Hjälpgivningen galoppfattn

Sv: Hjälpgivningen galoppfattn

Nej länken blev fel:rofl: skulle vara i helt annan tråd. Glöm den:angel: Men jag menade i svaren du gav tidigare först ang att man kan göra på många olika sätt, sen att man ska ha system, det var fios inlägg med dina olika uttalanden som skulle varit i länken...

Ja, då missuppfattade jag kanske möjligen men som jag minns var ditt inlägg ett där du höll med via om att signalen kan vara lite vad som helst, hakor och allt möjligt:confused: Det var ju själva fattningen som var frågan? Förberedelsen har ju också samma mönster, tycker jag, det handlar om vad man vill ha på plats innan fattningen, men förstås kan det vara behov av mer tonvikt på något, beroende på. Det kan det förstås.

Men då höll du nog inte med via i själva verket, ang olika signaler? Det var ju det som lät så märkligt, ur hästens synvinkel mest.

Senast ändrad av en moderator:

Knapplån

Jag har ju som jag skrev i början av den här tråden haft problem med att fatta galopp. Nu har jag ridit för den här nya tränaren jag skrev om och tänkte berätta hur det gick.

Tränaren har samma problem med snedhet och stelhet i höften som jag har. Detta fortplantar sig upp i ryggen och axlarna, även benen särskilt det ena märks det på.
Detta var till stor hjälp då hon genast satte fingret på problemet och hade beprövade lösningar på det. Jag fick göra diverse gymnastiska övningar till häst, lite svårt att förklara i text dock. Jag red hästen på olika stora volter i låg form och vi koncentrerade oss enbart på min kropp.
När vi väl kom till galoppen hade jag inga som helst problem, min häst fattade klockrent och ökade inte ens tempot efter fattningen vilket hon brukar. Min häst hade också mycket lättare att ligga kvar i samma tempo och rulla på lungt och fint.

Tänk så mycket som beror på skit i sadeln! Jo, jag har ju vetat var problemet ligger men det är svårt att komma tillrätta med själv. Nu är jag glad och har en förskräcklig träningsvärk:D

Men innertygeln låter man bli så mycket som möjligt. :)

(Vet inte om du svarade ang att använda innertygel?)

Nu var det inte ens "min" metod och en signal för avbrott det var frågan om. Så nja, vet inte om det hade så mycket med det du skrev att göra! :p

Rider man på oledat bett så blir det ju nästan alltid att man tar med båda tyglar samtidigt. Då tänker jag mer att man utgår ifrån timingen för att få rätt inverkan, inte låsa insidan eller ett visst ben t ex, men i vissa fall kanske man vill utnyttja att man hindrar ett ben/benpar för att släppa in i en ny rörelse eller gångart.

Om man utgår ifrån att man inte inverkar bakåt med tygeln (ok, lite magstarkt att utgå ifrån kanske.. om man ser till realiteten, men om vi iaf utgår ifrån att man försöker att inte göra det! ;) ) så tycker jag det mest har att göra med huruvida hästen söker sig till yttertygeln och vad man har "bakifrån", inte lika mycket vad man gör med vilken tygel. Men det är bara min upplevelse hittills. Så länge du inte "stör" rörelsen när man inte vill det, vilket iofs var själva poängen att undvika.

Senast ändrad:

Vad roligt att du hittade lite lösningar på ditt problem! Och visst är det så att hästens största hämsko är dess ryttare... :o Har sett lite filmer på mig själv när jag provar olika saluhästar och det är ju så man kan gräva ner sig ibland. Här försöker man lära sig rida med sitsen och frikoppla handen, och så ser jag ÄNDÅ på filmen en ryttare som sitter och tjuvhåller i inner! :devil: (Får väl iofs tänka på att jag aldrig ridit GPutbildad häst förut och det var lite... annorlunda motor och gång)

elbereth:

Du hindrar innersidan med innertygeln, kanske är därför din häst bryter av, inte för att den inte orkar? Varför så viktigt att böja om den inte orkar balansera sig i galoppen, bättre att rida den rakare:idea:

Jag tycker att det är lättare att rida på voltspår om hästen är böjd :p Och jag tycker det känns bättre att rida några få galoppsprång i en form som jag tycker är bra, än en massa varv i en form jag inte tycker är bra. Tex slänger han gärna ut innerbogen i höger varv och kontraställer i nacken = inte bra.

Ang hindra inner sidan, vad exakt är det som blir hindrat?

Jag blev fotad under hela lektionen. Hade nog den här minen när jag tittade på dom::eek:!
Det ser verkligen inte klokt ut! På en bild sitter jag med både armbågarna, ben och fötter rakt ut men hästen är väldigt nöjd och glad. Det är ju rent av otäckt att hästen går så bra när jag sitter och håller på med både det ena och det andra där uppe. Och när jag verkligen anstränger mig att sitta som jag ska kan hon hålla på och spänna sig och "krångla".
Jag vet att slutsatsen är att jag sätter spänningarna i henne. Ska snart rida för den här tränaren igen och börja träna mig själv också, har slappat till över sommaren....

Hoppas du hittar din häst snart bland alla saluhästarna.

Ja jag insåg ju att jag skrivit lite luddigt så därför förtydligade jag med att det är förberedelserna som varierar i mitt fall. Jag uppfattade att Via menade det också, men jag kanske läste för slarvigt. Sen kan min signal variera beroende på vilken häst jag sitter på. Beror på vad de lärt sig/hur de är utbildade, men på min egen är själva signalen för galoppen alltså den samma, men förberedelserna varierar beroende på dagsform.
Tror många lägger in även förberedelserna i uttrycket galoppfattning.

.
Tror många lägger in även förberedelserna i uttrycket galoppfattning.

exakt min reflektion efter att ha läst tråden.

kl
jag öppnar upp för galopp med inner höft - om förberedelsen har varit bra. Just nu är min förberedelse för galoppfattnig väldigt lång... nyttigt att ha kommit igång med månadstränaren igen :angel::D:bow:

*kl*

Hur jag fattar beror på syfte och dagsform. En busgalopp på banan för att öka energin fatts betydligt "fulare" än en galopp ur de halva stegen med syftet att ta två språng och sen bryta av...

En "finfattning" gör jag genom att belasta lite i inner stigbygel (ger ytter bak riktningen in under tyngdpunkten i en lätt sluta) och en liten rotation med ytter sittben.

Nästa steg är att träna in min egen koordination så att vi alltid får det i rätt stegmoment;)

För mig låter detta rakt motsatt mot vad jag "tror" en galoppfattning är! Jag blir mer och mer konfys! :laugh:

Jag bromsar med yttersittben (som helst inte ska ut och flaxa) och går "upp" /fram med inner höft/sittben istället.

Jag fattar inte Migos teknik heller.
Migo:även i en vanlig sluta vill du ju lägga äver "vikten" eller kraften eller hur jag ska säga, på ytter, dvs du vill tippa tyngdpunkten på hästen till att vikten läggs för bakdelen och det yttre bakbenet kan träda in och bära. Inte tippa den framåt på innersidan framdelen :confused: Då blir det ju en krabbgång/skottkärre-sluta?

Jag tycker att det är lättare att rida på voltspår om hästen är böjd :p Och jag tycker det känns bättre att rida några få galoppsprång i en form som jag tycker är bra, än en massa varv i en form jag inte tycker är bra. Tex slänger han gärna ut innerbogen i höger varv och kontraställer i nacken = inte bra.

Ang hindra inner sidan, vad exakt är det som blir hindrat?

Den kan vara mer eller mindre rak på ett voltspår, du får ju rida större volt om den inte orkar, förstås.

Du hindrar innersidan, bogen och inre bakbenet, så att den inte kan ta ut rörelsen. Du kan bryta av galopp genom att bara ta i inner:) Du gör det alltså svårare för hästen att galoppera om inte innersidan får vara fri.

Jag förstår inte heller, det låter som stor risk för bakdelen innanför och tynga ner innerbogen? Motsatt mot vad man vill alltså? Men jag kanske bara fattar det du skrev fel.

Jag fattar inte Migos teknik heller.
Migo:även i en vanlig sluta vill du ju lägga äver "vikten" eller kraften eller hur jag ska säga, på ytter, dvs du vill tippa tyngdpunkten på hästen till att vikten läggs för bakdelen och det yttre bakbenet kan träda in och bära. Inte tippa den framåt på innersidan framdelen :confused: Då blir det ju en krabbgång/skottkärre-sluta?

Har funderat en del på det där efter att det har varit mycket prat om "sitta på inner" vs. "sitta på ytter" tidigare.

I praktiken tänker jag att man kan sitta med vikten inåt men fortfarande sitta kavr lite på ytter med sittbenet, om man nu vill använda sig av den metoden (själv brukar jag snarare hamna på ytter ofrivilligt om jag inte hinner med, men strävar efter att sitta mitt på, vill man ändra i höfterna är det snarare placering/vinkel än hur mycket tryck det blir). Tänker inte specifikt på fattningar nu utan ganska generellt när det gäller rörelser där man behöver koordinera riktningen med mycket annat.
Tyngdpunkten anger riktningen och då tänkt med bakbenen som utgångsläge. Så gör man det rätt, då kan man bara peta in lite mer vikt på innerstigbygeln utan att vika sig eller själv hamna på insidan. Sen kräver det såklart sin teknik för att inte röra ihop det, men det gör det ju oavsett system, tänker jag. :)

Sen finns det säkert de som vill sitta på inner sittben pga böjningen. Men det var ju inte det som togs upp.

Jag förstår inte heller, det låter som stor risk för bakdelen innanför och tynga ner innerbogen? Motsatt mot vad man vill alltså? Men jag kanske bara fattar det du skrev fel.

Tynga ner innerbogen riskerar man väl att göra i princip vad man än gör? :p
Gäller att hästen (och ryttaren) är skolad till att det är bakbenens riktning i första hand man styr med tyngdpunkten, och hålla reda på sina övriga signaler så ska det inte vara något problem.

Förlåt, men det här blir helt obegripligt för mig.

Var någonstans stammar det här med att man ska placera ett bakben mot ett sittben som tynger? (Motsatt bakben, om jag fattat det rätt?). Var kan jag läsa/lära mig mer om detta?

Nu har jag tappat dig också, har kanske en förvirrad dag jag själv alltså. :confused:

du hämtar ju in bakbenet med vikthjälper, dvs vill du hämta in yttre bak så använder du vikten av yttre sittbenet lite grann.

Hur gör du själv? :confused:

Totola: hur menar du att man alltid skulle riskera att tynga ner inner sida/bog/framben?
självklart gör man inte det rent allmänt, om man som sagt, inte lägger vikten på inner eller lutar sig snett framåt/viker sig i sidan.

Sittben som tynger för att styra bakben? Det har inte jag pratat om! :p

mackan:
Jag menar att om du rider på böjt spår eller allmänt med böjning så är det rätt naturligt för hästarna att vilja fånga upp den mesta av tyngden på inner bog. Därifrån försöker man jämna ut viktfördelningen mellan bogarna och börja lassa över vikt bak.
Har hästen fortfarande det som bekvämt läge, då behöver man mer eller mindre alltid tänka på att försöka hålla innerbogen fri.
Även om såklart vissa saker lättare triggar det än andra.

Men tanken med alla signaler är ju att inte kollapsa i hela sitsen för att man ger en enskild signal.

Senast ändrad:

Jag använder mig av pinch för att få in rumpan under hästen, dvs aktivera bak. Samlande sits, men jag "tynger" liksom inte i någon stigbygel.

Eller så använder jag underskänkel för att aktivera bakbenen.

Men som sagt: jag har nog tappat bort mig själv i diskussionen! :o

Totola: jag håller inte med dig. 90% av alla hästar man ser lägger vikten på ytterbog på böjt spår, eller i ridhus rentav. Centripetalkraften gör att det blir så. Man rättar därför in ytterbog, men det jag sett av AR stämmer bättre in på din teori! :idea:

Nämen Jacko .. nu har du druckit för mycket krusmyntate :D. En häst som har vikten i höger bog för det mesta (dvs är högerhänt) ramlar välan inte utåt (dvs ut i vänster bog) i höger varv på böjt spår :confused:. Då sätter ju "sax-krafterna" i och gör så att baken vill sladda utåt. Däremot i väster varv så kommer centrifugalkraften att verka så att hästen driver utåt med högerbogen före. Om man inte korrigerar alltså :laugh:.

Eller :confused:.

Liknande trådar

Ridning ok, har en fråga. Mamma sköter om hästen hemma i sverige åt mig och hon blev tipsad att använda stångbett, eller hackamore med bett...
Svar
13
· Visningar
2 823
Senast: Badger
·
Ridning Har roat mig med att skriva av vad herr DLG säger om ämnet terre à terre. Notera särskilt hans utläggning om folk som bara pratar...
2
Svar
21
· Visningar
2 595
Senast: Jegra
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 889
Dressyr Har en grej som jag funderat på ett tag som jag tänkte presentera. Jag har en häst som är stor, sent tagen, överbyggd, rakhasig samt med...
2
Svar
38
· Visningar
2 735
Senast: Malinigbg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar