Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

[
Hovis säger att det oftast har med felaktig utfodring att göra. Hovis kallar det för "uppdrivning"
Glömde bort det där med uppdrivna kotor:o

Vad händer om man S.verkar en fölunge som har mkt långa o veka kotor?
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Tez1 skrev:
Jo, hästar som lever ett långt och aktivt liv det håller jag med om.
För att hästen fungerar fullt ut behöver den defenitivt inte vara sund i sina hovar. Vad är friska hovar för er? Hovar som klarar hålla skon hela skoperioden ut?
Se er omkring i stallar och på tävlingar, ser det bra ut?
Dessa friska skodda hovar har jag tyvärr inte sett. Jag har ännu inte sett någon korrekt skodd häst som inte uppvisat några avvikelser.
Jag har tidigare här efterfrågat bilder på sunda skodda hovar men inte fått se några. Existerar det inte öht? /T
Du menar alltså att hästar kan leva ett långt, aktivt liv utan att någonsin vara halta eller ha andra problem trots att dom hela tiden har sjuka hovar :confused:
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Det beror väl på vem som definierar vad som är sjukt.
Ett av nicken här på buke hade praktiserat på en klinik o kunde minsan se på rtgplåtarna att hovbenen var deformerade på alla skodda hästar!
PL
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

peter_lundin skrev:
Det beror väl på vem som definierar vad som är sjukt.
Ett av nicken här på buke hade praktiserat på en klinik o kunde minsan se på rtgplåtarna att hovbenen var deformerade på alla skodda hästar!
PL
... :crazy:
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

peter_lundin skrev:
Det beror väl på vem som definierar vad som är sjukt.
Ett av nicken här på buke hade praktiserat på en klinik o kunde minsan se på rtgplåtarna att hovbenen var deformerade på alla skodda hästar!
PL

bara-undrar hur skarpsynt det va.

Hovis säger att precis alla utövare av både Strassermetoden likväl AANCHP metoden kan helt utan röntgen se att alla skodda hästar har roterade hovben. Det kallar jag för bra.*tumme upp*

Tyvärr verkar det vara lite svårare för dom att se ett roterat hovben på en oskodd hov trots att dom verkat den.*tumme i arslet*
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

emindy skrev:
Men vart tog utredningen hos Djurskyddsmyndigheten vägen? Den skulle väl ändå ha varit klar sedan slutet av mars?
Jag pratade med en djurskyddsinspektör för två veckor sen drygt,då frågade jag om den var klar utredningen.
Det var den inte,några "fall" var fortfarande under utredning och de väntade även på fakta och erfarenheter även ifrån utlandet.
Bättre det tar tid och blir riktigt gjort..

Jag nämnde också att jag vill ha bort skopåspikarna;) ..Då fick jag svaret att ALLA metoder granskades,men enbart Strasser motsatte sig detta.:eek: och blev aggressiva..

Känns igen..:angel:
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Nej nu måste jag gå in och svara på detta. Strasserföreträdarna här i Sverige motsatte sig inte alls en utredning avseende metoden. De ville bara inte att den person som sedan länge visat sig vara mycket avigt inställd redan innan undersökningen påbörjades, skulle vara den som ledde densamma. De ansåg att just denne person, pga hans tidigare anställning och pågågende verksamhet vid sidan av hans arbete på DSM, inte kunde vara tillräckligt opartisk i sin bedömning. Så det var inte alls så att de motsatte sig en granskning tvärtom ville de i stället ha en grundligare genomgång av Strassermetoden än den undersökning som nu pågår. Det får vara måtta på felaktigheterna!
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Jag har läst strasserligans JO anmälningar, har du?
Rent dravel tyckte jag o tydligen även JO.
PL
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

peter_lundin skrev:
Jag har läst strasserligans JO anmälningar, har du?
Rent dravel tyckte jag o tydligen även JO.
PL

Jag tänker inte dra Strassermetoden igen varken med dig PL eller någon annan. Om du tycker saken behöver diskuteras ännu en gång, så får du gärna fortsätta men inte med mig som diskutant.

Allt är diskuterat i ett oändligt antal barfotatrådar och någon gång tröttnar man faktiskt på att diskutera samma saker hela tiden. Jag förstår faktiskt inte att du orkar.
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Du kommer med ett inlägg om strasseristernas protester mot utredningen men har tydligen inte ens läst JO-anmälningarna o vill inte diskutera saken!!!
PL
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

bobo skrev:
Du menar alltså att hästar kan leva ett långt, aktivt liv utan att någonsin vara halta eller ha andra problem trots att dom hela tiden har sjuka hovar :confused:

Ja och tack vare skon så går det.
Som jag och vissa med mig anser så hämmas blodcirkulationen vid skoning och då till viss del känseln.
Skodda hästar har tex i allmänhet en balltrånghet som inte är nyttig/frisk.

Varför är PGbeslaget så bra till HBF hästar? Kanske för att den tar bort mer av hovemkanismen än en vanlig sko och hästen får lindring? Hovbrosken läker inte.

/T
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Om du med HBF menar hovbensfraktur så vet jag inte var du fått det från att PG skulle vara bra. En PG sko låser inte hoven tillräckligt bra för att stabilisera en hovbensfraktur.
PL
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Sorry trodde HBF var en allmänt vedertagen förkortning av hovbroskförbening.

/T
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Ideaal skrev:
Nej nu måste jag gå in och svara på detta. Strasserföreträdarna här i Sverige motsatte sig inte alls en utredning avseende metoden. De ville bara inte att den person som sedan länge visat sig vara mycket avigt inställd redan innan undersökningen påbörjades, skulle vara den som ledde densamma. De ansåg att just denne person, pga hans tidigare anställning och pågågende verksamhet vid sidan av hans arbete på DSM, inte kunde vara tillräckligt opartisk i sin bedömning. Så det var inte alls så att de motsatte sig en granskning tvärtom ville de i stället ha en grundligare genomgång av Strassermetoden än den undersökning som nu pågår. Det får vara måtta på felaktigheterna!
Om du läste inlagorna CS skrev till Djurskyddsmyndigheten som han glatt la ut offentligt på sin hemsida ,så kanske du ser att han knappast håller sig till fakta..värre skit har man väl aldrig läst,nån kanske kan lägga in inlagan i repris så kan läsarna själva avgöra hur trevlig och saklig den inlagan var..:eek:

Hålla sig till fakta var det ja!;)
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Tez1 skrev:
Ja och tack vare skon så går det.
Som jag och vissa med mig anser så hämmas blodcirkulationen vid skoning och då till viss del känseln.
Skodda hästar har tex i allmänhet en balltrånghet som inte är nyttig/frisk.

Varför är PGbeslaget så bra till HBF hästar? Kanske för att den tar bort mer av hovemkanismen än en vanlig sko och hästen får lindring? Hovbrosken läker inte./T
Så skon är alltså ett läkande universalmedel. Vad bra!! Varför vill du då ha hästen barfota :confused: :D

Kan du inte förklara hur en häst med normala friska hovar blir sjuk i dom med skornas hjälp? Och hur hästen kan leva i över 20 år med sjuka hovar utan att visa några symptom. Skulle inte 20 års hämmad blodcirkulation och känsel visa sig på något sätt i hovarna? Man kunde tro att dom skulle trilla av eller att hästen skulle slå sönder dom mot något, efter så många år utan blodtillförsel och känsel.
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Ideaal skrev:
Nej nu måste jag gå in och svara på detta. Strasserföreträdarna här i Sverige motsatte sig inte alls en utredning avseende metoden. De ville bara inte att den person som sedan länge visat sig vara mycket avigt inställd redan innan undersökningen påbörjades, skulle vara den som ledde densamma. De ansåg att just denne person, pga hans tidigare anställning och pågågende verksamhet vid sidan av hans arbete på DSM, inte kunde vara tillräckligt opartisk i sin bedömning. Så det var inte alls så att de motsatte sig en granskning tvärtom ville de i stället ha en grundligare genomgång av Strassermetoden än den undersökning som nu pågår. Det får vara måtta på felaktigheterna!

bara-undrar om du talar i egen sak eller är Strassers Svenska språkrör???

Hovis säger att Strassers svenska representanter tidigt blev inbjudna till djurskyddsmyndigheten för att ge sin syn på utredningen vilket du naturligtvis känner till samt hur deras svaromål efter hand blev ngt svajjande och inte höll sig till deras ursprungliga så bestämda ståndpunkt. Kanske berode det på att det från början inte va ngn måtta på felaktigheterna.

Grundligare genomgång av Strassermetoden går väl knappast att bedriva utifrån all fakta,dokumentation som helt opartiskt inhämtats från flertalet av främst dom europeiska ländernas egna utvärderinger och forskningsrelaterade studier utifrån Strasserrörelsens hektiska förföljelse utifrån en hel yrkeskår.

Den person ni så hatiskt anser vara jävig i denna utredning kommer man så snart utredningen är fördigställd finna spela en så liten roll att den är obetydlig för utgången utifrån den tyngdkrafft som övrig expertis från hela europa bistår med. Däremot så kan man ju alltid se det som ett hot och känna hat över att just denna person va den som drog igång hela utredningen, men det är en helt annan sak.

Tål man inte att granska sanningen i vitögat så tål man nog heller inte att ta del av sanningen.
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

KL

Jag vet inte varför men jag är inte speciellt förvånad över strassers metoder. Inte heller speciellt förvånad över den genomslagskraft som dessa läror tycks få. Som med allt jänkarna gör får de lära sig det rätta snacket. Hur man säljer in en vara. Spelar ingen roll om det är läppstift eller en strasserverkning. Allt går att sälja med en mördande reklam. Tyvärr är det nog så att många av oss även jag är egentligen ruskigt okunniga om hästens hovar och skors inverkan. Det enda som jag har att gå på är det som min hovslagare och veterinär säger (förövrigt veterinär till de flesta stora ryttarna). Säger min veterinär att denna hästen måste tåriktas, ha ringskor och skos med 4 veckors intervaller så skulle jag aldrig drömma om att rycka av hästen skorna o säga nämen visst hans hovledsinflamationer och hasledsinflamationer läker nog av sej själva (vilket de väl iofs gör efter ett år eller två :smirk: ). Håll du klaffen för Strasser tycker minsann eller Ove Lind tycker minsann....

Ärligt talat med hästar som har ett stort värde inte bara i pengar utan även i personligt värde skulle jag aldrig våga satsa. Tänk om hästen efter 2 veckor är dynghalt och stönar av smärta när den skall gå från hagen in i stallet och det sen slutar med att jag får skjuta den på plats. Varför ändra på ett vinnande koncept? Jag ahr fruktansvärt svårt att förstå detta att strasser inte kan se att alla hästar är olika. Äter alla era hästar exakt samma mängd mat?, rör sig likamkt? Har exakt samma temprament? Exeritör?? Inte?? Nä men varför skall då hovarna vara identiska??


Vidare känner jag att jag måste göra ett inlägg som väl antagligen kommer att få de flesta i strassersekten att gå i taket.

Vi pratar så mkt om det stora Landet Amerika när det gäller hästar. Är det inte hovvård så är det tandläkare. Men egentligen när lärde sig indianerna att rida?! Jo när den vite mannen= spanjorerna kom till Amerika. Tidigare hade de i bästa fall ätit öken som betade på vidderna. Det finns har jag för mej böcker som är daterade för flera hundra år sedan som handlar om hovvård. Under 1500talet (och tidigare) skodde man hästarna som driog ut i krig för att dessa inte skulle slita ner sina hovar. Säger det ingenting? Indianerna (om man nu skall gå tillbaka till Amerika igen) använde hudar som de spände runt hovarna för att dessa inet skulle slitas för mkt (har jag ett vagt minne av). Bevisar det ingenting? Och slutligen vildhästmetoden. Varför visas det alltid bilder på vildhästar som har bra hovar? De som inte har bra hovar då? Hur många vildhästar är det inte som stryker med, blir uppätna med mera.

Ha gärna hästarna oskodda. Men kom inte o predika era sektlika läror. Speciellt inte när det uppenbart är så att hästar far illa. Hade vi månne varit lika förlåtande om det gällt människor??
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Förresten bara som en parantes..

Om jag dejtat en kille som va väldans inne på strassermetoden eller liknande hade jag efter diverse aktiviteter lurat ut vederbörande på balkongen naken med två morötter och lite potatis. Så du vänjer dig de e inte så kallt. du e född naken de e helt normalt. Det tillhör din naturliga miljö precis som hästarna...:devil: :rofl:
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

:bow:

Varför ge honom mat??? Det är ju naturligt att leta själv oavsett miljö :rofl:
 

Liknande trådar

Samhälle Synpunkter på det? Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita. Vet inte om Swich räknas som...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
14 806
Senast: Inte_Ung
·
Avel Belgiska sBs ställer in sina hingstprov eftersom belgiska förbundet tidigare idag lagt förbud på att förflytta hästar genom landet för...
Svar
6
· Visningar
939
Hästvård Någon som har synpunkter och tankar om detta resonemang? @spaderÄss eller nån? Why do ‘cresty’ necks suddenly go rock hard? This...
Svar
0
· Visningar
838
Senast: MonteRose
·
Kultur Jag har inte skrivit på engelska eller inte akademiskt på ett antal år. Funderade på om jag fortfarande kan skriva öht. Satte mig ner...
Svar
14
· Visningar
1 752
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp