Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Tez1 skrev:
Jo tack jag vet precis hur det ligger till med fullblodshovar. Min ridhäst har/hade det. Anledningen till att hovar och hovvård blev så viktigt för min del var att han hade sådana problem. När faktum kvarstog -barfota(för det fanns inget kvar att spika fast skor i så var det på vinst eller förlust) så började jag läsa allt om hovar jag kom över. Gör det du med. Fundera över varför din häst är plattfot. Är den en äkta plattfot eller har hobenet eroderat, är sulan fylld med hörnstöd, är trakten understucken och därför är den låg som du säger?
Följdfråga, anser du den då korrekt skodd-verkad pga att strålen ges möjlighet till markontakt? Eller är det andra parametrar som spelar in?
Jag är inte ute efter att omvända världen. Jag vill bara att alla ska fundera och reflektera. Gör som japanerna fråga varför fem gånger.
Har man inte problem är det så lätt att köra vidare i samma hjulspår år efter år utan att stanna upp och tänka. Varför?
/T

Men Människa.
läs mina första inlägg vilket jag hänvisade dig till i tråden. Mitt fullblod HAR gått oskodd, och hovarna klarar inte detta. dels slits de ner, dels har han så tunna sulor att han haltar, mer ju längre han går oskodd. Snurra nu inte in dig i frågor runt varför jag inte ska ge honom ett år att halta runt i hagen på svullna och ömma och nednöttna hovar (som ditt exempel tex - på en häst där det inte fanns något kvar att fästa skon i). för svaret på den frågan är ÅTERIGEN: varför i h-vete skulle jag anse det vara det ultimata, när han är glad, frisk och duktig dressyrhäst på tävlings nivå som har bra hovkvalitet och funktion och inga hinder som skodd?

sedan skorna kom på är han både toppen fin i kvaliteten och har dessutom taktmässiga och utmärkta gångarter som får beröm av dressyr tränarna, har 9 på skritten och 8 på övriga. Han är frisk, harmonisk och musklad i både rygg och kropp. Benen är rena, svala och fina. ALLTID.

specifika svar på dina frågor/påståenden:
"Är den en äkta plattfot eller har hobenet eroderat".
Snälla människa återigen. Han är en naturlig plattfot. Fullblod är det oftast.
"Är sulan fylld med hörnstöd, är trakten understucken och därför är den låg som du säger?"
nej, sulan är inte fylld med hörnstöd, snarare tvärt om, och trakten är inte understucken utan snarare mycket väl balanserad tack vare ytterst kunnig och engagerad hovis. Han är låg i trakten, men så låg som han bör vara, inga konstiga vinklar där - men han är lägre i trakten än många andra hästar man ser, och en del av detta är att han är plattfot av naturen.
"Följdfråga, anser du den då korrekt skodd-verkad pga att strålen ges möjlighet till markontakt? Eller är det andra parametrar som spelar in? "

Jag anser honom korrekt skodd och verkad därför att han är oerhört utvecklad och harmonisk i sina gångarter, har bra benställning och hov ställning, samt dessutom en hovslagare som förklarar och berättar exakt vad hon gör och hur han är som häst, även med jämförelser till andra hästar.

Snacka om att förvränga mitt svar, du behöver inte dumförklara folk. Självklart bedömer jag inte en häst som korrekt skodd-verkad bara för att strålen ges möjlighet till markkontakt!
Jag svarade till dig när du påstod att skor hindrar all mark kontakt för strålen, att detta är långt ifrån fallet med all och samtlig skoning, och visade på min häst som ett exempel!

en följdfråga till ditt resonemang att alla ska läsa på och ifrågasätta.
anser du att strassers anhängare är särskilt pålästa? ironi isåfall, då de flesta som svarar i trådarna här på forumet förefaller totalt oförmögna att svara något självständigt utan rapar upp samma haranger som de hört från strasser verkaren eller läst i strasser boken. och inte under några omständigheter kan frångå dessa citat, oavsett frågeställningar från omvärlden. Knappast kunnig och påläst kallar jag det....
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Vill tillägga att det inte är självklart att strålen behöver markkontakt för att hovmekanismen skall fungera, här behövs mer forskning för att undersöka de teorier som finns. Troligen är det så att flera modeller är korrekta o hovmekanismen fungerar med o utan markkontakt för strålen fast på olika sätt.
PL
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Jag förstår vad du är ute efter men måste hästen vara ett sportredskap kan man inte anpassa sig lite efter sin häst? Dvs jag måste inte galoppera på grusvägar?

Okej, vi struntar i att galoppera på grusvägar, att trava på grusvägar och att skritta annat än i kanten på grusvägarna. Vad ska jag göra sen? Varken jag eller hästarna tycker att 'skritta runt på bygden' är direkt kul i längden. Så sen då?


Om man gör allt för att sin häst ska må bra så kan man väl titta nedåt oxå, på hovarna. Hur många är det inte som klagar på svullna ben på sin häst. Linda över natten blir rek. sjukt, ja jag anser det.

Jag tittar på hovarna på mina, och benet och 'allt annat'. Jag har välfungerande hästar med torra, fina ben. De har fina hovar utan sprickor etc, och de fungerar bättre med skor än oskodda. Så vad är det jag ska 'titta' på?

Det enda skorelaterade problem jag har är att treåringen gärna får strålröta på vårkanten när snön töar. Små fossingar, snösulor och blöt snösörja/lersörja blir inte helt optimalt. Alternativet är dock tyvärr värre, så pest eller kolera. (Förresten undrar jag fortfarande hur du anser att en oskodd häst ska ta sig fram på blankis utan att halka och slå sig fördärvad, alternativt gå och spänna sig och få muskelproblem??)
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Kl
En sak som strasser folket gärna får förklara är hur ´strålen på en skodd häst kan låta bli att röra i marken. Om man har en normalskoddhäst rör strålen oftast i marken såvida man itne har hästen endast på asfalt.
Om jag ser på avtrycken som hästarna gör i hagen så syns strålen tydligt iaf. Och då är dom ändå skodda med ring och eggskor..:smirk:
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Alexandra_W skrev:
Och jag frågar IGEN - hur ser en bra skodd hov ut enligt dig?

Tja, jag har ju inte sett nån men jag skulle i sånt fall önska:
låg trakt, kort tå, gärna tåriktat, gamla hederliga förhålladet 1:2,
hovväggens lutning ca 45 grader fram, ca 55 grader bak
skor med en tåkappa bara fram eller varför inte utan kappor(kör dom med i USA en del) tre sömmar på var sida ej bakom vidaste delen på hoven, lite lagom utlägg bakåt ca 10mm och ffa ska inte traktarmarna vara riktade inåt så mkt som de oftast är.
Jag hittade en bra bild med min önske-skoning underifrån iaf.
skounder.jpg

/T
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Tack. Precis det jag försökte påpeka tidigare.
samt även till P.L för tillägget.

:bow:
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

[QUOTE Tez1]Jag förstår vad du är ute efter men måste hästen vara ett sportredskap kan man inte anpassa sig lite efter sin häst? Dvs jag måste inte galoppera på grusvägar?
[/QUOTE]

Jag får en aha upplevelse här i och med detta svar, och det är kanske där kruxet ligger ang liknande resonemang och svar runt Strasser och andra liknande metoder, dvs att våra föreställningar om vad man ska kunna använda sin häst till, skiljer sig radikalt.
Det är som jag sagt tidigare, en sak att ha en halvt ömfotad häst oskodd om man rider den 3 ggr/vecka på skogsstigar och mjukt gräs.

men faktumet kvarstår att många vill använda sina hästar betydligt mer och på andra underlag.

att då säga som H.S att ALLA HÄSTAR SKA BANNE MIG VARA OSKODDA, NO MATTER WHAT.
DET är blindhet för mig, samt även total ignorans och medkänsla för djuret vi använder i våra egen syften.
om en sko underlättar för djuret och tillåter det användning av människan under smärtfri och harmonisk förhållande, och hästen håller och är fräsch en livstid under dessa förhållanden.

återigen: Goddag Yxskaft.
vad är det man ska fråga sig? vad är det man ska titta på utöver detta?
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

mackan skrev:
specifika svar på dina frågor/påståenden:
"Är den en äkta plattfot eller har hobenet eroderat".
Snälla människa återigen. Han är en naturlig plattfot. Fullblod är det oftast.
"Är sulan fylld med hörnstöd, är trakten understucken och därför är den låg som du säger?"
nej, sulan är inte fylld med hörnstöd, snarare tvärt om, och trakten är inte understucken utan snarare mycket väl balanserad tack vare ytterst kunnig och engagerad hovis. Han är låg i trakten, men så låg som han bör vara, inga konstiga vinklar där - men han är lägre i trakten än många andra hästar man ser, och en del av detta är att han är plattfot av naturen.
"Följdfråga, anser du den då korrekt skodd-verkad pga att strålen ges möjlighet till markontakt? Eller är det andra parametrar som spelar in? "

Jag anser honom korrekt skodd och verkad därför att han är oerhört utvecklad och harmonisk i sina gångarter, har bra benställning och hov ställning, samt dessutom en hovslagare som förklarar och berättar exakt vad hon gör och hur han är som häst, även med jämförelser till andra hästar.
Lite roligt att du blir så upprörd;) Jag diskuterar gärna. Jo jag läste att din häst varit barfota. Det finns skillnader i verkningsmetoder och det kan vara rent avgörande för hästens bekvämlighet.
Många pratar om att hoven slits ner så mycket men hornet växer till i den takt det behövs på en sund barfotahov.
Du säger att din häst har tunn sula. Accepterar du att det bara är så pga att han är plattfot? Kan det inte bero på att sulläderhuden är klämd under utflutna hörnstöd och producerar således för lite sulhorn? Spekulationer (så var fallet med min pålle, hörnstöden hade i princip samma struktur som sulan så det var svårt att upptäcka det från början)
Kan du inte visa bilder på din korrekt skodda häst?
Finns knappt några plattfotade hästar öht. Kallbloden har tendens till att vara lite plattare än övriga pga att deras hovben är lite mer utplattade. Fullblodsplattheten är skapad av människan.
/T
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Alexandra_W skrev:
Förresten undrar jag fortfarande hur du anser att en oskodd häst ska ta sig fram på blankis utan att halka och slå sig fördärvad, alternativt gå och spänna sig och få muskelproblem??
Du funderar en hel del över dina hästar välbefinnande men det finns tyvärr så många som inte gör det.
Hästar ska inte gå på blankis. Antigen byter man hage, sandar av bara tusan eller så ser man till att dom har nåt på hovarna så de inte halkar. Min åsikt.
/T
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Tez1 skrev:
Du funderar en hel del över dina hästar välbefinnande men det finns tyvärr så många som inte gör det.
Hästar ska inte gå på blankis. Antigen byter man hage, sandar av bara tusan eller så ser man till att dom har nåt på hovarna så de inte halkar. Min åsikt.
/T

Titta, nu närmar vi oss. Säg, vad ska de då ha på hovarna så att de inte halkar?
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Tez1 skrev:
Tja, jag har ju inte sett nån men jag skulle i sånt fall önska:
låg trakt, kort tå, gärna tåriktat, gamla hederliga förhålladet 1:2,
hovväggens lutning ca 45 grader fram, ca 55 grader bak
skor med en tåkappa bara fram eller varför inte utan kappor(kör dom med i USA en del) tre sömmar på var sida ej bakom vidaste delen på hoven, lite lagom utlägg bakåt ca 10mm och ffa ska inte traktarmarna vara riktade inåt så mkt som de oftast är.
Jag hittade en bra bild med min önske-skoning underifrån iaf.
skounder.jpg

/T

Med reservation för att jag aldrig mätt vinklarna på mina så - mina går med låg/normal trakt (man vill ju inte ha för låg trakt heller, men de har alltså inte höga trakter, inte understuckna heller för den delen), kort tå med tåriktning, en kappa fram, tre sömmar, rejält utlägg (båda bakåt och åt 'sidorna').
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Alexandra_W skrev:
Titta, nu närmar vi oss. Säg, vad ska de då ha på hovarna så att de inte halkar?

Ja, vaddå det är väl inte barfotaförespråkare = människa som är dum i hela huvudet?

Valet är väl vad man anser bäst just för den individen, skor med brodd eller boots med brodd.
Jag väljer sanda eller byta hage.

/T
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Om man ska rida på is, eller för den delen på grus där hästen ömmar, så är det ju bara att slänga på ett par boots så är problemet löst.
Då har man "skor" på kanske 1 timme om dygnet som man slipper spika på och hästen kan gå barfota resten.
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Alexandra_W skrev:
Med reservation för att jag aldrig mätt vinklarna på mina så - mina går med låg/normal trakt (man vill ju inte ha för låg trakt heller, men de har alltså inte höga trakter, inte understuckna heller för den delen), kort tå med tåriktning, en kappa fram, tre sömmar, rejält utlägg (båda bakåt och åt 'sidorna').
Grattis i sånt fall.

Men vill även älta i lite lagom låg trakt. Vad är det eg? I mina ögon, din ögon eller någon annans. Dåligt mått.

Jag jämför när jag mfl dikuterar ridning. Alla säger att de rider med lätthet. Ändå dryper vissa av svett efter ett träningspass. Ingen vill hålla hästen hårt i munnen. Hårt, vad är hårt? 25g eller 5kg i varje tygel?

/T
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Tez1 skrev:
Ja, vaddå det är väl inte barfotaförespråkare = människa som är dum i hela huvudet?

Valet är väl vad man anser bäst just för den individen, skor med brodd eller boots med brodd.
Jag väljer sanda eller byta hage.

/T

Jag har inte sagt att du är dum i huvudet?

Så du sandar en kuperad hage som är på ca en hektar, (består av odlad vall, slänter som är dels 'rena' och dels med sten/träd) och sandar då om den för hand varje/varannan dag? Eller ställer du hästen i en liten platt, sandad fyrkant?

Byta hage är inget alternativ, som du kanske förstår av följande bilder tagna förr-förra vintern (07/05)

http://hem.passagen.se/visenz/is.htm
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Tez1 skrev:
Lite roligt att du blir så upprörd;) Jag diskuterar gärna. Jo jag läste att din häst varit barfota. Det finns skillnader i verkningsmetoder och det kan vara rent avgörande för hästens bekvämlighet.
Många pratar om att hoven slits ner så mycket men hornet växer till i den takt det behövs på en sund barfotahov.
Du säger att din häst har tunn sula. Accepterar du att det bara är så pga att han är plattfot? Kan det inte bero på att sulläderhuden är klämd under utflutna hörnstöd och producerar således för lite sulhorn? Spekulationer (så var fallet med min pålle, hörnstöden hade i princip samma struktur som sulan så det var svårt att upptäcka det från början)
Kan du inte visa bilder på din korrekt skodda häst?
Finns knappt några plattfotade hästar öht. Kallbloden har tendens till att vara lite plattare än övriga pga att deras hovben är lite mer utplattade. Fullblodsplattheten är skapad av människan.
/T

faktiskt inte ett dugg upprörd.
svar: med tanke på din inställning att man ska anpassa sig och rida på gräsmatta om hästen kräver det (ej grusväg) så ja - jag accepterar att han är plattfotad och funkar bättre, är sund, glad och frisk med super gångarter - med skor.

jag ser inget behov whatsoever att ifrågasätta det, och ligga och vrida mig sömnlös över hans ev av människan skapade platta hovar.
så är det säkert nånstans i bakgrunden det håller jag absolut med om. Men jag ser ingen anledning att börja åverka 100 års mänsklig påverkan på min friska funktionella häst med skor, för att återgå till vildhäst stadiet.
Glöm hans hörnstöd - för mycket eller för litet (du ändrar dig lite där vartefter som det passar, nyss var det för markerade hörnstöd)

För att återgå till min fråga som du inte svarar på:
vad skulle du göra med en häst som jag beskriver, som gått barfota, och som inte funkat?
svara gärna! Låta honom gå omkring avställd i ett år, och "rätt barfota verka" honom? och han skulle bli som ny? vill verkligen veta hur du tänker?
jag tränar och tävlar och vill använda en glad sund häst utan att låta honom stå ett år med smärta för at "vänja sig".

visa gärna bilder på DIN barfota pålle, - eller någon annan rättskodd häst själv.
(nej just det - det finns ju inga rättskodda hästar)

Hur har det gått med din fullblods pålle?
 
Senast ändrad:
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Låg/hög/lagom är värdeord - javisst. Enligt vems 'mått' trakterna är lagom så hovslagarens och veterinärernas. Inte säker på att varken du eller Strasser skulle hålla med. Samtidigt så var det du som tyckte att du ville se 'låg trakt' och det blir ju samma värdeordsproblem där, och det är knepigt att diskutera sådant där åsikter skiljer sig ja. Åt båda håll.

En helt annan sko/barfotafråga som jag tänkt skriva flera gånger men glömt - hästar som sliter fel när de går barfota, t ex sliter snett, hur 'botas' de tycker du? *nyfiken*
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

mackan skrev:
faktiskt inte ett dugg upprörd.
svar: med tanke på din inställning att man ska anpassa sig och rida på gräsmatta om hästen kräver det (ej grusväg) så ja - jag accepterar att han är plattfotad och funkar bättre, är sund, glad och frisk med super gångarter - med skor.
Du lät upprörd när du påbörjade meningen: men människa...
Jovist det handlar om ideologi lite grann. Jag har häst för att jag älskar hästar samt att det är vansinnigt roligt att rida.
Samtidigt vill jag ge dem en sån dräglig tillvaro som möjligt. För mig är det då "frihet" 23 timmar om dygnet med vänner så naturligt det bara går.
Jag tror inte på ett ögonblick att ALLA hästar kan bli helt oömma i sina hovar och fungera fullt ut på grus tex. I naturen så krävs det inte heller, de kan välja bort gruset, bli uppäten eller få ont i ryggen för att de inte kan ta ut steget.
Det är vi som promt "kräver" att hästen ska bära oss över allt för vår egen skull. Finare steg med skor, ja visst hästen känner inte sitt underlag riktigt. Det konstlade är alltid finare anser männsikan.
Det konstlade är inte alltid så nyttigt i längden heller.
mackan skrev:
jag ser inget behov whatsoever att ifrågasätta det, och ligga och vrida mig sömnlös över hans ev av människan skapade platta hovar.
så är det säkert nånstans i bakgrunden det håller jag absolut med om. Men jag ser ingen anledning att börja åverka 100 års mänsklig påverkan på min friska funktionella häst med skor, för att återgå till vildhäst stadiet.
Glöm hans hörnstöd - för mycket eller för litet (du ändrar dig lite där vartefter som det passar, nyss var det för markerade hörnstöd)
Ideologi igen: jag reflekterar mycket i det mesta jag gör. I ridningen tex hästen gick si eller så idag, varför? Det blåste mkt senaste dygnet kan det vara därför..
Samma med hovar. De är platta varför? Varför blev det platta osv..
Nä, jag ändrar mig inte ang hörnstöden de är förmodligen för mycket, utsmetade över sulan.
mackan skrev:
För att återgå till min fråga som du inte svarar på:
vad skulle du göra med en häst som jag beskriver, som gått barfota, och som inte funkat?
svara gärna! Låta honom gå omkring avställd i ett år, och "rätt barfota verka" honom? och han skulle bli som ny? vill verkligen veta hur du tänker?
jag tränar och tävlar och vill använda en glad sund häst utan att låta honom stå ett år med smärta för at "vänja sig".
Helt omöjligt att svara på. Alla hästar är inte individer. Kan beskriva hur det gick med min. Jo iom alla tappskor och det inte fanns någon hovvägg kvar att spika så.
Jag gick in med inställningen att det får ta lång tid. Jag var beredd på att ge honom ett år. Jag vill rida min häst igen och om det fungerar utan skor så är det bara bra för hans usla kvalite på hovar.
Han skadade sig i samma veva. Bakskon vred sig och han trampade upp sidotåkappan genom sulan. Så han fixade sin egen semester sas. Under hela tiden var han oöm i hagen. Detta var under sommaren så det var betestider. Efter två veckor var han ohalt efter skadan och jag började skritta på gräs. Jag blev förvånad själv att han gick så bra trots sin plattfot. Jag satte igång mer och mer och red på som förr i princip. Jag tränar dressyr så det är mestadels ridbanor-ridhus-gräsvallar jag håller till på. Vi har inte särskillt mycket grusvägar här men för alldel skogsstigar.
Så någon smärta har det aldrig varit tal om på det viset.
Sen sker det en hel del i hoven under en omställning så vissa perioder är han mer benägen att kunna ömma om jag skulle utsätta honom för det(typ grusväg).
mackan skrev:
visa gärna bilder på DIN barfota pålle, - eller någon annan rättskodd häst själv.
(nej just det - det finns ju inga rättskodda hästar)
Hur har det gått med din fullblods pålle?
Vad vill du se för bilder då?
Sakta men säkert går det framåt. Alltså hovarnas rehbilitering. Rom byggdes inte på en dag. Än är inte hovarna fulländade och jag vet inte om vi kommer dit heller. På bilden(mars06) har han lite långa framtår och "höga" baktår så skrik inte;)
helbild_2.jpg

/T
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Alexandra_W skrev:
En helt annan sko/barfotafråga som jag tänkt skriva flera gånger men glömt - hästar som sliter fel när de går barfota, t ex sliter snett, hur 'botas' de tycker du? *nyfiken*
Hm, knepigt. Som vanligt så beror det på;)
Mja allså min ridhäst sliter lite snett men inte mer än att det går att verka till det hela sas. Dessutom är han inåttåad och får då vara det med överrullning lite snett på utsidan i framtån.
Lite går att korrigera med rätt träning och bra med muskler är jag övertygad om.

Min unghäst var helt skev i sina hovar när hon kom det berodde på brist på hovvård. Hon sliter lite galet men det har oxå gått att rätta till. Korta verkningsintervaller är väl nyckeln.
Är det större fel så har jag inte nån aning.

/T
 

Liknande trådar

Samhälle Synpunkter på det? Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita. Vet inte om Swich räknas som...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
14 805
Senast: Inte_Ung
·
Avel Belgiska sBs ställer in sina hingstprov eftersom belgiska förbundet tidigare idag lagt förbud på att förflytta hästar genom landet för...
Svar
6
· Visningar
939
Hästvård Någon som har synpunkter och tankar om detta resonemang? @spaderÄss eller nån? Why do ‘cresty’ necks suddenly go rock hard? This...
Svar
0
· Visningar
838
Senast: MonteRose
·
Kultur Jag har inte skrivit på engelska eller inte akademiskt på ett antal år. Funderade på om jag fortfarande kan skriva öht. Satte mig ner...
Svar
14
· Visningar
1 752
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp