Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..
Blivit ombedd via PM att översätta det engelska, så här kommer det. De engelska citaten är markerade i fetstil, min översättning direkt under i kursiv stil. Ev felöversättningar tar jag på mig hela ansvaret för.
Första frågan till S är varför alla hästarna ligger ner?
Strasser svarar (citerar ordagrant för att inte felöversätta):
because their feet are sore. They worry when they're in the field that they might stand on a stone, so they lie down. They only move aropund when they're in the barn on the rubber matting.
För att de är hovömma. De är oroliga när de är ute i hagen att det kanske ska stå/ställa sig på en sten, så de ligger ner. De rör sig bara/går bara runt när de är i stallet/ladan på gummimattan.
Reportern påpekar att de ju inte äter någonting heller?
Strasser svarar:
No, they'll eat when they come in. They have plenty of hay
Nej, de äter när de kommer in. De har gott om hö.
Sen frågar reportern vad som skiljer strassers metod från annan barfotaverkning. De flesta vet väl vad Strasser gåt ut på men drar det snabbt, hästarna ute dygnet om, hovarna ska blötas i vatten varje dag, inga täcken och verkade enligt strassers metod, trakthöjd på ca 3,5 cm, 30 graders hovvinkel, coffin bone (hovben?) parallellt med marken. Och att alla hästar trimmas på samma sätt, inga individuella undantag, precis som i det vilda (där hon anser att alla hästars hovar ser exakt likadana ut). Hon påpekar också att i hennes mening har alla skodda hästar deformerade hovar som leder till muskelproblem, problem med gångarterna och smärta.
reportern ber henne berätta om hästarna på gården.
Strasser svarar:
7 are patients and 7 are mine - horses who have been left with me when their owners have given up on them. My patient mainly suffer from either laminitis (fång, min översättning) or navicular (strålbenshälta, min övers)
Sju är patienter och sju är mina - hästar som ägarna har lämnat hos mig/gett till mig när de gett upp om dem. Mina patienter lider mestadels av endera fång eller strålbenshälta.
Förklarar sen lite vad hon gör med dem, och att om de har för ont för att stå så verkar hon dem när de ligger ner.
Reporten frågar varför Strasser aldrig använder smärtstillande.
Strasser svarar att i det vilda har hästarna inget smärtstillande att tillgå, att hästarna måste känna smärtan för att läkningsprocessen ska börja. Och att hästen pga smärtan gör precis så mycket/lite som krävs för att läkning ska ske. Och att de inte vill ha hästarna springandes runt på ömma hovar, men har de oont gör de inte det utan är lugna. Strasser anser också att 'chemical drugs' gör fruktansvärda saker med hästens inre organ. Men att hon använder homeopatiskt smärtstillande i de riktigt svåra fallen, men bara om hästen förlorar intresset för att äta, då är det riktigt illa.
Reportern tycker att vissa skulle anse att det i det läget är humanare att avliva hästen än att då börja ge smärtstillande?
Strasser svarar (här hoppade jag till):
Who am I to decide if a horse should live or not? If the horse is stll interersted in his surroundings then I belive he should live. I have never put a horse down,
If a horse who has stopped eating start again once he is given pain relief then he still wants to go on. I won't give up on him.
Vem är jag att bestämma om en häst skall leva eller ej? Om hästen fortfarande är intresserad av sin omgivning så är det min tro/min mening att den ska leva. Jag har aldrig avlivat en häst. Om en häst som slutat äta börjat äta igen när den fått smärtstillande, då vill den fortfarande leva. Jag tänker inte ge upp med den/en sådan häst.
Sen kommer ett långt svar på att Strassers metod är hårt kritiserad i England av djurskyddsorganisationerna och flera fall gått till domstol. Och undrar vad Strasser har att säga om det.
Strasser svarar ett långt svar där hon bland annat påpekar att fullblodsgaloppörer minsann inte har ett naturligt liv och tänk vilken effekt det måste ha på dem. Och de flesta inser inte hur skadade hästar är. Och att djurskyddsorganisationerna helt enkelt inte vill ge hästarna tid att ställa om till det naturliga sättet att leva, utan tycker det är djurplågeri på vägen dit.
Och säger sist:
As for the court cases, how can a judge stop us when all we are doing is allowing the horse the freedom to live as naturer intended?
Vad gäller rättegångsfallen, hur kan en domare stoppa oss när allt vi gör är att tillåta hästen friheten att leva som naturen menat?
Sen är det lite anra frågor som jag inte anser var så relevanta, Strasser svarar emot sig själv lite men låter mest som en politiker
Sen frågar reportern om det är sant att verkningen orsakar blödningar och att Strasser verkar i levande vävnad (live tissue)?
Strasser svarar:
Yes, this is sometimes unaviodable. If the hooves are very deformed, then the corium (live tissue) can be displaced and then it's caught during the trim. X-rays don't show soft tissue so we can't stop it happening. Och lägger på reporterns följdfråga till att nej de ger inte smärtstillande ens när det ovan händer.
Ja, detta är ibland oundvikligt. Om hovarna är väldigt deformerade, då kan levande vävnad bli felplacerad/placerat ur sitt läge och 'komma' med under vekningen/man kan nå till den under verkningen (och verka i levande vävnad, mitt förtydligande). Röntgenbilder visar inte levande vävnad, så vi kan inte förhindra det från att hända/stoppa det från att hända.