Jag försvarar inte djurplågeri och smärta tillfogad djur. Men det finns bra metoder som bla AANHCP som verkar sina hästar utan det minsta smärta. Att gå försiktigt fram och inte göra radikala förändringar samt allid fortgå utbildning är nyckelorden.
"First do no harm- Honor the healing powers of nature." Hippocrates
Jag hoppas att människor i slutändan ser skillnad på metoderna och inte drar alla över samma kam.
Barfota är naturligt för hästen, rehabilitering ska ske succesivt och utan åstakommande av smärta.
Men faktum är att om en barfota verkar så mycket som nyser på en häst så är det ett stort uppslag i aftonbladet medans jag personligen känner 3 hästar under vet behandling pga av slarv alt okunskap gjord av hovslagare. Är dessa mindre skyldiga till tillfogning av smärta för att de inngår i en annan yrkeskår?
Varför inte ta till sig den information av Pete Ramey och det fantastiska arbete som jamie Jackson har gjort. Det tycks bara uppstå disskussion runt ämnet om något radikalt som smärta tillfogats runt ämnet. Men allt bra som finns runt de andra metoderna verkar människor bara slå dövöra till.
"Det är inte att få människor att acceptera förändring som är svårt
Det är att få dem att lämna de inrotade."
Mumin