Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..
En häst som inte vågar resa sig upp och gå - den har rejält ont.
Dom vågar nog ställa sig upp och gå, men vill inte för att det finns sten i hagen och som det gör ont att gå på.
Och hur ont har då inte den hästen om den ligger hela tiden i hagen för den KANSKE kan kliva på/ställa sig på en sten?
En häst som inte går in och äter fastän den är hungrig - den har rejält ont.
Fick intrycket att dom blev utfodrade inne, dvs insläppta samt åt det dom då ville.
De blev utfodrade inne ja, eftersom de bara låg i hagen. Återigen, hur ont har inte en häst för att hela tiden ligga i hagen av 'rädsla'/oro för att kliva på en sten så det gör ont?
Dessutom ifrågasätter jag det uttalandet från strasser. Det vore betydligt mer naturligt om hästarna STOD STILL på samma fläck i hagen av rädsla för att kliva på en sten. På samma sätt som hästar gärna fryser fast om de är osäkra på underlaget/inte vill gå i lera/är rädda för att halka. Det ska fasiken så mycket till för att de ska lägga sig ner i hagen och helt sonika ligga där X timmar.
Det är för mig skillnad på om hästen alltid har ont, alltid har ont när den står, alltid har ont när den går eller ibland får ont när den går p g av stenar. Det är också skillnad på graden av smärta.
Jag har svårt att tro att en häst som har så ont att den väljer att ligga ner långa perioder är smärtfri även om den klarar av att stå på t ex gummimatta. Det handlar nog bara om grader av smärta.
Jag tror att dom flesta barfotahästar kan känna smärta när dom kliver på en sten, men att den smärtan är tämligen överkomlig. Våra barfotahästar undviker gärna steniga partier men går på dom utan problem eller hältor eller ömmar. Dvs, det känns antagligen obehagligt men inte så mycket mer.
Precis, men omd e istället skulle lägga sig ner i hagen för att slippa RISKERA trampa på en sten, då skulle de ha betydligt mer ont eller hur?
Glöm inte att hästar är flyktdjur och inte lägger sig om de inte känner sig ordentligt trygga, eller har väldigt ont. Och de som ligger pga trygghet ligger t ex inte hela dagar i sträck heller.
Det vettiga i vad Strasser gör? Det blir en lång historia att bedömma.
Men tänk om det är hon som har rätt?
Rätt i vad? Att det är okej med sådant stort lidande/sådan smärta under så lång tid, för att människan ska ha en möjlighet att få sin fånghäst tillbaka till ett mer eller mindre fullvärdigt liv?
MEST intressant tycker jag det är att Strassers egna hästar under rehabilitering iaf del av dygn går inne i en lada på gummimatta. natuuuurligt så det förslår liksom