S
supergladis
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..
Hur mäter du blodcirkulationen?
Tappsveden skrev:Jag verkar min häst enligt strassermetoden och jag upplever den inte som plågsam. Mitt sto har nu fått jättefina hovar efter att vi började verka. Innan hade hon hovar som var otroligt fula och var formade efter skorna, trakterna var inböjda mot strålen och hade djupa hålväggar efter sömen som fortfarande inte har försvunnit ännu.
En häst med dålig hovkvalitet mår så mkt bättre av att gå barfota än med skor där hovgäggen aldrig får en chans att bättra sig.
Kan ta ett exempel på hästar jag känner väl som haft väldigt dåliga hovar men som nu fungerar utmärkt som barfotahästar.
1) Ett travarsto som var stel och ranglig, gått på trav tidigare men som inte längre dög till lopp. Hade riktigt dåliga hovar som bara sprack och fnasade sig. svårt att sko överhuvudtaget. Första månaderna utan skor stod hästen på samma fläck i hagen hela tiden eftersom hon var så öm...det blev bättre och bättre och ägaren lät det ske. avvaktade... nu rider de på alla underlag utan problem, inte den minsta tendens till ömfothet och hästen mår bra! Blodcirkulationen är mycket bättre vilket oxå leder till att hästens muskler mår bättre.
Tro inte blint på allt ni läser! Det finns skräckexempel hos skodda hästar också men detta är det ingen som belyser!
Hur mäter du blodcirkulationen?