Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Beppo skrev:
Läs det Tappsveden skrev i ett inlägg ovan. Hästen i fråga hade så dåliga hovar att ägaren var villig att testa vad som helst. Hästen kunde inte röra sig, ville inte röra sig. Nu är hästen jättefin i hovarna och går fram överallt. Det är inte roligt att se hästen lida, jag vill verkligen itne att min häst ska lida MEN om man tror att metoden kommer göra gott och ser långsiktigt i stället för kortsiktigt.... så kanske det är värt de där månaderna då hästen inte kan röra sig eller gå på grusvägar för att sedan få en häst med fina och friska hovar

Ja visst.
Det som går över styr är ju Strassers och för övrigt alla de andra mest besatta gröna vågarna av barfota argumentet med henne, att barfota SKA gälla för alla hästar och att de lider och har ont av att gå skodda.
DEN diskussionen tycker jag är rent åt f-nders, varför i helskotta skulle jag vilja att en häst som funkar bra, är frisk och fräsch med sina skor, skulle tas av skorna och verkas till "en vildhäst vinkel" till varje pris, med konvalecens på månader, år eller helt enkelt inget positiv resultat ö.h.t? varför skulle DET vara värt det?

Varför sånt liv om Strasser metoden just frågar du?
Pja - därför att det inte är något accepterat av andra traditionella och kunniga utbildade hovslagare att hästen verkas så den inte vill stå eller kan röra sig av smärta. goddag yxskaft.
 
Senast ändrad:
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

:bow:

Min hovslagare är också väldigt positiv till barfota, men INTE strasser.... :smirk:

Jag har min gammling barfota nu och han trivs jättebra med det pga han slipper gå på hårt underlag (får ha sina boa boots isf), men att skära om hans hovar så han skulle få jätteont i månader (år??)för att ha kanske kanske skulle må ännu bättre... :crazy:
Det är en sån hemsk tanke att jag inte ens förstår hur folk som gör det kan leva med sig själv...
Det är inte alltid att målet heligar medlerna....
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Mitt sto som går barfota verkas av min vanliga hovslagare och hon är inte öm i sulorna heller.
Nån som höll på med strasser skulle inte ens få röra mina hästar.
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Tez1 skrev:
Det är de hästar med sjuka hovar som ofta diskuteras, de kommer i skottgluggen pga att de kan bli ömma i omställningsperioden.
De hästar med friska hovar som underhållsverkas enl S diskuteras det aldrig om.
/T
Det finns också ett stort antal skodda hästar med friska hovar. Som lever ett långt aktivt liv med skor utan problem.
Strasseriterna och andra barfotaförespråkare vill aldrig erkänna att såna hästar existerar.
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Tappsveden skrev:
jag har inte sagt att det är bra att hästarna lider. Ja jag tycker strassermedoden är bra för det har gjort att min häst fått så mycket finare hovar än vad hon skulle haft om hon gått skodd.
Hur kan du vara så helt säker på det? De flesta som kommer med detta påståendet har i och med att dom fick höra om barfotametoder fått upp ögonen för sin hästs hovar och börjat sköta dom på ett helt annat sätt än tidigare. Har man en häst som är välskodd och sköter de hovarna minutiöst så blir dom också jättefina. Det är inte bara skor eller inte skor som är viktigt för hoven, det är allt det andra som Strasser m.fl. förespråkar också. Rörelse, fukt, foderstat m.m. och allt det kan man ge en skodd häst också.
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Knapplån. Det som stör mig mest mes strasser är att hon på grundval att ett snett selekterat hopplock av andras forskning o sina egna odokumenterade erfarenheter(forskning??) anser sig ha funnit SANNINGEN om ALLA (hov)problem. Detta förmedlar hon i förenklad form till sina lärjungar som tvärsäkert men okunnigt uttalar sig om allahanda problem.
Sen finns det många exempel på smärtsam verkning o idiotiska uttalanden. Går att hitta på hovtrådarna o även under foder, det mesta förnekas kategoriskt medans foderuttalandena inte kommenterades av våra SHP.
PL
 
Senast ändrad:
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Beppo skrev:
Läs det Tappsveden skrev i ett inlägg ovan. Hästen i fråga hade så dåliga hovar att ägaren var villig att testa vad som helst. Hästen kunde inte röra sig, ville inte röra sig. Nu är hästen jättefin i hovarna och går fram överallt. Det är inte roligt att se hästen lida, jag vill verkligen itne att min häst ska lida MEN om man tror att metoden kommer göra gott och ser långsiktigt i stället för kortsiktigt.... så kanske det är värt de där månaderna då hästen inte kan röra sig eller gå på grusvägar för att sedan få en häst med fina och friska hovar
Ja jag har läst det inlägget men frågan är om jag anser att det är försvarbart att hästen har så ont i flera månader. Varför sätter men inte boots på en sådan häst så att den får lite skydd av hoven? Även om det skulle ta längre tid för hoven att återhämta sig så är det INTE försvarbart att hästen har så ont så den vägrar röra sig.
Jag bryr mig ärligt talat inte om ifall det kommer hjälpa på sikt och det försvarar inte smärta undertiden. Om hästen har ont ska den ha antingen boots eller smärtlindrande. Att hästen inte kan gå på grusvägar är fortfarande inte intressant jag pratar om hästar som går i sin vanliga hage.
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Tappsveden skrev:
"Det är svårt att diskutera med människor som är blinda"

ja det är ju det!
Så alla som inte tycker exakt som du är blinda?
Tappsveden skrev:
jag har inte sagt att det är bra att hästarna lider. Ja jag tycker strassermedoden är bra för det har gjort att min häst fått så mycket finare hovar än vad hon skulle haft om hon gått skodd.
Jo tyvärr har du gjort det i och med att du låtit din egen häst lida i flera månader. Varför fick den inte boots på sig eller smärtlindrande medicin?
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Det finns enligt Strassers sida inte en enda certifierad Strassertrimmare utanför Kanada och USA förresten.. Så väldigt intressant att det finns folk i Sverige som fått sina hästar verkade av 'utbildad Strassertrimmare'..


Jag utgår från att vi fått pm från samma person. ;)
Eftersom nu denna person säger sig vara utbildad och bor i Sverige kanske denna person, istället för att pm:a allt och alla, kan komma in i tråden och "upplysa" oss om Strasser...vi som är okunniga och ljuger menar jag.

(sorry, men att ta sånt via pm är fegt...säg det du vill i tråden istället!)
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Susan skrev:
Jag orkar inte läsa skiten, men ett uppenbart faktum som naturtalibanerna glömmer...
är att en häst som inte kan gå - blir uppäten av rodvdjur....

naturlig avlivining.....


Kunde inte sagt det bättre själv...:(
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Mumin_79 skrev:
Jag försvarar inte djurplågeri och smärta tillfogad djur. Men det finns bra metoder som bla AANHCP som verkar sina hästar utan det minsta smärta. Att gå försiktigt fram och inte göra radikala förändringar samt allid fortgå utbildning är nyckelorden.

Jag har sett hästar verkas enligt AANHCP metoden av utbildat samt certifierad verkare. Dessa två hästar (samma hovverkare) var blockhalta och blödde efter verkningen. Så alla AANHCP verkare behandlar inte hovarna utan att tillfoga hästen exterm smärta. Jag säger INTE att alla utbildade verkare gör så men jag har sett fall som spårat ut totalt.
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Vi får väl se hur gammal din häst blir.
Det är så mkt mer som kan ta skada i rörelseapparaten om den ska ha dessa låga trakter- långa tår..

vad menar du? en häst som går skodd och verkas enligt gammal hovslagarmetod som har höga trakter och dålig blodcirkulation eftersom strålen inte kommer i tillräcklig kontakt med marken tar lika stor skada i såfall. Du hämmar dessutom den naturliga stödämpningen med att slå på en järnsko vilket gör att hästens ben får förslitningsskador. Hoven kan heller inte utvidga sig på rätt sätt eftersom skon är i vägen och säger stopp. jag säger sen inte att alla hovslagare är dåliga på att sko men jag tror att det är långt i från bra att ha en häst skodd hela tiden. Sen vilken metod man använder för barfota verkning spelar ingen roll... Varför inte försöka belysa de fall av strasser som verkligen är lyckade?

Jag tar riskerna med att ha min häst verkad enligt strasser men jag håvar även in fördelarna. Jag tror inte att min hästs liv kommer att förkortas bara för att den är strasserverka. Hovarna ser naturliga ut, likaså benställningen. Så fort jag kommer hem så kan jag ta kort på benställning och hovar om så önskas...

vad säger att en häst med skor inte kan få lika myckt störningar i rörelseapparaten så som du skriver?
 
Senast ändrad:
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Tjejen som verkar mina hästar är inte certifierad strasserverkare men har verkat enligt metoden under lång tid, verkar sina egna hästar och många andras. Har full tillit till henne och hon har aldrig tagit för mycket...
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Tappsveden skrev:
"Det är svårt att diskutera med människor som är blinda"

Eller varför inte till alla er som tycker det är OK att hästar lider bara för att ni har ett magiskt seende:

"Herre förlåt dem ty de vet icke vad de gör"
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Dessa fall som gått till extremt fel håll är inte särskillt många vad jag tror men de upplyses dessto mer... Det får strassermetoden att falla i dålig dager.

Skillnaden mellan hur min strasserverkare och en tjej som verkar enligt AANCHP är inte stor. Båda tar hänsyn till hästens naturliga hovform och verkar så mycket som det behövs.
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Jag sa inget om alla. Jag sa det om en specifik person som utger sig för att vara certifierad och det var ett svar på Alexandra_W som skrev om att det står på hemsidan att det inte finns certifierade utanför Kanada och USA.

Att hon aldrig tagit för mycket är bra!
Det är metoden jag kritiserar inte enskilda personer.
Att det förekommer att man skär så det blöder och med mening skär så hästen lider och med mening inte ger hästen smärtstillande eftersom "man" anser att det är bra för hästen...det är det jag kritiserar! Inte enskilda personer.
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Jag utgår från att vi fått pm från samma person.
Eftersom nu denna person säger sig vara utbildad och bor i Sverige kanske denna person, istället för att pm:a allt och alla, kan komma in i tråden och "upplysa" oss om Strasser...vi som är okunniga och ljuger menar jag.

(sorry, men att ta sånt via pm är fegt...säg det du vill i tråden istället!)


Nu är jag uppenbarligen okunnig och vill inte ha kunskap heller...spännande vad man lär sig av vilt främmande människor.
Allvarligt talat...håll dit till att diskutera med folk normalt istället.
Skriv här om du vill upplysa någon. Att du får kritik har en orsak...
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Beppo skrev:
Dessa fall som gått till extremt fel håll är inte särskillt många vad jag tror men de upplyses dessto mer... Det får strassermetoden att falla i dålig dager.

Skillnaden mellan hur min strasserverkare och en tjej som verkar enligt AANCHP är inte stor. Båda tar hänsyn till hästens naturliga hovform och verkar så mycket som det behövs.

Allvarligt talat så tror inte jag att denna diskussion ens hade kommit på tal om det inte varit för de extrema åsikterna kring metoden, å ena sidan påstås det en sak och sen figurer huvudförespråkaren i ett annat sätt som fördöms enligt verkningsmetoden. Du har fått din häst verkad av en strasserverkare, sen påstås det att några sådana inte finns i Svergie?:confused:

Det är inte konstigt om saker och ting ifrågasätts, jag kan själv känna att det inte går att finna en konsekvent linje mellan verkningsmetoden och åsikterna.
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Jag utgår från att vi fått pm från samma person.
Eftersom nu denna person säger sig vara utbildad och bor i Sverige kanske denna person, istället för att pm:a allt och alla, kan komma in i tråden och "upplysa" oss om Strasser...vi som är okunniga och ljuger menar jag.

(sorry, men att ta sånt via pm är fegt...säg det du vill i tråden istället!)

Jajamensan, jag fick också PM. Jag frågade vad det var för 'lögner'?
Ang Stresserverkare utanför USA/Kanada skrev jag också att det ev kunde förklaras med att de anser det är den amerikanska versionen av sidan, men ifrågasatte då det smart i det iom att engelska är just det språk som människor av flest nationalliteter behärskar. Men tydligen läste inte PM-skrivaren inlägget så långt ;)

JAG skulle välkomna att PM-skrivaren, som är certifierad SHP kom in i tråden istället jag ;)
 

Liknande trådar

Samhälle Synpunkter på det? Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita. Vet inte om Swich räknas som...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
14 805
Senast: Inte_Ung
·
Avel Belgiska sBs ställer in sina hingstprov eftersom belgiska förbundet tidigare idag lagt förbud på att förflytta hästar genom landet för...
Svar
6
· Visningar
939
Hästvård Någon som har synpunkter och tankar om detta resonemang? @spaderÄss eller nån? Why do ‘cresty’ necks suddenly go rock hard? This...
Svar
0
· Visningar
838
Senast: MonteRose
·
Kultur Jag har inte skrivit på engelska eller inte akademiskt på ett antal år. Funderade på om jag fortfarande kan skriva öht. Satte mig ner...
Svar
14
· Visningar
1 752
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp