Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Tappsveden skrev:
Jag verkar min häst enligt strassermetoden och jag upplever den inte som plågsam. Mitt sto har nu fått jättefina hovar efter att vi började verka. Innan hade hon hovar som var otroligt fula och var formade efter skorna, trakterna var inböjda mot strålen och hade djupa hålväggar efter sömen som fortfarande inte har försvunnit ännu.

En häst med dålig hovkvalitet mår så mkt bättre av att gå barfota än med skor där hovgäggen aldrig får en chans att bättra sig.

Kan ta ett exempel på hästar jag känner väl som haft väldigt dåliga hovar men som nu fungerar utmärkt som barfotahästar.

1) Ett travarsto som var stel och ranglig, gått på trav tidigare men som inte längre dög till lopp. Hade riktigt dåliga hovar som bara sprack och fnasade sig. svårt att sko överhuvudtaget. Första månaderna utan skor stod hästen på samma fläck i hagen hela tiden eftersom hon var så öm...det blev bättre och bättre och ägaren lät det ske. avvaktade... nu rider de på alla underlag utan problem, inte den minsta tendens till ömfothet och hästen mår bra! Blodcirkulationen är mycket bättre vilket oxå leder till att hästens muskler mår bättre.

Tro inte blint på allt ni läser! Det finns skräckexempel hos skodda hästar också men detta är det ingen som belyser!

Hur mäter du blodcirkulationen?
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Det finns enligt Strassers sida inte en enda certifierad Strassertrimmare utanför Kanada och USA förresten.. Så väldigt intressant att det finns folk i Sverige som fått sina hästar verkade av 'utbildad Strassertrimmare'..:angel:

All SHP's on the list are currently certified and have trained and passed the one year Strasser Hoofcare Professional Program held yearly in North America through the International Center for Equine Arts inc.

http://www.strasserhoofcare.com Kolla under Strasser Hoofcare Professionals 2006.

Enda förklaring jag kan komma på som skulle 'förklara' är att de bara listat amerikanska och kanadensiska på den sidan, fast då kan man ju undra varför, eftersom sidan är på det språk som de allra flesta, oavsett nationalitet, behärskar?
 
Senast ändrad:
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Mumin_79 skrev:
Hästar får fång pga av fel hovform, detta är jag personligen övertygad om.
Mumin

bara-undrar om det inte är bra att det endast källhänvisas till din personliga övertygelse.
Fakta är att fång utvecklar fel hovform med det är ngt helt annat.

Hovis säger att ingen häst som verkas eller skos i individuell balans utvecklar fång utan till största delen är det hästägarna själva som är den utlösande faktorn. Ofta tyvärr på grund av okunskap avseende foderrelaterad fång likväl i vissa fall belastningsfång,förgiftningsfång,medicinsk fång.

Sedan finns det ytterligare ett antal fångutlösande trauma så som felaktigt utförd hovvård av icke utbildad yrkesgrupp, total avsaknad av hovvård med rent vanvårdade djurskyddsfall och det är i dessa fall Dr. Strasser söker sina poäng! Man redovisar och dokumenterar bara dessa individer och propagerar för att detta skulle vara traditionellt utförda skoningar. Ren skrämselpropaganda är det och lyckligtvis finns det ingen med hästkunskap som finner ngn substans i dessa påståenden.

Dr Strasser lägger hela tiden sin tygndpunkt på hästens naturliga levene,konstanta rörelse samt ständig utedrift i hagar av den storleksordning att hästen kan uppvisa sitt naturliga levene och beteende.

Hovis har själv besökt hennes egen klinik och märkligt nog så saknar den samtliga naturliga förutsättningar för hästen som hon så starkt förespråkar för är livsviktigt för rehabeliteringen till ett friskt sund hästliv.

Som oxå framgått av trådskaparens tagna citat så är avsaknad av den livsviktiga rörelsen för hästens läkningsprocessen helt satt ur funktion då hästarna ligger ner och vägrara att ens ställa sig upp. Hästar är inte dumma och tur är väl det, för rörelse i detta stadium utifrån den verkning som är utförd kommer ofelbart att leda till belastningsfång.

Tyvärr finns det även i Sverige flera anmälda fall liggande hos åklagarmyndighet varav ett är behandlat i Tingsrätt med fällande dom utifrån hennes lärgungars utövande. Viktigt här att poängtera är att det är Certifierade Strasserutövare som anmälts. Djurskyddsmyndigheten bedriver sedan en tid tillbaka en granskning utifrån både Strassermetoden och även den s.k AANCHP metoden som även den tyvärr har anmälningar liggande hos åklagarmyndigheten och Djurskyddsmyndighetens ställningstagande väntas komma inom kort.

Jag förstår inte varför så många helt plötsligt blir så upprörda, detta har försegått under ett par års tid vilket sedan länge har upprört en hel yrkeskår med fullvärdig utbildning.
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Alexandra_W skrev:
I nedan nämnda nummer av Your Horse står det en liten artikel om en Strassertrimmare som blev dömd för att ha orsakat 'unneccesary suffering' (onödigt lidande) för en häst.

Översätter den direkt för er som inte gillar engelska:

Strassertrimmare i rätten.
En Strassertrimmare befanns skyldig förra månaden, till att ha orsakat onödigt lidande för en häst i hennes vård. Fiona Dean tilldömdes böter på 1 500 pund (Dagen kurs ger 20 911 kr) samt att betala 1500 pund ( 20 911 kr med dagens kurs) i kostnader.

Rätten (Magistrates court, vet inte korrekt benämning?) i Stratford-upo-Avon hörde under den nio dagar långa rättegången att Dean, en ögonkirurg (opthalmic surgeron) använt Strassers metod för att behandla en häst som var uppstallad på hennes gård. Stoet, kallat Charity, hade allvarlig fång och var halt på alla fyra benen/öm i alla fyra hovarna. När Charity blev värre ringde Dean inte veterinären och lät hästen lida under svåra smärtor. Veterinären ringdes ut när Charitys ägare återkom från en utlandsresa och stoet var omedelbart avlivat.

RSPCA (Storbritanniens djurskyddsorganisation) inspektören Helen Smith säger "Jag är nöjd med utgången av det här faller. Jag är dock förvånad/överraskad att en medicinskt utbildad person kunde tillåta hästen att lida så mycket".
Dean har meddelat att hon inte längre kommer praktisera Strasser.

Det har kommit in anmälningar i Sverige också tydligen (och inte bara på Strasserutövare ska tilläggas). Det kommer nog att rensas ganska hårt bland alla alternativbehandlare framöver, på gott och ont...
 
Senast ändrad:
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Var kan man hitta tidningen så man kan läsa allt?????????????????
Måste fram vad Strasserverkning är för nåt..................:( :( :( :(
DJURPLÅGERI PÅ HÖG NIVÅ!!!!:eek: :eek:
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Att det upprör många är väl för att många inte har koll på vad Strassers metod egentligen är. Sverige är ju bombat med barfotaläror just nu och det har gått mode i att sko av hästen. Och många blandar ihop lärorna, många har inte full koll på vad det innebär mer än 'en speciell typ av verkning'.

Jag har ju för länge sen tagit hårt avstånd till Strasser av två anledningar: Hennes fanatism att ALLA hästar ska ha SAMMA hovform punkt slut, och då ffa att inte smärtlindra. Däremot har jag trott att de skräckhistorier man hört varit just skräckhistorier. Men det blev jag ju raskt tvungen att omvärdera efter den där artikeln =/

Vad gäller AANCHP så har jag hört mindre skräckhistorier men med tanke på en av deras frontfigurers totala oförmåga att föra en diskussion och komma med argument, och att det är för mycket sekt (du gör såhär eller inte alls) så är det inget som intresserar mig heller. Men där försökte jag skaffa mig en bätte bild, men det var ju fan helt omöjligt för minsta fundering/ifrågasättande bemöttes inte med sakliga argument utan av papphammarsvar.
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Du kan beställa tidningen härifrån, men jag har citerat in i princip hela artikeln nu så det är inte mycket nytt under solen 'kvar' att läsa. (fast det är en rätt läsvärd tidning ändå, jag prenumererar)

I alla fall, här kan du köpa Your Horse. Butiker som har Press Stops sortiment ( t ex stora välsorterade pressbyråer mfl) har den också.

http://www.press-stop.se
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Alexandra_W skrev:
Att det upprör många är väl för att många inte har koll på vad Strassers metod egentligen är. Sverige är ju bombat med barfotaläror just nu och det har gått mode i att sko av hästen. Och många blandar ihop lärorna, många har inte full koll på vad det innebär mer än 'en speciell typ av verkning'.

Jag har ju för länge sen tagit hårt avstånd till Strasser av två anledningar: Hennes fanatism att ALLA hästar ska ha SAMMA hovform punkt slut, och då ffa att inte smärtlindra. Däremot har jag trott att de skräckhistorier man hört varit just skräckhistorier. Men det blev jag ju raskt tvungen att omvärdera efter den där artikeln =/

Vad gäller AANCHP så har jag hört mindre skräckhistorier men med tanke på en av deras frontfigurers totala oförmåga att föra en diskussion och komma med argument, och att det är för mycket sekt (du gör såhär eller inte alls) så är det inget som intresserar mig heller. Men där försökte jag skaffa mig en bätte bild, men det var ju fan helt omöjligt för minsta fundering/ifrågasättande bemöttes inte med sakliga argument utan av papphammarsvar.

:bow: Du är väl artikulerad som vanligt. jag håller med till 100%, förrutom att jag haft koll på tidigare att skräckhistorierna har belägg. dock är det ju som du säger svårt att få till skott någon debatt då allt skjuts ner, förnekas eller förvrängs in i det sista av anhängarna av bägge kategorier.
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

För de som vill läsa mer finns också på nätet:

http://www.strasserhoofcare.com/ (Strassers egen hemsida, på engelska)

www.hufklinik.de/ (och på tyska, om man kan det.. jag kan inte)

http://www.hovvardsforbundet.org/ (Nordiska strasserverkare osm gått samman)

Det där är tre länkar om och FÖR Strassermetoden. Vill du ha emot så finns det ett antal, djurskyddet i de flesta länder har reagerat :angel: Ridport, Hovslagarföreningen, SLU:s hovslagarutbildning i Skara m fl har också reagerat med kritik.

Ridsports nummer som kom ut 12 december tog upp Strasser t ex, bode gå att beställa vid Ridsport (beställa back issues)

Förresten så Strassers doktortitel i anatomi handlar om fiskars bukhåla och dess anatomi och inget som har med hästar att göra. Kan vara bra att veta, annars klingar ju doktorsexamen ganska fint.
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Att Strassers anhängare är ganska tysta i den här tråden tycker jag förvisso inte är så konstigt. Finns ju en miljard låsta trådar där det utom allt rimligt tvivel konstaterats att det är komplett omöjligt att 'mellan lägren' få till en dialog som ger någonting. B-M är väl en av de som försökt mest.

Men faktum kvarstår, Strasseranhängarna (verksamma eller ej) anser ju att Strassers metod är rätt, och de lär lika lite som någon annan kunna övertyga mig mfl personer om att de är rätt att utsätta hästar för sådant lidande som det kan vara tal om, utan att smärtstilla.

Hovbenets läge i förhållande till marken (markparalellt a la Strasser eller ej) har också diskuterats åtskilliga gånger, och där kan man väl mer konstatera att åsikterna går isär.

Men som sagt, all världens Strassertrimmare kan ju försvara läran, men det får inte mig mfl att ändra åsikt ang om det är djurskyddsetiskt korrekt att utsätta hästarna för det som det handlar om i de 'värre' fallen.

Och Strasser kom ju inte igår och började sprida sina teorier/sin lära, och jag tror ju att samtliga Sveriges veterinärer TACKSAMT skulle ta emot ett 'bot' mot fång och strålbenshälta. Men det är ju då liiite knivigt omd e bryter mot sina egna etiska regler och begår tjänstefel under tiden. Dessutom vet jag inte hur pass mycket belägg det finns för att Strasser verkligen botar strålbenshälta och fång.

Men det jag vill säga är att det knappast komemr få de som på faktagrundade skäl har valt sida att byta sida. Däremot för de som aldrig hört talas om Strasser innan den här tråden så kan det vara bra att få höra båda sidor om saken. (Därför jag också la in tre länkar för Strasser så folk själva kan ta reda på vad läran går ut på i teorin i alla fall)
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Dessutom vet jag inte hur pass mycket belägg det finns för att Strasser verkligen botar strålbenshälta och fång.
Hon har kommit med en massa påståenden men inte en rad riktig dokumentation.
PL
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Jag har varit helt emot denna idiot av en människa sen jag hörde om henne första gång, och du har precis bekräftat min uppfatning. FY F*N för strasser!! :mad:

ASPCA borde kommit och tagit alla hennes hästar och hon hamna i fängelse!! där hör hon hemma, för det hon håller på med är inget annat än organiserad misshandel!! :mad:
 
Senast ändrad:
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Vad jag inte fattar är: har inte tyskland ett fungerande djurskydd?
Om det är så illa som det sägs på hennes klinik varför är den inte stängd och HS satt i fängelse?
Att sitta och ojja sig över en tidningsartikel då?

/T
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

En tidningsartikel som ytterligare bekräftar både strassers andra påståenden o alla rapporter o anmälningar från världen över.
Men visst vi bara ojar oss, säkert bara av avundsjuka.
PL
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

peter_lundin skrev:
Hon har kommit med en massa påståenden men inte en rad riktig dokumentation.
PL

Det ante mig. Annars borde ju veterinärer över hela världen tagit till sig hela eller delar av hennes koncept, och t ex provat metoden men med smärtstillning, börjat fundera om markparallella hovben kan vara grejen etc. Men istället tar de flesta avstånd..
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Tez1 skrev:
Vad jag inte fattar är: har inte tyskland ett fungerande djurskydd?
Om det är så illa som det sägs på hennes klinik varför är den inte stängd och HS satt i fängelse?
Att sitta och ojja sig över en tidningsartikel då?

/T

Ingen aning hur Tysklands djurskydd ser ut. Men tycker du Sverige har ett fungerande djurskydd? Vi har ordentliga regelverk och förordningar, men likförbenat dör det djur pga vanvård, och människor kan genom att utnyttja luckorna i systemet fortsätta att vanvårda sina djur ganska lång tid. Saker och ting är oftast mycket mer tidskrävande och tidsödande än man kan tro.

Jag kan tyvärr inte tyska, så jag kan inte se vad reaktionerna i Tyskland är på strasser, jag fattar halvsju när det börjar komma facktermer och grejer på tyska :crazy:

Men jag har ju ganska svårt att tro att i princip alla andra länder med aktiva Strasserutövare skulle kritisera det här med smärtdelen UTOM Tyskland...

Tidningsartikeln jag ojar mig över är ju en där Strasser SJÄLV faktiskt är citerad, och jag tycker det är något att oja sig över med hästar som ligger ner för de är för hovömma för att stå upp.

Sen ang djurskydd så kan jag tänka mig att det är svårare att 'komma åt' en veterinär än en vanlig djurägare. Kollar man in våra djurkliniker så kan du ju hitta inneliggande patienter som ser ut att vara mer än redo för nödslakten, men som inte är det. Skillnaden är dock att i Sverige gör vi vårt yttersta för att minska och/eller mildra lidande och/eller smärta för djuren under deras konvalescens. Men rent teoretiskt så skulle ju en veterinär kunna säga att en benbrottshäst får den smärtstillning som behövs om det krävs, men utan att ge det.

Men som sagt, kan du tyska kan du ju själv kolla upp hur det står till med det tyska djurskyddet och reaktioner från tyskt håll.

/Alexandra - som är faschinerad över att folk 'ojar' om hur Brink rider Briar och hur GP hästarna på TV egentligen mår men som tycker det är onödigt att oja sig över hästar som ligger ner och inte vill/vågar resa sig pga smärta/rädsla för smärta..
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Jag har uppfattat det så att alla som verkar enligt strassermetoden inte är lika fanatiska som vad hon är, spec. när det gäller skolmedicin. Smärtlindring speciellt genom alternativmetoder som inte påverkar organen så mkt verkar vara väldigt poppis.
Sen har jag hört att hon visst säger att olika hästar har olika hovar men att vinklarna ska vara ungefär samma på alla.

Det är så jag har uppfattat det iaf.
 

Liknande trådar

Samhälle Synpunkter på det? Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita. Vet inte om Swich räknas som...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
14 805
Senast: Inte_Ung
·
Avel Belgiska sBs ställer in sina hingstprov eftersom belgiska förbundet tidigare idag lagt förbud på att förflytta hästar genom landet för...
Svar
6
· Visningar
939
Hästvård Någon som har synpunkter och tankar om detta resonemang? @spaderÄss eller nån? Why do ‘cresty’ necks suddenly go rock hard? This...
Svar
0
· Visningar
838
Senast: MonteRose
·
Kultur Jag har inte skrivit på engelska eller inte akademiskt på ett antal år. Funderade på om jag fortfarande kan skriva öht. Satte mig ner...
Svar
14
· Visningar
1 752
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp