Hö till hamster?

SoffiProppi

Trådstartare
Ja, ni läste rubriken.. :D Läste på baksidan av ett gnagarmat paket och där stod det att man alltid skulle se till så att gnagaren hade rent vatten (självklart) och friskt hö. ? Har 1 hamster nu och undrar om jag ska ge henne hö?

Sv: Hö till hamster?

Jag vet inte om de bara är min syster men hon ger sina aldrig hö..

nej du ska inte ge din hamster hö! de kan stoppa in det i kinderna och kvävas. det har jag hört iallfall och mina ha aldrig fått hö och de klarar sig utan!

Hamstern stoppar in höet i kindpåsarna och det kan sticka hål på dem... däremot gör det inget om de får lite animaliskt, typ kokt ägg ibland

Nej, ge inte din hamster hö! Konstigt att de skriver det på paketet...:mad:

Nej hamstrar ska inte ha hö.

Men du har säkert hittat någon gnagarblanding "allround" som enligt tillverkaren lämpar sig åt både hamster, marsvin och kanin. Marsvin och kanin ska alltid ha fri tillgång till hö.

Men om hamstern inte hamstar hö så borde det ju inte vara någon fara?? I djuraffären så kan man ju hitta typ leksaker/hus som är gjorda av typ pressat hö, om någon förstår vad jag menar? Är det också farligt då ....? Har dock provat att ge hö till min hamster några gånger och hon tyckte det va jätte kul och började genast bygga bo där, hon hamstar inte å jag tror faktist inte så många gör det. Eftersom hamstar i det vilda (om det fortfarande finns kvar, typ i Asien eller nåt) säkert kommer åt hö eller torkat gräs så borde det ju inte vara farligt eftersom det är deras naturliga miljö. Men har också läst på en hemsida att hamstar inte ska ha hö... Inväcklat eller vad?

Det farliga med höet du köper från djuraffären eller hos en bonde är att stråna ofta är långa och vassa. Skulle hamster tugga sönder ett hus av flätat, pressat hö (du menar inte hampa eller nåt sånt??) så får den bara i sig smådelar.

Sedan är jag lite osäker på det här, men jag tror inte att vilda hamstrar äter torrt gräs i det vilda.
Höet är ju ett substitut för gräs som vi ger djur som inte kan få i sig den mängd gräs de behöver per dag för att klara sig.

nej, inte hö till hamster eftersom höet är för vasst och kan skada för mycket inne i deras kindpåsar.

Inte att rekommendera.. Hö kan dels sticka hål på kindpåsarna och säkert mer där till. Men det kan även finnas parasiter i höet från möss/råttor/sorkar som kommer hoppa över till hamstern eller vilken gnagare man nu ska ha det till.

(Till gnagar släktet hör inte: Marsvin, kanin mfl.)

De leverb nästan i öknen, med revir på någon kvadratmeter (guldhamster) så nej, ge hellre toapapper, både billigare, bättre byggmaterial, mindre risk för ohyra och inte farligt för hamstern. Det är hemskt onödigt att ge hamstern hö eftersom det kan ta död på den!
Skulle också tro att fint hö, liksom bomull kan sätta sig runt ben och stasa..

då kan man ju nästan lägga in här också att spån är totalt onödigt att ha till dem. spån är gjort på barrträd och innehåller stora mängder terpenin vilket i sin tur är canserframkallande.

då kan man ju nästan lägga in här också att spån är totalt onödigt att ha till dem. spån är gjort på barrträd och innehåller stora mängder terpenin vilket i sin tur är canserframkallande.

Du glömde att terpentinet även förvärrar ammoniakhalten och att kutterspån allt som oftast är sjukt dammigt vilket knappast är bra för luftvägarna :p

Oj, oj! :eek: Vad mycket ni vet...! Hon står på stån, vad ska jag ha istället? Och i boet har jag hamsterbomull (går att köpa i djuraffärer). Vad ska jag ändra på?

Liknande trådar

Däggdjur Jag har ett sjukt sug efter ett nytt husdjur. Vill egentligen ha kanin eller hund, men det funkar inte med nuvarande boende och stall...
2
Svar
21
· Visningar
2 874
Senast: Scata
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 704
Senast: Lhas
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 051
Senast: Sel
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 703
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar