Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Beppo skrev:
Är det verkligen djurplågeri? är det inte lika mycket djurplågeri att ha hästen skodd och hämma hovtillväxt, blodcirkulation och stötdämpning? Vad anser du om hovslagare som verkar hovarna barfota varav hästen kanske blir öm i sulan? Fördömer du det med?

Tänk dig själv första gången på sommaren som du går barfota på grus... Det gör ont!!! efter några gånger så gör det inte lika ont längre. dinn fotsula har hårdnat och vant sig.... samma sak är det för hästen. att utsätta hästen för grusvägar trots ömfothet är ett sätt att stärka hoven.

Ack ja - SUCK! - Det är stor skillnad på att vara öm i fossingarna de första dagarna man springer barfota OCH att ha så ont att man inte vågar resa sig ELLER ha så ont att man står på samma fläck i hagen i flera månader utan att våga röra sig.

Varför vill ni inte se smärtan???
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Tycker att dina jämförelser var lite konstiga.
Min häst ömmar på grus- men om han inte går på grus annat än 1 gång av 100 ska jag därför spika på järnskor på honom?Det tycker faktiskt inte jag. Skor gör inget bättre- Min ungis hovar har blivit 3 gånger så bättre- starkare och fårr en tåligare sula- han går helt smärtfritt på bak nu. Med skor hade han varit ömfotad resten av sitt liv. Inget hade blivit bättre.
Bättre jämförelse:

Om min häst har en svag rygg- ska man arbeta den rätt för att stärka den. Eller fortsätta rida som vanligt.
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Jag vet att jämförelsen haltar men min tanke var att provocera lite vilket jag uppenbarligen lyckades med tyvärr var det fel person som reagerade ;). Jag tror att du är helt kompetent att ta hand om din häst och att den mår bra barfota. Jag retar mig på folk som börjar med "lite smärta ett kort tag skadar inte" när vi pratar om hästar 14 som ligger ner pga smärta i hovarna.
Om min häst har en svag rygg- ska man arbeta den rätt för att stärka den. Eller fortsätta rida som vanligt.
Ja denna jämförelse är bättre och visst är svaret stärka ryggen men om man drar parallelen direkt till hovarna så säger jag att jag stärker hovarna med två par skor. Det är ju också ett sätt att stärka hovarna på eller hur :idea:.
 
Senast ändrad:
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Citat: "Första månaderna utan skor stod hästen på samma fläck i hagen hela tiden eftersom hon var så öm..."

Hur klarar man av att utsätta sin häst för detta???? Det får mig att må illa!
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Hur förklarar du för hästen att det kommer att göra ont i hovarna nu ett tag innan de har blivit starka nog att klara det steniga underlaget?
Jag tycker inte att man kan jämföra med sig själv - jag kan själv välja om jag vill fortsätta springa barfota eller ta på ett par skor för att undvika smärtan. Men hästen kan inte välja...
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Knapplån!


ConfettiCavat skrev:
Och om nu förre "chefen" för hovslagarskolan i Skara har gått ut och varnat om detta så kanske man ska se stopp signalen. Han har även blivit hotad av strasser anhängare

Är det är Kent du pratar om?


LIA skrev:
Vad menar du? Nutidens hästar? Tror du att våra hästar plötsligt blivit annorlunda konstruerade bara för att vi haft skor på en del av dom de senaste några hundra åren?

Nej, men vi avlar ju medvetet för att få bättre extriör på hästarna, alltså har ju deras kroppar ändrats väldigt mycket. Man ser väldig skildnad på dagens vildhästar och tamhästar tycker jag.
Och, vart hittade man grusvägar och asfalt på den tiden hästen enbart var ett vilt djur? Detta måste väl också bidra, eller...?
Detta har ingenting med själva barfota-metod att göra, jag tror att barfota är toppen, men allt det här med strasser-grejen är ju väldigt konstig, så eg riktas inte detta till dej utan är bara som en (något obetydlig) del i diskutionen.

Vimzis skrev:
Varför smärtstillande skulle vara onaturligt förstår jag inte, hur naturligt är det då för hästarna att gå på en inhägnad yta och bli hanterade av människor? Ska det vara så naturligt så borde hästarna leva vilda utan större kontakt med människan och inte heller då inte behöva verkas...

:bow:



Fö vore det väldigt intressant att följa en häst som "växt upp" med strassermetoden tycker jag. Hur länge har metoden funnits, när får vi se produkten av henne "verk"?
Någon därute som har ett föl och planerar att verka enligt strasser?

Jag är nog lite seg, men jag fattar verkligen inte varför man inte kan verka (enl strasser) en liten bit i taget? Skulle det på något sätt hämma invänjningen som hon pratar om? Såg en bild på en häst som skulle verkas enl strasser (tror dock inte att det var hon själv som verkade just den hästen), på bilden hade dom hunnit verka en framhov, och man kunde se jättemycker skildnad på ena hoven och på den andra. Minns att jag tänkte "hur ska dom kunna verka andra hoven", jag menar, om jag plötsligt fick ett par skor med klacken i fram (detta var en mycket bockhovad häst och dom hade tagit av jättemycket på trakten) skulle jag aldrig i livet kunna stå på ett ben.. Även om jag vore fyrbent.

Det här med smärta, iaf på mej brukar det liksom bli värre av att man går runt och har ont- trampar jag på en sten och börjar halta ngr hundra meter, går smärtan gärna upp i höften och jag börjar halta pg av det istället, ect. Men låtsas jag inte om smärtan utan glatt fortsätter försvinner den snabbt.
Därför fattar jag inte riktigt det här med att man inte ska ge hästarna smärtlindrande? Strasser säger ju själv att hästen måste röra på sej för att öka blodomloppet (hittar inte rätta ordet just nu:p ), men hur ska hästarna kunna göra det när dom har så ont att dom inte kan resa på sej?
Och ja- jag har förstått att hästarna i exemplen har lite mer ont än jag har om jag trampar på en sten..

Hoppas att jag inte trampade på någon öm fot!
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Nej jag lägger inga ord i munnen på dig, allt handlar om tankar kring tidigare diskussion samt det du själv skrev och grunde från intevjuven med Dr Strasser.

En häst som verkas enligt strassermetoden skall erbjudas rörselsemöjlighet, med dygnetrunt utegång i sk lösdrift. Hästen skall då ha tillgång till till kuperad mark, med en jämnt underlag. Detta har bl a Mumin_79 skrivit vid flertalet tillfällen i hov och skotråden, även Ideaal samt Afrodite har hävdat detsamma. I denna artikel skrivs det att hästarna ligger ner för att det har ont i fötterna, de får tydligen komma in och äta. Tidigare har just all installning mm varit ett tabu, och här verkar ju teorin om att hästen rör sig flera mil per dag faktiskt faliera, hur kan dom det när de ligger ner?:confused:

Du skriver:
Hehe, nu hopade du på fel person. Ja, jag har haft ondare än vad tabletter kan ta bort. Ja, jag har nekat till tabletter och hellre haft smärta och värk. Varför, jo för att skona resten av kroppen, fr a magen, och för att veta när jag gjort rätt eller fel visavi det smärtande stället. Smärta är nämligen en utmärkt signal för det.
Därför är jag inte heller så himla blödig som andra här när det gäller smärta och värk. Inte så att jag gillar det, men jag kan acceptera och stå ut.

Här har inte hästen nekat smärtlindring, det är ett val som människan gör för hästens räkning. Läkningsprocessen är ju mycket riktigt beroende på i de fall hästen kan röra sig eller inte, frågan är då är det bättre att låta hela systemet slås ut pga brist på rörelser eller skall man acceptera smärtlindring och få igång läkningsprocessen. Ett magproblem är i sig fortfarande sekundärt, och går att bota eller motverka i samband med smärtlindringen.

Alltså det jag läser nu kontra de som vi har tagit del av tidigare strider kort sagt med varann, det känns lite som man håller på att bita sig i svansen. För mig blir då uppgifterna inte trovärdiga, när man i ett inlägg påstår att hästen skall hållas i rörelse, för att sen i nästa inlägg få läsa motsatsen.
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Jag har min häst verkad enligt strassermetoden med lägre trakter. Han är en fjordingvallack på 10 år och har tills jag köpte honom gått med skor. Han hade inte fina hovar då han kom, torr och dåligt horn. Han har gått barfota i lite över ett år nu och han fungerar utmärkt! Jag rider på varierat underlag, grus, skogsstigar, gräs, asfalt utan problem och kan rida som vanligt utan skor. Han är något öm i sulorna då jag rider på grus men detta blri bättre och bättre. Ska även köpa ett par boots till honom nu i sommar. Det finns dock gräskanter man kan välja att rida på och oftast får hästen välja själv var han vill gå på vägen. Min häst har fått fina och friska hovar där tårlen har kontakt med marken och bättrar på blodcirkulationen. Hoven är hård och blank vilket tyde rpå en frisk hov. Jag har bara possetiva saker att säga om strassermetoden så som min häst verkas iallafall
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

lojsan_ skrev:
Jag är nog lite seg, men jag fattar verkligen inte varför man inte kan verka (enl strasser) en liten bit i taget? Skulle det på något sätt hämma invänjningen som hon pratar om? Såg en bild på en häst som skulle verkas enl strasser (tror dock inte att det var hon själv som verkade just den hästen), på bilden hade dom hunnit verka en framhov, och man kunde se jättemycker skildnad på ena hoven och på den andra. Minns att jag tänkte "hur ska dom kunna verka andra hoven", jag menar, om jag plötsligt fick ett par skor med klacken i fram (detta var en mycket bockhovad häst och dom hade tagit av jättemycket på trakten) skulle jag aldrig i livet kunna stå på ett ben.. Även om jag vore fyrbent.

Anledningen ska vara att om du tar det 'steg för steg', dvs en liten bit i taget, så tar det längre tid för hästen att 'bli bra'. Man drar ut på det hela bara. Menar Strasser. Iofs så vissa hästar verkar hon varje dag, och jag undrar hur det går ihop om man gör en radikal verkning direkt, då kan man väl inte behöva vara där och raspa varenda dag?

TYcker Strasser själv börjar bli väldigt motsägelsefull. Dels det där med ute dygnet om, sen så får de gå in i lada med gummimattegolv för att äta och röra sig eftersom de ligger i hagen, och så att man ska göra hela förändringen direkt, men hon verkar vissa hästar varje dag..

Hon säjer probiotika på sin sida med, vet inte om det kan anses naturligt att tilföra hästar det..

Måhända att Strasser inte lever som hon lär? Utan säger en sak, men gör en annan - mer verkighetsanpassad? Någon berättade ju om att det på Strassers klinik inte ens FANNS möjligheter till det där naturliga utelivet i stora hagar med varierat underlag..
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Läs det Tappsveden skrev i ett inlägg ovan. Hästen i fråga hade så dåliga hovar att ägaren var villig att testa vad som helst. Hästen kunde inte röra sig, ville inte röra sig. Nu är hästen jättefin i hovarna och går fram överallt. Det är inte roligt att se hästen lida, jag vill verkligen itne att min häst ska lida MEN om man tror att metoden kommer göra gott och ser långsiktigt i stället för kortsiktigt.... så kanske det är värt de där månaderna då hästen inte kan röra sig eller gå på grusvägar för att sedan få en häst med fina och friska hovar
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

jag ser smärtan men ser även långsiktigt.... om jag vet att hästen kommer må mkt bätte utan skor så kanske det är värt de första månaderna utan att kunna rida. Blir hästen så pass öm i hovarna så kanske verkaren tagit för mkt?!

Varför sånt liv för just strassermetoden? Hästar som verkas barfota av vanliga hovslagare blir ömma i hovarna de med.
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Vi får väl se hur gammal din häst blir.
Det är så mkt mer som kan ta skada i rörelseapparaten om den ska ha dessa låga trakter- långa tår.

Hästen ska härdas- det var det dummaste som jag har hört.
Djurplågeri kallar jag det för.

Föl har som regel en ganska upprät hov, som på vissa kan ge bockhov om den inte verkas rätt.
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

lojsan_ skrev:
Fö vore det väldigt intressant att följa en häst som "växt upp" med strassermetoden tycker jag. Hur länge har metoden funnits, när får vi se produkten av henne "verk"?
Någon därute som har ett föl och planerar att verka enligt strasser?

Jag vet att det finns folk med föl som verkar enl S. Får fölet växa upp utomhus med mycket rörelse så får den bra hovar. Naturen ser till det. Bra välfungerade hovar behöver inte verkas så "drastiskt" som sjuka hovar. De slits och växer i balans.
Om/när jag får föl kommer det att verkas enl S.

Det är de hästar med sjuka hovar som ofta diskuteras, de kommer i skottgluggen pga att de kan bli ömma i omställningsperioden.
De hästar med friska hovar som underhållsverkas enl S diskuteras det aldrig om.
/T
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Targa skrev:
Tappsveden skrev:
Det finns miljontals hästar som verkas inlig strasser och mår bra! QUOTE]


Är detta fakta eller är det en siffra du bara huggit ur luften?? Var finns alla dessa miljontals hästar?


Jag fördömer inte det som är "nytt"
Jag fördömer inte barfotaverkare

Men jag fördömer en metod som så uppenbarligen i flera fall innebär rent djurplågeri.


okej jag ber om ursäkt för siffrorna men ni kanske förstår principen i det jag menar hoppas jag. Bara för att några hästar får så ont ett tag att dom inte vill röra sig betyder inte att alla får så ont av strasserverkningen.

En annan sak som jag funderat mycket på att när det uppstår skador hos skodda hästar så är det ingen som säger någonting om det. Får hästen så dåliga hovar av skorna att den tillslut inte han ha skor och har ont. är inte det djurplågeri.( inte i alla fall av skodda hästar! men det finns ju)
Har ännu ett exempel på en häst som fått jättefina hovar av barfotaverkning. En islandshäst som hade så otroligt fula hovar som hela tiden sprack vid sömmarna. Tillslut kunde hon inte sätta på skor på honom för han var så söndertrasad så då blev det barfota. han var riktigt öm och hade "skorboots" på sig när dom red för att han var så öm men nu idag har han kärnfriska hovar. Och hästen mår jättebra och kan ridas överallt.

Sen så är det ju så här att vi männsikor är snabba på att dömma allt som är konstigt och som vi ser som annorlunda. Alla får ju ha sina åsikter man jag tycker inte man ska dömma ut något innan man själv har erfarenhet av det! Bara för att det man läst är hemskt så behöver man inte smutskasta hela verkningen!
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Jag ska defenitivt verka mitt föl enligt strasser. Jag tycker inte verkningen är hemskt och vi har tagit det mycket försiktigt och långsamt i verkningen.
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Tappsveden skrev:
Bara för att några hästar får så ont ett tag att dom inte vill röra sig betyder inte att alla får så ont av strasserverkningen.


En annan sak som jag funderat mycket på att när det uppstår skador hos skodda hästar så är det ingen som säger någonting om det. Får hästen så dåliga hovar av skorna att den tillslut inte han ha skor och har ont. är inte det djurplågeri.( inte i alla fall av skodda hästar! men det finns ju)

Ja, vad gör väl det att en del hästar lider ....? Strasser är ju sååå bra, så det rättfärdigar ju ett visst lidande. :angel:

Jag tror inte du kan hitta NÅGON här i tråden som rättfärdigar lidande förorsakat av dåliga skoningar. Självklart är det lika illa! Ingen har påstått något annat.

Det är svårt att diskutera med människor som är blinda ....
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Om den där tanten vill att hästarna ska ha de så naturlig som möjligt tycker jag hon ska sluta med hästar :angel:
Mer naturligt för dem om kärringen inte håller på med dem :D
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

"Det är svårt att diskutera med människor som är blinda"

ja det är ju det!

jag har inte sagt att det är bra att hästarna lider. Ja jag tycker strassermedoden är bra för det har gjort att min häst fått så mycket finare hovar än vad hon skulle haft om hon gått skodd.
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Beppo skrev:
jag ser smärtan men ser även långsiktigt.... om jag vet att hästen kommer må mkt bätte utan skor så kanske det är värt de första månaderna utan att kunna rida. Blir hästen så pass öm i hovarna så kanske verkaren tagit för mkt?!

Varför sånt liv för just strassermetoden? Hästar som verkas barfota av vanliga hovslagare blir ömma i hovarna de med.


Mina jag har barfota som verkas av "vanlig" hovslagare är inte ett dugg ömma
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

LIA skrev:
Inte törs jag föreslå något. :o Men vore det min häst, och inte några tävlingsargument satte käppar i hjulet, skulle jag börja ha den oskodd på ganska hög hov samt använda lösskor vid arbete etc. Dvs inte radikalverka som Strasser gör.

Hästen skulle därefter bestämma vidare utveckling.
Jag skulle inte ta hovis åsikt som enda tänkbara gång på den utvecklingen. Därtill är mina erfarenheter av yrkesfolk alltför blandad.

LIA

Jag har tävlings argument dock. han är inte promenad häst.

ang min hovslagare så är hon mycket positiv till barfota gång, på hästar som har hovar och förutsättningar för sådan. Min häst är inte en av dem.
 

Liknande trådar

Samhälle Synpunkter på det? Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita. Vet inte om Swich räknas som...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
14 805
Senast: Inte_Ung
·
Avel Belgiska sBs ställer in sina hingstprov eftersom belgiska förbundet tidigare idag lagt förbud på att förflytta hästar genom landet för...
Svar
6
· Visningar
939
Hästvård Någon som har synpunkter och tankar om detta resonemang? @spaderÄss eller nån? Why do ‘cresty’ necks suddenly go rock hard? This...
Svar
0
· Visningar
838
Senast: MonteRose
·
Kultur Jag har inte skrivit på engelska eller inte akademiskt på ett antal år. Funderade på om jag fortfarande kan skriva öht. Satte mig ner...
Svar
14
· Visningar
1 752
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp