Hjälpgivningen galoppfattn

Sv: Hjälpgivningen galoppfattn

Glömde :o

Om jag återigen minns rätt: Bukmusklerna används när hästen lyfter upp benet mot magen, speciellt i galopp.

Såg inte att ni listat ut detta själva redan :p

En av dem slimmar, en av dem vinklar bäckenet - en av dem sidböjer, en av dem roterar och "sätter ihop hästen" dvs knäet närmar sig bröstkorgen, så den blir " väl sluten"

Jobbar magmusklerna så tillåts Illiopsoas att arbeta och ger den bakbensaktivitet då nämner

Men en hängbuk är väl det oavsett ras. Vad har det med båldjup att göra:cool: Det spelar väl ingen roll om det är en ardenner?

Fattar öht inte vad du pratar om? Sett ur fångperspektiv:confused: Finns det inga andra anledningar att hålla en häst smal:confused:
Nej en smal häst säger inget om hur den jobbas, men det gör inte en smällfet heller, med snudd på fångnacke och fettvalkar på ryggen. :crazy: Det är det som är skillnaden, en del tror att den senare är såååå vältränad, vilket den troligen inte alls är. INte heller en med hängbuk.

Om du har en häst som har mycket käk i magen (utfylld buk) eller som är tjock helt enkelt, då bör den ändå aktivera bukmusklerna under ridning om den går i en bra form. Det är det jag menar. Hur mycket fläsk en häst har säger inget om hur mycket muskler den har, det kan du aldrig smälla i mig.

Visst kan bukmusklerna hålla in buken även efter ridningen om hästen har bra med bukmuskler. Men då räcker det med att den vilat 1-2 dagar så *poff* trillar magen ut. Det är ju som body builders som tränar innan en tävling, för att musklerna ska vara aktiverade och framträda tydligare.

***Knapplån***

Nu har väl ändå tråden kommit långt från ursprungsämnet?
Vänligen återvänd till att diskutera hjälpgivningen galoppfattning!

Immer
Moderator på Klassisk Ridkonst

Appropå trådens tema. Jag har inte hittat några skillnader som kan hänvisas till inriktning. Är det någon annan som ser ngt mönster???

*kl*
Jag är fortfarande i ett "grovt" stadie där jag hellre är övertydlig än experimenterar med små signaler. Har hunnit gå igenom en del olika varianter av hjälpgivning men fastnat vid det som fungerar bäst just nu för att hjälpa kusen få till galoppen. Innan har jag oftast bara "suttit in" i galoppen och lagt bak ytterskänkeln aningens, innerskänkeln aningens framåt.
Nu försöker jag istället hålla mig stadig i tyngdpunkten, inte som en signal men som "hjälp", dutta två gånger i sträck med innerskänkeln, det började jag med omedvetet för att jag ville hjälpa till att få upp innerbogen och aktivera magmusklerna, samtidigt som jag för handen aningens uppåt i takt med framdelen för att hjälpa till att lyfta innerbogen. Försöker göra allt i en tretakt för att ställa om till galopp-takt, känna in att den synkar med hur jag vill att hästen ska gå. Lägger till dubbelsmackning som är kommandot från marken för galopp.
Har aldrig märkt så tydligt att det hjälpt med innerskänkeln på någon häst tidigare, men så har ju både de och jag varit annorlunda skolade och de har haft andra styrkor/svagheter. Men det är lustigt att det gäller i båda varv tycker jag. Jag var ju beredd på att det kunde behövas hjälp i vänstervarvet för att den bogen brukar få ta mer vikt, särskilt i ett lite mer stressigt moment där han lätt går tillbaka till gamla dåliga rörelsemönster. Men det var minst lika effektivt i högervarvet...
Spånar på att det kanske har med kroppstypen att göra? Denne kuse har ju ganska lång kropp och rätt mycket att hålla ihop jämfört med de högrektangulära hästar jag haft innan.

Hursomhelst så som ni kanske förstår är jag inte sån som låser mig till ett sätt. Utan använder det som fungerar, med syfte att så småningom skala av så mycket att det till slut känns som bara förberedelse + tanke.

Jag gör det lite enkelt för mig/oss...
Säger gaalopp samtidigt som jag sitter tydligt åt galopphållet trampar ner/till lite i yttre bygeln. Funkar finfint! :laugh:

Appropå trådens tema. Jag har inte hittat några skillnader som kan hänvisas till inriktning. Är det någon annan som ser ngt mönster???

Nej inte direkt.. jag vet att det är poppis att fatta galopp ur sluta i AR men det är ett big no no i både vanligt dressyr och för de klassiska ridkonst tränare jag ridit för där hästen skall vara rak eller ett lite öppna tänk.

Så intressant. Jag har också bara hört öppnatänk. (Vilket jag tkr är svårt, sluta är mer min grej. Baken är ju väldigt lätt att flytta när den inte bär vikt.. :D:o)

Jag fattar också hellre ur öppna. Visst går det att fatta ur sluta också, och det gör jag ibland, men det är så lätt att bakdelen sladdar och galoppen fattas på dubbla spår av "fel orsak" (konstig förklaring, funkar den??)
Men det beror ju också på situation och häst. Fattningar ur sluta tycker jag man kan göra på en häst som är relativt välutbildad, men absolut inte för tidigt.

Varför det? Vad skulle det vara bra för?

Anledningen att många inte gärna rider sluta ur galopp är ju oftast pga sånt man vill undvika, undvika hamna i en fälla så att säga (ovana att gå på dubbla spår med baken innanför).
Men beroende på ekipaget och hur bra man behärskar olika saker, så kanske det för vissa är värt "risken" till förmån för syftet av slutan. Vilket syfte slutan har tror jag är rätt lätt att räkna ut! ;)

När jag red för Bent så pratades det mycket om slutatänk, för att hästens höfter då skulle befinna sig i samma position som i galoppen och det skulle då vara gynnsamt för galoppfattningen.

Rakheten skulle väl komma i terre à terren, antar jag...

Anledningen att många inte gärna rider sluta ur galopp är ju oftast pga sånt man vill undvika, undvika hamna i en fälla så att säga (ovana att gå på dubbla spår med baken innanför).
Men beroende på ekipaget och hur bra man behärskar olika saker, så kanske det för vissa är värt "risken" till förmån för syftet av slutan. Vilket syfte slutan har tror jag är rätt lätt att räkna ut! ;)

Tja jo jag förstår varför dom tror att syftet är bra.. dock ser jag inte syftet i det faktiskt... syftet blir bättre om hästen är rak i fattningen.. Kan man fatta med rak häst ser jag inte syftet att göra det ur sluta..

Kan man kontrollera bakdelen kan man ju fatta ur sluta utan att hästen för den sakens skull hamnar på dubbla spår.. men när man kommit dit så vill man inte det utan då vill man fatta med rak häst..

Senast ändrad:

Ja för en del är det kanske enda sättet att ens få hästen i galopp, det kan jag tro, (vilket inte gör det till ett bra sätt, men men) men att det skulle finnas nån vits och syfte på högt utbildade hästar som biggan skrev, har jag svårt att förstå:cool:

Det beror väl på VAD man gör med sin häst till också?

Fiser man bara runt på banan ( ;) ) så kan man ju planera och rida i "teknik-syfte", men är man i fältet och bruksrider så kan det nog finnas tillfällen när galopp ur sluta faktiskt är väldigt användbart. Nu rider inte jag i fält med tex boskap särskilt ofta och det är nog inte jättemånga i Sverige som gör det, men möjligheten finns ju ändå där :) Jag har mest ett öppnatänk i galoppfattningen, om ej rakt fram, men har man en tjur framför sig så spelar det troligtvis inte så stor roll så länge det bara funkar.

Nånstans känner jag mig rätt förvissad om att varken Totola eller Biggan har för avseende, eller praktiserar, att galoppera efter boskap.

Nej det TROR jag inte heller, men man vet aldrig:idea:

Men psychogrrl, jag undrar om man tänker så mycket på fattningen alls om man ska jaga ikapp en ko:confused: Bara slänger sej iväg liksom:p

Nej det har du rätt i. jag har inte för avsikt att galoppera efter boskap. Jag tränar för att få en allt starkare, smidigare och mera bärig häst med hög ridbarhet. Jag vill kunna rida rörelser, i det här fallet galoppfattningar, från olika positioner. ur öppna, ur sluta, ur diagonalsluta, med rak häst, från skritt, från trav, från halt osv.(i olika böjningsgrader, olika tempon, olika steglängd, olika samlingsgrad) En häst med hög ridbarhet följer sin ryttare.

Senast ändrad:

Tja jo jag förstår varför dom tror att syftet är bra.. dock ser jag inte syftet i det faktiskt... syftet blir bättre om hästen är rak i fattningen.. Kan man fatta med rak häst ser jag inte syftet att göra det ur sluta..

Kan man kontrollera bakdelen kan man ju fatta ur sluta utan att hästen för den sakens skull hamnar på dubbla spår.. men när man kommit dit så vill man inte det utan då vill man fatta med rak häst..

Det köper jag. Alltså, att när man väl kan rida fattningen ur sluta bra, då kan man lika gärna fatta med rak häst. För då pratar vi ju ekipage som redan kommit rätt långt både med fattningarna och rakriktningen. Eller kanske man ska översätta det till "när man vågar" snarare än när man kan? ;)

Annars tänker jag att fatta med rak häst, det måste ju vara bland det svåraste som finns! :S
Att rida hästen rak öht, inte bara att den är hyfsat rak eller känns rak, utan faktiskt använder bakdelen jämnt, (och framdelen såklart, men det hänger ihop tycker jag) är ju öht inte lätt för fem öre.

AR-tanken är ju att det är lättare att hålla koll på en insida och en utsida, än två insidor och två utsidor. Vilket jag personligen tycker stämmer. Ibland kan jag t ex ha lättare att få till en riktig "böjning" eller bara allmänt mer jämnvikt och jämnt påskjut/bärkraft, genom att rida en sluta och ur det gå över till det läge jag ville.
Kan dessutom tänka mig att det blir sju resor värre i galoppen, där marginalerna blir mycket mindre. (Utgår ifrån tänket att galoppen i sig är "böjd" mer eller mindre, att det eg. bör vara en jämn pyttesvag knappt märkbar böjning genom ryggraden, även om den är "rak", för att hästen ska kunna hålla bra galopp för respektive varv. För att höften ska bli rätt placerad. Men innan ni påpekar det så- yes, det känns lite överkurs för mig för att ha kunnat testa och utvärdera det i praktiken! ;) ).

Liknande trådar

Ridning ok, har en fråga. Mamma sköter om hästen hemma i sverige åt mig och hon blev tipsad att använda stångbett, eller hackamore med bett...
Svar
13
· Visningar
2 823
Senast: Badger
·
Ridning Har roat mig med att skriva av vad herr DLG säger om ämnet terre à terre. Notera särskilt hans utläggning om folk som bara pratar...
2
Svar
21
· Visningar
2 595
Senast: Jegra
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 889
Dressyr Har en grej som jag funderat på ett tag som jag tänkte presentera. Jag har en häst som är stor, sent tagen, överbyggd, rakhasig samt med...
2
Svar
38
· Visningar
2 735
Senast: Malinigbg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar