Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hon har väl lika svårt som alla andra att uttala sig om framtiden? OK att det tar månader innan en häst blir bra i sina hovar. Dom tar ju trots allt ett år att omsätta. Men menar du att hästarna enligt Strasser har ont/smärta i månader och år?
Rätt nyligen var det diskussion om att operera leder (ta bort pålagringar) eller inte. Där förekom åsikten att man inte skulle göra det, p g av konvalecensen. Att man med titthålsoperation knappt har någon hård konvalecens alls spelade ingen roll. Jag anser det självklart att man opererar. Så olika kan man se på samma sak.
Blir inte du en aning fundersam över artikeln? 14 hästar som samtliga ligger ner av orsaker vi diskuterat? Inte gick in för att äta (om det var förhållandet) osv. Som jag skrev tidigare, så har jag hittills inte upplevt en neutral skribent i det här sammanhanget.
Det finns många sätt att vinkla och vränga till det. Menar inte att det är så i det här fallet, men vet av erfarenhet att "sanning" kan se mycket olika ut, beroende på vem som skriver/säger den.Artikeln är soms agt en av de mest neutrala jag sett, reportern ställer förvisso en del 'negativa' frågor, samtidigt är det ju det som är så omdiskuterat med Strasser. Men det finns bara ett ifrågasättande, inget anklagande.
LIA skrev:Så du menar att man avlar på prestation och så blir automatiskt allt annat på hästen sämre och sämre?
Nä inte riktigt så menade jag. Men tyvärr har hov form och hornkvalite stått tillbaka tillförmån för bra prestationer.
T.ex. jag vill använda Briar till mitt sto gör jag det för hans meriter eller hans bra hovar? Naturligtvis väljer jag den hingsten pga prestationer och sådana viktiga saker som hov kvalite kommer i skymmundan.
Man kan på relativt få generationer påverka och förändra ett djurs egenskaper genom medveten avel. Det räcker med att titta på avarter inom häst och hund för att se vad människan kan ställa till med när man vill nå ett specifikt mål, gärna utseendemässigt. Då glömmer man ofta bort funktionaliteten.
Så framavlade för små hovar t ex, skulle kunna tänkas ge dåliga dito. Eller smala huvuden ge felaktiga ätrörelser.
Det har uppmärksammats tendenser till att särskilt vissa raser dras med problem med hornkvaliteten och det är även ett väl känt problem att vi vill se ädlare hästar med små nätta huvud. Tyvärr blir inte hästens huvud mindre eller hästens antal tänder färre vilket bidrar till minskat utrymme i munnen och dithörande problem med att bära bett. Men nu kommer vi utanförtråden.
Men att prestationsavel automatiskt skulle ge sämre hovar mm, det får du inte mig att tro.
LIA
Var väl ändå att att ta i. Var har du fått det från? En av hennes lärjungar.Alla barfota metoder är praktiskt taget grundade på strasser
Corminta skrev:hur ser det ut hos dem som fått hästar verkade enligt detta i Sverige?
någon med egna erfarenheter i ämnet?
låter ju helt klart makabert men frågan är varför hästägaren går med på det
Vilka sjukdomar är det? Nyfiken.
Tappsveden skrev:1) Ett travarsto som var stel och ranglig, gått på trav tidigare men som inte längre dög till lopp. Hade riktigt dåliga hovar som bara sprack och fnasade sig. svårt att sko överhuvudtaget. Första månaderna utan skor stod hästen på samma fläck i hagen hela tiden eftersom hon var så öm...det blev bättre och bättre och ägaren lät det ske. avvaktade... nu rider de på alla underlag utan problem, inte den minsta tendens till ömfothet och hästen mår bra! Blodcirkulationen är mycket bättre vilket oxå leder till att hästens muskler mår bättre.
Tro inte blint på allt ni läser! Det finns skräckexempel hos skodda hästar också men detta är det ingen som belyser!
Polly_Mulle skrev:Läskigt värre!! Jag satte en ej hästintresserad killkompis med sunt förnuft på att läsa också och hans kommentar var att den tanten nog inte hade alla hemma... Och vidare så köpte han inte att hästar skulle ha likadana hovar allihop, alla andra fötter, tassar, klövar mm är ju unika...
Och aldrig en stasserverkare på mina hästar, då kan jag barfotaverka dem själva...
Exempelvis undviker våra barfota hästar alltid att gå på sten när vi kör/rider. Oavsett var. Dom vet att stenar är presumtiva ont-görare. Dom vet också att isiga fläckar är otrevliga osv.
Jag tror att hästar har mer i skallen än man ger dom credit för.
LIA skrev:Varför skulle inte "lätt promenadridning" på hårt underlag och med lösdojor fungera för alla hästar?
Vi har hoppat häst med lösskor, kört långt och mycket med lösskor utan problem. Låt vara inte i tävlingssammanhang men hästarna har då inte verkat bry sig. Det vore intressant att få veta om någon som tävlingshoppar seriös provat med lösskor.
LIA
Bewelinn skrev:kl
Djurskyddsmyndigheten håller för närvarande på med en stor utredning av bl a Strassermetoden så det är saker på g där...