Hjälpgivningen galoppfattn

Sv: Hjälpgivningen galoppfattn

Minns inte, tyvärr.
Men här är om bukmuskler, jag har inte sett, eftersom jag inte är medlem. Kanske finns någon som är det och kan rapportera?

http://epona.tv/dk/nyheder/vis/browse/1/artikel/undgaa-spaendt-bugmuskulatur/?tx_ttnews[backPid]=277&cHash=0651495759

Jag läste det där i Heuschmanns bok. Nu skummade jag ju i den i en bokhandel :angel:, men om jag inte minns fel talade han om att bukmusklerna egentligen endast var till för att hålla ihop "paketet", dvs för att hålla hästens inälvor på plats.
Ska kolla om det går att låna boken på bibblan :)

Ja gör det! Å andra sidan säger han ju vad jag vet att en stor bukig mage är tecken på att hästen inte rids så bra, :o OCh det är väl alla överens om. Så vore intressant att se hur det hänger ihop!

Det blir till att köpa den boken.

Den finns endast på Ultunas bibliotek, 1 ex i hela Sverige!

Ah det var ju synd. Har inte hittat något på nätet och kan inte minnas var jag läste förrut, det var medan jag letade något helt annat och la det inte på minnet då......borde ju finnas om det är nya teorier som bygger på forskning.

Glömde :o

Om jag återigen minns rätt: Bukmusklerna används när hästen lyfter upp benet mot magen, speciellt i galopp.

Titta på hur galoppörer ser ut- vinthundar o det beror inte på att de inte får 25 kg hö;)

Tycker faktiskt synd om hästar med jättebukar. Hur ska de kunna jobba? tänk vad tungt för ryggen:eek:

Jo, de är ju slimmade :)

Fast i mångt och mycket är det ju genetiskt, även om just galoppörer omnämns som de som har ordentligt med magmuskler, just pga arbetet i galopp.

Buken definierar ju inte huruvida hästen arbetar "rätt" eller inte, ut och cantra med en häst regelbundet så är "hö- eller gräsmagen" snart borta oavsett formen på hästen.

Fast några av den mannens teorier (om rygg iofs har jag för mig)är väl ganska ifrågasatta av gängse vetenskap :confused:

Precis, tycker det är en bättre måttstock att titta på hästen i arbete.
Man ska kunna se bukmuskulaturen jobba, även om hästen har en sommarmage, om den arbetar bra.

Sen skulle det vara grymt taskigt att jämföra ett fullblod och en ardenner i bukomfång! ;)

Precis, tycker det är en bättre måttstock att titta på hästen i arbete.
Man ska kunna se bukmuskulaturen jobba, även om hästen har en sommarmage, om den arbetar bra.

Sen skulle det vara grymt taskigt att jämföra ett fullblod och en ardenner i bukomfång! ;)

Men snälla du, det handlar väl om proportioner och typ av mage, buk som buk, oavsett hur stor hästen är.

Buffy_ : vet inte om det är hans egna teorier, det var det jag ville hitta, om det är nån forskning bakom eller bara hans eget.

Eh, ja? Och olika hästar inom samma hästtyp kan också vara olika djup i bålen, ha olika mängd mat i magen (mängd grovfoder) och olika individuella gener.
Att en häst är slank och har en förhållandevis liten buk är såklart en bra sak sett ur fång-perspektiv, men det talar inte om hur hästen jobbar.
Det får man se på muskelanvändningen under träning, vilket man på en vältränad häst som går i bra form bör kunna se oavsett proportionerna i övrigt.
Har du en fläskig häst lär det ju synas ännu tydligare eftersom det ser mer "indraget" ut där buken används och bullar ut runtomkring :devil:

Hittar inte heller. Tror att Lars Roepstorff uttalat sig om honom om direkta anatomiska felaktigheter men hittar inget om detta....kan ha fel!
Just nu har väl Heuschmann det rätt hett om öronen ändå så det e bara sånt som dyker upp.

Ja jag har läst om att han är i blåsväder. Så det kan vara att man får ta det med en nypa salt.

Eh, ja? Och olika hästar inom samma hästtyp kan också vara olika djup i bålen, ha olika mängd mat i magen (mängd grovfoder) och olika individuella gener.
Att en häst är slank och har en förhållandevis liten buk är såklart en bra sak sett ur fång-perspektiv, men det talar inte om hur hästen jobbar.
Det får man se på muskelanvändningen under träning, vilket man på en vältränad häst som går i bra form bör kunna se oavsett proportionerna i övrigt.
Har du en fläskig häst lär det ju synas ännu tydligare eftersom det ser mer "indraget" ut där buken används och bullar ut runtomkring :devil:

Men en hängbuk är väl det oavsett ras. Vad har det med båldjup att göra:cool: Det spelar väl ingen roll om det är en ardenner?

Fattar öht inte vad du pratar om? Sett ur fångperspektiv:confused: Finns det inga andra anledningar att hålla en häst smal:confused:
Nej en smal häst säger inget om hur den jobbas, men det gör inte en smällfet heller, med snudd på fångnacke och fettvalkar på ryggen. :crazy: Det är det som är skillnaden, en del tror att den senare är såååå vältränad, vilket den troligen inte alls är. INte heller en med hängbuk.

Jag har på föreläsning hört LR uttala sig om att Heuschmann har felaktiga uppfattningar om anatomi. Han ville dock inte direkt precisera sig, så jag vet inte vad han åsyftade, men han uttryckte att det var svårt att diskutera ridning/biomekanik (rollkur) pga dessa skillnader.
Nu har jag inte grundligt satt mig in i Heuschmanns tanker och idéer, så jag kan inte säga att jag har någon åsikt i den frågan.

Att magmuskler används till mer än att bara hålla in maginnehållet borde, om inte vid arbete med levande häst, vara synligt när man dissikerar en häst... Vissa av dom är visserligen rätt tunna, men andra är betydligt tjockare och kan få ordentlig kraftutveckling.

På mina hästar syns mycket stor skillnad på magen vid vila och vid arbete. De kan vid arbete (på bana, inte efter att ha galopperat några km) se slimmade ut, men vid vila se REJÄLT bukiga ut. Speciellt min vite har en rätt stor transformation från vila till arbete. Är en häst uppdragen i buken eller slimmad hela tiden känns det som om något är fel.

Lite KL, men ändå on topic
Jag som provat saluhäst idag som var jätterolig att galoppa på, måste passa på att fråga de som använder innertygel på annat sätt än att gå fram / lämnas fri i galoppen! För den här hästen hade en bra galopp och kändes bra riden i galoppen, när jag (omedvetet och klantigt) kom åt innertygel bröt den av ofelbart. Ni som använder innertygel i galoppen, lägger ni till någon MERA hjälp, för att förhindra avbrott? (Eller vad gjorde jag för fel?)

Många dressyrhästar är utbildade enligt den metod som min dressyrtränare (A-tränare) lär ut; yttertygeln samlar galoppen, innertygeln bryter av galoppen. Fördelen är att det ger klara och tydliga direktiv till hästen.

Till TS:
Galoppfattningen lärs ut på följande sätt:
1. Förbered genom att forma hästen mellan skänklarna (ytterskänkeln något tillbakadragen, innerskänkeln vid sadelgjorden).
2. Gör hästen uppmärksam och få den att samla ihop sig något genom en "halvhalt"
3. Fatta genom att trycka till med inner sittben (för fram inner höft en aning). På mindre känsliga hästar kombineras detta med ett tryck av innerskänkeln.
4. Mjukna en aning på innertygeln i samband med fattningen (bibehållen kontakt på yttertygeln hindrar hästen från att öka tempot, dock får hästen inte ställa utåt utan ska vara eftergiven i innersidan, vilket uppnås med punkt 1.)

Men det här är ju inte "AR" utan "vanlig" dressyr.

Sedan får man ju anpassa hjälperna till hästen, t ex:
- På en häst som vill fatta på dubbla spår kan man inte dra tillbaka ytterskänkeln utan får nöja sig med att ställa lite i steg 1.
- På en häst som laddar mycket (tänker uppåt) inför fattningen får man kanske tänka lite framåt i stället för att samla i steg 2.
- På en häst som vill länga sig och öka tempot i fattningen så får man kanske kombinera fattningshjälpen med en mjuk kramning på båda tyglarna.

Osv, allt beroende på häst och tillfälle. Men grundhjälperna ska alltid vara desamma för att inte förvirra hästen. Svarar hästen korrekt så ska den lyssna på grundhjälperna utan att man behöver anpassa dessa - då är hästen välutbildad!

jag respekterar Heuschman mycket, men tyskar är rätt dåliga på att ta till sig modern biomekanik

Anledningen att han säger som han säger är att att Sjef och compani säger att de tränar magmusklerna - altså Heuscman kontrar med att de håller bara inälvorna på plats för det står i gamla Udo Bürger från 30 talet....

Jag varpå Heuschmans föreläsning och han hänvisade till boken. PÅ samma föreläsning var Chris Johnston vår expert på ryggar och som är med i jätteprojektet i Zürich. Han sa att Heuschman inte riktigt hade koll på hur ryggen fungerar....

Jag är inte med i vad ni diskuterar men det blir inget ryggswing utan magmusklerna.

Man går med hela kroppen, en häst som inte använder magmusklerna, eller som arbetar i kontant spänning med den. blir stilla i ryggen

Så Herr H. har FEL FEL FEL - i just det

Appropå det så arbetar magmusklerna extra i galopp :laugh:

M Transversus har den funktionen att den håller upp magen, men det finns 3 till. 1 vinklar bäckenet och får ryggen att swinga uppåt, de andra två sidböjer, och roterar ryggen.
det är ena sidans magmuskler som ser till att det ledande benet är just ledande i galoppen så de inte blir jämfota bak

håhå jaja

Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning ok, har en fråga. Mamma sköter om hästen hemma i sverige åt mig och hon blev tipsad att använda stångbett, eller hackamore med bett...
Svar
13
· Visningar
2 823
Senast: Badger
·
Ridning Har roat mig med att skriva av vad herr DLG säger om ämnet terre à terre. Notera särskilt hans utläggning om folk som bara pratar...
2
Svar
21
· Visningar
2 595
Senast: Jegra
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 889
Dressyr Har en grej som jag funderat på ett tag som jag tänkte presentera. Jag har en häst som är stor, sent tagen, överbyggd, rakhasig samt med...
2
Svar
38
· Visningar
2 735
Senast: Malinigbg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar