Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Två tillträttalägganden. Strassersekten kommer inte från USA utan från Tyskland. Det fans inga hästar i amerika innan spanjorerna kom, hästen härstammar visserligen från nordamerika men dog ut där långt tidigare.
PL
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Tänker på detta att strassers lära handlar om att alla fel är från hovar ursprunget..
Oavsett fel så blir alllt bra när hästen kommer i hennes behandling.
Enbart hovar ska tas, inget annat.

Frågar mig i fall A.
Maternelle, gammal fölmärr med veka bakkotor. Bräckt ner i vintras och är högdräktig...

4.jpg


Frågar också om fall B.
Fölunge född extremt X-bent..

patriciaskena1.jpg


Fall C
Föl med extrem glapphet i framknän.
Böjer sig i sidled åt båda håll.

lillan.jpg


Vi har som sagt åtgärdat felen men vill veta hur "dom" skulle ha gjort..

Vill också tillägga att många föl måhända har låg trakt från början..Men LÅNGT ifrån alla..

AM
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

peter_lundin skrev:
Två tillträttalägganden. Strassersekten kommer inte från USA utan från Tyskland. Det fans inga hästar i amerika innan spanjorerna kom, hästen härstammar visserligen från nordamerika men dog ut där långt tidigare.
PL



Jag syftade på den här vildhästmetoden och AAHNCP som väl är amerikanskt. Enligt min egen högst personliga åsikt är det samma skit och kan mkt väl gå under namnet strassersekt. Ursäkta om det inte framgick riktigt. Vad det gäller hästarna i Amerika har jag hört olika uppgifter men jag tror nog att du har rätt. Vilket iofs gör det ännu konstigare att man tror så mkt på hur jänkarna gör när de egentligen bara har haft häst i typ 300 år..:cool:
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

olgaklara skrev:
:bow:

Varför ge honom mat??? Det är ju naturligt att leta själv oavsett miljö :rofl:


Attans tänkte inte på de.. De e svårt de här med Strassermetoden på killar. Men billigt..;)
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Glöm inte att han ska stå i en inhängnad med grus, han måste härdas!
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

bobo skrev:
Så skon är alltså ett läkande universalmedel. Vad bra!! Varför vill du då ha hästen barfota :confused: :D

Kan du inte förklara hur en häst med normala friska hovar blir sjuk i dom med skornas hjälp? Och hur hästen kan leva i över 20 år med sjuka hovar utan att visa några symptom. Skulle inte 20 års hämmad blodcirkulation och känsel visa sig på något sätt i hovarna? Man kunde tro att dom skulle trilla av eller att hästen skulle slå sönder dom mot något, efter så många år utan blodtillförsel och känsel.

Skon är inte ett läkande universalmedel! Den är ett symptomdämpande universalmedel. Om du tar en alvedon när du är sjuk blir du inte frisk med dämpar symptomen.
Ganska ofta klagas det över dålig hornkvalite på skodda hovar även hovslagare rekomenderar då barfotagång för att få bättre kvalite.
Ofta blir fullt friska hovar deformerade av skon på ett eller annat sätt. Vanligaste problemet är trånghet pga att strålen inte tar mark och ger ett mottryck upp i hoven vid belastning.
/T
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Tez1 skrev:
Skon är inte ett läkande universalmedel! Den är ett symptomdämpande universalmedel. Om du tar en alvedon när du är sjuk blir du inte frisk med dämpar symptomen.
Ganska ofta klagas det över dålig hornkvalite på skodda hovar även hovslagare rekomenderar då barfotagång för att få bättre kvalite.
Ofta blir fullt friska hovar deformerade av skon på ett eller annat sätt. Vanligaste problemet är trånghet pga att strålen inte tar mark och ger ett mottryck upp i hoven vid belastning.
/T

vilket rent ut sagt strunt.
visst rekommenderas barfota gång på vissa hästar med dålig hovkvalite. Men det fungerar inte på alla, snarare tvärtom, vissa förvärrar kvaliteten om de släpps barfota.

intressant att svaren från de som förespråkar barfota till varje pris är i stort sett IDENTISKT varje gång, oavsett vem det kommer från. Nästan som en mantra eller rutin fras man använder sig av.

det där att strålen inte tar mark på en skodd häst. De flesta skodda hästar är ej skodda med extremt höga trakter, inte heller platå skor. såvida man då inte rider på asfalt sju dagar i veckan, så finns det fullständigt godtycklig kontakt med strålen i backen, det lovar jag dig.

var är de skodda hästarna med problem/skador till följd av skorna av den kaliber som Strassers verkade hästar som ligger ner av smärta? visa mig!
 
Senast ändrad:
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Du svarar ju inte på vad jag frågar, hur hästarna kan överleva ett helt långt liv med skor om nu deras hovar är så sjuka, deformerade och allt vad problem skorna ger. Jag har sett massvis med hästar som är gamla och friska "trots" kontinuerlig skoning hela livet.
Du upprepar bara samma "barfotamantra" som alla andra här.
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Jag måste bara göra ett inlägg här, när jag läste igenom "trådöppningen" började jag må rent ut sagt dåligt. stackars hästar. Kunde inte ens läsa igenom hela. Det var meningen att jag skulle ha min ena häst barfota, hon hade lite tendens till trånga hovar, men att ha en häst som gick o linkade så fort hon trampade på en sten, vad blir det till??:eek:
med rätt skoning så fungerar hovmekanismen som den ska.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

*kl*
vill bara säga att jag var på Strassers klinik för ett år sedan och gjorde en veckas praktik. Då var det ett drygt tiotal hästar där, varav några strassers egna(tror att det var fem egna eller så), och de var absolut inte i det stadiet att de låg ner pga. smärta:crazy: Visst, många av dem kom från extrem vanvård etc och hade väldigt sjuka fötter från början, men de sprang alla omkring och inte sjutton låg de ner av smärta i hagen! Inte hennes patienter heller:cool:

På grund av att hon har kliniken vägg i vägg med ett bostadsområde(där man ser hästarna från vägen...om de låg jämt och var vanvårdade så skulle alla bussresenärer se det tex. Väldigt hemligt och undangömt, eller hur?;)) så har hon begränsat med mark. Därför går hästarna på bete under dagen och tas in i en annan hage med gummimatta och tillgång till ligghall under natten. De är fortfarande lösa och har full rörelsefrihet.
Anledningen till gummimattan är att det är en KLINIK, där hon tar emot svårt sjuka hästar och då behöver det vara ett rent, mjukt underlag för att läkningen skall kunna fortgå med minsta möjliga smärta. konstigt? nej.

Strasser må vara dålig på att uttrycka sig, och hon är en odiplomatisk tant, det håller jag med om. Men hon är fan ingen djurplågare. Hon är väldigt mån om sina hästar, lägger ner enormt med tid på att ge dem en chans till ett friskt och bra liv.
Att hon är anti- smärtstillande beror på att de flesta av de hästar hon får in har stått på starka smärtsillande medel under lång tid(jfr. fånghäst på boxvila och butta i ett år...), och att de ofta är i dålig konsdis pga. sjukdom/skador. Hon väljer alltså att låta dera skroppar läka ut själva, och ta hand om de gifter som redan pumpats i dem...

För att kroppen skall kunna ta hand om och klara av en dos med smärtstillande behöver den vara frisk och stark- anars tar den skada. Och hon anser att en häst med trånga fötter är så skadad att smärtstillande medel blir för mycket för kroppen att ta hand om. det var iaf vad hon sa till mig:)

Och ja, PL, det var jag som praktiserade som vet. ass förra sommaren och som grät när jag gick hem för att alla de hästar som kom med ledåkommor och hältor såg ut som strassers vanvårdsfall (dvs. de skodda exemplen som hon tar upp i sina böcker som hovslagarna här på buke hävdar "inte förekommer i sverige")i fötterna... med de sprutades i leden, fick boxvila och ingen ens tittade på hur hovarna såg ut...:cry:

i Övr. så har jag tre friska och högpresterande strasserverkade hästar hemma, och känner till många fler.

/Migo
INTE utbildad SHP, men dock nära vän till en;)
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

bobo skrev:
Du svarar ju inte på vad jag frågar, hur hästarna kan överleva ett helt långt liv med skor om nu deras hovar är så sjuka, deformerade och allt vad problem skorna ger. Jag har sett massvis med hästar som är gamla och friska "trots" kontinuerlig skoning hela livet.
Du upprepar bara samma "barfotamantra" som alla andra här.

gamla friska hästar som "bara är lite sned och stel, det blir jhu så när de blir gamla", eller "ja, hon kan inte gå mer än en vecka utan massage, för hon är så spänd i bogarna", eller "ja, han är gammal, då får de lång päls som de inte fäller"....exempel på saker som i allra högsta grad har med fötterna att göra!!
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Migo skrev:
gamla friska hästar som "bara är lite sned och stel, det blir jhu så när de blir gamla", eller "ja, hon kan inte gå mer än en vecka utan massage, för hon är så spänd i bogarna", eller "ja, han är gammal, då får de lång päls som de inte fäller"....exempel på saker som i allra högsta grad har med fötterna att göra!!

Att gamla hästar inte fäller ur har till stor del med foderstat att göra.
Många glömmer att en gammal häst återgår i sitt behov av foder som om den vore en unghäst.

Många håller ner på t.ex. protein.

Proteinbrist på gamla hästar ger lång päls.

Och vad har det med fötterna att göra??????????????:confused:

AM (som innehar gammal avelshingst)
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Tez1 skrev:
Jag vet att det finns folk med föl som verkar enl S. Får fölet växa upp utomhus med mycket rörelse så får den bra hovar. Naturen ser till det. Bra välfungerade hovar behöver inte verkas så "drastiskt" som sjuka hovar. De slits och växer i balans.
/T

Jag menar mer sådana saker som får dom också fång? (som "vanliga" hästar), blir dom snubbliga, halta, finns det hästar som trots denna metod får tunn sula, hovsprickor, fnasiga hovar av dålig kvalité m.m. Och om det nu skulle vara så att någon strasserhäst skulle få fång, vore det intressant att se hur kraftig hovbensrotationen skulle bli.
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Att många klinikvet reagerar för lite på dåliga hovar håller jag faktiskt med om.
Vad vet du om hur NSAID påverkar kroppen vid en skada?
Det finns massvis av undersökningar o praktiska erfarenheter som visar på bättre läkning både efter operationer, vid skador o vid sjukdomstillstånd. Allmäntillståndet blir bättre aptiten kommer igång o livsgnistan kommer tillbaka. Visst finns det fall där biverkningarna överväger nyttan men de är relativt få.
Dina högpresterande hästar, på vilken nivå o i vilken diciplin?
PL
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

mackan skrev:
vilket rent ut sagt strunt.
visst rekommenderas barfota gång på vissa hästar med dålig hovkvalite. Men det fungerar inte på alla, snarare tvärtom, vissa förvärrar kvaliteten om de släpps barfota.
Hur förvärras hovkvaliten genom barfota gång? Verkas inte hoven ordentligt så kommmer det givetvis gå flisor.

mackan skrev:
intressant att svaren från de som förespråkar barfota till varje pris är i stort sett IDENTISKT varje gång, oavsett vem det kommer från. Nästan som en mantra eller rutin fras man använder sig av.
Ni skoförespråkare kör samma mantra ni oxå;)

mackan skrev:
det där att strålen inte tar mark på en skodd häst. De flesta skodda hästar är ej skodda med extremt höga trakter, inte heller platå skor. såvida man då inte rider på asfalt sju dagar i veckan, så finns det fullständigt godtycklig kontakt med strålen i backen, det lovar jag dig.
Varför blir hoven trång då? Visa mig en korrekt skodd häst där strålen får bra kontakt med backen. (Har ju fortfarande inte sett någon välskodd häst.)

mackan skrev:
var är de skodda hästarna med problem/skador till följd av skorna av den kaliber som Strassers verkade hästar som ligger ner av smärta? visa mig!
Förstår inte vad du vill få ut av ditt påstående. Jag försvarar inga djurplågare. Jag vet inte hur det går till på Strassers klinik. Jag hör bara rykten kanske vinklade sådana. Dessutom som jag tidigare påstått borde tyskland som framgångsrik ridsportsnation ha något form av djurskydd. Om det är så illa som vi hört varför får hon fortsätta? Hon har väl haft sin klinik i många år nu?

Jag är inte rabiat skohatare men tyvärr så skor de allra flesta av slentrian. Kan man däremot ta ett aktivt beslut om skoning och känner till skons effekter på hoven samt se till att det blir riktigt bra gjort så må det väl vara hänt att man skor sin häst.
/T
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

så har hon begränsat med mark. Därför går hästarna på bete under dagen och tas in i en annan hage med gummimatta och tillgång till ligghall under natten. De är fortfarande lösa och har full rörelsefrihet.

Så hon håller alltså inte hästarna på samma sätt som hon anser att man måste för att det ska bli bra?

Anledningen till gummimattan är att det är en KLINIK, där hon tar emot svårt sjuka hästar och då behöver det vara ett rent, mjukt underlag för att läkningen skall kunna fortgå med minsta möjliga smärta. konstigt? nej.

Se kommentar ovan.


För att kroppen skall kunna ta hand om och klara av en dos med smärtstillande behöver den vara frisk och stark- anars tar den skada. Och hon anser att en häst med trånga fötter är så skadad att smärtstillande medel blir för mycket för kroppen att ta hand om. det var iaf vad hon sa till mig:)

Då borde en hel massa hästar i det här landet vara tvärsjuka/stendöda för länge sen med tanke på hur många som fått t ex NSAID.. Undrar varför de lever i högönsklig välmåga?

Och ja, PL, det var jag som praktiserade som vet. ass förra sommaren och som grät när jag gick hem för att alla de hästar som kom med ledåkommor och hältor såg ut som strassers vanvårdsfall (dvs. de skodda exemplen som hon tar upp i sina böcker som hovslagarna här på buke hävdar "inte förekommer i sverige")i fötterna... med de sprutades i leden, fick boxvila och ingen ens tittade på hur hovarna såg ut...:cry:

'Min' klinik kollar alltid hovarna och tar alltid med under 'allmänt intryck' hur det står till med hovstatusen. Oavsett vad hästen söker för. Och de kan vara rätt tuffa i sin kritik, det är ganska roligt att tjuvlyssna när vet läser lusen av travgubbarna som kommer in med kotledsinflammation på sina hästar, som har snubbland långa tår.

Mina hästar har alltid och ofrånkomligt och oavsett veterinär fått kommentaren 'Mycket bra skodd' förresten, den gång valacken hade en spricka så noterades den dock i protokollet. Men jag har både hört och sett tillräckligt många andra protokoll för att veta att de slår ner som en hök på hovarna om de inte är i skick.
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

peter_lundin skrev:
Att många klinikvet reagerar för lite på dåliga hovar håller jag faktiskt med om.
Vad vet du om hur NSAID påverkar kroppen vid en skada?
Det finns massvis av undersökningar o praktiska erfarenheter som visar på bättre läkning både efter operationer, vid skador o vid sjukdomstillstånd. Allmäntillståndet blir bättre aptiten kommer igång o livsgnistan kommer tillbaka. Visst finns det fall där biverkningarna överväger nyttan men de är relativt få.PL

Det finns också studier som visar på motsatsen:

KNOWN ADVERSE EFFECTS OF SYSTEMIC NSAIDS
It is now widely recognized that NSAIDs can cause
side effects in the gastrointestinal tract such as stomach
ulcers and, on rare occasions, potentially fatal conditions
such as colitis (severe inflammation and injury of
the colon). The kidneys may also suffer damage from
these drugs, particularly when horses are dehydrated.
Although studies have shown that these complications
may be caused by excessive doses of NSAIDs, some
horses develop adverse effects when given normal
doses. For example, in 1 study reported by Dr Noah
Cohen at Texas A&M University, 5 horses evaluated for
intermittent colic were found to have right dorsal colitis
when taken to surgery, and all had been on normal
dosages of phenylbutazone from 5 to 30 days. In other
studies, excessive doses of phenylbutazone have been
shown to induce a range of adverse effects within a relatively
short period of time, including gastric ulcers,
colitis, and kidney damage. Therefore, although a uniform
recommendation can be made about careful dosing
of horses according to the labeled instructions, owners
also need to be aware of the possibility of
complications even when they follow these directions.
Other factors, particularly dehydration, should alert
owners to be especially cautious about administration of
even low doses of NSAIDs.

Dr Anthony Blikslager,
DVM, PhD, DACVS,
Associate Professor,
Equine Surgery
Dr Sam Jones, DVM,
PhD, DACVIM,
Associate Professor,
Equine Medicine

Källa: Journal of Equine Veterinary Science March 2005
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Migo skrev:
gamla friska hästar som "bara är lite sned och stel, det blir jhu så när de blir gamla", eller "ja, hon kan inte gå mer än en vecka utan massage, för hon är så spänd i bogarna", eller "ja, han är gammal, då får de lång päls som de inte fäller"....exempel på saker som i allra högsta grad har med fötterna att göra!!

Och hur förklarar du de två exemplar av hästar jag berättade om då? Vad hade de för fel på fötterna? (För något måste det ju varit, stackarna var ju skodda..)

Om du inte minns så snabbresume:
Ponny som blev 33 år gammal, skodd sen han var ung. Ett mycket aktivt liv bakom sig, och reds dessutom inte alltid med så himla mycket omdöme. Aldrig halt en dag, aldrig minsta hovproblem (sprickor, röta etc). Hela livet torr, rena ben utan minsta galla. Skoddes av när han var 30+ (och skoddes på igen på vintrarna), inte minsta problem att sko av, inte ens öm på grusväg.
Inga problem fälla pälsen, inga problem med stelhet, såg aldrig en massör etc ens på vykort.


Ponny som blev 28 år gammal, skodd sen han var tre år. Tung (överviktig) hela livet, mycket aktivt liv bakom sig, inte tränad med så mycket omdöme han heller. Rena, torra ben utan minsta gallor, aldrig halt en endaste dag (jo, tre dagar pga en spark förresten). Skoddes aldrig av dock.
Inga problem fälla pälsen, inga problem med stelhet, såg aldrig en massör etc ens på vykort.
 

Liknande trådar

Samhälle Synpunkter på det? Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita. Vet inte om Swich räknas som...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
14 807
Senast: Inte_Ung
·
Avel Belgiska sBs ställer in sina hingstprov eftersom belgiska förbundet tidigare idag lagt förbud på att förflytta hästar genom landet för...
Svar
6
· Visningar
939
Hästvård Någon som har synpunkter och tankar om detta resonemang? @spaderÄss eller nån? Why do ‘cresty’ necks suddenly go rock hard? This...
Svar
0
· Visningar
838
Senast: MonteRose
·
Kultur Jag har inte skrivit på engelska eller inte akademiskt på ett antal år. Funderade på om jag fortfarande kan skriva öht. Satte mig ner...
Svar
14
· Visningar
1 752
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp