med halm eller gräsfröhalm.

Leter hellre upp ett grovfoder som motsvarar behoven...

Men det är mer säkert att generellt säga att man måste ge mer silage än hö för att motsvara ts än att säga något näringsmässigt.

För silage är alltid blötare än hö (annars är det helt enkelt plastat hö)
 
Sv: Hö

Det är betydligt fler hästar som får problem med hö (luftvägar) än med silage. Det ÄR svårt/omöjligt att lagra hö bra här i Skåne, utan att få mögel.

Köper man ett torrt hösilage har man ingen syra, och inte heller med ett blötare finns det tillsatt syra (du tänker på Cofasil?) (om man inte köper riktigt nötproducerat silage, men det finns ju ingen anledning).
 
Sv: Hö

jag tror inte du förstod vad jag menade så det är väl skit samma..:D
 
Sv: Hö

Jodå, jag förstod precis vad du skrev. Men näringsmässigt skiljer det så mycket att det inte går att säga något generellt.

Men säkert är att hästen ALLTID behöver kompenseras om man ger silage, eftersom det alltid innehåller mer vatten.

Det går ju aldrig att säga 4 kg hö = 4 kg silage. Det blir ju alltid helt fel. Utan att komplettera för tuggbehovet och/eller näringsvärdet.
 
Sv: Hö

Lovisaleonora_ skrev:
Jodå, jag förstod precis vad du skrev. Men näringsmässigt skiljer det så mycket att det inte går att säga något generellt.

det behöver inte skilja särskilt mycket. (beror ju på om man jämför kg ts el. kg foder);)

Lovisaleonora_ skrev:
Men säkert är att hästen ALLTID behöver kompenseras om man ger silage, eftersom det alltid innehåller mer vatten.

är det inte det som jag har sagt tidigare?? jag skrev ju att man kan inte bara tänka att det innehåller mer vatten och att man då måste ge dubbelt så mycket, för då blir det "näringsmässigt" fel. utan istället komplettera med något annat så att tuggbehovet tillfredsställs...(känner att jag upprepar mej sj..:angel: )

Lovisaleonora_ skrev:
Det går ju aldrig att säga 4 kg hö = 4 kg silage. Det blir ju alltid helt fel. Utan att komplettera för tuggbehovet och/eller näringsvärdet.

vart har jag sagt det???:confused: .. det jag har nämnt är att det inte skiljer så himla många kg när man räknar kg ts och näringsvärden på de exempel jag hade...

tex. när jag hade min häst hemma i ett stall så hade vi HÖ. då räknade jag foderstat mha analysen och hästen skulle ha ca 9kg hö om dagen.
när jag sedan hade hästen i ett annat stall så var det HÖSILAGE som gällde. då räknade jag foderstat mha den analysen och hästen skulle ha ca 9kg häsilage där. och JA, det täckte hästens tuggbehov. räknade även med 1,5kg ts/ 100 kg...men jag kompletterade med halm för att hästen skulle få lite mer att tugga på under en längre tid...:)
kanske är dags att lägga ner det här för det går nog att diskutera i oändlighet..:D :bump:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 195
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
493
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
975
Foder & Strö Hej alla kloka! Finns gammalt hö på skullen (vi flyttade hit i maj, vet ej hur gammalt) Det luktar ingenting. Är något dammigt. Funderar...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 557
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp