Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Alldeles riktigt. Ursäkta misstaget. Börjar bli rörigt i skallen. :devil:

Det var det här inlägget jag menade att "svara" på.

LIA
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Aha.

Jo, nog tror jag som sagt att dom kan tänka i förväg, se möjligheter, problem och faror osv.

Det vore intressant att veta var gränserna går.

LIA
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Hon har väl lika svårt som alla andra att uttala sig om framtiden? OK att det tar månader innan en häst blir bra i sina hovar. Dom tar ju trots allt ett år att omsätta. Men menar du att hästarna enligt Strasser har ont/smärta i månader och år?

Vissa - ja! Utan minsta tvekan. Läst fler än en 'fallstudie' där hästen under månader har hovböld efter hovböld, där vävnad från hoven lossnar och 'byts ut' och där hästen är såpass öm att den inte kan annat än stappla i hagen. Sen om ALLA har det så det vet jag inte, och antagligen inte.


Rätt nyligen var det diskussion om att operera leder (ta bort pålagringar) eller inte. Där förekom åsikten att man inte skulle göra det, p g av konvalecensen. Att man med titthålsoperation knappt har någon hård konvalecens alls spelade ingen roll. Jag anser det självklart att man opererar. Så olika kan man se på samma sak.

Missat den diskussionen. Pålagringar går förresten inte att operera bort. Men om vi skiter i anledning och håller oss till konvalescensen för en titthålsOP i en led, så var då anledningen att avstå från OP för det är 2 v boxvila och 6 v i liten hage? (I vissa fall 8 v boxvila, tycks skilja sig från vet till vet). Jag kan hålla med i viss mån och i viss mån inte. Jag tycker att det alltid är en fråga om hur den aktuella hästen hanterar boxvila och hur lång tid det handlar om. Jag skulle t ex inte ge mig på att försöka laga ett benbrott på ungstoet om det innebar två månader i box, hon pallar helt enkelt inte det. Valacken däremot är inte speciellt berörd av boxvila och där skulle jag resonera annorlunda.

Blir inte du en aning fundersam över artikeln? 14 hästar som samtliga ligger ner av orsaker vi diskuterat? Inte gick in för att äta (om det var förhållandet) osv. Som jag skrev tidigare, så har jag hittills inte upplevt en neutral skribent i det här sammanhanget.

Strasser bekräftar ju själv att det är 14 hästar och att alla ligger ner, så där hyser jag inte minsta misstro att det är så. Artikeln är soms agt en av de mest neutrala jag sett, reportern ställer förvisso en del 'negativa' frågor, samtidigt är det ju det som är så omdiskuterat med Strasser. Men det finns bara ett ifrågasättande, inget anklagande.

Läser man svaren så av de artiklar jag läst där S själv uttalat sig/intervjuats så förutom de som varit ett rent hyllningståg, så det här är den där Strasser tycks ha svarat mest sakligt. Vilket jag tycker tyder på att intervjun i sig var ganska saklig.
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Jag mår illa. Alltså hästarna ligger ner för att dom är så ömma i hovarna!! :eek: Fy fan! Vad är det för j-vla människa! Sko hästarna för f-n!
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Bara en snabbis innan jag lämnar datorn.

Artikeln är soms agt en av de mest neutrala jag sett, reportern ställer förvisso en del 'negativa' frågor, samtidigt är det ju det som är så omdiskuterat med Strasser. Men det finns bara ett ifrågasättande, inget anklagande.
Det finns många sätt att vinkla och vränga till det. Menar inte att det är så i det här fallet, men vet av erfarenhet att "sanning" kan se mycket olika ut, beroende på vem som skriver/säger den.
Om Strasser bekräfter artikeln är det OK, men tills dess skulle jag inte ta den för gott.

Hej för nu!
LIA
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

LIA skrev:
Så du menar att man avlar på prestation och så blir automatiskt allt annat på hästen sämre och sämre?

Nä inte riktigt så menade jag. Men tyvärr har hov form och hornkvalite stått tillbaka tillförmån för bra prestationer.
T.ex. jag vill använda Briar till mitt sto gör jag det för hans meriter eller hans bra hovar? Naturligtvis väljer jag den hingsten pga prestationer och sådana viktiga saker som hov kvalite kommer i skymmundan.


Man kan på relativt få generationer påverka och förändra ett djurs egenskaper genom medveten avel. Det räcker med att titta på avarter inom häst och hund för att se vad människan kan ställa till med när man vill nå ett specifikt mål, gärna utseendemässigt. Då glömmer man ofta bort funktionaliteten.
Så framavlade för små hovar t ex, skulle kunna tänkas ge dåliga dito. Eller smala huvuden ge felaktiga ätrörelser.

Det har uppmärksammats tendenser till att särskilt vissa raser dras med problem med hornkvaliteten och det är även ett väl känt problem att vi vill se ädlare hästar med små nätta huvud. Tyvärr blir inte hästens huvud mindre eller hästens antal tänder färre vilket bidrar till minskat utrymme i munnen och dithörande problem med att bära bett. Men nu kommer vi utanförtråden.

Men att prestationsavel automatiskt skulle ge sämre hovar mm, det får du inte mig att tro.

LIA

Det var aldrig mitt syfte. Men det är bara en liten del av bedömmningen av avels djur och då kommer lätt sådana saker i skymmundan.
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Man tror f-n inte sina ögon när man läser att du försvarar en sån djurplågare....:eek: :eek: :eek:
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Jag orkar inte läsa skiten, men ett uppenbart faktum som naturtalibanerna glömmer...
är att en häst som inte kan gå - blir uppäten av rodvdjur....

naturlig avlivining.....
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Lånar tråd...

Detta är ju bara för gräsligt att läsa.:eek: :eek:

Sist jag var inblandad i en strassertråd så blev jag anklagad för allt möjligt av strassertalibanerna (PL har banne mig hittat en bra beskrivning).

Dom ansåg att vår behandling av hovkräfta var hiskelig och grym.
(mer än så hade dom inte kunskap om)

Vid ifrågasättande så fick jag massa konstiga bilder på hur Strasser behandlar. Alla bilder felaktiga.
Tydligen kunde inte strasserfolket se skillnad på bärrandsröta och kräfta.
Heller inte se hur sjuk hov såg ut.

Nu skickar Alexandra ut en "frågeformulär" som besvarats av "gud fader Strasser"

Och jag häpnar.
Är inte människan veterinär?? Eller har jag missat nåt??

Inte nog med detta.
I Sveriges aavlånga land jagas folk som inte har antal centimeter stora spiltor.
VIdare processar Lojsta russen om sin ligghall.
Ännu mer så kommer inspektörer ut och kontrollerar hästar och ger nedslag om stallar med lågt tak. (skitisamma om hästarna är i bästa skick och tävlar framgångsrikt)

MEN alla dessa hästmänniskor som tycker att Strasser och hennes metoder är helt ok då?
Borde inte dom förläggas helt med djurförbud???

Varför ska man över huvud acceptera att hästar ligger på marken och ej kan resa sig p.g.a. smärta??
Och samtidigt beklaga att grannen inte har ligghall??

Att vi har en anhängare här på tråden finns ju ingen tvekan.
Och det är bra att en sådan yttrar sig här och försvarar strassers smärtmetod.

Det bevisar ju "live" hur j-a tokiga hästmänniskor kan bli om man kan acceptera dylika smärtbehandlingar..och till och med jämför med vildhästar...

Någon tog upp fallet med den amerikanska trebenta hästen..
Den historien bekräftar alla tidigare misstankar om hur tokiga dom är "over there"

Hästar med protes, hundar i rullstol, bortopererade klor på katter osv..osv...

Men varken Strasser eller benproteser på häst är något som vi ska välkomna i detta land.
Eller vill vi inte ha kvar vårt djurskydd??????????????????????????

AM
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

kl
Djurskyddsmyndigheten håller för närvarande på med en stor utredning av bl a Strassermetoden så det är saker på g där...
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Corminta skrev:
hur ser det ut hos dem som fått hästar verkade enligt detta i Sverige?
någon med egna erfarenheter i ämnet?
låter ju helt klart makabert men frågan är varför hästägaren går med på det

Jag verkar min häst enligt strassermetoden och jag upplever den inte som plågsam. Mitt sto har nu fått jättefina hovar efter att vi började verka. Innan hade hon hovar som var otroligt fula och var formade efter skorna, trakterna var inböjda mot strålen och hade djupa hålväggar efter sömen som fortfarande inte har försvunnit ännu.

En häst med dålig hovkvalitet mår så mkt bättre av att gå barfota än med skor där hovgäggen aldrig får en chans att bättra sig.

Kan ta ett exempel på hästar jag känner väl som haft väldigt dåliga hovar men som nu fungerar utmärkt som barfotahästar.

1) Ett travarsto som var stel och ranglig, gått på trav tidigare men som inte längre dög till lopp. Hade riktigt dåliga hovar som bara sprack och fnasade sig. svårt att sko överhuvudtaget. Första månaderna utan skor stod hästen på samma fläck i hagen hela tiden eftersom hon var så öm...det blev bättre och bättre och ägaren lät det ske. avvaktade... nu rider de på alla underlag utan problem, inte den minsta tendens till ömfothet och hästen mår bra! Blodcirkulationen är mycket bättre vilket oxå leder till att hästens muskler mår bättre.

Tro inte blint på allt ni läser! Det finns skräckexempel hos skodda hästar också men detta är det ingen som belyser!
 
Senast ändrad:
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Jag är neutral när det gäller om man ska ha hästar skodda eller låta dem gå barfota. För min del handlar det inte alls om det. Men man kan inte - och man ska inte! - förhålla sig neutral till en person som uppenbarligen utsätter hästarna för ett fruktansvärt lidande bara för att hon tror att det är "rätt".

PL du har rätt - Strasserfolket är tydligen bra på att föneka allt som är obehagligt.
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Vilka sjukdomar är det? Nyfiken.

Fibromyalgi för att nämna en åkomma, inte något som jag skulle rekommendera någon att få om det kan undvikas.
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Det är knappast så att alla strasserverkade hästar utsätts för smärta. Men behandlingsprinciperna gör att risken är stor ffa när det gäller hästar med problem o genom att anlita strasserverkare stöder du hela verksamheten som mest verkar gå ut på att dra in en massa pengar genom att utbilda så många som möjligt.
PL
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Tappsveden skrev:
1) Ett travarsto som var stel och ranglig, gått på trav tidigare men som inte längre dög till lopp. Hade riktigt dåliga hovar som bara sprack och fnasade sig. svårt att sko överhuvudtaget. Första månaderna utan skor stod hästen på samma fläck i hagen hela tiden eftersom hon var så öm...det blev bättre och bättre och ägaren lät det ske. avvaktade... nu rider de på alla underlag utan problem, inte den minsta tendens till ömfothet och hästen mår bra! Blodcirkulationen är mycket bättre vilket oxå leder till att hästens muskler mår bättre.

Tro inte blint på allt ni läser! Det finns skräckexempel hos skodda hästar också men detta är det ingen som belyser!

Jag skulle gärna välja att INTE tro på det du nyss skrev.. Du är medveten att det inte på minsta vis är förenligt med svensk djurskyddslagstiftning att i flera månader låta en häst ha så ont att den inte vill röra sig.

Här säger folk att Strasserhästarna inte alls lider, och sen skrivs det i nästa andetag om månader av smärta som en motpol? Err? (Nu vet jag ju inte omd en hästen du beskrev var Strasserverkad, men det är skitsamma om det är Strassers eller Nisses i Granngårdens lära, det är horribelt oavsett).
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Polly_Mulle skrev:
Läskigt värre!! Jag satte en ej hästintresserad killkompis med sunt förnuft på att läsa också och hans kommentar var att den tanten nog inte hade alla hemma... Och vidare så köpte han inte att hästar skulle ha likadana hovar allihop, alla andra fötter, tassar, klövar mm är ju unika...
Och aldrig en stasserverkare på mina hästar, då kan jag barfotaverka dem själva...


sen att ALLA 14 hästarna ligger ner för de har ont är väl också något man bör fundera på. Är alla dessa djur därmed i samma process av "läkande smärta"? har hon skaffat dem samtidigt då, och verkat dem identiskt (svaret på den sista frågan är ju JA förstås)...
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Exempelvis undviker våra barfota hästar alltid att gå på sten när vi kör/rider. Oavsett var. Dom vet att stenar är presumtiva ont-görare. Dom vet också att isiga fläckar är otrevliga osv.
Jag tror att hästar har mer i skallen än man ger dom credit för.

Det är det sista som de minns, dvs gör det ont på en sten så är man av naturliga skäl reserverad för att trampa på dessa. Men har hästen en minnesbild av det inte gör ont, så är det inget problem. Det behöver man inte ens vara intellegent för att räkna ut, det gör to m väldigt små barn. Något som gör ont undviker man, så enkelt är det.

Det jag däremot förundras över är resonemanget,att det är ok för hästen att ligga ner för att den har så ont. I nästa andetag proklamerar för att hästen skall vara i rörelse, för då härdas hovarna. Man anser att smärtstillande påverkar magen, när man i nästa sekund faktiskt anser att det är ok att hästens hela system slås ut för att de ligger ner och still. Hästen hela apparatur fungera inte när de ligger still, och riskerar faktiskt att få olika typer av lunginfektioner pga uteblivna rörelser.:confused:
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

LIA skrev:
Varför skulle inte "lätt promenadridning" på hårt underlag och med lösdojor fungera för alla hästar?

Vi har hoppat häst med lösskor, kört långt och mycket med lösskor utan problem. Låt vara inte i tävlingssammanhang men hästarna har då inte verkat bry sig. Det vore intressant att få veta om någon som tävlingshoppar seriös provat med lösskor.

LIA

Lätt Promenad ridning - OK - troligtvis är svaret på din fråga JA.

Men om vi tar min fullblodis tex. som har så tunna sulor att han nickar sig fram på 3 ben om han har en tappsko (- ÄVEN i hage/på vall - enda undantaget är en gräsmatta, samt om han som när jag köpte honom för 2 år sedan var tillfälligt barfota på alla 4 - då kunde han gå på grusväg - men det var för att hältan/ömfotad heten tog någorlunda jämt på alla fyra...)

vad skulle du föreslå i ett sånt fall? Han blir tillochmed varm i benet utan sko ett par dagar. att han borde strasser verkas, ligga ner ett par månader och vänja sig???

frågade hovis en gång av nyfikenhet då jag är väldigt deltagande i sko processen och tycker det är mycket intressant att skaffa sig kunskap och lärdom om hur de funkar - vad som skulle hända om jag sa att nu tar vi av honom skorna och vänjer in honom att gå barfota.
svaret var att det troligtvis skulle göra honom så dålig att han skulle stå stilla i ett hörn av hagen så mycket som möjligt i något ÅR trodde hon - sen skulle han troligtvis vänja sig så pass att han kunde ta sig fram bättre - utan ryttare, utan belastning, och på mjukt underlag.

tycker jag har svaret right there. skulle aldrig anse det värt att utsätta min häst för ngt sådant - när han funkar bra och problemfritt med skor på fossingarna, rör sig i harmoni, avslappnat och med bra gångarter - med sina skor på alla fyra....
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Bewelinn skrev:
kl
Djurskyddsmyndigheten håller för närvarande på med en stor utredning av bl a Strassermetoden så det är saker på g där...


I nedan nämnda nummer av Your Horse står det en liten artikel om en Strassertrimmare som blev dömd för att ha orsakat 'unneccesary suffering' (onödigt lidande) för en häst.

Översätter den direkt för er som inte gillar engelska:

Strassertrimmare i rätten.
En Strassertrimmare befanns skyldig förra månaden, till att ha orsakat onödigt lidande för en häst i hennes vård. Fiona Dean tilldömdes böter på 1 500 pund (Dagen kurs ger 20 911 kr) samt att betala 1500 pund ( 20 911 kr med dagens kurs) i kostnader.

Rätten (Magistrates court, vet inte korrekt benämning?) i Stratford-upo-Avon hörde under den nio dagar långa rättegången att Dean, en ögonkirurg (opthalmic surgeron) använt Strassers metod för att behandla en häst som var uppstallad på hennes gård. Stoet, kallat Charity, hade allvarlig fång och var halt på alla fyra benen/öm i alla fyra hovarna. När Charity blev värre ringde Dean inte veterinären och lät hästen lida under svåra smärtor. Veterinären ringdes ut när Charitys ägare återkom från en utlandsresa och stoet var omedelbart avlivat.

RSPCA (Storbritanniens djurskyddsorganisation) inspektören Helen Smith säger "Jag är nöjd med utgången av det här faller. Jag är dock förvånad/överraskad att en medicinskt utbildad person kunde tillåta hästen att lida så mycket".
Dean har meddelat att hon inte längre kommer praktisera Strasser.
 

Liknande trådar

Samhälle Synpunkter på det? Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita. Vet inte om Swich räknas som...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
14 805
Senast: Inte_Ung
·
Avel Belgiska sBs ställer in sina hingstprov eftersom belgiska förbundet tidigare idag lagt förbud på att förflytta hästar genom landet för...
Svar
6
· Visningar
939
Hästvård Någon som har synpunkter och tankar om detta resonemang? @spaderÄss eller nån? Why do ‘cresty’ necks suddenly go rock hard? This...
Svar
0
· Visningar
838
Senast: MonteRose
·
Kultur Jag har inte skrivit på engelska eller inte akademiskt på ett antal år. Funderade på om jag fortfarande kan skriva öht. Satte mig ner...
Svar
14
· Visningar
1 752
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Senil häst?
  • Ridskoleryttare
  • Ordspråk

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp