Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Tro nu inte att alla barfota metoder är som Strassers...det finns faktiskt skillnad på dem, och en stor är att man inte skär så det blöder m.m. inom de flesta andra.

Jag gillar rakt inte propagandan de som vill tjäna pengar på det för, men det kan man ju heller inte göra så mycket åt.


/Renée som har sina barfota och rider med barfota boots när det så krävs.
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Ideaal skrev:
Har jag sagt det? Däremot har jag läst trådar här att hästägare har lite "butta" liggande hemma att ta till utifall att...Förhoppningsvis är de kloka nog att rådgöra med veterinär innan de ger det till hästen.

De flesta hästägare som har butta hemma 'utifall att' faller in i en av två kategorier: De med fånghästar och de med hästar som av en eller annan anledning inte är fullt friska.

Jag har i många års tid alltid haft butta alt recept på butta (eller finadyne, varierar lite) hemma. Just nu finns ½ kartong butta här och det sitter ett recept på 20 påsar (dvs en kartong) butta på anslagstavlan.

Förr har jag haft det för att jag hade fånghäst, där snabbt insättande av butta är A och O om det blir ett fånganfall. Jag hade det inte hemma för att 'självdiagnosticera och självmedicinera', utan för att det är LÅNGT till närmsta söndagsöppna apotek, och det är tyvärr inte alltid veterinärerna här har det i bilen.

Numera har jag det till valacken. Han är T-märkt för en hasledsdefekt och han kan bli ganska ansträng vår och höst när det är lerigt. Då får han en kur butta. Där både diagnosticerar och medicinerar jag HELT självsvådligt och med veterinärens goda minne. Herrn är ju en väldigt undersökt och genomgången häst (som rutinkollas varje halvår btw) och där symptomen på när hasen är ansträngd är väldigt typiska.

Men jag skulle aldrig drömma om att ge t ex treåringen en kur butta för att hon ser ofräsch/ansträngd ut. Utan då blir det klinik och utredning.
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Tappsveden skrev:
Det här med fel med skoning vi som tycker att strasserverknignen är bra ( tror dom håller med, säg till annars). Vi är såklart inte helt i mot skoningen. Ja det finns vissa hästar som behöver skor. (men då lär man fundera varför den behöver det och om man provat barfota ett år och det iten fungerat ja då har man ett själ att ha skor på den självklart!.) Iallafall så tycker inte jag och säger itne att det är djurplågeri med skodda hästar. Så där tycker jag du överdriver lite... ja men det är ju jättebra att dina gamla hästar blev så gamla med skor hela livet. Jag tycker inte att det måste vara något fel på de hästarna för att har gått skodda!

Fast Strasser anser att det ÄR djurplågeri med skodda hästar och att alla skodda hästar lider av det, att det är skadligt för hovarna med skor och att det skapar en massa följdproblem. På ALLA hästar. Det finns inte en enda häst i Strassers värld som ska ha skor. Och alla ska dessutom verkas likdant då.

Det, i kombination med den fanatiska oviljan att använda smärtstillande är ju just det som de flesta vänder sig så starkt emot.

Och jag har aldrig nånsin sett någon 'skoförespråkare' som uttalar sig lika kategoriskt och anser att ALLA hästar ska ha skor, punkt.
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

peter_lundin skrev:
Men strasser som du så envetet försvarar vägrar att använda det även där det uppenbart behövs!
PL

Jag skulle önska att du gick in på följande länk: http://www.johnthevet.com/unstrasser.html och läser det som står under rubriken: "Hoof mechanism". Strasser skriver där med grön text. Meningen börjar med: Furthermore you are mentioning the level of pain......

Jag har försökt att kopiera texten men det gick inte men jag antar att du är intresserad av att veta vad Strasser anser angående smärta i en mer uppdaterad text.
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Hennes idéer om hovvinklar är ju absurda.
Den ska då inte ha ngn trakt alls.
Har hon aldrig hört talas om överrullningen av tån?

Om hovbenet ska vara markparallellt o hästar sätter i trakten först.
Vad händer då med hovbenets spets?
Den måste väl då sträva uppåt.

Stötdämpningen ska väl ske så att elastiska putan tar upp stöten, inte senorna.
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Jag har redan läst o håller inte med.
Hon befinner sig på samma nivå som professorn som på 70-talet lärde ut att man inte fick använda ngn smärtlindring el antiinflammatoriskt till diskbråckshundar. Detta anses nu förlegat. Hennes dotter som nu jubbar på SLU har en helt annan syn på smärtlindring o lär ut att det är väldigt viktigt för läkningen.
PL
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

För tre veckor sedan reds tex. min kallblodsdam på långritt då hon gick ett antal mil (ca fyra mil) varje dag i sju dagar i sträck...barfota på blandade underlag(skog, grusväg(övervägande), klippteräng, fält och asfalt.). Den skodda hästen i sällskapet blev öm i benen, inte de två strasserverkade

Om hästen blev öm i benen, lär väl det inte ha berott på skoningen. Har du ridit på Island en vecka, kommer dessa 4 mil per dag bli som en kaffekvart. 4 mil är väl det minsta man förflyttar sig under en dag och då sker det i bergig terräng, som mest nära 8 mil då efter mycket väg. Visserligen har man inte samma häst hela vägen, men hästen måste ändå följa med i flocken utan ryttare när den inte blir riden. Har aldrig sett en enda häst få ont i vare sig rygg eller ben, utan skor i den terrängen skulle inte vara möjlig tro mig.
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Migo skrev:
gamla friska hästar som "bara är lite sned och stel, det blir jhu så när de blir gamla", eller "ja, hon kan inte gå mer än en vecka utan massage, för hon är så spänd i bogarna", eller "ja, han är gammal, då får de lång päls som de inte fäller"....exempel på saker som i allra högsta grad har med fötterna att göra!!
Ni ska då alltid vränga till allt, för ni är så trångsynta att ni inte kan erkänna att det kan finnas friska hästar som inte är Strasserverkade. Tanten är bra på att indoktrinera folk, det är säkert.
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Alexandra_W skrev:
Fast Strasser anser att det ÄR djurplågeri med skodda hästar och att alla skodda hästar lider av det, att det är skadligt för hovarna med skor och att det skapar en massa följdproblem. På ALLA hästar. Det finns inte en enda häst i Strassers värld som ska ha skor. Och alla ska dessutom verkas likdant då.

bara-undrar om inte det är hela poängen med hennes affärside.

Hovis säger att har man ingen utbildning på fysiologisk skoning så kan man ju heller inte utföra en sådan eller förstå hur en sådan skoning ger balans både i hoven samt hela hästen likväl hur den skyddar hela hovkapseln mot yttre trauma som en barfota hov kan utsättas för typ överbelastad stråle,trakt,tå bärrand,sula,sulläderhud,hovben,senapparatur,strålben,mm mm. Ja kort sagt hela hästens naturliga anatomi. Att sedan stöpa alla hästar i samma form visar väl bara på okunskapen om att alla hästar är olika i sin extriör.

Man kan göra detta lätt genom att gå på Dr Strassers linje och snabbt slå ifrån sig i dom fall det inte fungerar (vilket hon med mkt små bokstäver friskriver sig i från i alla hennes böcker) eller oxå kan man skaffa sig modern forskningsrelaterad kunskap vilket dagens utbildade hovisar som är seriösa innehar genomgågna fortbildningsblock samt innehavande av gesällbrev. Då har man plötsligt fått en hovvårdare som både kan sko och verka hästen utifrån hästens välbefinnande och hovis tycker att barfota är både bäst och mest kroppsbesparande samt ger en bättre ekonomi men hovis är av den uppfattningen att har man valt detta yrke och vill den enskilda hästens bästa så får man nog offra sin egen kropp då hästens välbefinnande alltid går i första hand och ingen hästs kropp skall ta skada utifrån vad hovis åstakommit.
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

axel skrev:
Hennes idéer om hovvinklar är ju absurda.
Den ska då inte ha ngn trakt alls.
Har hon aldrig hört talas om överrullningen av tån?
.
sen att de stämmer precis med de gamla hovslagarlärorna är ju också helt absurdt, eller hur, för hon har ju fabricerat vinkarna efter egna konstiga idéer...

läs på innan du skriver!
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

*KL*

Måste skriva lite om smärstillande.
ALLA läkemedel har biverkningar!! Ska vi sluta behandla med dem för det? Att dö i cancer är naturligt... Att dö av hjärtinfarkt är naturligt...Att dö av halsfluss är naturligt.... I bland tror jag vi är så bortskämda att vi glömmer vad vi har....

Rätta mig om jag har fel PL. Smärtstillande läkemedel på häst har oftast även en dämpande effekt på inflammation, en inflammation i en vävnad försvagar den, det är därför tex senor som är inflammerade de facto kan gå av om man belastar dem för mycket. Dessa läkemedel (NSAID) har alltså även en läkande effekt på den skadade vävnaden, inte bara smärtstillande. Sedan är läkemedel potenta verktyg som ska användas rätt.

Och angående vad som är naturligt.... Hur stor och tung var vildhästen innan människan började avla upp den i storlek för att kunna använda den till annat än till mat? Lite över 1m?? Mindre??

/netika (som läser oftare än jag skriver in men nu kunde jag inte låta bli...)
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Migo skrev:
/Migo
så jävla trött på alla *censur* som inte har argument utan kör med påhopp när de "debatterar".

Går inte det åt bägge håll. Vi som skor när det behövs, har hästen barfota när skor inte behövs och har hästarna på stall har av dej och flera andra strasser fantaster blivit kallade djurplågare. Är inte det ett påhopp??
Eller förlåt ni sitter ju inne med den universala sanningen kanske..:smirk:
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

*KL* (igen..)

Ingen mer än mig som vill veta vad som hände hästen Askungen efter "solskenshistorien". Hur många tävlingar gick hon? Resultater? Avkommor? Är hon i livet? Om ej, vad hände?
Ingen som känner för att ta på sig att söka info?
(Har själv inte energin, tyvärr, kastar bollen vidare...)
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Om jag förstått saken rätt så är hon inte livet.
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Kunskapen om smärtlindring/inflammationsdämpnings betydelse för läkning fanns inte när strasser o jag gick utbildningen. Jag har lärt mig detta senare ngt som strasser tydligen inte lyckats med!
PL
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Migo skrev:
läs på innan du skriver!

Något du också bör göra tror jag...:smirk:

Eller varför kan du inte berätta sambandet:
Gammal häst-skodda hovar-lång päls????????

AM
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Nu blev det lite klurigt att svara med citat för det försvann när du skrev i mitt inlägg... nåja.

Vill iaf kommentera lite:

"Det finns ju felaktig skoning precis som det finns uppenbarligen felaktiga resonemang runt barfota gående. Det beror ju på hur hästen dels är formad i sig själv, benställning, hov, hela rasket, och hur skoningen är anpassad därutöver.
en plattfotad häst som mitt fullblod tex, är låg i trakten och platt i sulan. den upphöjning som skon ger är minimal på honom, dvs strålen får utmärkt kontakt med backen."

Jo tack jag vet precis hur det ligger till med fullblodshovar. Min ridhäst har/hade det. Anledningen till att hovar och hovvård blev så viktigt för min del var att han hade sådana problem. När faktum kvarstog -barfota(för det fanns inget kvar att spika fast skor i så var det på vinst eller förlust) så började jag läsa allt om hovar jag kom över. Gör det du med. Fundera över varför din häst är plattfot. Är den en äkta plattfot eller har hobenet eroderat, är sulan fylld med hörnstöd, är trakten understucken och därför är den låg som du säger?
Följdfråga, anser du den då korrekt skodd-verkad pga att strålen ges möjlighet till markontakt? Eller är det andra parametrar som spelar in?
Jag är inte ute efter att omvända världen. Jag vill bara att alla ska fundera och reflektera. Gör som japanerna fråga varför fem gånger.
Har man inte problem är det så lätt att köra vidare i samma hjulspår år efter år utan att stanna upp och tänka. Varför?
/T
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Det stämmer med en del ideer som fanns under en period i slutet av 1800-talet men som övergavs eftersom de inte fungerade i längden.
PL
 

Liknande trådar

Samhälle Synpunkter på det? Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita. Vet inte om Swich räknas som...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
14 806
Senast: Inte_Ung
·
Avel Belgiska sBs ställer in sina hingstprov eftersom belgiska förbundet tidigare idag lagt förbud på att förflytta hästar genom landet för...
Svar
6
· Visningar
939
Hästvård Någon som har synpunkter och tankar om detta resonemang? @spaderÄss eller nån? Why do ‘cresty’ necks suddenly go rock hard? This...
Svar
0
· Visningar
838
Senast: MonteRose
·
Kultur Jag har inte skrivit på engelska eller inte akademiskt på ett antal år. Funderade på om jag fortfarande kan skriva öht. Satte mig ner...
Svar
14
· Visningar
1 752
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp