Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Med strasserrörelsens upplägg kan jag inte se hur man kan arbeta som SHP utan att stödja strassers syn.
PL
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Alexandra_W skrev:
Dessutom vet jag inte hur pass mycket belägg det finns för att Strasser verkligen botar strålbenshälta och fång.

Det finns i alla fall i dag så mkt belägg att man inkommit med en skrivelse där man erkänner att det inte finns ngn forskning som styrker att så är fallet.

Djurskyddsmyndigheten kommer att redovisa detta inom en snar framtid så varför inte ta det hela med lite ro i stället för att vara "nyfiken i en strut"?

Hovis säger att verkligheten alltid kommer i kapp lögnen och hovis om ngn borde veta:p
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Jag är 'nyfiken i en strut' av födsel och ohejdad vana. Har dessutom (o)vanan att försöka samla in så många olika sidors syn på en sak som möjligt innan jag bestämmer vad jag tror.

Djurskyddsmyndigheten har kommit fram till både bra och dåligt tidigare, så jag har ogärna dem som enda referens på hur saker och ting är. (Ja, jag har en annan syn än DSM på det här med ligghall t ex, även om jag anser att det i grunden är en bra bestämmelse så anser jag den vara för ridgid. Och japps, jag har ligghall så det är inte för det stör eller påverkar min lilla tillvaro som jag inte håller med)
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

bara-undrar skrev:
Djurskyddsmyndigheten kommer att redovisa detta inom en snar framtid så varför inte ta det hela med lite ro i stället för att vara "nyfiken i en strut"?

Se, lid och tig...medans papperskvarnen maler..:smirk:

Är det så du menar???

Själv tycker jag det är bra med "nyfiken i en strut"
Alla kan inte gå i vindriktningen och säga Amen..
Alex har med sitt inlägg "aktiverat" ett nog så brännbart ämne.
Jättebra!!
AM
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Alexandra_W skrev:
Djurskyddsmyndigheten har kommit fram till både bra och dåligt tidigare,

bara-undrar om du kanske denna gång finner det bra utifrån vad dom kommer fram till utifrån dom grundläggande fakta som ligger till grund för deras grundliga grundläggande.
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

vad skulle du föreslå i ett sånt fall?
Inte törs jag föreslå något. :o Men vore det min häst, och inte några tävlingsargument satte käppar i hjulet, skulle jag börja ha den oskodd på ganska hög hov samt använda lösskor vid arbete etc. Dvs inte radikalverka som Strasser gör.

Hästen skulle därefter bestämma vidare utveckling.
Jag skulle inte ta hovis åsikt som enda tänkbara gång på den utvecklingen. Därtill är mina erfarenheter av yrkesfolk alltför blandad.

LIA
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Man tror f-n inte sina ögon när man läser att du försvarar en sån djurplågare....
Så bra då, att du inte tror dina ögon, för dom har alldeles fel. :smirk:
Var ser dom att jag försvarar någon djurplågare??

Vad jag gjort är att försöka balansera synen på det vi läst av vad Alexandra lagt in. Vilket inte är det lättaste. Strasser får folk att alldeles tappa koncepterna åt ena eller andra hållet.
Själv vill jag ungefär som Alexandra veta så mycket som möjligt innan jag tar beslut. Det ska mycket mer till för det än en tidningsartikel.

Tycker du det är bättre när man som ett par här önskar livet ur Strasser? Snacka om obalanserat...

LIA
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Det jag däremot förundras över är resonemanget,att det är ok för hästen att ligga ner för att den har så ont. I nästa andetag proklamerar för att hästen skall vara i rörelse, för då härdas hovarna. Man anser att smärtstillande påverkar magen, när man i nästa sekund faktiskt anser att det är ok att hästens hela system slås ut för att de ligger ner och still. Hästen hela apparatur fungera inte när de ligger still, och riskerar faktiskt att få olika typer av lunginfektioner pga uteblivna rörelser.
?? :confused:
Återigen kliar jag mig i skallen. Lägger du en massa i min mun, eller blandar du ihop inlägg? Skulle jag ha skrivit att "det är OK att hästens hela system slås ut" etc, etc???
Det jag skrev om smärtstillande och mage är något brutalt ryckt ur sitt sammanhang här. Skärpning!

Tyvärr blir jag utan dator några dagar och kan därför inte följa diskussionen längre. Lycka till alla med argumenten och ha en skön helg!

LIA
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Jag försvarar inte djurplågeri och smärta tillfogad djur. Men det finns bra metoder som bla AANHCP som verkar sina hästar utan det minsta smärta. Att gå försiktigt fram och inte göra radikala förändringar samt allid fortgå utbildning är nyckelorden.

"First do no harm- Honor the healing powers of nature." Hippocrates

Jag hoppas att människor i slutändan ser skillnad på metoderna och inte drar alla över samma kam.
Barfota är naturligt för hästen, rehabilitering ska ske succesivt och utan åstakommande av smärta.

Men faktum är att om en barfota verkar så mycket som nyser på en häst så är det ett stort uppslag i aftonbladet medans jag personligen känner 3 hästar under vet behandling pga av slarv alt okunskap gjord av hovslagare. Är dessa mindre skyldiga till tillfogning av smärta för att de inngår i en annan yrkeskår?



Varför inte ta till sig den information av Pete Ramey och det fantastiska arbete som jamie Jackson har gjort. Det tycks bara uppstå disskussion runt ämnet om något radikalt som smärta tillfogats runt ämnet. Men allt bra som finns runt de andra metoderna verkar människor bara slå dövöra till.:crazy:


"Det är inte att få människor att acceptera förändring som är svårt
Det är att få dem att lämna de inrotade."

Mumin
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Mumin_79 skrev:
Jag försvarar inte djurplågeri och smärta tillfogad djur. Men det finns bra metoder som bla AANHCP som verkar sina hästar utan det minsta smärta. Att gå försiktigt fram och inte göra radikala förändringar samt allid fortgå utbildning är nyckelorden.

"First do no harm- Honor the healing powers of nature." Hippocrates

Jag hoppas att människor i slutändan ser skillnad på metoderna och inte drar alla över samma kam.
Barfota är naturligt för hästen, rehabilitering ska ske succesivt och utan åstakommande av smärta.

Men faktum är att om en barfota verkar så mycket som nyser på en häst så är det ett stort uppslag i aftonbladet medans jag personligen känner 3 hästar under vet behandling pga av slarv alt okunskap gjord av hovslagare. Är dessa mindre skyldiga till tillfogning av smärta för att de inngår i en annan yrkeskår?



Varför inte ta till sig den information av Pete Ramey och det fantastiska arbete som jamie Jackson har gjort. Det tycks bara uppstå disskussion runt ämnet om något radikalt som smärta tillfogats runt ämnet. Men allt bra som finns runt de andra metoderna verkar människor bara slå dövöra till.:crazy:


"Det är inte att få människor att acceptera förändring som är svårt
Det är att få dem att lämna de inrotade."

Mumin

Sant
Det blandas ihop alla barfotametoder, bland annat i en viss artikel för ett tag sedan. Och om inte det vore tillräckligt illa så blir det alltid stort rabalder om barfotaverkare som verkar utan 3 årig utbildning och gud vet vad
När minst 1000 outbildade svarthovisar springer lösa runtom i Sverige utan att man hör ett pip om saken.

Jag tycker inte heller att Strassermetoden låter speciellt bra, tanten själv tycks ha snöat in totalt särskilt när man läser Alexandras citat från artikeln.
Men vart tog utredningen hos Djurskyddsmyndigheten vägen? Den skulle väl ändå ha varit klar sedan slutet av mars?
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

*lånar knapp*

För er som är intresserade av lite mer utförliga svar om Strassermetoden kan läsa följande länkar:

http://www.johnthevet.com/strasser.html

http://www.johnthevet.com/unstrasser.html

Veterinären John Stewart ger sin syn på Strassertrimning och veterinär Hiltrud Strasser ges möjlighet att kommentera den kritik som ges. Jag tycker att här får Strasser lite mer utrymme att visa sin syn på bl.a. smärta, vilket ger en lite mer nyanserad bild än i tidigare hänvisad artikel.
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Visst självklart finns det fall där hästen har haft ont av att ta av skorna. Men då kan man ju fråga sig varför hästen fått ont i hovarna av verkningen. Hästen har då gått med skor då man börjar sätta på skor och fått dåligare blodcirkulation i fötterna för att skorna hindrar hoven från att växa normalt. Dessutom med höga trakter och då du ändrar hoven så blir den såklart öm. Visst det kan väl anses i vissa fall som djurplågeri då... MEN...Kolla på hur mycket bättre dom mår efter de månaderna som dom varit ömma i hovarna.

Det jag skrev om travarstoet är sant. Och hon mår jättebra nu och rids på alla underlag som du kan tänka dig utan att ha det minsta ont!

Kolla på föl. Dom har låga trakter redan från början.

Men att skodda hästar far illa i sina hovar är det ingen som tar upp. Just för att det är så vanligt att hästen är skodd.
Det finns väl massor med skador hos hästar som har skor.. Kanske inte bara i hovarna men utan i benen.Eftersom dom inte får samma steg och stötdämpning av hovarna som den får av att gå oskodd.

Jag tycker sådan häst trådar som smutskastar allt nytt och okänt som verkar så hemskt är så onödiga! Det finns miljontals hästar som verkas inlig strasser och mår bra! Denna tråd kan inte ändra min uppfattning av strasser då jag verkligen har fått en häst med mycket fina hovar tack vare strassermetoden. Min verkare var ordförande i Nnha. Ni kan ju skriva till henne och få höra en bra förklaring och kanske få en bättre uppfattning av metoden.

Strassermetoden och andra metoder inom barfotaverkning borde inte smutskastas så här bara för att ingen vet hur det igentligen går till!
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Tappsveden skrev:
Det finns miljontals hästar som verkas inlig strasser och mår bra! QUOTE]


Är detta fakta eller är det en siffra du bara huggit ur luften?? Var finns alla dessa miljontals hästar?


Jag fördömer inte det som är "nytt"
Jag fördömer inte barfotaverkare

Men jag fördömer en metod som så uppenbarligen i flera fall innebär rent djurplågeri.
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Är det verkligen djurplågeri? är det inte lika mycket djurplågeri att ha hästen skodd och hämma hovtillväxt, blodcirkulation och stötdämpning? Vad anser du om hovslagare som verkar hovarna barfota varav hästen kanske blir öm i sulan? Fördömer du det med?

Tänk dig själv första gången på sommaren som du går barfota på grus... Det gör ont!!! efter några gånger så gör det inte lika ont längre. dinn fotsula har hårdnat och vant sig.... samma sak är det för hästen. att utsätta hästen för grusvägar trots ömfothet är ett sätt att stärka hoven.
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Tappsveden skrev:
Visst självklart finns det fall där hästen har haft ont av att ta av skorna. Men då kan man ju fråga sig varför hästen fått ont i hovarna av verkningen. Hästen har då gått med skor då man börjar sätta på skor och fått dåligare blodcirkulation i fötterna för att skorna hindrar hoven från att växa normalt. Dessutom med höga trakter och då du ändrar hoven så blir den såklart öm.
Om man sköter skoperioderna rätt så inverkar inte skon särskilt mycket på hovens växtsätt. Min hästs hovar växer likadant oavsett skor eller inte. De har ungefär samma form, givetvis avrundade i tårna vid barfota och oöm vid barfota. Elak som jag är mot min häst så går hon skodd runbt om trots detta eftersom både hon och jag vill göra så mycket mer än vikan göra barfota.
Varför måste en skodd häst ha höga trakter? Det beror väl på hovslagare och inte på skorna eller... :confused:
Tappsveden skrev:
Visst det kan väl anses i vissa fall som djurplågeri då... MEN...Kolla på hur mycket bättre dom mår efter de månaderna som dom varit ömma i hovarna.
Här pratar vi inte om en kort tid då hästen är öm i hovarna utan om hästar som har så ont så att de överhuvudtaget vägrar stå på benen. Tycker du att en sådan behandling av en häst är förvarbart? Hur lång tid är det försvarbart?
Tappsveden skrev:
Kolla på föl. Dom har låga trakter redan från början.
Om vi tittar vidare fölhovar så har de inte heller den koniska form som en vuxen hästs hovar har de är snarare koniska åt fel håll. Ska vi eftersträva det också på en vuxen häst menar du?
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Återigen vi pratar inte om hästar som ömmar på grusväg utan om hästar som vägrar stå på benen i en hage. Jag tycker iofs inte att det är försvarbart att hästen ömmar på grus heller utan ska man ha barfota och hästen ömmar på grus får man rent krasst rida någonannanstans.
Jag måste fråga er som tycker det är ok att hästen har ont medans den vänjer sig. Är det försvarbart att rida med en sadel som inte passar hästens rygg? Är det förvarbart att rida med spö och använda det många gånger under ridturen?
 

Liknande trådar

Samhälle Synpunkter på det? Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita. Vet inte om Swich räknas som...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
14 805
Senast: Inte_Ung
·
Avel Belgiska sBs ställer in sina hingstprov eftersom belgiska förbundet tidigare idag lagt förbud på att förflytta hästar genom landet för...
Svar
6
· Visningar
939
Hästvård Någon som har synpunkter och tankar om detta resonemang? @spaderÄss eller nån? Why do ‘cresty’ necks suddenly go rock hard? This...
Svar
0
· Visningar
838
Senast: MonteRose
·
Kultur Jag har inte skrivit på engelska eller inte akademiskt på ett antal år. Funderade på om jag fortfarande kan skriva öht. Satte mig ner...
Svar
14
· Visningar
1 752
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp