Hjälpgivningen galoppfattn

Sv: Hjälpgivningen galoppfattn

Det är ju därför det är så svårt att rida också:) Det krävs mycket för att det ska stämma. Vi måste rida med ett system så att hästarna har en chans att förstå. vi behöver vara konsekventa. Inte alltid lätt.

Ja just det!
Det blev ju så mycket tal om annat men jag är fortfarande lite undrande över det här med olika hjälper för tex en fattning.

Såg inget svar på det här inlägget?:confused:

http://www.horseandhound.co.uk/forums/showthread.php?t=318020

Hur du får ihop de två? Jag försöker nog förstå hur det kan finnas något som helst syfte i att inte vara konsekvent.

(om tråden ska återvända till fattningar)

Ja - förbered med yttre och "tack" med inner (?). Hur gjorde du byten?

Appropå att vara konsekvent. Hur gör ni byten?

Från Portugal: (förenklat förstås) fattning enligt ovanstående - men byte för yttre.

Kan lägga till att jag inte är inlärd på dessa sätt och att det inte funkat riktigt på hemmaplan. (Jag har lärt mig fattning för - i huvudsak - ytter och byten som "ny fattning - ny fattning - ny fattning).

Nu vet jag ju inte exakt vad de menar, men kan det inte vara så att de har en signal som betyder 'galopp' och som är konsekvent. Förutom den läggs sedan andra signaler till, beroende på hästens form vid tillfället. Tex det yttre benet för att fånga upp ytter bak, inner tygel för böjning etc etc. Alltså att galoppsignal + extrahjälp (halvhalt?) gör att det blir olika varje gång. Bara en tanke :)

Appropå att vara konsekvent. Hur gör ni byten?

Från Portugal: (förenklat förstås) fattning enligt ovanstående - men byte för yttre.

Kan lägga till att jag inte är inlärd på dessa sätt och att det inte funkat riktigt på hemmaplan. (Jag har lärt mig fattning för - i huvudsak - ytter och byten som "ny fattning - ny fattning - ny fattning).

För nya ytterskänkeln, innan byter jag över till nya yttertygel för att få en fri ny insida samt kunna ta en halvhalt direkt efter bytet.

På min gamle räcker det att sitta om i bytet egentligen, han blir superelektrisk när man byter i serier så där gäller det att hinna med själv men jag försöker använda skänkeln så gott det går så att han vet att det är skänkeln han måste byta för.. det är lätt att det blir missförstånd inne på dressyrbanan eller att reaktionen kommer för tidigt eller för sent .. oftast för tidigt och då är det bra att han lär sig att han inte skall byta förrän skänkelhjälp ges.. Åååå nä det har inte alls funkat tidigare utan att byter alltid på förberedelsen i serierna :D Nu gör vi ett nytt försök på gamla dar i St George till hösten/vintern/våren .. kanske kanske går det bättre nu :p

Nu vet jag ju inte exakt vad de menar, men kan det inte vara så att de har en signal som betyder 'galopp' och som är konsekvent. Förutom den läggs sedan andra signaler till, beroende på hästens form vid tillfället. Tex det yttre benet för att fånga upp ytter bak, inner tygel för böjning etc etc. Alltså att galoppsignal + extrahjälp (halvhalt?) gör att det blir olika varje gång. Bara en tanke :)

böjning? i galoppfattningen?

Om man rider på en volt ja. Alltså såna extra-saker som egentligen inte har med galoppfattningen att göra, men har med kvaliteten i fattningen att göra i den situation man befinner sig just då.

Nä jag fattar fortfarande inte.. rider du på en volt har du ju redan böjningen , den skapar du ju inte i fattningen :confused: Dessutom böjer jag inte med innertygeln , jag använder innertygeln till ställningen.

Det är det här med att hästen skall böja sig runt innerskänkeln så att man kan ge efter på innertygeln i fattningen även om hästen är böjd, men först skapar jag böjningen och ställningen och sedan när jag har den så fattar jag galopp, fast jag menar fattningen gör man ju inte olika för det :confused:

Nä jag fattar fortfarande inte hur du menar :D

Nej, jag vet inte heller hur de menar att fattningen är olika vid olika tillfällen ;) Jag bara försökte spåna i det hela hur det var de kunde mena...

Jo, innertygeln ska ju lämnas fri i fattningen (gör iaf jag), men det var ju några som använde innertygeln som galopphjälp.

Äh, jag vet inte, jag förvirrar nog bara mer i mitt spånande tror jag bestämt :D

Alltså att galoppsignal + extrahjälp (halvhalt?) gör att det blir olika varje gång. Bara en tanke :)

Jag förstår absolut hur DU tänker runt det, - för att försöka förstå:D

Halvhalten är ju före och sen halvhalter efter, i galoppen, men själva fattningen är ju samma, dvs det som talar om för hästen att man vill ha just - galopp, - eller hur?:confused: Nej jag tror att via och biggan måste förklara, för jag fattar inte och särskilt inte syftet.:o

Ponnytant: När jag byter galopp är det inte i serier, eller ja om serier är med minst 5-6 språng mellan så....nej, kanske inte:D.
Men jag måste först få över hästen på nya ytter (tygeln) och sen sitta om och lägga till nya ytterskänkeln och än så länge får jag peta till med nya inner också, just då, vid byte höger - vänster. Tvärtom räcker det med att sitta om o lägga till nya yttersk. Men vi är inte så bra på det än. på min gamla var det bara att sitta om, men jag var slarvig då och red inte lika noga. Han hade så lätt för sej i galoppen att det gick ändå. :o

Men ska väl också säga att byten är överkurs egentligen för oss ännu, jag behöver ha mera på plats först egentligen, så det blir bara några ibland på skoj för att hon tycker att det är roligt och faktiskt byter bra bara jag tajmar rätt.

Senast ändrad av en moderator:

Lite KL, men ändå on topic
Jag som provat saluhäst idag som var jätterolig att galoppa på, måste passa på att fråga de som använder innertygel på annat sätt än att gå fram / lämnas fri i galoppen! För den här hästen hade en bra galopp och kändes bra riden i galoppen, när jag (omedvetet och klantigt) kom åt innertygel bröt den av ofelbart. Ni som använder innertygel i galoppen, lägger ni till någon MERA hjälp, för att förhindra avbrott? (Eller vad gjorde jag för fel?)

Fast inverkar du för mkt i innertygel så låser du ju den sidan av hästen så det är väl inte konstigt att en välutbildad häst bryter av/reagerar. så vad du gör för "fel" om du ger fan i inner har jag svårt att se.

Troligen har jag råkat inverka för mkt i inner, men samtidigt tyckte jag att det bara var ett litet "misstag" så att säga. :o (ja, sånt händer mig...)

Jag har också fått intrycket att innertygel i galopp är ett "no no", därför undrar jag hur de som använder innertygel i galoppen gör, rent konkret. Och vilka under den utför för hästen. För själv lyckas jag bara göra pannkaka med den. (Hade även förmånen att rida en häst härom veckan högt utbildad av Anna Svanberg, och där fick jag verkligen inte inverka ett gram med innertygel...)

Jag kan momentant ge liten impuls i inner för att, som fio skriver, få mer ställning (fast då mest bara vrida om handen lite, för att inte samtidigt låsa bogen, om jag inte klantar mig och "gripreflexen" sätter in..). Men det är ju INNAN galoppfattning och inte samtidigt som galoppfattning. I galoppen gäller det att tajma det tygeltaget rätt för att inte vara superbromsande. Måste tänka lite (trött hjärna idag så den funkar inte riktigt som den ska) för att känna efter när det egentligen är. Ska jag bara slänga ur mig något måste jag nog säga att det är bättre att ge liten impuls på inner när hästen står på ytter bak eller tre ben istället för när den står på inner fram, då tygeltag i det senare läget borde bromsa inner fram väldigt mycket och enkelt göra att hästen bryter av. Annars är det nog mest inner skänkel mot ytter tygel tillsammans med bäckenet som jag använder mig av i galoppen.

Min vite, där jag med tränares hjälp började med galopp på bana genom utåtställning ur hörn, kan jag få behöva vara mycket tydlig med öppna-tendens och inåtböjning+ställning för att inte ur hörn få voltstart där han slänger sig på innerbogen, ställer sig utåt och allt bara blir totaltokigt. I det läget kan jag behöva ta tydligt ledande med inner (fast det är ju ett dynamiskt tygeltag där impulsen helst bara kommer när han har inner fram i backen) för att få ut rumpan och in med framdelen och sen brukar det inte vara mer med det ch jag kan rida med mindre hjälper igen. Men då använder jag ju inte innertygeln i samband med galoppen, för galoppen satsar jag inte på förrän den gamla voltstarts-reflexen är borta. Nu är det inte särskilt ofta längre det tittar fram, men jobba med unghäst med utåtställning och galoppfattning ur hörn kommer jag då aldrig mer göra ;)

Enkelt svar på utsprungsfrågan: Jag ger ett röstkommando = pussljud :D

Ang innertygel i galopp: Min häst är ännu obalanserad speciellt i högergalopp och vill gärna tappa böjningen. Då är det ett måste att underhålla böjningen med hjälpgivning i innertygel, precis som i alla andra gångarter. Och när han kommer i en korrekt böjning med bra undertramp på rätt bakben så blir det jobbigt så han orkar inte länge.
Nu har jag inte orkat läsa hela tråden, men varför skulle hästen helt plötsligt stanna för inner tygel i en bra balanserad galopp om den inte gör det i andra gångarter?

Senast ändrad:

Min häst gjorde som din i höger galopp i början, och föll inåt på högerbogen. . Hon ville ju inte ta något stöd alls på ytter men ställa utåt funkade inte. En period när jag skulle fatta på stor volt så kramade jag inner i fattningen, och det fungerade, det blev väl som att jag ledde över mera på ytter just i fattningen. Men det är ju länge sen nu och jag minns inte hur länge jag behövde göra så.

Nu använder jag inte inner utom ja för att ställa och för den en aning framåt i fattningen kanske, om jag gör ngt.

Så jacko, vet inte heller svaret på frågan m a o:D

Ska du köpa den hästen:idea:

Senast ändrad av en moderator:

Jag får också för mig att det har mycket med timingen att göra. Har alltid fått lära mig att bromsa det gör man i svävmomentet, inverka med tygeln öht gör man hellre i svävmomentet eller när bara ytterbak är i backen än när frambenen är i, det senare är mer eller mindre mitt kommando för avbrott, i kombination med att spänna magen (stabilisera sig), sluta följa med i språnget och tänka "släppa fram i trav".
En annan variant jag hört är att man kontra-kramar i tygeln alltså kramar i v.tygel när h.fram är i backen och tvärtom som signal för avbrott.

Jag ska försöka köpa den häst jag fallit för, blir inte en f d GP-häst dock. Jag hade inte vågat rida ut på heden med den fantastiska hästen. :o Nu blir det en "jackohäst" istället, med mindre gång, snälla ögon och normal storlek. :laugh:

Men innertygeln låter man bli så mycket som möjligt. :)

(Vet inte om du svarade ang att använda innertygel?)

elbereth:

Du hindrar innersidan med innertygeln, kanske är därför din häst bryter av, inte för att den inte orkar? Varför så viktigt att böja om den inte orkar balansera sig i galoppen, bättre att rida den rakare:idea:

Ja jag kikade nu och såg :laugh:

Det tror jag du gör rätt i, verkligen, en häst att ha roligt med och kunna njuta av även att rida ut på:bow: Den kan nog utvecklas massor och fullt tillräckligt, flashiga gångarter är verkligen inte allt! :D Hoppas det går bra med besiktning och sånt nu då:idea:

Ja just det!
Det blev ju så mycket tal om annat men jag är fortfarande lite undrande över det här med olika hjälper för tex en fattning.

Såg inget svar på det här inlägget?:confused:

http://www.horseandhound.co.uk/forums/showthread.php?t=318020

Hur du får ihop de två? Jag försöker nog förstå hur det kan finnas något som helst syfte i att inte vara konsekvent.

(om tråden ska återvända till fattningar)

Jag tror du missuppfattade mig lite. Jag skrev att själva signalen för galopp inte skiljer sig utan att det egentligen är förberedelserna som anpassas efter häst och situation (för mig).
Se inlägg nr 38.
Jag kan inte finna något syfte i att inte vara konsekvent i hjälpgivningen.Tvärtom.
Hinner inte kolla länken nu. (är på jobbet)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning ok, har en fråga. Mamma sköter om hästen hemma i sverige åt mig och hon blev tipsad att använda stångbett, eller hackamore med bett...
Svar
13
· Visningar
2 823
Senast: Badger
·
Ridning Har roat mig med att skriva av vad herr DLG säger om ämnet terre à terre. Notera särskilt hans utläggning om folk som bara pratar...
2
Svar
21
· Visningar
2 595
Senast: Jegra
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 889
Dressyr Har en grej som jag funderat på ett tag som jag tänkte presentera. Jag har en häst som är stor, sent tagen, överbyggd, rakhasig samt med...
2
Svar
38
· Visningar
2 735
Senast: Malinigbg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar