Hjärtmuskelinflammation

Jag hade det i min ungdom, men det är livshotande om man inte får hjälp i tid så jag tycker du ska gå och få en utredning.
I de flesta fall så spontanläker det utan men och det är hyfsat vanligt hos ungdomar. Men däremot så kan det också gå illa om man har otur eller anstränger sig medan man har det så absolut att man ska söka vård och få diagnos och råd. Men för de allra flesta utvecklar det sig absolut inte till något livshotande utan vård så ingen idé att skrämma ts.
 
I de flesta fall så spontanläker det utan men och det är hyfsat vanligt hos ungdomar. Men däremot så kan det också gå illa om man har otur eller anstränger sig medan man har det så absolut att man ska söka vård och få diagnos och råd. Men för de allra flesta utvecklar det sig absolut inte till något livshotande utan vård så ingen idé att skrämma ts.

Precis så sa kardiologen till mig ang detta. Sen har jag svårt att tro att TS haft självdiagnosticerad hjärtmuskelinflammation i fem månader. Av flera olika anledningar men främst för att man inte kan ställa den diagnosen genom att ”känna efter”. Är ju som att säga att jag har levercancer för att ”det känns så”. Det är lite av en omöjlighet såvida en inte har typ röntgensyn som Clark Kent.
Men mår en inte bra kan det ju vara idé att tex boka en tid på vc. EKG och ett troponinvärde (blodprov) lär ju även vc kunna ta tex. om de tycker att misstanke föreligger
 
Senast ändrad av en moderator:
:confused: "Trycker ner"? Jag förstår ärligt talat inte varför du svarar mig så aggressivt för att jag påpekade att man även kan bli helt återställd. Ber så hemskt mycket om ursäkt för det "övertrampet".
Jag anser att du svarar de flesta aggressivt och gärna talar om för andra att deras egna erfarenheter är fel. Som sagt, det var mig du svarade och uppenbarligen var både jag och min läkare helt ute och cyklade trots då att jag var elitidrottare och han förhoppningsvis hade läkarutbildning. Men, tur bukeoraklet har er, för ni vet givetvis bättre och har såklart rätt att tala om för andra vad de har för erfarenhet. Härligt. :up: .

Det var ju alltså då min personliga erfarenhet och att jag fortfarande har dålig ork vilket beror på det, i alla fall enligt läkarna (som sagt, fruentimber och angel vet väl bättre än dessa antar jag men jag väljer nog att lita på dem istället för okända bukefolk) men att jag sprungit maraton sedan dess så tränar gör jag ändå (och under de tre år jag gick på fotbollsgymnasium där väl varje antagen får stå för att faktiskt vara elitidrottare då de flesta var på väg in eller med i landslag, var vi nog fyra-fem som fick hjärtmuskelinflammation, samtliga blev REJÄLT dåliga, det var fan ingenting att skratta bort, skrämsel eller ej). Jag skrev att JAG blev väldigt dåligt. Har ts gått med det i fem månader tvivlar jag skarpt på att det ens är hjärtmuskel utifrån MIN erfarenhet som jag också skrev, men NUMMER ETT är att ta ett EKG och faktiskt kontakta vården.

Som sagt. Frågas det om egen erfarenhet svarar jag utifrån det, oavsett om ni anser det vara skrämsel eller inte. Jag tror för övrigt ts är en tillräckligt god googlare för att se vad det står om sjukdomen, någonstans har hen ju självdiagnostiserat sig ifrån men det var inte kopierat från google hen frågade om utan just egen erfarenhet. Sedan är visst av det Angel hävdar helt fel, i alla fall om man ska tro forskningen på google. Det är vanligast bland unga män ja, men tillståndet som så är inte jättevanligt. Under vår gymnasietid vet jag att man gjorde utredningar för vårt idrottsgymnasium på statlig nivå för att man ansåg att det var betydligt högre procent hos oss än vad det var i hela landet som drabbades av hjärtmuskel så man ville ta reda på om skolan pressade eleverna för hårt (vilket de troligen gjorde också) och då var det som sagt fyra-fem pers av några hundra som fick det under de tre åren jag gick där. Så nej, att säga att det är hyfsat vanligt bland ungdomar är att ta i.
 
Jag anser att du svarar de flesta aggressivt och gärna talar om för andra att deras egna erfarenheter är fel. Som sagt, det var mig du svarade och uppenbarligen var både jag och min läkare helt ute och cyklade trots då att jag var elitidrottare och han förhoppningsvis hade läkarutbildning. Men, tur bukeoraklet har er, för ni vet givetvis bättre och har såklart rätt att tala om för andra vad de har för erfarenhet. Härligt. :up: .

Det var ju alltså då min personliga erfarenhet och att jag fortfarande har dålig ork vilket beror på det, i alla fall enligt läkarna (som sagt, fruentimber och angel vet väl bättre än dessa antar jag men jag väljer nog att lita på dem istället för okända bukefolk) men att jag sprungit maraton sedan dess så tränar gör jag ändå (och under de tre år jag gick på fotbollsgymnasium där väl varje antagen får stå för att faktiskt vara elitidrottare då de flesta var på väg in eller med i landslag, var vi nog fyra-fem som fick hjärtmuskelinflammation, samtliga blev REJÄLT dåliga, det var fan ingenting att skratta bort, skrämsel eller ej). Jag skrev att JAG blev väldigt dåligt. Har ts gått med det i fem månader tvivlar jag skarpt på att det ens är hjärtmuskel utifrån MIN erfarenhet som jag också skrev, men NUMMER ETT är att ta ett EKG och faktiskt kontakta vården.

Som sagt. Frågas det om egen erfarenhet svarar jag utifrån det, oavsett om ni anser det vara skrämsel eller inte. Jag tror för övrigt ts är en tillräckligt god googlare för att se vad det står om sjukdomen, någonstans har hen ju självdiagnostiserat sig ifrån men det var inte kopierat från google hen frågade om utan just egen erfarenhet. Sedan är visst av det Angel hävdar helt fel, i alla fall om man ska tro forskningen på google. Det är vanligast bland unga män ja, men tillståndet som så är inte jättevanligt. Under vår gymnasietid vet jag att man gjorde utredningar för vårt idrottsgymnasium på statlig nivå för att man ansåg att det var betydligt högre procent hos oss än vad det var i hela landet som drabbades av hjärtmuskel så man ville ta reda på om skolan pressade eleverna för hårt (vilket de troligen gjorde också) och då var det som sagt fyra-fem pers av några hundra som fick det under de tre åren jag gick där. Så nej, att säga att det är hyfsat vanligt bland ungdomar är att ta i.

Jag förstår fortfarande inte varför du svarar mig (och andra) så aggressivt och nu dessutom otrevligt. Jag var inte ute efter att ifrågasätta dina erfarenheter, utan ifrågasatte huruvida det verkligen är så att det "blir en skada" för resten av livet som jag upplevde då skulle gälla generellt vid hjärtmuskelinflammation, oavsett om läget är akut eller inte. Det är inte att ifrågasätta dina erfarenheter, det är att ifrågasätta ett generellt påstående. Jag förstår inte riktigt varför du gör den sammankopplingen.

Jag vet inte varför du svarar mig med den här tonen eller varför du läser mina inlägg som någon form av aggressivt påhopp. Det är ingen som skrattar åt att du blev dålig? Eller tvivlar på att just du blev dålig? JAG har inte skrivit att du skrämmer TS överhuvudtaget. Du får gärna rikta dig åt specifika användare.

Förstår nog mest ingenting, ärligt talat. Det känns väldigt upprört här, helt utan anledning.
 
Du skrev om samma besvär i somras. Hade du inte fått en tid att undersöka ditt hjärta då? vad konstaterades?
Sök läkare istället för att skrämma upp dig genom att googla. Jag tycker det låter som en hälsoångest som eldar på dina redan existerande symtom.
 
Ok lugn nu med svaren, nu chillar vi lite va? 😅 Vi räknar till tio 10,9,8,7,6,5,4,3,2,1. Bra nu är alla vänner *we shall overcome*

Risken att TS dragit runt med en hjärtmuskelinflammation sen juli är nog ganska mkt lika med noll.

Vad jag förstår finns det ganska brett spektrum på denna åkomma. Det kan läka ut själv, ibland krävs behandling eller inläggning. Oavsett bör kontakt med vården etableras och det känns rimligt att det följs upp. Min bror fick en rejäl hjärtmuskelinflammation när han jobbade som brandman och rökdykte i en brand kort efter en virusartad halsfluss. Han fick ligga inne ett par dagar. Är idag 100% återställd. Dock var det ju ett akut tillstånd och inget som påminner om TS symptom.

Jag tycker att TS ska kontakta vc för att kolla upp varför hen är andfådd och inte känner sig helt kurant. Men har svårt att tro att det rör som en hjärtmuskelinflammation. Jag har själv trassel med hjärtat och man blir generellt ganska sänkt av detta, finns nog många andra troligare anledningar i TS fall. Men som sagt ett inledande besök på vc är att rekommendera istället för att ställa egna diagnoser.
 
Jag tror inte du behöver oroa dig för hjärtmukselinflammation, som andra påpekat har du gått med det lite väl länge för att det inte skulle ha blivit akut vid det här laget.

Om du är tjej, hur är det med mensen? Det är väldigt vanligt med järnbrist vid riklig mens och det ger ungefär de symptom du beskriver. Jag har haft väldiga problem med min mens och när jag väl kollade upp det låg mitt HB-värde på under 70, då var det så att jag var tvungen att ta en vilopaus i en vanlig trappa för jag blev så trött och andfådd.

Boka en tid med VC för en full koll för att kolla dina blodvärden och kanske göra en EKG så du kan känna sig säker på att det inte är hjärtat. Om det nu skulle vara ångestrelaterat så kommer en koll lugna dina nerver och kanske lösa problemet med en gång :)
 
Jag anser att du svarar de flesta aggressivt och gärna talar om för andra att deras egna erfarenheter är fel. Som sagt, det var mig du svarade och uppenbarligen var både jag och min läkare helt ute och cyklade trots då att jag var elitidrottare och han förhoppningsvis hade läkarutbildning. Men, tur bukeoraklet har er, för ni vet givetvis bättre och har såklart rätt att tala om för andra vad de har för erfarenhet. Härligt. :up: .

Det var ju alltså då min personliga erfarenhet och att jag fortfarande har dålig ork vilket beror på det, i alla fall enligt läkarna (som sagt, fruentimber och angel vet väl bättre än dessa antar jag men jag väljer nog att lita på dem istället för okända bukefolk) men att jag sprungit maraton sedan dess så tränar gör jag ändå (och under de tre år jag gick på fotbollsgymnasium där väl varje antagen får stå för att faktiskt vara elitidrottare då de flesta var på väg in eller med i landslag, var vi nog fyra-fem som fick hjärtmuskelinflammation, samtliga blev REJÄLT dåliga, det var fan ingenting att skratta bort, skrämsel eller ej). Jag skrev att JAG blev väldigt dåligt. Har ts gått med det i fem månader tvivlar jag skarpt på att det ens är hjärtmuskel utifrån MIN erfarenhet som jag också skrev, men NUMMER ETT är att ta ett EKG och faktiskt kontakta vården.

Som sagt. Frågas det om egen erfarenhet svarar jag utifrån det, oavsett om ni anser det vara skrämsel eller inte. Jag tror för övrigt ts är en tillräckligt god googlare för att se vad det står om sjukdomen, någonstans har hen ju självdiagnostiserat sig ifrån men det var inte kopierat från google hen frågade om utan just egen erfarenhet. Sedan är visst av det Angel hävdar helt fel, i alla fall om man ska tro forskningen på google. Det är vanligast bland unga män ja, men tillståndet som så är inte jättevanligt. Under vår gymnasietid vet jag att man gjorde utredningar för vårt idrottsgymnasium på statlig nivå för att man ansåg att det var betydligt högre procent hos oss än vad det var i hela landet som drabbades av hjärtmuskel så man ville ta reda på om skolan pressade eleverna för hårt (vilket de troligen gjorde också) och då var det som sagt fyra-fem pers av några hundra som fick det under de tre åren jag gick där. Så nej, att säga att det är hyfsat vanligt bland ungdomar är att ta i.
Vill du diskutera med mig så föreslår jag att du taggar mig istället för att bara skriva att jag har "helt fel". Det är ingen som ifrågasatt just din upplevelse eller att just du har fått bestående men. Det jag invände mot var att det specifika du skrev om att "det är livshotande om man inte söker hjälp" eftersom det för de allra flesta inte stämmer även om det säkert stämde för dig personligen. Det jag skrivit om myokardit/hjärtmuskelinflammation kommer från litteratur och föreläsningar på läkarprogrammet (vilket jag faktiskt litar mer på än forskning på google) så jag förutsätter att jag inte har "helt fel" och på 1177 går utöver följande att läsa "Hjärtmuskelinflammation går oftast över utan behandling. Du får smärtlindrande läkemedel om du har ont".
Men jag är ändå helt överens med dig om att man så klart ska söka vård om man har några som helst symtom som man tror involverar hjärtat.
 
Vet du jag tycker faktiskt inte att du ska läsa om några mer sjukdomsdiagnoser nu. Inte heller i den här tråden. Det finns tusen olika orsaker till andningssvårigheter varav en del dessutom är psykologiska (men inte desto mindre verkliga). Skriv ner dina symptom och be att få en läkartid för att undersöka vad de kan tänkas bero på.
 
Har du fått diagnosen av en läkare? i sånt fall, prata med läkaren.
Om du har själv-diagnostiserat dig behöver du söka läkare, det finns massor med hjärtproblem, lungproblem (tex astma) och muskel problem som kan misstas för hjärtmuskelinflammation. Även psykiska problem kan ge symtom som misstas för hjärtproblem.

Så för att veta vad du har, hur det ska behandlas och hur lång tid det tar att bli frisk behöver du utredas av läkare, det är inget någon här kan hjälpa dig med.
 
Vill du diskutera med mig så föreslår jag att du taggar mig istället för att bara skriva att jag har "helt fel". Det är ingen som ifrågasatt just din upplevelse eller att just du har fått bestående men. Det jag invände mot var att det specifika du skrev om att "det är livshotande om man inte söker hjälp" eftersom det för de allra flesta inte stämmer även om det säkert stämde för dig personligen. Det jag skrivit om myokardit/hjärtmuskelinflammation kommer från litteratur och föreläsningar på läkarprogrammet (vilket jag faktiskt litar mer på än forskning på google) så jag förutsätter att jag inte har "helt fel" och på 1177 går utöver följande att läsa "Hjärtmuskelinflammation går oftast över utan behandling. Du får smärtlindrande läkemedel om du har ont".
Men jag är ändå helt överens med dig om att man så klart ska söka vård om man har några som helst symtom som man tror involverar hjärtat.
Aha. Så nu är du inte bara arbetsgivare inom en annan bransch, du är även läkare? Bra att du redde ut det. Däremot finns det faktiskt ingen forskning att det är så vanligt att ungdomar får det. För det är det inte.
 
Aha. Så nu är du inte bara arbetsgivare inom en annan bransch, du är även läkare? Bra att du redde ut det. Däremot finns det faktiskt ingen forskning att det är så vanligt att ungdomar får det. För det är det inte.
Nej, jag är inte läkare och har aldrig påstått det heller. Jag har däremot pluggat ett par år på läkarprogrammet innan jag kom på att jag inte ville jobba inom vården och återgick till min gamla bransch. Jag har inte kollat de källor som min litteratur har på att det är relativt vanligt att ungdomar får perimyokardit/myokardit/myoperikardit/perikardit men det är vad det står. Tråkigt om du inte gillar det men vore intressant att veta vad du själv för utbildning som gör ditt googlande mer trovärdigt?
 
Senast ändrad:
Aha. Så nu är du inte bara arbetsgivare inom en annan bransch, du är även läkare? Bra att du redde ut det. Däremot finns det faktiskt ingen forskning att det är så vanligt att ungdomar får det. För det är det inte.
Sen tror jag du har missförstått något. Jag påstår inte att det är ”så vanligt” att ungdomar får det. Det är fortfarande en ovanligt sjukdom på befolkningsnivå men sett till andra åldersgrupper så är det relativt vanligt hos ungdomar, speciellt yngre män, och beror oftast då på virusinfektioner. Sen är det svårt att sätta exakta siffror på prevalens eftersom de flesta aldrig verkar bli så dåliga att de uppsöker vård.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
13 168
Senast: kolblakkur
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 954
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
644
Senast: miumiu
·
Kultur Reflekterar lite har besökt Gripsholms slott, Livrustkammaren och Stockholms slott och tidigare har jag också gått guidad tur på...
Svar
5
· Visningar
575
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp