Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Penny_Lane skrev:
Jag syftade på den här vildhästmetoden och AAHNCP som väl är amerikanskt. Enligt min egen högst personliga åsikt är det samma skit och kan mkt väl gå under namnet strassersekt. Ursäkta om det inte framgick riktigt. Vad det gäller hästarna i Amerika har jag hört olika uppgifter men jag tror nog att du har rätt. Vilket iofs gör det ännu konstigare att man tror så mkt på hur jänkarna gör när de egentligen bara har haft häst i typ 300 år..:cool:

AAHNCP folket hävdar även att Mustangen är en vildhäst. Vilket den inte är eftersom det är en förvildad tamhäst.
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

axel skrev:
Tycker inte att du verkar veta vilken effekt (den positiva- anledningen till varför man skor) som skorna har.
Bedövad bla . bla. Hur bra är det att stänga in hovarna i gummistövlar, tror du?
Gå du barfota du med o var lite konsekvent i dina idéer.
Du vill väl inte ha bedövade fossingar:confused:
.
Den possitiva delen med skor är att man som ägare slipper bry sig. Hovis kommer och fixar:devil:
Jag förstår vad du är ute efter men måste hästen vara ett sportredskap kan man inte anpassa sig lite efter sin häst? Dvs jag måste inte galoppera på grusvägar?
Jag gillar inte riktigt gummiboots heller men jag förstår iden med dem.
Jag spikar inte fast mina stålsandaler. Skillnad. Jag väljer sköna skor som jag gärna tar av mig efter dagen slut. Går inte att jämföra anser jag.
axel skrev:
Alla tävlingshästar som tävlar på hög nivå i många år o lever länge efter att de pensionerats.
Hingstar, polishästar -you name it- lever länge med skodda hovar
Som vi har tjatat om tidigare, så är det sällan skorna som är boven vid skador utan hur den används o med vilken utrustning.
Har inte sagt att skon dödar. Det är farten som dödar;)
Om man gör allt för att sin häst ska må bra så kan man väl titta nedåt oxå, på hovarna. Hur många är det inte som klagar på svullna ben på sin häst. Linda över natten blir rek. sjukt, ja jag anser det.
/T
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Penny_Lane skrev:
Jag syftade på den här vildhästmetoden och AAHNCP som väl är amerikanskt. Enligt min egen högst personliga åsikt är det samma skit och kan mkt väl gå under namnet strassersekt. Ursäkta om det inte framgick riktigt. Vad det gäller hästarna i Amerika har jag hört olika uppgifter men jag tror nog att du har rätt. Vilket iofs gör det ännu konstigare att man tror så mkt på hur jänkarna gör när de egentligen bara har haft häst i typ 300 år..:cool:
Enligt min uppfattning är det en himmelsvid skillnad mellan strasser o AANHCP även om det även i den senare rörelsen finns tokstollar.
En skillnad är att strasser är EN person o allt är helt baserat på hennes ideer o uppfattningar medans det i AANHCP finns plats för olika uppfattningar o ideer varav många är bra.
PL
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Nu är det så att den här tråden handlar om strasser o hon säger att det är skon som dödar. Då håller du med mig om att det är fel?
PL
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Pass. Jag vet inte om skons skadeverkningar indirekt skulle kunna leda till förkortat liv.
Det finns ju som sagt hästar som passerar 30 och varit skodda i nästan hela sitt liv. Vem vet de kanske skulle blivit 40 om de var barfota ingen vet väl anser jag. (Tänderna sätter väl ifs stopp till slut)

Men jag vet en del ohälsa till följd av skoning exempelvis svullna ben.
Då kanske inte direkt skoningen utan snarare dålig verkning som täcks/döljs av en sko. Har du nån bild på en väl skodd hov? Jag vet att jag tjatat om det tidigare men jag vill se. Ska fö i helgen på horseshow så där lär jag väl se ett och annat i sko-väg. Jag säger till om jag ser nåt bra eller om jag sitter och svär som vanligt.

/T
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

_CorpseBride_ skrev:
Varför tror du inte det?

Jag tror inte för jag vet det, har själv lett dessa turer och de hästar som mister skor i en sådan terräng byts genast ut till en annan som har skor om man inte lyckas sko på plats. I den terrängen skulle vilken härdad strasserhäst som helst bli blockhalt, då terrängen är exeptionell i mångt och mycket. Lavastenar är som fil och sandpapper, eller som hovknivar på sina ställen.
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Att skon är dödlig är en viktig del i den skräckpropaganda som hon bygger sin affärside på.
PL
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Skiter blankt i hennes skräckpropagnada. Jag vet att hon har rätt i vissa saker och det fungerar.
Min ridhäst klarar inte snöstorm han får täcke då. Hoppas han inte dör av det:crazy: ;)

Som vanligt måste man tänka och reflektera. Det är jobbigt för vissa.

/T
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Personligen har jag svårt att skita i den typen av falsk marknadsföring som hon håller på med ffa när det direkt går ut över djurskyddet men även annars.
PL
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Tez1 skrev:
Det finns ju som sagt hästar som passerar 30 och varit skodda i nästan hela sitt liv. Vem vet de kanske skulle blivit 40 om de var barfota ingen vet väl anser jag.
/T

bara-undrar om ju längre levene ju mer sunt friskt hästliv är det???? Vem eller vad är det som säger att en häst som blir 40 år har ett humanare liv än den som endast blir 5 år???? Det kan faktiskt vara så att skillnaden är 35 års lidande.

Alla skall vi någon gång dö, det är det ända vi kan vara säkra på, hovis ser det som sin livsuppgift att det inte skall orsakas av långvarigt lidande och smärta utifrån det yrketsval hovis har.
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Nu är det inte tävlingsryttare som har frälst av tanten( med undantag av distansryttare möjligen).

När man tävlar o tränar de 3 största grenarna, så träffar man på så mkt folk med gedigna kunskaper o erfarenheter.

Det gör man inte om man bor o rider i obygden som fritidsryttare o kanske bara har träffat på en eller möjligen två hovisar i hela sitt liv.

Och av det så bildar man sig sin världsbild. Då dyker det upp alla möjlga saker på internet som låter bra-.
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Tez1 skrev:
Har man inte problem är det så lätt att köra vidare i samma hjulspår år efter år utan att stanna upp och tänka. Varför?
/T

Asså nu låter jag nog fruktansvärt blond, för jag förstår inte riktigt vad du menar?
Jag hade nog förstått det om du hade använt uttrycket i ett annat sammanhang.
Men varför återgärda ett problem som inte finns?
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Boj skrev:
Jag tror inte för jag vet det, har själv lett dessa turer och de hästar som mister skor i en sådan terräng byts genast ut till en annan som har skor om man inte lyckas sko på plats. I den terrängen skulle vilken härdad strasserhäst som helst bli blockhalt, då terrängen är exeptionell i mångt och mycket. Lavastenar är som fil och sandpapper, eller som hovknivar på sina ställen.
:eek: Vågar man verkligen rida på sånt?? Det låter ju helt livsfarligt...
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

axel skrev:
Nu är det inte tävlingsryttare som har frälst av tanten( med undantag av distansryttare möjligen).

När man tävlar o tränar de 3 största grenarna, så träffar man på så mkt folk med gedigna kunskaper o erfarenheter.

Det gör man inte om man bor o rider i obygden som fritidsryttare o kanske bara har träffat på en eller möjligen två hovisar i hela sitt liv.

Och av det så bildar man sig sin världsbild. Då dyker det upp alla möjlga saker på internet som låter bra-.
Varför rikta till mig? Kallar du Norrköping obygden?
Jag tränar målmedvetet dressyr och har tävlat en gång(och fler lär det bli)
Jag önkar bara att min häst har finare gångarter och jag rider bättre då:devil: skulle jag visa alla -det går visst att träna/tävla barfota med häst som går oklippt på lösdrift.
/T
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

lojsan_ skrev:
Asså nu låter jag nog fruktansvärt blond, för jag förstår inte riktigt vad du menar?
Jag hade nog förstått det om du hade använt uttrycket i ett annat sammanhang.
Men varför återgärda ett problem som inte finns?

If it aint broken -dont try to fix it... i alla ära men förbättringar då?
Vad kan man inte göra för att utvecklas. Själv tränar jag ridning regelbundet med målet att bli bättre. Åka häst har jag kunnat mycket länge -det har ju funkat.
Tex en del ger sina hästar förebyggande massage.
/T
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Om man som strasser går ut med en metod som man säger vara den enda sanningen så kunde det ju vara bra med en liten gnutta dokumentation som visar att den verkligen är bättre.
PL
 
Senast ändrad:
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Det var till Migo. Sorry.

Du kan utveckla hans gång, men inte med barockridning.
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Det beror väl på hur man defenierar barockridnig;)
Självklart går det utveckla gångarter men för högre klasser så krävs även "tävlingsskalle" på hästen.

Nu ska vi väl inte sabba tråden med annat dravvel?

Strassermetoden har iaf fungerat och hjälpt min häst med fullblodshovar. *punkt*

/T
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Djurplågeri är alltid djurplågeri, oavsett om man sätter vackra namn på det!

Undrar om människan anser det är naturligt att vi människor i onödan ska känna stark smärta också? Så länge som så många människor kämpat för att likställa djurs smärta med människors, så länge som många kämpat för att människor ska förstå att även djur har en själ och känner smärta!
Tragiskt och äckligt när några enstaka människor går tillbaka i utvecklingen! :mad: :mad: :mad:
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Tez1 skrev:
Pass. Jag vet inte om skons skadeverkningar indirekt skulle kunna leda till förkortat liv.
Det finns ju som sagt hästar som passerar 30 och varit skodda i nästan hela sitt liv. Vem vet de kanske skulle blivit 40 om de var barfota ingen vet väl anser jag. (Tänderna sätter väl ifs stopp till slut)

Men jag vet en del ohälsa till följd av skoning exempelvis svullna ben.
Då kanske inte direkt skoningen utan snarare dålig verkning som täcks/döljs av en sko. Har du nån bild på en väl skodd hov? Jag vet att jag tjatat om det tidigare men jag vill se. Ska fö i helgen på horseshow så där lär jag väl se ett och annat i sko-väg. Jag säger till om jag ser nåt bra eller om jag sitter och svär som vanligt.

/T

Min 33-åring hade inte kunnat bli 40, hans tänder var tvärslut, sista vintern åt han lucerngröt istället för hö. Sen efter nyår då när han var 33 visade han själv för första gången att åldern hade kommit ikapp honom (innan hade han varit pigg och glad och med gnista, haft lite problem med koliker bara, inte många men 2 per år ungefär, den ena ALLTID på julafton..) och gnistan slocknade. Och då fick han somna in, 20 januari 1973.

Vet som kollade tänderna på honom när han var 32 var en vet som inte sett honom förr (vår husveterinär som haft hand om alla våra djur i alla år gick och dog i förtid) var väldigt imponerad över hullet, hur fräsch och välbevarad han var etc, men utbrast efter att ha kikat i munnen att 'jaa, ska man gå på tänderna så är han ETTHUNDRAtrettiotvå år'.

I det VILDA så hade han inte blivit mer än 32 skulle jag tippa, sen den vintern hade han nog dukat under.

Men barfota hade inte gett honom ett enda år till, för såvitt jag vet försöker inte ens Strasser påstå att de får dåliga tänder av att vara skodda? :angel: (Däremot får de kassa tänder av att stå på Bergsåkers travbana och käka sega råttor och dricka läsk.. )

Den andra herrn som blev 28 hade superfina tänder och vi var väldigt 'nyfikna' på hur gamal han skulle bli, iom att han inte hade minsta ålderkrämpor och dessutom då prima tänder. Men det hjälpte ju tyvärr inte då han fick fara till himlen pga fång. Och Strasser skulle säkert få det till skornas fel, fast om du tar en smällfet ponny och ett väldigt frodigt bete och sen lägger till lite regn så tja..

Och jag frågar IGEN - hur ser en bra skodd hov ut enligt dig?
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Samhälle Synpunkter på det? Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita. Vet inte om Swich räknas som...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
14 805
Senast: Inte_Ung
·
Avel Belgiska sBs ställer in sina hingstprov eftersom belgiska förbundet tidigare idag lagt förbud på att förflytta hästar genom landet för...
Svar
6
· Visningar
939
Hästvård Någon som har synpunkter och tankar om detta resonemang? @spaderÄss eller nån? Why do ‘cresty’ necks suddenly go rock hard? This...
Svar
0
· Visningar
838
Senast: MonteRose
·
Kultur Jag har inte skrivit på engelska eller inte akademiskt på ett antal år. Funderade på om jag fortfarande kan skriva öht. Satte mig ner...
Svar
14
· Visningar
1 752
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp