Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Som unghäst fick jag rådet att träna fattningar för att stärka galoppen.
Jag har samma erfarenhet och håller med ang. typen av häst.
Å andra sidan är det underbart att de även kan vara så kvicka, för när de är "på" på rätt sätt, så är de så himla kvicka och lyhörda. Jag tycker man lär sig väldigt mycket i fråga om minimala hjälper tex, dvs att man inte får vara överdriven eller för stor i sin hjälpgivning.
Hahaha, ja det brukar ju bli så :-) Känner igen det så väl. Först ska man lära sig behärska kroppen så den säger vad man menar och sen ska man lära sig att inte TÄNKA på fel ställe oxå....Ridning är svårt:-)
Aha! Då lär ryttaren sig verkligen att tona sitt kroppsspråk antar jag? Eller är det verkligen bara en lydnadsfråga?
(Jag har aldrig suttit på en så "på" häst, så jag fortsätter med mina dumma frågor)
De där hästarna som inte vågar (?) ta beslut själva, det kan ju också ha att göra med att de aldrig fått möjlighet att göra det. Sådana hästar tycker jag personligen det är ännu viktigare att stärka självförtroendet på och få dom att VILJA förekomma oss En häst som är van att jobba operant och med frishejping kommer med hundra förslag på 1 minut, medan en häst som aldrig fått komma med egna förslag utan bara blivit bestraffad för detta kanske kommer med 1 förslag på 5 minuter (i vissa fall inte ens det).
man ska vara steget före i tanken
men inte i känslan