Hjälpgivningen galoppfattn

Sv: Hjälpgivningen galoppfattn

håller med exakt - de tränare som ridit min gillar den skarpt - trots att det är en nordis - för det är ridbarhet

Jag har samma erfarenhet och håller med ang. typen av häst.

Å andra sidan är det underbart att de även kan vara så kvicka, för när de är "på" på rätt sätt, så är de så himla kvicka och lyhörda. Jag tycker man lär sig väldigt mycket i fråga om minimala hjälper tex, dvs att man inte får vara överdriven eller för stor i sin hjälpgivning.

Absolut, det är väl därför man gillar dem:D

Men samtidigt är det nästan ännu svårare då för att man själv är inte i samma klass:D Det kräver sån känsla och tajming för att inte förvirra och störa och ge motstridiga signaler. Jag är dålig på det.

Jag kan tex ibland känna det där vi pratar om med nästan tankeöveföring, små små hjälper, och sån lyhördhet! Men dels kan man också luras att tro att man har mer kvalitet än man har då, och bli kvar där (så har det varit för mej tex)

Och även om man har en bra grund så lyckas jag oftast inte behålla det mer än för att "bevara" en stund i så fall, ska jag rida mera rörelser eller öka kraven så är jag inte tillräcklig vältajmad och säker i min ridning för att bibehålla kvalitén, mer än möjligen undantagsvis. Det är verkligen så sant att man får tillbringa ÅR med att ens komma till de 3 första kvalitéerna och dessutom lyckas fortsätta rida med dem bibehållna!! OM det bara FANNS genvägar, vad mycket lättare det vore:eek: Och då tror jag man gör det svårare för sej själv med såna här hästar, det tror jag.

Hahaha, ja det brukar ju bli så :-) Känner igen det så väl. Först ska man lära sig behärska kroppen så den säger vad man menar och sen ska man lära sig att inte TÄNKA på fel ställe oxå....Ridning är svårt:-)

Hahaha, ja det brukar ju bli så :-) Känner igen det så väl. Först ska man lära sig behärska kroppen så den säger vad man menar och sen ska man lära sig att inte TÄNKA på fel ställe oxå....Ridning är svårt:-)

Så är det min och har varit med tidigare fast det har inte så mycket med att göra att man är skicklig som ryttare tyvärr, utan att man känner varandra så väl. Man rider ut och tänker att man ska ta en viss väg och hästen viker av dit. Eller vända, eller hoppa ett hinder i skogen, eller ja, fatta galopp då:rofl:

Men en skicklig ryttare som kan sätta sej på andras hästar och rida med små hjälper är en helt annan sak:bow:

Jag är rätt säker på att det går att ta udden av, alltså omvandla till det som mackan beskriver som den trevliga effekten snarare än jobbig överkänslighet! :p
Men inte att det är lätt. För då börjar man komma in så mycket på att ändra sig själv, kanske t o m sin personlighet under tiden man sitter till häst och hur man påverkas av hästen.

Jag tror det är lätt hänt att man själv yrar iväg för mycket framåt i tanken för att man vill vara steget före hästen. Och det är ju bra ur taktisk aspekt för att hinna med att vara den som för, men inverkansmässigt gentemot hästen tror jag det motsatta skulle ha större chans att inverka lugnande på hästen, långsiktigt.
Lära sig "vara i nuet", "sitta med i rörelsen", men såklart ändå planera och vara den som för. Kunna "vara kvar själv" om hästen råkar yra iväg i något annat för att snabbare få tillbaka pållen både mentalt och fysiskt.

Det märker jag på mig själv nu när min pålle faktiskt blivit mycket lugnare, att det är jag som sitter och "är före" och sabbar för honom. (Vilket har blivit med denna pålle, för kanske 4 år sen hade jag inte det problemet..)

Vilken härlig komplimang :rofl:

Ja jag är lite yster fortfarande :D Men jag tror jag galopperar bra :o

Nja, med ligga före menar jag att planera och vara tydlig (vilket inte är stora hjälper) och kunna förutse och förebygga, tränar jag fattningar och vet att hon efter två fattningar kommer att vilja fatta ny galopp efter det antal steg hon bedömer lagom, tex, så gäller det att förebygga det ja som ex. :laugh:

Att det skulle innebära hetsa framåt har jag svårt att se, snarare att lära hästen vänta och ta det i min takt.:idea: Så ja snarare, att "vara kvar själv", precis som du säger:laugh:

Sen är min inte genomgående på det sättet heller, vissa gånger är hon lyhördheten själv, det beror på en massa saker, bla blir hon lite mera uppvarvad i hjärnan runt brunster har jag kommit underfund med, hormonstyrt delvis alltså.

såg en liknande häst av det vi pratar om nu, på Eriksberg i samband med lag-sm för några helger sen, svår B.
Hästen var helt klart en av de allra finaste i startfältet. Otrolig mekanik, mjukhet, elasticitet, ja allt att önska sig. Men så otroligt känslig, ryttaren red väl, men det syntes att det var att balansera på en slak lina i fråga om hjälpgivningen för att inte få för stora utslag och reaktioner hos hästen. Ekipaget hamnade därför långt ner i resultat listan, men OJ vilken häst!

Aha! Då lär ryttaren sig verkligen att tona sitt kroppsspråk antar jag? Eller är det verkligen bara en lydnadsfråga?

(Jag har aldrig suttit på en så "på" häst, så jag fortsätter med mina dumma frågor)

jaja man får ju lära sig att sitta blickstill... min häst är dessutom bakskygg vilket inte underlättat.. :crazy:

Alla hopptränare jag har haft har sagt.. kan du gå med lite mer med överlivet över hindret ... javisst och så gör jag det.. och så blir svaret från tränaren " OK då förstår jag varför det inte går " efter att ha längt ut sig till 8 meters galoppsprång efter hindret..

Han kan än idag 18 år gammal inte gå 2 hopprundor på samma dag.. för då har han varit inne på banan en gång och "kan allt" vilket resulterar i att för att göra det mer spännande så plockar han gärna bort ett galoppsprång på alla distanser :angel:

När han var ung kunde jag inte hoppa samma hinder 2 ggr ens.. ja jisses.

Och så hade han åsikter om precis allt i dressyren.. nu börjar han faktiskt lugna ner sig i skallen så nu kanske han kan bli dressyrhäst trots allt... vi får se :)

Han är en fantastisk häst och jag har lärt mig grymt mkt :bow:

De där hästarna som inte vågar (?) ta beslut själva, det kan ju också ha att göra med att de aldrig fått möjlighet att göra det. Sådana hästar tycker jag personligen det är ännu viktigare att stärka självförtroendet på och få dom att VILJA förekomma oss :) En häst som är van att jobba operant och med frishejping kommer med hundra förslag på 1 minut, medan en häst som aldrig fått komma med egna förslag utan bara blivit bestraffad för detta kanske kommer med 1 förslag på 5 minuter (i vissa fall inte ens det).

Fast fio pratar nu om hopp o FT där hästarna måste kunna tänka lite själva, men oxå lyssna då det kan vara livsfarligt om de hoppar av 3 m innan ett stort hinder.

Dressyrhästar brukar vara med "för lydiga" o därmed livsfarliga att hoppa stora hinder med om ryttaren inte kan lägga dem exakt rätt.

Jag hoppar mao inte:o

De där hästarna som inte vågar (?) ta beslut själva, det kan ju också ha att göra med att de aldrig fått möjlighet att göra det. Sådana hästar tycker jag personligen det är ännu viktigare att stärka självförtroendet på och få dom att VILJA förekomma oss :) En häst som är van att jobba operant och med frishejping kommer med hundra förslag på 1 minut, medan en häst som aldrig fått komma med egna förslag utan bara blivit bestraffad för detta kanske kommer med 1 förslag på 5 minuter (i vissa fall inte ens det).

Nej, det är inte så, det är personlighet hos hästarna. Hingsten skulle tex bli galopphäst, det vågade han inte:eek: sen ft-häst, läskigt tyckte han:crazy: (ja inte jag som red då, jag kände honom inte ens då)
Jag fick lära honom att det var KUL att galoppera lite fortare ute :bump:

Men egenskapen att behöva en tydlig ledare för att inte bli orolig hade han alltid haft och hade alltid. Mamman var f ö likadan, vek häst efter en ganska vek men ursnäll och trevlig hingst.

Mitt sto var sån också, hon ville att man bestämde. En bra dressyrhäst. Hon vågade både det ena och andra men med stöd av ryttaren.

Hästar är olika till sin läggning, man kan inte få alla lika. Ingen av dem var någon rädd olycklig häst:D ingen hade nånsin hindrats att ta egna intiativ och det gjorde dom också, men fanns man med som människa så väntade dom oftast på vad jag bad dem om.
(ja naturligtvis inte helt och hållet, men i det stora hela)

mackan:
Ja det är ju det, att kunna ta tillvara de riktigt fina också!

Senast ändrad av en moderator:

Självklart har hästarna personligheter, motsäger dig inte alls där :)

Men det syns mycket tydligt på en häst hur den är tränad också. Vilka delar av personligheten som fått utrymme att förstärkas. Vi formar ju varandra, hela tiden.

Absolut! Det håller jag med om. De kan bli väldigt förvirrade dessutom om de möts av annat än det de är inlärda på.

man ska vara steget före i tanken
men inte i känslan

Precis, bra sammanfattning! ;)

Jag tror det är en sån jättesvår grej att identifiera själv, och inte lätt att jobba med heller även om det såklart är en fördel att man tänker på det :angel:
Och det märks så supertydligt vilken inverkan med sin energi och förmåga att "vara i nuet" en ryttare har, på en häst som är väldigt känslig och har en tendens att vara före i tanken.

Jag trodde att jag var sån... Eftersom jag brukar ha en lugnande effekt på hästar (har ju ridit mycket travare) och brukar ha lätt för att få även de spändaste och pigga hästar slappna av efter en stunds jobb. Sen stötte jag på en läromästare som inte alls tyckte att det räckte till! :angel: Förrän efter ett par års jobb men det kan fortfarande bli bättre.

Jag är helt med på din tanke - jag har en tendens att forma djur med en stor självmedvetenhet

kan bli problem ibland när de vet att de är störts bäst och vackrast - iaf om de är tjejjer

jag har inte problem men andra hästar och hundar....

Jag tror min nordis har lärt mig att prata med små bokstäver, däremot är han inte så beroende avmig känlsomässigt. Tiffany däremot hon behöver att jag är helt närvarande och trygg

tur man har varit hovis och har lärt sig självkontroll

haha, som att hovslagaryrket är någon garanti! ;)

För mig är det så mycket i kombination, och det mesta sånt som verkligen är svårt för mig = perfekt läromästare.
Närvaro - ja, fast jag tror det mest handlar om att varför ska du kommunicera med mig när du inte är "med" själv? Äh, bäst jag kör solo istället.
Små bokstäver - nä, inte nödvändigt, så länge bokstäverna blir begripliga och möjliga att följa. Men, det blir ju lite motsägelsefullt, för det är sällan man behöver några stora bokstäver om man redan trycker på rätt knappar. (Skillnaden är väl att man kan trycka hur mycket man vill på "fel" knappar utan resultat, det som händer är att man till slut får en protest och mer eller mindre det motsatta mot vad man ville.)
En stor känsla för rättvisa. En pool med ödmjukhet att ösa ur vore bra. Ingen idé att klandra hästen, bättre att köra på och ge den bättre förutsättningar nästa gång. Annars får man till slut en så stressad och frustrerad häst att den inte vet vart den ska ta vägen (om man t ex kör översittar-style eller "det här SKA fungera!").
Enormt starkt fokus, stundvis behövs det överdrivet, dvs halt-tänk när man eg. ville stämma av, piaff-tänk när man eg. bara var ute efter att aktivera bukmuskulaturen snäppet mer, travpiruett när man eg. tänkte göra en liten volt. Osv.
Samtidigt väldigt balanskänsligt och känsligt för små ändringar i sitsen, funkar inte att av misstag sitta och ändra balanspunkt i traven t ex.

Hästar är bra, man får så lov att utmana sig själv till utveckling! :)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning ok, har en fråga. Mamma sköter om hästen hemma i sverige åt mig och hon blev tipsad att använda stångbett, eller hackamore med bett...
Svar
13
· Visningar
2 823
Senast: Badger
·
Ridning Har roat mig med att skriva av vad herr DLG säger om ämnet terre à terre. Notera särskilt hans utläggning om folk som bara pratar...
2
Svar
21
· Visningar
2 595
Senast: Jegra
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 889
Dressyr Har en grej som jag funderat på ett tag som jag tänkte presentera. Jag har en häst som är stor, sent tagen, överbyggd, rakhasig samt med...
2
Svar
38
· Visningar
2 735
Senast: Malinigbg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar