Sv: Hjälpgivningen galoppfattn
Min erfarenhet ang galoppen och en hsät som förekommer
"visst var det nu vi skulle galoppera" bombedi bombedi"
Som unghäst fick jag rådet att träna fattningar för att stärka galoppen.
han gjorde 30 fattningar själv på 100 meter
All inlärning där man ska använda samma ställe för att underlätta fattningar tex gick fetbort - för han hajade på två försök och inväntade alltså inte fattningshjälpen . Han har också alltid använd galoppen som ett försvar när det blivit jobbigt
Sedan, initiativen rent generellt gör honom till en orm - han har väldigt många förslag på hur man kan göra istället för att gå på det jobbiga sättet. han vinglar inte - det är ryggraden som gärna krumbuktar och iom att han är så rörlig i och bred i framvagnen så finns det mycket plats att ta vägen på
Alla hjälper måste smygas på för han reagerar så kraftigt, särskilt drivning
Vi har haft en lång och krokig resa med hans högergalopp och förr när de sa man skulle flytta bak yttarskänkel... inte att tänka på
Ett tag fattade han galopp av att jag satte mig tydligt på vänster bak och avlastade högerbogen - allt detta med en förflyttning av bröstkorgen
Ovanstående var eg steg 1 i förberedelse men jag hann inte längre....
Det har varit en väldigt svår häst och jag har gråtit blod och slitit mitt hår många gånger
Och det har handlat om att han är för intelligent - jag måste alltid ligga två steg före. Även för att han är stark och känslig.
Inga grejjer håller - han lutar sig mot en boxdörr...., han har sönder en syntetgrimma, han flyttar väggar och öppnar dörrrar, och grindar bara av att klia sig
jag måste alltid se till att vi vill samma sak