Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

ANg. NSAID PL, så har vi och andra haft den diskutionen här, meningslöst att fortsätta och ta om det igen.

Mina hästar tävlas inte, för jag har niget intresse av det. De är högpresterande ändå, även om vi inte har rosetter på det;)
För tre veckor sedan reds tex. min kallblodsdam på långritt då hon gick ett antal mil (ca fyra mil) varje dag i sju dagar i sträck...barfota på blandade underlag(skog, grusväg(övervägande), klippteräng, fält och asfalt.). Den skodda hästen i sällskapet blev öm i benen, inte de två strasserverkade;)

finns dessutom närmare 2000 vittnen på att min häst var pigg och kry, och rörde på sig under den här tiden, vi var näml. på lajv;)

/Migo
som är trött på att läsa skitsnacket om alla anmälningar som gått till domstol etc... eftersom INGEN kan påvisa vart/vem och när detta skulle hänt!
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Så länge du kommer med sådana ogrundade påståenden tänker jag bemöta dem precis som när du påstod att du var bättre än klinikveterinärerna på att se förändringar på hovben.
Jag har ingen anledning att diskutera med dig men vill inte att du skall sprida en massa okunniga felaktigheter.
PL
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Det är väl klart att man inte ska ge i onödan.

En del individer är känsligare än andra.
En del reagerar på ett preparat men inte på ett annat.
Sen kan man ju förebygga mag problem med att ge medel för detta.

Om min häst inte tålde ngt preparat o hade mkt ont, så hade jag nog valt det mer humana- avlivning.
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Tez1 skrev:
Hur förvärras hovkvaliten genom barfota gång? Verkas inte hoven ordentligt så kommmer det givetvis gå flisor.

det jag menar, uttryckte mig kanske lustigt, är att alla hästar inte har hovar där de kan gå utan skor utan stor och långvarig smärta. Mitt fullblod skulle aldrig kunna det, vänligen referera till tidigare inlägg i tråden, orkar inte repetera. När han kom till mig hade han gått barfota en tid, hade då i princip inga hovar kvar, dessutom jord röta. 2 år senare efter noggran hov vård inklusive väl anpassad till honom, skoning, har han bättre hovar än flera av halvbloden i stallet.


Ni skoförespråkare kör samma mantra ni oxå;)
knappast. därför att jag personligen inte är ute efter att omvända kreti och pleti till att slänga på skor till sina väl fungerande barfota hästar. Dock reagerar jag när barfota nissar kommer och börjar skrika om hur skadlig skoningen är på min friska häst, och att av med skiten på ALLA hästar.

Varför blir hoven trång då? Visa mig en korrekt skodd häst där strålen får bra kontakt med backen. (Har ju fortfarande inte sett någon välskodd häst.)

men snälla du. Det finns ju felaktig skoning precis som det finns uppenbarligen felaktiga resonemang runt barfota gående. Det beror ju på hur hästen dels är formad i sig själv, benställning, hov, hela rasket, och hur skoningen är anpassad därutöver.
en plattfotad häst som mitt fullblod tex, är låg i trakten och platt i sulan. den upphöjning som skon ger är minimal på honom, dvs strålen får utmärkt kontakt med backen.


Förstår inte vad du vill få ut av ditt påstående. Jag försvarar inga djurplågare. Jag vet inte hur det går till på Strassers klinik. Jag hör bara rykten kanske vinklade sådana. Dessutom som jag tidigare påstått borde tyskland som framgångsrik ridsportsnation ha något form av djurskydd. Om det är så illa som vi hört varför får hon fortsätta? Hon har väl haft sin klinik i många år nu?

Jag vill få ut att det vore trevligt att någon gång se lite nyans i barfota sektens anhängares filosofier, dvs något av en öppenhet för att allt i deras teorier inte är den Allsmäktiga Sanningen.
Jag är inte rabiat skohatare men tyvärr så skor de allra flesta av slentrian. Kan man däremot ta ett aktivt beslut om skoning och känner till skons effekter på hoven samt se till att det blir riktigt bra gjort så må det väl vara hänt att man skor sin häst.
DET var det bästa du sagt hittills. se ovan kommentar- då hör du till en av de få som kan överväga att det inte bara finns en väg trots allt. :bow:
/T


101010101010101010
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Skrev jag inte att jag var medveten om biverkningar??
Vad gäller just butta så togs det bort på humansidan pga för mkt biverkningar, själv använder jag det väldigt sällan. Jag kan inte se att det i ditt citat menas att man inte skall använda NSAID, bara att man skall vara observant på biverkningar vilket förstås är helt riktigt.
PL
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Alltså...jag försöker hänga med i svängarna här, men förkortningen (?) NSAID fick mig helt ur gängorna. Vad står det för?
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Spider84 skrev:
Alltså...jag försöker hänga med i svängarna här, men förkortningen (?) NSAID fick mig helt ur gängorna. Vad står det för?

Non steroidal anti-inflammatory drugs
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Okej anti inflammatoriskt, men inte smärtstillande?

/Renée som försöker hänga med. :angel:
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Tez1[QUOTE skrev:
]Hur förvärras hovkvaliten genom barfota gång? Verkas inte hoven ordentligt så kommmer det givetvis gå flisor.
Om hästen sliter ner dem mkt. Hur ska man kunna verka den?
Man kan inte utsätta hästen för extra slitage som det blir när man rider på den.

Ni skoförespråkare kör samma mantra ni oxå;)
Skitsnack!
Vi hävdar inte att alla ska skos, samt att alla trakter är höga om de inte är superlåga o måste då karva ner Strålen.
Varför blir hoven trång då? Visa mig en korrekt skodd häst där strålen får bra kontakt med backen. (Har ju fortfarande inte sett någon välskodd häst.)
Var bor du?
Här finns det många hästar med fina skodda hovar.
Tyvärr sämre oxå.
Men det beror mest på att hästägaren väljer att sko sällan.

Min märr har stora breda strålar.
Tyvärr är det för att hon belastar sina trakter mkt o om skulle barfotaverkas så skulle hon inte kunna gå.
Var tvungen att sko henne fram innan hon började ridas.

.
Kan man däremot ta ett aktivt beslut om skoning och känner till skons effekter på hoven samt se till att det blir riktigt bra gjort så må det väl vara hänt att man skor sin häst.
/T
[/QUOTE]
Tycker inte att du verkar veta vilken effekt (den positiva- anledningen till varför man skor) som skorna har.
Bedövad bla . bla. Hur bra är det att stänga in hovarna i gummistövlar, tror du?
Gå du barfota du med o var lite konsekvent i dina idéer.
Du vill väl inte ha bedövade fossingar:confused:

Alla tävlingshästar som tävlar på hög nivå i många år o lever länge efter att de pensionerats.
Hingstar, polishästar -you name it- lever länge med skodda hovar

Som vi har tjatat om tidigare, så är det sällan skorna som är boven vid skador utan hur den används o med vilken utrustning.
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Spider84 skrev:
Okej anti inflammatoriskt, men inte smärtstillande?

/Renée som försöker hänga med. :angel:

Det är både antiinflammatoriskt och smärtstillande. Hos människor är det läkemedel som Voltaren (diklofenack) och tidigare fanns ett som hette Viox som förbjöds pga biverkningar.

Hos häst är det t.ex. Phenylbuttason (stavning?)
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Aha okej då är jag med igen...ska bara läsa igenom allt igen från när ni började snacka om det också. :D
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Spider84 skrev:
Aha okej då är jag med igen...ska bara läsa igenom allt igen från när ni började snacka om det också. :D

Jag kanske ska förtydliga att jag inte är emot smärtstillande till häst (när det behövs). Det man ska vara medveten om är att NSAID är ett potent läkemedel både på människa och häst och indikationerna för användning bör vara starka eftersom läkemedlet kan ge skador på bl.a. mag och tarmslemhinnan. När människor använder medlet så kan ju vi säga i från om det gör ont i magen men det blir lite knivigare för en häst.
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Alexandra_W skrev:
Och hur förklarar du de två exemplar av hästar jag berättade om då? Vad hade de för fel på fötterna? (För något måste det ju varit, stackarna var ju skodda..)

Om du inte minns så snabbresume:
Ponny som blev 33 år gammal, skodd sen han var ung. Ett mycket aktivt liv bakom sig, och reds dessutom inte alltid med så himla mycket omdöme. Aldrig halt en dag, aldrig minsta hovproblem (sprickor, röta etc). Hela livet torr, rena ben utan minsta galla. Skoddes av när han var 30+ (och skoddes på igen på vintrarna), inte minsta problem att sko av, inte ens öm på grusväg.
Inga problem fälla pälsen, inga problem med stelhet, såg aldrig en massör etc ens på vykort.


Ponny som blev 28 år gammal, skodd sen han var tre år. Tung (överviktig) hela livet, mycket aktivt liv bakom sig, inte tränad med så mycket omdöme han heller. Rena, torra ben utan minsta gallor, aldrig halt en endaste dag (jo, tre dagar pga en spark förresten). Skoddes aldrig av dock.
Inga problem fälla pälsen, inga problem med stelhet, såg aldrig en massör etc ens på vykort.


Det här med fel med skoning vi som tycker att strasserverknignen är bra ( tror dom håller med, säg till annars). Vi är såklart inte helt i mot skoningen. Ja det finns vissa hästar som behöver skor. (men då lär man fundera varför den behöver det och om man provat barfota ett år och det iten fungerat ja då har man ett själ att ha skor på den självklart!.) Iallafall så tycker inte jag och säger itne att det är djurplågeri med skodda hästar. Så där tycker jag du överdriver lite... ja men det är ju jättebra att dina gamla hästar blev så gamla med skor hela livet. Jag tycker inte att det måste vara något fel på de hästarna för att har gått skodda!
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Ett av problemen med strasser är att hon överhuvudtaget inte kan acceptera användning av skor o den lögnaktiga propaganda hon driver denna åsikt med.
PL
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Tror du att veterinärer skriver ut dessa preparat som om det vore vitaminer?
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Men strasser som du så envetet försvarar vägrar att använda det även där det uppenbart behövs!
PL
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

axel skrev:
Tror du att veterinärer skriver ut dessa preparat som om det vore vitaminer?

Har jag sagt det? Däremot har jag läst trådar här att hästägare har lite "butta" liggande hemma att ta till utifall att...Förhoppningsvis är de kloka nog att rådgöra med veterinär innan de ger det till hästen.
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Jag lovar att här skrivs inget NSAID ut för att folk skall ha att ta till utifall att. Jag är medveten om att det förekommer o det är helt fel både i mina o i tillsynsmyndigheternas ögon.
PL
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

har aldrig gilalt dessa barfota metoder utan verkar våra precis som vanligt trots att travaren går barfota. Det där är skrämmande!:eek: :mad:
 

Liknande trådar

Samhälle Synpunkter på det? Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita. Vet inte om Swich räknas som...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
14 806
Senast: Inte_Ung
·
Avel Belgiska sBs ställer in sina hingstprov eftersom belgiska förbundet tidigare idag lagt förbud på att förflytta hästar genom landet för...
Svar
6
· Visningar
939
Hästvård Någon som har synpunkter och tankar om detta resonemang? @spaderÄss eller nån? Why do ‘cresty’ necks suddenly go rock hard? This...
Svar
0
· Visningar
838
Senast: MonteRose
·
Kultur Jag har inte skrivit på engelska eller inte akademiskt på ett antal år. Funderade på om jag fortfarande kan skriva öht. Satte mig ner...
Svar
14
· Visningar
1 752
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp