Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..
Tez1 skrev:
Jo, hästar som lever ett långt och aktivt liv det håller jag med om.
För att hästen fungerar fullt ut behöver den defenitivt inte vara sund i sina hovar. Vad är friska hovar för er? Hovar som klarar hålla skon hela skoperioden ut?
Se er omkring i stallar och på tävlingar, ser det bra ut?
Dessa friska skodda hovar har jag tyvärr inte sett. Jag har ännu inte sett någon korrekt skodd häst som inte uppvisat några avvikelser.
Jag har tidigare här efterfrågat bilder på sunda skodda hovar men inte fått se några. Existerar det inte öht?
/T
En häst som blir långt äldre än den skulle i det vilda, som aldrig varit halt en endaste dag i sitt liv, som har bra hovkvalitet (inga sprickor, ingen röta etc) har den haft dåliga hovar? Har den lidit någon som helst skada av att gå skodd?
Jag har haft två sådana, en ponny som blev 33 år gammal. Skodd sedan han var ung. Hade vid 33 års ålder inte ens en antydan till galla någonstans, aldrig varit halt, haft ett mycket, mycket aktivt liv (och inte alltid ridits med sunt förnuft direkt tyvärr), var i full träning tills han var 32, sedan motionskördes han tills han var 32 då han fick bli hagpensionär. Han skoddes av 31 år gammal, inga omställningsproblem alls.
Den andra blev 28 år, aldrig halt, skodd sedan han var tre år, lika aktivt liv han (och inte alltid så bra träning). var fet hela livet (= extra belastning på ben & hovar), inte en galla. Skoddes aldrig av.
Har någon av dessa hästar i din mening farit illa av sin skoning?
Vad gäller skoning så vad anser du är en sunt skodd hov? *nyfiken* Vad menar du med avvikelser? Vilken form av avvikelser och avvikelser från VAD?
Mina skodda har inga sprickor etc, och de klarar omställning till barfota utan att trasa sönder hovarna etc (däremot ömmar de på grus efter avskoning). Men jag har valt att ha dem skodda eftersom jag anser det är det bästa för dem. Dessutom slår de halvt ihjäl sig alt får en massa muskelproblem om de går oskodda vintertid.
Sen en följdfråga - hästar som sliter snett/sliter fel barfota, ska de också gå barfota? (Och säg nu inte att Strassers verkning botar snedslitningen, utan svara ordentligt)