Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Jo jag hade och har också gjort det (välkomnat). Blir bara grinig på folk som kör feg vägen. *muttra*

Nej, nu ska jag sluta kommentera det där annars får jag snart en moderator på halsen (med all rätt). :o
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Spider84 skrev:
Nu är jag uppenbarligen okunnig och vill inte ha kunskap heller...spännande vad man lär sig av vilt främmande människor.
Allvarligt talat...håll dit till att diskutera med folk normalt istället.
Skriv här om du vill upplysa någon. Att du får kritik har en orsak...

Det var nog inte dig som hon menade var okunnig. Utan det var vad hon beskylldes för att vara i PM:et hon refererade till.
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

*kn l*
Plockar fram popcorn och cola... kan bli en lång och underhållande kväll! :) Intressant diskussion, jag har aldrig läst en strasser-diskussion förr!
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Att det är svårt att diskutera med männsikor som är blinda tog jag ur citatet från targa.. och jag håller helt med, det är väl då inte bara jag som är blind eftersom jag har bevis på min egen häst att det fungerar och inte skadar henne på något sätt.
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

bobo skrev:
Hur kan du vara så helt säker på det? De flesta som kommer med detta påståendet har i och med att dom fick höra om barfotametoder fått upp ögonen för sin hästs hovar och börjat sköta dom på ett helt annat sätt än tidigare. Har man en häst som är välskodd och sköter de hovarna minutiöst så blir dom också jättefina. Det är inte bara skor eller inte skor som är viktigt för hoven, det är allt det andra som Strasser m.fl. förespråkar också. Rörelse, fukt, foderstat m.m. och allt det kan man ge en skodd häst också.

För att jag har beviset på min egen häst. Hon är 18 nu och ja köpte henne för 2 och ett halvt år sedan och då hade hennes hovar formats sig så pass efter skorna att det tog lång tid innan hon började få fina hovar. Hon hade världens fulaste hovsprickor som ännu finns kvar i hennes hovar. Visst hon ömmar fortfrarande när det blir större grus men hon mår så mycket bättre i sina fötter och ben barfota! Dessutom kände man en enorm skillnad i stegen efter borttagning av skorna.
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

bobo skrev:
Det finns också ett stort antal skodda hästar med friska hovar. Som lever ett långt aktivt liv med skor utan problem.
Strasseriterna och andra barfotaförespråkare vill aldrig erkänna att såna hästar existerar.

Jo, hästar som lever ett långt och aktivt liv det håller jag med om.
För att hästen fungerar fullt ut behöver den defenitivt inte vara sund i sina hovar. Vad är friska hovar för er? Hovar som klarar hålla skon hela skoperioden ut?
Se er omkring i stallar och på tävlingar, ser det bra ut?
Dessa friska skodda hovar har jag tyvärr inte sett. Jag har ännu inte sett någon korrekt skodd häst som inte uppvisat några avvikelser.
Jag har tidigare här efterfrågat bilder på sunda skodda hovar men inte fått se några. Existerar det inte öht?

/T
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Säkert inte enligt strassers kriterier men vem säger att hon verkligen har SANNINGEN?
PL
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Tez1 skrev:
Jo, hästar som lever ett långt och aktivt liv det håller jag med om.
För att hästen fungerar fullt ut behöver den defenitivt inte vara sund i sina hovar. Vad är friska hovar för er? Hovar som klarar hålla skon hela skoperioden ut?
Se er omkring i stallar och på tävlingar, ser det bra ut?
Dessa friska skodda hovar har jag tyvärr inte sett. Jag har ännu inte sett någon korrekt skodd häst som inte uppvisat några avvikelser.
Jag har tidigare här efterfrågat bilder på sunda skodda hovar men inte fått se några. Existerar det inte öht?

/T

En häst som blir långt äldre än den skulle i det vilda, som aldrig varit halt en endaste dag i sitt liv, som har bra hovkvalitet (inga sprickor, ingen röta etc) har den haft dåliga hovar? Har den lidit någon som helst skada av att gå skodd?

Jag har haft två sådana, en ponny som blev 33 år gammal. Skodd sedan han var ung. Hade vid 33 års ålder inte ens en antydan till galla någonstans, aldrig varit halt, haft ett mycket, mycket aktivt liv (och inte alltid ridits med sunt förnuft direkt tyvärr), var i full träning tills han var 32, sedan motionskördes han tills han var 32 då han fick bli hagpensionär. Han skoddes av 31 år gammal, inga omställningsproblem alls.

Den andra blev 28 år, aldrig halt, skodd sedan han var tre år, lika aktivt liv han (och inte alltid så bra träning). var fet hela livet (= extra belastning på ben & hovar), inte en galla. Skoddes aldrig av.

Har någon av dessa hästar i din mening farit illa av sin skoning?

Vad gäller skoning så vad anser du är en sunt skodd hov? *nyfiken* Vad menar du med avvikelser? Vilken form av avvikelser och avvikelser från VAD?

Mina skodda har inga sprickor etc, och de klarar omställning till barfota utan att trasa sönder hovarna etc (däremot ömmar de på grus efter avskoning). Men jag har valt att ha dem skodda eftersom jag anser det är det bästa för dem. Dessutom slår de halvt ihjäl sig alt får en massa muskelproblem om de går oskodda vintertid.

Sen en följdfråga - hästar som sliter snett/sliter fel barfota, ska de också gå barfota? (Och säg nu inte att Strassers verkning botar snedslitningen, utan svara ordentligt)
 
Senast ändrad:
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

*kl

Jag har hört att den här undersökningen som djurskyddsmyndigheten gör leds av ngn som varit rektor på hovslagarskolan. Hur ska den undersökningen då kunna vara opartisk?
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Å vem skulle vara mer kunnig i hovkunskap än han? Persson?
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Mumin_79 skrev:
Om min häst har en svag rygg- ska man arbeta den rätt för att stärka den. Eller fortsätta rida som vanligt.

bara-undrar om det går att arbeta en häst med svag rygg rätt om den ömmar i hovarna???

Hovis säger att en häst som ömmar i hovarna ovillkorligt spänner sig och dessa spänningar ger muskulära problem främst i länd och kors ryggen så vida den nu ömmar i bakhovarna. Ömmar den i bakhovarna så ömmar den ännu mer i framhovarna av naturliga skäl men det är en annan sak.
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Beppo skrev:
MEN om man tror att metoden kommer göra gott och ser långsiktigt i stället för kortsiktigt.... så kanske det är värt de där månaderna då hästen inte kan röra sig eller gå på grusvägar för att sedan få en häst med fina och friska hovar

bara-undrar om det även är värt det lagbrott man i det fallet begår utifrån Svensk lagstiftning vilken i och för sig för dagen är lite slapp men det positiva i hela den här historien är att det kommer utmynna i en skärptlagändring.

Hovis tycker det är jättebra för alla parter.
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Beppo skrev:
vad menar du? en häst som går skodd och verkas enligt gammal hovslagarmetod som har höga trakter och dålig blodcirkulation eftersom strålen inte kommer i tillräcklig kontakt med marken tar lika stor skada i såfall. Du hämmar dessutom den naturliga stödämpningen med att slå på en järnsko vilket gör att hästens ben får förslitningsskador. Hoven kan heller inte utvidga sig på rätt sätt eftersom skon är i vägen och säger stopp. jag säger sen inte att alla hovslagare är dåliga på att sko men jag tror att det är långt i från bra att ha en häst skodd hela tiden. Sen vilken metod man använder för barfota verkning spelar ingen roll... Varför inte försöka belysa de fall av strasser som verkligen är lyckade?

vad säger att en häst med skor inte kan få lika myckt störningar i rörelseapparaten så som du skriver?

allvar?
en rätt skodd och verkad häst har gott om kontakt med marken för strålen, vart i 17 har du fått det ifrån att strålen ej kommer i kontakt med marken? eller att skoning är ekvivalent med höga trakter?

ang hur hoven vidgar sig så är det bara att se till att man har rätt skonings intervall för den individuella hästen beroende på dess hov tillväxt, så funkar det aldeles utmärkt.

du TROR inte, och du frågar VAD SÄGER att en häst med skor inte kan få lika mycket störningar i rörelse apparaten?
ta gärna fram några exempel på det, dvs kompatibelt störd rörelse apparat som resultat av skoning, som liggande hästar verkade enl strasser som inte kan röra sig av smärta.

för övrigt gör du ett snyggt jobb att ingorera mina tidigare frågor och resonemang till dig.
 
Senast ändrad:
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

axel skrev:
Föl har som regel en ganska upprät hov, som på vissa kan ge bockhov om den inte verkas rätt.
bara-undrar om inte bockhov på föl i nio fall av tio inte har med trauma eller ojämn tillväxt mellan skelett och senapparaturen att göra.

Hovis säger att det oftast har med felaktig utfodring att göra. Hovis kallar det för "uppdrivning"
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Tez1 skrev:
Jag vet att det finns folk med föl som verkar enl S. Får fölet växa upp utomhus med mycket rörelse så får den bra hovar. Naturen ser till det. Bra välfungerade hovar behöver inte verkas så "drastiskt" som sjuka hovar.
/T

bara-undrar om vi inte får avvakta några år utifrån dessa Strasserverkade föls inridning och tävlande barfota utifrån metoden,hitils har inget föl kommit så långt.

Hovis säger att det däremot redan finns föl som Strasserverkats sedan födseln som aldrig kommer att behöva sadeltämjas.:eek:
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Venezuelas skrev:
Om den där tanten vill att hästarna ska ha de så naturlig som möjligt tycker jag hon ska sluta med hästar :angel:
Mer naturligt för dem om kärringen inte håller på med dem :D

bara-undrar om din avatar föreställer en Strasser trimmad häst?:rofl: :rofl: :rofl:

Sorry inte illa menat åt ngt håll bara ett dåligt skämt:p
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

zaching skrev:
*kl

Jag har hört att den här undersökningen som djurskyddsmyndigheten gör leds av ngn som varit rektor på hovslagarskolan. Hur ska den undersökningen då kunna vara opartisk?

Är det så eller är det ett rykte?
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Tappsveden skrev:
För att jag har beviset på min egen häst. Hon är 18 nu och ja köpte henne för 2 och ett halvt år sedan och då hade hennes hovar formats sig så pass efter skorna att det tog lång tid innan hon började få fina hovar. Hon hade världens fulaste hovsprickor som ännu finns kvar i hennes hovar. Visst hon ömmar fortfrarande när det blir större grus men hon mår så mycket bättre i sina fötter och ben barfota! Dessutom kände man en enorm skillnad i stegen efter borttagning av skorna.
Du har beviset på en häst, vilket inte säger något. Det är jättebra för din häst att den mår bra nu, efter att tydligen ha gått illa skodd hela sitt liv. Men du har inget bevis för att hon inte skulle mått minst lika bra med ordentlig skoning. Hon skulle också då slippa ömma på grus.
Du kan ju inte påstå att den skoningen du beskriver var bra. Ska man välja mellan sån skoning och barfota så är väl barfota att föredra, men ska man välja mellan bra skoning och barfota så har skoningen många fördelar.
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Haha, Nä :p
Han är skodd fram å bak och bär täcke på vintern :D
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Det är så men varför skulle det vara fel att ha en hovkunnig vet i sammanhanget? DSM kanske skulle anlitat strasser istället:confused: JO har redan prövat strasserligans befängda anklagelser mot honom o inte funnit ngt att anmärka på.
PL
 

Liknande trådar

Samhälle Synpunkter på det? Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita. Vet inte om Swich räknas som...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
14 806
Senast: Inte_Ung
·
Avel Belgiska sBs ställer in sina hingstprov eftersom belgiska förbundet tidigare idag lagt förbud på att förflytta hästar genom landet för...
Svar
6
· Visningar
939
Hästvård Någon som har synpunkter och tankar om detta resonemang? @spaderÄss eller nån? Why do ‘cresty’ necks suddenly go rock hard? This...
Svar
0
· Visningar
838
Senast: MonteRose
·
Kultur Jag har inte skrivit på engelska eller inte akademiskt på ett antal år. Funderade på om jag fortfarande kan skriva öht. Satte mig ner...
Svar
14
· Visningar
1 752
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp