Hjälpgivningen galoppfattn

Sv: Hjälpgivningen galoppfattn

det är ju därför som man måste ha ett system som är logiskt för hästen

i min värld så är det som skiljer en volt och en öppna, vars tyngdpunkten är och att det finns en sidförande i öppna

Det skiljer ju mer på en galoppfattning - men där har vi en impulshjälp tycker jag ffa

ökar gör jag med rumpan överskänkel

underskänkel aktiverar

och sidförande är hela skänkeln intill och då i kombo med yttertygel

Det där har jag filosoferat en del över, hur fattar hästen egentligen vad vi menar? T ex öppna, volt och galoppfattning - påminner inte deras hjälpgivning väldigt mkt om varandra?

Det är ju just det som gör det så viktigt att inte blanda in olika sätt att ge hjälper för samma rörelser:idea: utan ha ett system för hjälperna som hästen förstår.

Alla rörelser har ju något som särskiljer, det är ju precis en av de svåra sakerna i ridningen att bli tydlig och precis och inte ge en massa motstridiga signaler bland annat. Öppna har ju böjningen och att flytta framdelen sidförande, på volten ska fram och bakdel gå på samma spår i böjning, och lägger man till själva fattningen, att sitta in i ett galoppsteg, liksom, så ska hästen gå kvar likadant, men ryttaren fortsätter att rida i galoppen med sätet. Så där skiljer just själva hjälpen till att fatta. Som jag tänker.

Det här betyder inte att jag kan:D, och det blir inte millimeterhjälper:eek:

Jag tror (vet) att när man känner sin häst väl så är den viktigaste hjälpgivningen hjärnan. Man bara tänker och så VET hästen. Då blir det de där mm stora hjälperna. Jag älskar när det är så. Jag rider ju hyrd häst och då är det inet så..... Det är roligare med en egen som läser ens tankar.

mmm fast det innebär att det blir 1mm förberedelse inför varje rörelse i dressyren istället för några meter vilket inte alltid blir så bra :D

Min häst är ju ingen dressyrhäst som "väntar" på ryttaren utan en fullfjädrad terränghäst som bara älskar att ta egna initativ, han gör ju när jag tänker och ibland innan jag ens har tänkt utan bara har börjat tänka på det jag skall tänka på :rofl::rofl:

*KL och bara ett inlägg för att komma in i debatten*

Jag brukar satsa mycket på förberedelse och när den stämmer så är det bara att ge en liten impuls (framåt-uppåt-rörelse i en cirkel som går nedåt-framåt-uppåt-bakåt-nedåt-framåt-etc, till skillnad från trav där bäckenhalvorna mer rör sig nedåt-bakåt-uppåt-framåt-nedåt-bakåt-etc) med inner sittben. Det är nåt jag tycker funkar på de flesta hästar (även om en annan galopphjälp blivit inlärd), men allt handlar som sagt om förberedelser och att lägga det på en nivå som hästen klarar av. Förberedelserna kan ju handla om alltifrån att stödja ytter eller inner bak, hålla hästen i liten öppna för att undvika "voltstart" (inåtflytande bakdel där hästen faller mer eller mindre på inner bog), välbalanserad hörnpassering med hästen sökandes yttertygeln, hitta rätt sits själv (inte bli framåtlutad eller bakåtlutad, sitta mitt över hästen genom hela bålen, hitta lagom avspänning med samtida stabilisering, etc etc). Galopphjälpen/fattningen är ju det enkla, medan förberedelserna är det som är skit svårt ;)

På min vite så brukar han efter första galoppen svara på en ändring i andningen och tar det då som galopphjälp. Det är egentligen en felaktig inlärning jag gjort (en omedveten signal-förstärkning), då den andingsförändring han då lyssnar på är att jag höjer andningen (har den högre upp i bröstkorgen istället för djupt ner och andas "med magen"), något jag ju egentligen inte alls vill göra. Tror det är vanligt att vi tror att vår hjälp/signal är något annat än vad hästen egentligen lyssnar på. Man ser det överallt, och har hästen otur blir den sedan korrigerad för att svara på den signal den tidigare blivit förstärkt att svara på.

På min köttbulle så är det så många olika takter att hålla reda på att galoppen mest brukar komma ur när jag fått en bra tölt och sen bara gör en liten förändring med inner sittben och då förskjuter benen så det blir galopp (och pga att han inte är jättestark än faller han efter några språng ner i en väldigt passaktig tölt, vilket är spännande sjögång). Där måste jag också vara väldigt noga med att ge plats för framdelen att resa sig och absolut inte tynga ner framdelen på något vis (med blicken, överlivet, handen etc).

mmm fast det innebär att det blir 1mm förberedelse inför varje rörelse i dressyren istället för några meter vilket inte alltid blir så bra :D

Vill du förklara? Jag är lite slötänkt idag, har druckit två glas vin och har "bantat" hela veckan, så de slog till direkt. :o
PS. Bantat "hela veckan" lät verkligen löjligt. När jag borde banta i flera månader... Men nånstans måste man ju börja. :)

Senast ändrad:

Det är ju därför det är så svårt att rida också:) Det krävs mycket för att det ska stämma. Vi måste rida med ett system så att hästarna har en chans att förstå. vi behöver vara konsekventa. Inte alltid lätt.

Absolut. Det var lättare förr, när man (jag) trodde man (jag) kunde rida! :laugh:

Vill du förklara? Jag är lite slötänkt idag, har druckit två glas vin och har "bantat" hela veckan, så de slog till direkt. :o
PS. Bantat "hela veckan" lät verkligen löjligt. När jag borde banta i flera månader... Men nånstans måste man ju börja. :)

om jag förbereder så förekommer han.. en jättebra egenskap för en terränghäst att vara kvick i huvudet men inte alltid jättekul i dressyrmomentet:crazy:

Hade han bara varit dressyrhäst hade man ju kunnat träna mer lydnad och på att han skall vänta på ryttaren.. men som terränghäst måste dom fatta egna initiativ och ta egna beslut så då får man helt enkelt kompromissa.

Det är ju därför det är så svårt att rida också:) Det krävs mycket för att det ska stämma. Vi måste rida med ett system så att hästarna har en chans att förstå. vi behöver vara konsekventa. Inte alltid lätt.

Hur går det ihop med ditt uttalande tidigare i tråden ?

Men det är precis som du säger, att man får anända lite olika hjälper vid olika tillfällen. Det gäller att ha känsla för vad som passar just där och då.

Sådär kan ju hästar vara mer eller mindre även om de inte är just terränghästar. Lyssnar på tanken och är ivrig att förekomma :angel:
Själv försöker jag lösa det genom att verkligen fokusera på det jag gör just NU ännu starkare, även om tanken ploppar upp att man ska förbereda inför något. Att hästen är förberedd och vet vad man ska göra är ju tokbra, så länge man kan vara kvar i det man gör ändå. Vilket för min del sitter mest i hur pass jag klarar att fortsätta fokusera på själva förberedelsen.
Sen är det såklart stor skillnad, jag bryr mig inte nämnvärt om det skulle råka bli för tidigt, tycker tvärtom det är lite roligt att hästen tar egna initiativ. Vi kommer aldrig tävla, OM vi någonsin skulle göra det så skulle det inte vara på någon resultatjagande seriös nivå, och då kan man allt ha råd att ha roligt åt sin tankeläsande häst. :rofl:
Men trots att jag hela tiden haft den inställningen och ofta låtit hästen gå på ofrivilliga signaler så går det bättre och bättre att vänta kvar trots att vi förbereder inför något annat. Vilket jag som sagt tolkar som att det beror på att jag blir bättre och bättre på att "vara kvar" i det jag gör exakt då och fortsätta fokusera på övningen även om man sitter och planerar inför nästa steg eller om hästen skulle råka göra något annat. :angel:
Och kanske duktigare på att motivera hästen till att göra det jag ber om och inte en massa annat.

Sådär kan ju hästar vara mer eller mindre även om de inte är just terränghästar. Lyssnar på tanken och är ivrig att förekomma :angel:

Jo men då kommer det ju ner till lydnad.. det beror på att hästen inte väntar dvs det är ju faktiskt ett lydnadsproblem och det går ju att träna bort.. dock är det inte något man vill träna bort på en terränghäst.

Mmmmm det var ju det där med hästar som vill gissa....

huvva

jag har faktsit kärt lite ved med hästen - och hanblrv så sur han tyckte ju han kunde ställa sig rätt själv - men han kunde inte se till så kälken kom rätt -men det fattade inte han

och ja den största svårigheten med galoppen där är ju att han tycker att han kan ju

Faktiskt har jag lärt mig av Lancet här hur jag skall hindra honom att fatta galopp

Senast ändrad:

Min häst kände i alla fall ingen skillnad när jag köpte henne. I alla fall inte på de hjälper jag var van att rida med.
Hon förstod ingenting och blev superarg. :o

Jag fick lära in det mesta på nytt - så som jag ville ha det.

Jo men då kommer det ju ner till lydnad.. det beror på att hästen inte väntar dvs det är ju faktiskt ett lydnadsproblem och det går ju att träna bort.. dock är det inte något man vill träna bort på en terränghäst.

Precis. Det beror på ryttaren och ändamål.

Det jag menar är att jag t ex vill ju inte träna bort det helt, hästen får gärna "föreslå" det ena och det andra, för att jag vill ha en häst som "är med" i en dialog och som vågar prova sig fram- sen faller ansvaret på mig att motivera den att vilja göra samma som jag, och ge den rätt förutsättningar. Hade jag tävlat dressyr så hade det inte kommit på fråga, men det går tack och lov att rida utan att tävla! :D

Aha! Då lär ryttaren sig verkligen att tona sitt kroppsspråk antar jag? Eller är det verkligen bara en lydnadsfråga?

(Jag har aldrig suttit på en så "på" häst, så jag fortsätter med mina dumma frågor)

Aha! Då lär ryttaren sig verkligen att tona sitt kroppsspråk antar jag? Eller är det verkligen bara en lydnadsfråga?

(Jag har aldrig suttit på en så "på" häst, så jag fortsätter med mina dumma frågor)

Utifrån min egen erfarenhet:

Jag tror att riktigt bra dressyrhästar ska kanske inte vara för smarta.....:angel: De lydigaste jag har haft var de inte så smarta, om man nu får säga så om hästar:o
Lite försiktiga, och beroende av ledare (såna som om man stannar mitt i skogen när man gått vilse och säger "gå hem" så stannar dom förvirrat, "va jag? jag kan väl inte välja väg:eek:")

Dom mer smarta har ofta åsikter och vill fatta beslut, och är dom kloka så blir det bra beslut, men man måste alltid ligga före dem och eftersom dom är smarta så är det inte alltid lätt. Räknar ut vad som kommer blixtsnabbt, av minsta lilla rörelse från ryttaren, - ibland. Inte alltid.

Lydnad ja, absolut är det så, men jag tror att vissa hästar får man inte till den där "lydnaden" under alla omständigheter, dom har den läggningen att dom gärna funderar, räknar ut, kopplar blixtsnabbt och förekommer, man måste alltid som ryttare ligga lite före och med smarta hästar med snabb läggning kan det vara en riktig utmaning. De är otåligare i hela sin läggning och har svårt att vänta öht. Det kan man lära dem, (som jag håller på med tex) men i vissa lägen kommer den där personligheten att synas ändå. Är de dessutom känsliga är det ännu svårare.

Hubbe bla sa nånstans att såna hästar är svårare och kräver skickligare ryttare:cool:

Jag kom att tänka på att det är samma med hundar. Min blixtsnabba bordercollie är superlydig faktiskt men ibland när han har extra energi så tolkar han snabbare än man hinner blinka.:eek:

Jag har samma erfarenhet och håller med ang. typen av häst.

Å andra sidan är det underbart att de även kan vara så kvicka, för när de är "på" på rätt sätt, så är de så himla kvicka och lyhörda. Jag tycker man lär sig väldigt mycket i fråga om minimala hjälper tex, dvs att man inte får vara överdriven eller för stor i sin hjälpgivning.

Min erfarenhet ang galoppen och en hsät som förekommer

"visst var det nu vi skulle galoppera" bombedi bombedi"

Som unghäst fick jag rådet att träna fattningar för att stärka galoppen.
han gjorde 30 fattningar själv på 100 meter

All inlärning där man ska använda samma ställe för att underlätta fattningar tex gick fetbort - för han hajade på två försök och inväntade alltså inte fattningshjälpen . Han har också alltid använd galoppen som ett försvar när det blivit jobbigt

Sedan, initiativen rent generellt gör honom till en orm - han har väldigt många förslag på hur man kan göra istället för att gå på det jobbiga sättet. han vinglar inte - det är ryggraden som gärna krumbuktar och iom att han är så rörlig i och bred i framvagnen så finns det mycket plats att ta vägen på

Alla hjälper måste smygas på för han reagerar så kraftigt, särskilt drivning

Vi har haft en lång och krokig resa med hans högergalopp och förr när de sa man skulle flytta bak yttarskänkel... inte att tänka på

Ett tag fattade han galopp av att jag satte mig tydligt på vänster bak och avlastade högerbogen - allt detta med en förflyttning av bröstkorgen

Ovanstående var eg steg 1 i förberedelse men jag hann inte längre....

Det har varit en väldigt svår häst och jag har gråtit blod och slitit mitt hår många gånger

Och det har handlat om att han är för intelligent - jag måste alltid ligga två steg före. Även för att han är stark och känslig.

Inga grejjer håller - han lutar sig mot en boxdörr...., han har sönder en syntetgrimma, han flyttar väggar och öppnar dörrrar, och grindar bara av att klia sig

jag måste alltid se till att vi vill samma sak :D

Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning ok, har en fråga. Mamma sköter om hästen hemma i sverige åt mig och hon blev tipsad att använda stångbett, eller hackamore med bett...
Svar
13
· Visningar
2 823
Senast: Badger
·
Ridning Har roat mig med att skriva av vad herr DLG säger om ämnet terre à terre. Notera särskilt hans utläggning om folk som bara pratar...
2
Svar
21
· Visningar
2 595
Senast: Jegra
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 889
Dressyr Har en grej som jag funderat på ett tag som jag tänkte presentera. Jag har en häst som är stor, sent tagen, överbyggd, rakhasig samt med...
2
Svar
38
· Visningar
2 735
Senast: Malinigbg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar